Geïnteresseerd in Marketing Automation? Neem contact op met onze specialisten!

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation is het automatiseren van de marketingprocessen waardoor de processen efficiënter en effectiever worden. Met Marketing Automation software is het mogelijk om e-mailmarketing, klantsegmentatie, lead nurturing en lead scoring te automatiseren. Door het automatiseren van de marketingprocessen wordt de efficiëntie van de activiteiten verbeterd en de betrokkenheid van de doelgroep vergroot, waardoor uiteindelijk het aantal conversies stijgt. Marketing Automation kun je zo gebruiken om leads te converteren tot klanten, maar je kan het ook inzetten om klanten te converteren tot loyale klanten. Hierdoor kun je met minder handmatige werkzaamheden de klantrelatie versterken door relevante en gepersonaliseerde content te sturen.

Eenmalig moeten de marketing automation flows goed ingesteld worden. Vervolgens gaat alles automatisch en ligt de focus op het analyseren en optimaliseren van de resultaten.

Wat is Marketing Automation met Soraya en Thi-Lien

Waarom starten met Marketing Automation?

Het doel van marketing automation is om efficiënter te werken, de betrokkenheid van klanten te verbeteren en uiteindelijk de omzet te verhogen door relevante en gepersonaliseerde communicatie met prospects en klanten. Bovendien is het mogelijk om:

  • Gedrag: het gedrag van de prospects en klanten op te slaan, waardoor dit later gebruikt kan worden als trigger voor een flow.
  • Automation flows op te zetten op basis van triggers zoals datum, aankoopgegevens, downloads, inschrijvingen, interesses, opens, kliks, website bezoeken etc.
  • Lead nurturing: leads opwarmen tot klant door stapsgewijs de interesse te vergroten.
  • Segmentatie: segmenten creëren waarbij personen met dezelfde kenmerken of interesses gegroepeerd worden.
  • Lead scoring bijhouden om de waarschijnlijkheid van conversie naar klant te meten.
  • Notificaties: automatisch een notificatie te ontvangen als er een prospect hoog gemotiveerd is, zodat er een concreet aanbod gedaan kan worden, bijvoorbeeld door persoonlijk contact op te nemen.

Meer weten over leadgeneratie strategieën en lead nurturen? Bekijk leadgeneratie.

Fases CRO model

Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?

Marketing automation zet je in om je omzet en ROI te verhogen. Dit zijn de drie belangrijkste voordelen:

  • Tijdsbesparing, door marketing automation in te zetten wordt de efficiëntie verbeterd en wordt er tijd bespaard door processen te automatiseren.
  • Engagement, de betrokkenheid en klantloyaliteit van prospects en klanten wordt verhoogd doordat er relevante en persoonlijke content op het juiste moment wordt verzonden.
  • Lead scoring, meer inzicht in de betrokkenheid en klantloyaliteit door middel van lead scoring.
ODIV Footy toernooi

Wij werken samen met:

Hoe werkt Marketing Automation software?

Marketing Automation software werkt op basis van gegevens van klanten en prospects. Aan de ene kant zijn dat profielgegevens en aan de andere kant het gedrag wat iemand vertoond. Profielgegevens zijn bijvoorbeeld geslacht, woonplaats, functie, branche etc. Maar daarnaast wordt er ook gekeken naar het gedrag dat wordt vertoond in de e-mails (opens en kliks) en op de website. Deze data wordt gebruikt om automatisch e-mails te verzenden.

Binnen de software kan je regels (triggers) instellen die ervoor zorgen dat er een actie wordt uitgevoerd. Als we kijken naar triggers op basis van profielgegevens kan je denken aan een verjaardag e-mail flow, op de dag dat iemand jarig is wordt er automatisch een e-mail verzonden om dit moment samen te vieren. Als we kijken naar triggers op basis van gedrag kan je denken aan een e-mail flow met een aantal e-mails die automatisch wordt gestart nadat iemand iets download op de website.

Daarnaast kan je een Marketing Automation tool gebruiken om prospects en klanten te segmenteren, niet iedereen in de database heeft dezelfde behoeften. Je kan segmenteren op basis van gedrag of profielgegevens. Op die manier is het mogelijk om prospects, loyale klanten en klanten die al langer dan een jaar niks hebben gekocht een andere boodschap te sturen.

Google Ads automation

Customer Journey

Een customer journey is een reeks van interacties die een klant heeft met je bedrijf, vanaf het eerste moment in de oriëntatiefase tot de aankoop en daarna. Met Marketing Automation software kan je inspelen op de verschillende momenten in de customer journey door relevante en gepersonaliseerde content te sturen. Bijvoorbeeld door in de oriëntatiefase een e-mail flow te starten die meer informatie geeft over je producten.

Customer journey model

Wat is lead scoring?

