Kom je graag in contact met een social media marketing agency?

Wat is de kern van social media marketing?

De kern van social media marketing is het verzorgen van verbinding door middel van interactie. Dit kan gebeuren door het delen van informatie, kennis, ervaring en verhalen met anderen. De acties die hierna ontstaan is de interactie die zal leiden tot de verspreiding van de geplaatste verhalen, informatie en kennis. Dat betekent dus dat wanneer je met social media marketing aan de slag gaat, je in ieder geval moet denken dat hetgeen je gaat delen, gaat zorgen voor interactie.

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Hoe werkt social media?

Er zijn dan een aantal zaken waar je op kan letten om de algoritmes van social media marketing te beïnvloeden. We kunnen er hier een paar benoemen, maar deze veranderen continu. Het is dus veel belangrijker nog om op de hoogte te zijn van de laatste social media marketing trends. Dit zal je helpen om betere campagnes en content te bedenken, die zal leiden tot interactie.

Verder bestaat social media marketing wel uit een aantal onderdelen. We beschrijven ze hier kort:

ODIV social media bureau

1. Social media management

Het verzorgen van je social media kan op meerdere manieren gebeuren. Het primaire gedeelte is het onderhouden en optimaliseren van je kanalen. Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent in de (social media) zoekmachines en zorg ervoor dat wat je maakt gemakkelijk te herkennen en terug te vinden is.

Het is bovendien gewenst om dit met regelmaat bij te houden. Het is dus handig om te werken met een contentkalender waar je de belangrijkste data met betrekking tot je bedrijf, doelgroep en waarden in vastlegt. Vervolgens ga je proberen continuiteit in te brengen bij het opmaken en plaatsen van content. Deze twee punten vallen onder het social media management.

SEO

2. Social media advertising

Nadat je je social media kanalen goed hebt ingericht en voorzien hebt van de juiste content kun je beginnen met social media advertising. Dit is het betaald wegzetten van je content onder relevante doelgroepen. Hiermee zorg je voor een bereik buiten je huidige volgers en kun je werken aan je doelstellingen. Denk hierbij aan het vergroten van je merkbekendheid of conversiegericht: verkopen realiseren of het genereren van leads.

Er zijn verschillende social media kanalen die social media advertising mogelijk maken, denk hierbij aan LinkedIn, Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, maar ook de minder bekende zoals Quora en Reddit.

Odiv als google ads bureau

3. Contentmarketing

Om ervoor te zorgen dat je doelgroep betrokken raakt met jouw bedrijf, kun je inzetten op contentmarketing. Wanneer je content precies aansnijdt waar jouw doelgroep op dat moment mee bezig is of aantoont te begrijpen wat je doelgroep raakt, kun met behulp van deze content mensen enthousiasmeren om jouw producten of diensten af te nemen.

Je kan je content aanpassen op basis van jouw producten, normen en waarden. Maar je kan ook je data gebruiken om de content aan te passen. Zorg ervoor dat je altijd meerdere varianten hebt van jouw uitingen en blijf deze testen. Neem dit mee in je organische posts, teksten op de website en je advertenties. Wanneer je de resultaten gaat analyseren, zul je zien welke content het meest oplevert en kun je deze goed werkende content optimaliseren.

Waarom social media uitbesteden

Waarom is social media marketing belangrijk?

Social media kan op verschillende manieren ingezet worden en dat maakt dat ze belangrijk kunnen zijn voor je bedrijf. Social media heeft namelijk invloed op de perceptie van stakeholders met betrekking tot jouw bedrijf of de producten en diensten die je verkoopt. Als je social media goed inricht op basis van een goede strategie en je vervolgens goed je social media management verzorgt, zul je zien dat de naamsbekendheid toeneemt en kun je eventueel nieuwe business werven of verkopen realiseren.

Doel van social media marketing

Doordat je social media op meerdere manieren kan inzetten, kun je er ook meerdere doelen mee bereiken. Je kan het namelijk gebruiken om te werken aan je merkbekendheid, je community te onderhouden en het realiseren van verkopen van je producten of diensten. Met social media kun je werken aan je positionering, de communicatie met verschillende stakeholders en kun je de latente behoefte van je doelgroep beïnvloeden.

