Social media zijn online platformen, waarop gebruikers met elkaar interacteren en zelf content publiceren. In principe is er geen tussenkomst van een “redactie”. Men is verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst. Uiteraard heeft wel ieder sociaal medium zijn eigen beleid, en kunnen posts van gebruikers worden verwijderd. Op de populairste social media wordt vaak visuele content geplaatst, zoals foto’s en video’s.
Enkele voorbeelden van populaire social media zijn:
- YouTube
- Quora
- Snapchat
Targeting
Op de meeste van de hierboven genoemde social media is het mogelijk om te adverteren. Dit houdt simpelweg in dat je tegen betaling uitingen kunt laten zien aan gebruikers. Veelal kun je je doelgroep bereiken door te targeten op interesses en demografische kenmerken.
Biedstrategieën
Daarnaast kun je je doelgroep via verschillende biedstrategieën bereiken. Enkele voorbeelden van gangbare biedstrategieën zijn:
- Bereik: Het doel is om zoveel mogelijk impressies uit te leveren of personen te bereiken, ongeacht of er met de uiting wordt geïnteracteerd. Belangrijkste KPI: CPM (cost-per-mille, oftewel kosten per 1.000 impressies).
- Verkeer: Het doel is om zoveel mogelijk mensen naar een landingspagina te sturen. Belangrijkste KPI: CPC (cost-per-click, oftwel kosten per klik).
- Videoweergaven: Het doel is om zoveel mogelijk mensen een video te laten bekijken. Belangrijkste KPI: CPV (cost-per-view, oftewel kosten per videoweergave).
- Leads: Het doel is om zoveel mogelijk leads binnen te halen. Belangrijkste KPI: CPL (cost-per-lead, oftewel kosten per lead).
Per sociaal netwerk zijn er uiteraard ook andere biedmodellen mogelijk. Zo kun je op LinkedIn bijvoorbeeld ook inkopen op basis van potentiële sollicitanten. En op Facebook en Instagram kun je inkopen op de waarschijnlijkheid dat iemand je advertentie herinnert.