Door lead scoring toe te voegen is het mogelijk om te meten hoe hoog gemotiveerd iemand is om over te gaan tot aankoop. Lead scoring werkt op twee manieren (zoals je vaker hier hebt zien terug komen) op basis van profielgegevens en gedrag.

Op basis van het ‘ideale’ klantprofiel worden punten toegekend aan een profiel, hierbij kan je denken aan leeftijd, woonplaats, gezinssamenstelling, schoenmaat, functie, branche, bedrijfsgrootte etc. Profielen die voldoen aan de voorwaarden die we hebben ingesteld ontvangen hier punten voor, dus beginnen de customer journey met een kleine voorsprong in punten.

De overige punten worden verzameld op basis van gedrag, als iemand een e-mail opent of op een bepaalde CTA klikt of op de website bepaald gedrag vertoond worden er ook punten verzameld. Uiteindelijk bereikt het profiel bijvoorbeeld 70 punten, dan weten we dat de motivatie voldoende is om tot aankoop over te gaan. In de B2C markt kunnen we op dat moment een e-mail sturen met een aanbieding, in de B2B markt kunnen we op dat moment automatisch een e-mail met de profielgegevens sturen naar de sales afdeling om contact op te nemen.

Lead scoring model

Meer weten over hoe wij marketing automation inzetten voor onze klanten?

Wanneer zet je Marketing Automation in?

Marketing automation helpt gedurende de hele reis van de klant. Zodra iemand interesse toont, helpt het om deze persoon stap voor stap dichter bij een aankoop te brengen. Maar daar stopt het niet! Ook na de aankoop zorgt marketing automation ervoor dat klanten tevreden blijven en terugkomen. Het is een super hulpmiddel om niet alleen nieuwe klanten te krijgen, maar ook om ze blij en trouw te houden.

Social media training met Sean en Timothy

Marketing automation is een krachtig hulpmiddel dat bedrijven helpt om hun marketingactiviteiten te stroomlijnen; om optimaal gebruik te maken van marketing automation, is het essentieel om te starten met de juiste beginstappen:

  1. Bepaal de doelgroep en doelstellingen.
  2. Maak een marketing automation plan: welke automatiseringen/workflows wil je opzetten en welke data is hiervoor nodig?
  3. Kies een marketing automation software die daarbij aansluit.
  4. Richt de database in op basis van het plan.
  5. Koppel de software aan andere marketingtools, zoals CRM, social media en website.
  6. Ontwikkel en automatiseer marketingcampagnes en workflows.
  7. Creëer gepersonaliseerde content.
  8. Monitor, analyseer en optimaliseer de campagnes voortdurend.

ODIV kan bij al deze stappen ondersteuning bieden of het uit handen nemen, maar het is ook mogelijk om een verdeling te maken van de werkzaamheden. Meer weten? Neem contact op!

Odiv als google ads bureau

Voorbeelden van Marketing Automation flows

Welkomstflow

Na aanmelding voor de nieuwsbrief wordt er een flow gestart waarbij er automatisch 3 tot 5 e-mails worden gestuurd om iemand een warm welkom te geven, de verwachtingen van de nieuwsbrief te managen en meer te vertellen over het bedrijf.

Profielverrijkingsflow

Bij het werven van een e-mailadres worden zo min mogelijk gegevens gevraagd om de drempel om aan te melden te verlagen. In de profielverrijkingsflow worden de overige gegevens uitgevraagd om persoonlijke en relevante e-mails te kunnen sturen.

LinkedIn adverteren uitbesteden

Verjaardag/speciaal moment flow

Om de band te versterken is het leuk om een cadeautje te geven als iemand jarig is, dit kan door middel van een automation flow.

Maar er zijn nog veel meer momenten die gevierd kunnen worden, zoals een eerste aankoop, een bepaalde tijd klant of als iemand een bepaald aantal aankopen heeft gedaan.

Event flow

Nadat iemand zich heeft aangemeld voor een evenement wordt er een automatische flow gestart. De flow start met een bevestiging, vervolgens worden er e-mails verzonden om iemand ‘warm’ te houden en te informeren over het evenement, dat heeft als voordeel dat het de ‘No Show’ verlaagd. Na het evenement kan er nog een e-mail verzonden worden met de presentaties, foto’s, enquête etc.

odiv jarig

Download flow

Zodra iemand een content stuk downloadt op de website geeft dit een bepaalde interesse en motivatie aan, iemand is namelijk bereid om zijn gegevens aan jou te geven in ruil voor een content stuk. Dit is hét moment om een automatische flow te starten om dit moment te pakken. In deze flow wordt er in een aantal e-mails meer informatie gegeven over het onderwerp, maar ook is dit een mooie kans om het bedrijf en de werkwijze toe te lichten.

Activatie flow

Deze flow kan op verschillende manieren worden ingericht; op basis van activiteit in de e-maills of op basis van aankopen.