SEO

Social media marketing feiten & cijfers

Sociale media zijn al jaren groeiende. Er komen meer en meer sociale media, ze krijgen ook steeds meer gebruikers en ze worden ook steeds vaker en meer gebruikt. We benoemen hier een aantal belangrijke punten uit het social medialandschap.
1. 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media. Mensen tot aan 40 jaar spenderen gemiddeld ruim 2.5 uur per dag op social media.

Newcom social cijfers

2. WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid. Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers, al is de groei in gebruikers afgevlakt. Snapchat en Pinterest zijn ten opzichte van vorig jaar niet gegroeid in aantal gebruikers.
3. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in het dagelijks gebruik.
4. Het succes van Threads lijkt kortstondig. 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken.
5. BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en is met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.

Gebruikte grafieken geven hier meer inzicht in. Social Media onderzoek van NewCom.

Newcom social cijfers top 5 dagelijks gebruik

Hoe weet ik of social media marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Heb je producten of diensten die je bij een specifieke doelgroep onder de aandacht wil brengen? Dan kan social media iets voor jouw bedrijf betekenen. De gemiddelde Nederlander spendeert ruim twee uur per dag aan social media. De 18-40 jarigen zelfs tweeënhalf uur per dag. Grote kans dat als jij je marketing goed aanpakt je publiek zal bereiken via social media.

Als je dan de juiste mensen vaak genoeg weet te bereiken, zul je zien dat je naamsbekendheid gaat toenemen en dit zal weer zorgen dat je regelmatiger website bezoek zal zien. En als je dan de conversiepaden op je website goed hebt ingericht, mag je ook meer verkopen of deals zien en je omzet zien stijgen. Er zijn dus genoeg redenen om te starten met je social media marketing.

Waarom ODIV als jouw SEO bureau Utrecht?

Voordelen van social media marketing voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van social media zijn:

  • Een groot bereik onder je doelgroep
  • In contact staan met je community
  • Een stijging in naamsbekendheid
  • Meer verkopen en meer omzet
Website optimalisatie

Hoe begin je met social media marketing?

Voordat je aan de slag gaat met je social media marketing is het goed om je doelgroepen en je doelstellingen in kaart te brengen. Zodra je duidelijk hebt wie je wil gaan bereiken en wat je van hen verwacht, kun je daar een marketingplan voor maken.

Dit marketingplan bevat dan de strategie die ervoor gaat zorgen dat jouw gaat groeien. In dit plan beschrijf je onder andere de positionering van jouw bedrijf en producten. Vervolgens kijk je welke campagnes je wil voeren en welke kanalen je gaat inzetten om je doelgroep te bereiken. Daarnaast schrijf je uit welke tone of voice die je gaat hanteren en vervolgens werk je dit uit in de content. Hierbij kijk je dan juist naar welke formaten visuals en welke teksten je gaat inzetten.

SEO

Wat is een online marketing bureau?

Een online marketing bureau is een onderneming die je helpt met jouw digitale marketing. Zij zijn het verlengstuk van jouw marketing of communicatie team. Een online marketing bureau kan je op allerlei manieren helpen om digitaal te groeien.

Zij kunnen je op strategisch niveau helpen met een goed uitgewerkt social media marketingplan. Ook kunnen ze een aantal operationele taken uit handen nemen. Denk hierbij aan het:

Wat is een social media marketing bureau?

Een social media marketing bureau is een onderneming die je helpt met jouw digitale marketing. Zij zijn het verlengstuk van jouw marketing of communicatie team. Een bureau kan je op allerlei manieren helpen om digitaal te groeien.

Zij kunnen je op strategisch niveau helpen met een goed uitgewerkt social media marketingplan. Ook kunnen ze een aantal operationele taken uit handen nemen. Denk hierbij aan het:

  • opzetten van de campagnes
  • definiëren van de doelgroepen
  • inrichten van de technische instellingen zoals het pixel en je catalogus
  • uitzoeken van social media marketing tools, zoals scrapers, social listening tools en rapportage & analyse kanalen
  • opmaken van content
  • distribueren van de advertenties

