Geïnteresseerd in Marketing Automation? Neem contact op met onze specialisten!

Waarom is marketing automation belangrijk?

Het doel van marketing automation is om efficiënter te werken, de betrokkenheid van klanten te verbeteren en uiteindelijk de omzet te verhogen. Dit gebeurt door relevante en gepersonaliseerde communicatie met prospects en klanten. Marketing automation zet je in om je omzet en ROI te verhogen. Dit zijn de twee belangrijkste voordelen:

Wat is Marketing Automation met Soraya en Thi-Lien

Efficiëntie en tijdsbesparing

Doordat je aan de slag gaat met het automatiseren van processen waar normaal veel handmatig werk aan te pas komt, zul je zien dat je tijd bespaart door efficiëntie. Er zit met name werk in het bedenken, uitwerken en structureren van deze processen, maar deze zorgen ervoor dat je daarna veel minder handmatig werk hebt.

Overzicht engagement en lead scoring

De betrokkenheid en klantloyaliteit van prospects en klanten wordt verhoogd doordat er relevante en persoonlijke content op het juiste moment wordt verzonden en je krijgt meer inzicht in de betrokkenheid en klantloyaliteit door middel van lead scoring.

Fases CRO model

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation werkt op basis van gegevens van klanten en prospects. Aan de ene kant zijn dat profielgegevens en aan de andere kant het gedrag dat iemand vertoont. Profielgegevens zijn bijvoorbeeld geslacht, woonplaats, functie, branche, etc. Maar daarnaast wordt er ook gekeken naar het gedrag dat wordt vertoond in de mails (opens en kliks) en op de website. Deze data wordt gebruikt om automatisch e-mails te verzenden.
Met behulp van verschillende software kan je regels (triggers) instellen die ervoor zorgen dat er een actie wordt uitgevoerd. Als we kijken naar triggers op basis van profielgegevens kan je denken aan een verjaardag e-mailflow: op de dag dat iemand jarig is, wordt er automatisch een e-mail verzonden om dit moment samen te vieren. Als we kijken naar triggers op basis van gedrag kan je denken aan een e-mailflow met een aantal e-mails die automatisch wordt gestart nadat iemand iets download op de website.

Daarnaast kan je een marketing automation tool gebruiken om prospects en klanten te segmenteren, want niet iedereen in de database heeft dezelfde behoeften. Je kan segmenteren op basis van gedrag of profielgegevens. Op die manier is het mogelijk om prospects, loyale klanten en klanten die al langer dan een jaar niks hebben gekocht een andere boodschap te sturen.

ODIV Footy toernooi

Wij werken samen met:

Voordelen van marketing automation voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van marketing automation zijn:

  • repeterende taken verminderen
  • lagere werkdruk
  • datagedreven overzicht van engagement van je prospects en klanten
  • meer inzicht in je klantprofiel en de waarde ervan

Dat betekent dat je hiermee dus dat je werk interessanter wordt, omdat:

  • meer tijd overhoudt voor strategische werkzaamheden
  • je kan focussen op innovatie en ontwikkeling
  • je content en communicatie kan verbeteren
  • meer focus kan hebben op het eindresultaat

Hoe weet ik of marketing automation iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Bestaat het aankoopproces of onboarding proces van jouw klanten of opdrachtgevers uit meerdere fases of beslismomenten? Dan kan marketing automation iets voor jouw bedrijf betekenen.

Marketing automation helpt namelijk gedurende de hele klantreis. Zodra iemand interesse toont, helpt het om deze persoon stap voor stap dichter bij een aankoop te brengen. Maar daar stopt het niet! Ook na de aankoop zorgt marketing automation ervoor dat klanten tevreden blijven en terugkomen. Het is een effectief hulpmiddel om niet alleen nieuwe klanten te krijgen, maar ook om ze blij en trouw te houden.

Hoe weet ik of marketing automation iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Bestaat het aankoopproces of onboarding proces van jouw klanten of opdrachtgevers uit meerdere fases of beslismomenten? Dan kan marketing automation iets voor jouw bedrijf betekenen.

Marketing automation helpt namelijk gedurende de hele klantreis. Zodra iemand interesse toont, helpt het om deze persoon stap voor stap dichter bij een aankoop te brengen. Maar daar stopt het niet! Ook na de aankoop zorgt marketing automation ervoor dat klanten tevreden blijven en terugkomen. Het is een effectief hulpmiddel om niet alleen nieuwe klanten te krijgen, maar ook om ze blij en trouw te houden.

