Geïnteresseerd in het Google Display Netwerk en wil je hier meer over weten? Of meer weten over de trainingsmogelijkheden? Kom in contact met onze collega’s!

Hoe werkt de targeting?

De targeting-opties kent vele mogelijkheden en kunnen verscheidene doelstellingen ingezet worden, van naamsbekendheid tot conversie. Doordat ruim 65% van de internetgebruikers in Nederland Google Chrome gebruikt worden er grote hoeveelheden interesses en zoekgedrag van gebruikers opgeslagen. Al deze data worden opgesplitst in verschillende poules waardoor een GDN campagne een gerichte doelgroep kan aanspreken. Deze data poules kan bijvoorbeeld achterhalen of je geïnteresseerd bent in het kijken van katten filmpjes op YouTube, of je binnenkort gaat trouwen of verhuizen of dat je aan het oriënteren bent voor een nieuwe baan.

GDN 1

De targeting binnen het netwerk van Google display advertising kan als volgt uitgesplitst worden:

  • Interessetargeting: richt zich op de interesse van de gebruiker
  • In-market: richt zich op oriëntatieproces van mogelijke aankoop gebruiker
  • Onderwerptargeting: target op basis van keywords en onderwerpen van artikelen
  • Demografische targeting: targeting op basis van leeftijd en geslacht
  • Locatie targeting: targeting op basis van locatie
  • Remarketing: target gebruiker die geinteracteerd heeft met banner en/of website
Location Based Targeting Locaties

Doelstellingen

De volgende doelstellingen kunnen gekoppeld worden aan een GDN campagne:

  • Leads + sales: de campagne optimaliseert om zo hoog mogelijk aantal conversies te behalen
  • Websiteverkeer: campagne wordt geoptimaliseerd om zo hoog mogelijk aantal klikken naar de website te behalen
  • Bereik: campagne wordt geoptimaliseerd om zo hoog mogelijk aantal impressies te behalen
Doelstellingen van Google Display

De voordelen van GDN

  • Groot bereik, lage kosten: voor minder dan een paar euro kun je al duizend mensen bereiken. De kosten voor GDN liggen relatief een stuk lager dan voor zoekadvertenties. Zo ligt de gemiddelde CPC voor display onder de 1 euro en voor zoekcampagnes tussen de 2 en 4 euro.
  • Gerichte targeting: met het Google Display Netwerk kun je targeten op basis van: leeftijd, geslacht, woonplaats, inkomen, device, type huishouden, etc. Hierdoor schiet je niet met hagel en verspil je geen mediabudget.
  • Hoge relevantie: binnen GDN kun je specifieke datasegmenten aanmaken en contextuele targeting. Hierdoor kun je gepersonaliseerde advertenties maken en stijgt je relevantie.
Zoekmachine marketing uitbesteden

GDN advertenties

Binnen het Google Display Netwerk zijn er verschillende soorten advertenties die je kunt inzetten. Welke je kiest, hangt af van je doelstellingen, je doelgroep, en de contentmogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Je kunt hierbij kiezen uit de advertentietypes:

  • Responsieve display-advertenties
  • Geüploade display-advertenties
  • Dynamische display-advertenties
team ODIV A/B testen

Responsieve display-advertenties

Responsieve advertenties zijn de toegankelijkste banners die je kunt inzetten. Ze zijn gemaakt om automatisch van vorm te veranderen, zodat ze in ieder advertentieformaat kunnen worden getoond. Deze worden automatisch samengesteld met de door jou samengestelde afbeeldingen, video’s, logo’s, 15 koppen, een lange kop en 4 beschrijvingen.
Naast het makkelijke opzetten van responsieve banners, heeft het gebruik van responsieve banners nog meer voordelen:

  • Groot bereik: de banners worden automatisch aangepast aan de beschikbare ruimte. Hierdoor zijn ze breder inzetbaar dan de andere soorten advertenties.
  • Automatisch optimaliseren: Google blijft je advertentie continu optimaliseren. Zo zorgt het ervoor dat de best presterende combinaties het vaakst worden getoond.
  • Tijds- en kostenbesparing: in plaats van zelf allemaal aparte banners te maken per formaat, kun je er automatisch honderden laten maken met responsieve display-advertenties.
Responsieve display-advertentie

Geüploade display-advertenties

Naast responsieve advertenties kun je ook zelf display banners uploaden. Hoewel dit meer tijd en budget kost, krijg je hierdoor meer controle over advertenties. Zo kun je statische PNG-afbeeldingen maken, maar ook bewegende met HTML5- en GIF-bestanden. Andere voordelen hiervan zijn:

  • Merkconsistentie: je kunt beter rekening houden met de merkrichtlijnen van je bedrijf, doordat je het ontwerp volledig in controle hebt. Bovendien ben je hierdoor ook beter zichtbaar, omdat bezoekers je advertenties sneller herkennen.
  • Geoptimaliseerde content: de banners kun je optimaliseren voor specifieke doelgroepen en doelen, doordat je de banners volledig naar eigen idee kunt opmaken.
Voorbeeld Nu.nl Display advertising

Dynamische display-advertenties

Waar je bij de vorige twee types zelf een advertentie opmaakt, bestaan dynamische banners uit productfeed informatie. Zo worden de onderdelen van advertenties, zoals afbeelding, titel en prijs, automatisch gepersonaliseerd aan de ontvanger. Het voordeel hiervan is dat de relevantie van deze banners heel hoog is. De banners worden namelijk aangepast aan de content die de bezoeker ervoor nog heeft gezien. Dit leidt vervolgens weer tot hogere een CTR en conversiepercentages. Andere voordelen zijn:

  • Automatisering: net zoals de responsieve banners vindt er dynamische display-advertenties veel automatisering plaats. Het voordeel hiervan is dat het veel tijd scheelt, wat anders nodig was voor de creatie van de banners.
  • Retargeting: dynamische advertenties zijn heel geschikt voor remarketing. Producten in een winkelmand die niet zijn gekocht kunnen namelijk worden gebruikt in de retargeting banners.
Google shopping dynamische banner

Meer weten over adverteren op het Google Display Netwerk? Kom in contact met onze collega’s!