Een goed social media marketing bureau kan al deze zaken voor je uitvoeren. Belangrijk daarbij is dat je let op transparantie. Dit kun je altijd controleren door te vragen of jij toegang hebt tot de advertentie managers. Daarnaast is het verstandig om ook regelmatig meetings te hebben waarbij resultaten gedeeld worden en dat je genoeg ruimte en tijd krijgt om ook vragen te stellen. We begrijpen dat deze twee zaken pas bij het eerste gesprek of zelfs pas bij een samenwerking duidelijk worden. Wil je dit vooraf weten, check dan de reviews die online staan. Bijvoorbeeld die op Google, Trustoo en Trustpilot. Kijk of het bureau is aangesloten bij een keurmerk en misschien wel het belangrijkste, vraag naar ervaringen en de hiervoor genoemde punten bij verschillende referenties.

Horeca marketing google review

Daarnaast zal een goed bureau er ook voor zorgen dat jij zelf steeds beter begrijpt wat er gebeurt en waarom dat zo is. Zij kunnen je meenemen door alle social media marketing tools, kennen alle social media marketing trends en weten deze ook helder uit te leggen. Dit kan gebeuren in de vorm van trainingen of wellicht tijdens de regelmatige meetings of kennissessies. Want een goed bureau wordt graag uitgedaagd met inhoudelijk kritische vragen, want dit zal het werk alleen maar beter maken.

Een ervaren bureau zal ook met je meedenken in de haalbaarheid van je doelstellingen. Heel praktisch zou dit al te definiëren zijn in financiele middelen. Als de samenwerking met het bureau bijvoorbeeld duurder is dan de uiteindelijke resultaten, zou het advies al kunnen zijn de opdracht ergens anders te beleggen. Mocht blijken dat het ook voor een ander bureau of freelancer geen haalbare kaart is, kun je altijd nog kijken naar een social media training die je op weg helpt met de juiste zaken om te beginnen met social media marketing.

</hWat zijn de kosten van social media marketing?

De kosten van social media heb je altijd zelf in de hand. Je werkt namelijk met dagbudget, looptijdbudget en maximale budget. Zorg je ervoor dat deze budgetten goed zijn afgestemd en ingericht, zul je nooit meer spenderen dan gewenst.

Daar komt dan bij dat je betaalt voor de acties die gerelateerd zijn aan de doelstelling. Met andere woorden, als jij wil dat mensen jouw website bezoeken, zul je op verkeer naar de website. Dan betaal je per klik naar de website. Het kan dus prima zijn dat iemand je advertenties ziet en niet klikt. Dan betaal je dus niets, maar ben je wel zichtbaar geweest bij je doelgroep. Uiteraard zul je dan wel moeten bedenken: heb ik de juiste doelgroep getarget of moet ik wellicht iets verbeteren in mijn content?

Kosten LinkedIn adverteren

Er zijn een aantal kosten die je kunt maken via social media en die kosten worden uitgedrukt in afkortingen. We leggen ze kort uit.

  • CPC: kosten per klik 
  • CPM impressies: kosten per duizend impressies
  • CPM personen: kosten per duizend personen
  • CPV: kosten per video view
  • CPL: kosten per lead
  • CPA: kosten per acquisitie
meten is weten

Hoe kan je social media marketing meeten?

Je kan de waarde van social media vrij goed meten. Zeker wanneer je alle tools gebruikt en ingericht hebt. Denk hierbij aan de platformen zelf die jou informatie kunnen geven. Daarnaast kun je altijd kijken in een analytics tool. Of je het nou met de gevestigde orde als Google of Adobe Analytics bijhoudt of de wat privacyvriendelijke versie als Simple Analytics. Je krijgt een goed inzicht in wat jouw doelgroep doet en hoe ze jouw website gebruiken.

Het wordt helemaal compleet wanneer je je tracking via server side regelt. Je website en je social media kanalen kunnen dan veel beter met elkaar communiceren en hierdoor wordt je data completer, langer houdbaar en kun je er veel betere analyses op draaien.

Social media bureau in Utrecht: Wat kan ODIV voor jou betekenen?

Als social media bureau kan ODIV een aantal zaken voor je uit handen nemen. Globaal kunnen we op twee manieren helpen: strategisch en operationeel. Met andere woorden, we kunnen helpen met het opstellen van een social media strategie of social media plan. Wil je daarna het onderhoud van social media uitbesteden, dan hebben we ook de specialisten en social media marketing tools in huis om dit te verzorgen. We hebben voor alle social media kanalen een specialist die de campagne kan opzetten, optimaliseren, analyseren en kan rapporteren.