Meer weten over hoe wij marketing automation inzetten voor onze klanten?

Hoe begin je met marketing automation?

Marketing automation helpt bedrijven om hun marketingactiviteiten te stroomlijnen; om optimaal gebruik te maken van marketing automation, is het essentieel om te starten met de juiste beginstappen:

  1. Bepaal de doelgroep en doelstellingen.
  2. Maak een marketing automation plan: welke automatiseringen/workflows wil je opzetten en welke data is hiervoor nodig?
  3. Kies een marketing automation software die daarbij aansluit.
  4. Richt de database in op basis van het plan.
  5. Koppel de software aan andere marketingtools, zoals CRM, social media en website.
  6. Ontwikkel en automatiseer marketingcampagnes en workflows.
  7. Creëer gepersonaliseerde content.
  8. Monitor, analyseer en optimaliseer de campagnes voortdurend.
Social media training met Sean en Timothy

Waarom marketing automation uitbesteden?

Er zijn talloze voordelen verbonden aan het starten met marketing automation. De kwestie is niet óf je ermee wilt beginnen, maar wanneer. Het initiële opzetten is slechts een eenmalige taak, maar de echte inspanning zit in het consistent analyseren en finetunen. Het is cruciaal om je campagnes steeds relevant en persoonlijk te houden. Des te meer redenen om het uit te besteden aan een marketing automation bureau:

  • Tijdsbesparing: door je marketingactiviteiten aan ODIV uit te besteden, kun jij je concentreren op je bedrijfsgroei of wellicht een keer eerder aan de vrijdagmiddagborrel. Niet alleen bespaar je hierdoor tijd, maar je kunt er ook op vertrouwen dat ervaren specialisten zorg dragen voor je marketing behoeften.
  • Diepgaande kennis: als gespecialiseerd bureau richt ODIV zich volledig op online marketing. Door de jaren heen hebben we een schat aan ervaring en expertise opgebouwd, vergaard bij verschillende klanten en in diverse sectoren. We zijn enthousiast om deze kennis toe te passen ten gunste van jouw bedrijf.
  • Moderne tools: als professioneel online marketingbureau hebben we toegang tot de nieuwste en beste tools in de branche. Deze tools stellen ons in staat om gegevens diepgaand te analyseren, marketingcampagnes te finetunen en effectief de resultaten te meten.
leadgeneratie bureau utrecht sean & timothy

Wat is een marketing automation bureau?

Een goed marketing automation bureau fungeert als strategische sparringpartner die je ook operationeel kan helpen met keuzes te maken, content te verzorgen, analyses te draaien en campagnes te voeren. Het bureau kan dan helpen bij het:

  • ontwikkelen van een sterke marketing automation strategie
  • bepalen welke platformen te gebruiken
  • opstellen en uitwerken van ideeën voor campagnes
  • het bedenken en uitwerken van aantrekkelijke content
  • het besparen van tijd zodat je kan werken aan je doelstellingen
LinkedIn adverteren uitbesteden

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

ODIV kan jou helpen met alle facetten die marketing automation omvat. Denk hierbij aan het opstellen van de strategie, het kiezen van de juiste platforms en kanalen, het daadwerkelijk structureren van de campagnes en het creëren van content.

Onze automation experts weten precies wat de mogelijkheden van marketing automation zijn, verdiepen zich helemaal in jouw product en brengen de markt waarin je werkzaam bent in kaart. Vervolgens zetten zij een strategie op waarbij gekeken wordt op welke manier jij het beste je doelen kan bereiken. Hierbij werken we altijd vanuit de gedachte dat alles getest kan worden. Denk hierbij aan kanalen, maar ook aan content, communicatie en personen. We zorgen ervoor dat je door de gehele marketingfunnel zichtbaar bent met behulp van marketing automation. Onze specialisten zullen je compleet kunnen ontzorgen met betrekking tot alles dat te maken heeft met marketing automation.

Kom in contact met onze specialisten van een marketing automation bureau!

Team Marketing Automation

  • Joost Fromberg

  • Soraya Hartogs

  • Daphne van den Berg

  • Willem Wattez

  • Marijn van den Ham