Op basis van activiteit
Het is belangrijk voor de deliverability dat de profielen die lange tijd niet reageren op de e-mails uitgesloten worden. Om te voorkomen dat iemand ‘inactief’ wordt kunnen we een flow inrichten met een aantal mails om iemand te overtuigen toch lid te blijven, mocht iemand daar niet op reageren dan wordt er afscheid genomen. Dat lijkt een tegenvaller, maar is juist goed. In de eerste plaats voor de deliverability, maar ook voor de resultaten van de e-mails, de mensen waarvan je toch al weet dat ze geen interactie gaan vertonen zorgen voor een vertekend beeld van de resultaten.

Op basis van aankopen
Deze automation kan ook ingezet worden op basis van aankoopgeschiedenis. Als iemand gedurende langere tijd niets meer heeft gekocht, kunnen er een aantal e-mails gestuurd worden om de kans op een aankoop te vergroten.

leadgeneratie bureau utrecht sean & timothy

Verlaten winkelwagen flow

Als iemand product(en) in de winkelwagen heeft gedaan op de website/app maar niet heeft afgerekend wordt er een automatische flow getriggerd waarbij iemand eraan wordt herinnerd dat er nog producten in de winkelwagen zitten.

Lead nurturing flow

Bij deze flow leidt je iemand richting een conversie, dit doe je door de motivatie in kleine stapjes op te bouwen. Hiervoor is het belangrijk de customer journey in kaart te brengen en op basis hiervan diverse mails te maken.

Google Shopping resultaten

Intentie flow

Deze flow lijkt op de lead nurturing flow, maar hierbij wordt er gekeken naar eerder vertoond gedrag; waar liggen de interesses en op welke manier worden die geconsumeerd. Als iemand altijd blogartikelen leest, wordt er zodra er een nieuwe blog gemaakt is, wordt deze automatisch verzonden.

Transactie flow

Na het plaatsen van een bestelling word er een automatische flow getriggerd die ervoor zorgt dat iemand op de hoogte blijft van de bestelling. Dit start met de bevestiging van de bestelling en eindigt als de bestelling is geleverd, en alle stapjes daartussen worden meegenomen in deze automation.

flow 1801

Review flow

Deze flow zorgt ervoor dat zodra iemand een goed beeld kan hebben van de aankoop automatisch gevraagd wordt om een review achter te laten.

Herhaal aankoop flow

Als je ongeveer weet hoe lang je product mee gaat (hondenvoer/koffie) dan kan door middel van deze automatische flow iemand automatisch een seintje krijgen zodra het tijd is om een nieuwe bestelling te plaatsen.

reviews als social proof op Airbnb

Bepaal het succes van je campagnes!

Gefeliciteerd! Je hebt je flows succesvol uitgewerkt, je segmenten gecreëerd en je eerste campagnes opgezet. Nu breekt een cruciaal moment aan: het analyseren van je prestaties. Door de resultaten te analyseren aan de hand van diverse KPI’s, wordt het potentieel van je verrichte inspanningen zichtbaar gemaakt:

  • Opens, kliks van e-mails
  • Gedrag op de website (bounce rate, sessieduur, etc.)
  • Conversiepercentage
  • Lead scoring
  • ROI (Return on Investment)
  • Verkoop- en omzetgroei
waarom google ads inzetten

Toch liever uitbesteden?

Er zijn talloze voordelen verbonden aan het starten met marketing automation. De kwestie is niet óf je ermee wilt beginnen, maar wanneer. Het initiële opzetten is slechts een eenmalige taak, maar de echte inspanning zit in het consequent analyseren en finetunen. Het is cruciaal om je campagnes steeds relevant en persoonlijk te houden. Des te meer redenen om het uit te besteden aan een marketing automation bureau:

  • Tijdsbesparing: Door je marketingactiviteiten aan ons uit te besteden, kun jij je concentreren op wat je het beste doet. Niet alleen bespaar je hierdoor tijd, maar je kunt er ook op vertrouwen dat ervaren specialisten zorg dragen voor je marketingbehoeften.
  • Diepgaande kennis: Als gespecialiseerd bureau richt ODIV zich volledig op online marketing. Door de jaren heen hebben we een schat aan ervaring en expertise opgebouwd, vergaard bij verschillende klanten en in diverse sectoren. We zijn enthousiast om deze kennis toe te passen ten gunste van jouw bedrijf.
  • Moderne tools: Als professioneel online marketingbureau hebben we toegang tot de nieuwste en beste tools in de branche. Deze tools stellen ons in staat om gegevens diepgaand te analyseren, marketingcampagnes te finetunen en effectief de resultaten te meten.

Kom in contact met onze specialisten van een marketing automation bureau!

Team Marketing Automation

  • Joost Fromberg

  • Soraya Hartogs

  • Daphne van den Berg

  • Willem Wattez