Welke online marketing activiteiten kun je uitbesteden?

Je kan vrijwel alle online marketing activiteiten uitbesteden. Wel is het van belang dat je betrokken blijft en dat je jouw expertise over jouw bedrijf zo veel mogelijk deelt met de persoon of het bureau dat jouw online marketing gaat verzorgen. De inhoudelijke kennis die jij hebt van de branche, jouw bedrijf, producten en de markt zijn van onschatbare waarde in het geheel. Een marketeer kan zich verdiepen in jouw bedrijf en de markt en kan zich hierdoor veel eigen maken, maar zal nooit zoveel weten als jij van deze zaken.

Wanneer je dus betrokken blijft en inhoudelijke kennis deelt, zul je zien dat dit een hele positieve uitwerking heeft op de online marketing activiteiten die uitgevoerd worden. Denk aan: betere artikelen of blogs voor SEO. Ook zul je zien dat het helpt voor betere advertentieteksten voor de SEA of social media. Daarnaast weet je ook exact waar je doelgroep naar op zoek is, dus je zult samen ook betere beslissingen maken over de inhoud van je website, landingspagina’s en automation flows van je mail. Wil je nou je online marketing management uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze strategen. Zij bekijken de mogelijkheden en wensen met je en helpen je graag op weg.

Wil je meer weten over social media en de mogelijkheden tot het adverteren op deze platformen?

Onze social media specialisten

  • Timothy Van Laar

  • Daphne van den Berg

  • Willem Wattez

  • Jessica Kroon

  • Jamie Zuydendorp

Veelgestelde vragen over social media:

  • Wat zijn lookalike audiences?

    Een lookalike audience, ook wel een vergelijkbare doelgroep genoemd, zijn automatische doelgroepen die je kan maken op verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook binnen Google Ads is er een soortgelijke mogelijkheid.

    Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, upload je website bezoekers of klanten en de algoritmes van de media gaan kijken of ze mensen kunnen vinden die lijken op jouw website bezoekers of klanten.

    Lees hier meer over lookalike audiences.

  • Wat zijn social media?

    Social media zijn online platformen, waarop gebruikers met elkaar interacteren en zelf content publiceren. In principe is er geen tussenkomst van een “redactie”. Men is verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst. Uiteraard heeft wel ieder sociaal medium zijn eigen beleid, en kunnen posts van gebruikers worden verwijderd. Op de populairste social media wordt vaak visuele content geplaatst, zoals foto’s en video’s.

    Lees hier meer over social media.

  • Wat is A/B-testen?

    Bij een A/B test experimenteer je met twee varianten. Een controle en een variant. De A-variant kan bijvoorbeeld het huidige design van je homepage zijn. Deze variant wordt daarom ook wel de controlevariant genoemd. Hiertegenover staat de B-variant, ook wel de testvariant genoemd. In de testvariant experimenteer je met een wijziging in het design. Dit kan een grotere button zijn, het toevoegen van groene vinkjes of een andere CTA. Bij deze vorm van splittesten stuur je 50% van het verkeer naar variant A en 50% naar variant B.

    Lees hier alles over A/B-testen.

  • Waar kan je op adverteren en targeten?

    Je kan op bijzonder veel dingen targeten online. Allemaal om ervoor te zorgen dat jij jouw marketingbudget zo goed mogelijk spendeert. We hebben hier een groot artikel over geschreven, dus lees die vooral hier.

  • Waarom adverteren op LinkedIn?

    LinkedIn is een sociaal netwerk, dat gericht is op vakmensen en carrières. LinkedIn heeft wereldwijd 610 miljoen gebruikers, waarvan 7 miljoen in Nederland (mei 2019).

    Adverteren op LinkedIn is met name geschikt wanneer je dus vakmensen wilt bereiken in een bepaalde sector. Het is hét Business-to-business-kanaal bij uitstek. Ook wanneer je vacatures wilt vervullen, is LinkedIn het kanaal waar je je het beste op kunt richten.

    Lees hier alles over waarom je op LinkedIn wil adverteren.