Voorbeelden van sociale media

De meest populaire social media zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Tiktok en Snapchat. Ieder platform is uniek en heeft zijn eigen kenmerken. Zo worden op Facebook en Instagram informele berichten gedeeld en op LinkedIn juist meer formele/zakelijke berichten. Ook Whatsapp is een voorbeeld van een social media kanaal. Het verschil is echter dat dit een messenger app is tussen gebruikers onderling waarbij de inhoud niet publiekelijk wordt gepubliceerd. Bij het kiezen van het juiste medium is het belangrijk om in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Zo lijkt adverteren op TikTok alleen interessant als je een jongere doelgroep hebt, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn!

Voorbeelden sociale media

Hoe werkt social media?

De meeste sociale media hebben een feed waarop de gebruikers hun berichten plaatsen. Het algoritme bepaalt wat jij als gebruiker te zien krijgt. Dit gebeurt aan de hand van zeer veel factoren, zoals voorkeuren van de gebruiker, trends, interacties met andere gebruikers, aantal likes, shares en reacties, en de tijd van posten. Het algoritme analyseert alle gegevens en bepaalt welke berichten het meest relevant zijn voor de gebruiker. Op basis daarvan worden de berichten in de tijdlijn van de gebruiker weergegeven. Na het plaatsen van een bericht door een gebruiker zijn de eerste uren bepalend voor de hoeveelheid engagement die een post gaat krijgen. Als de inhoud aanslaat wordt het bericht door vrienden gelikt en gedeeld waarna het bericht vervolgens weer wordt verspreid door hun vrienden, die het weer doorsturen naar hun vrienden, enzovoorts. Hierdoor krijgt een enorme hoeveelheid mensen het bericht te zien, dit wordt “het sneeuwbaleffect” genoemd. 

Hoe werkt social media

Social media voor bedrijven

Naast particuliere gebruikers kunnen ook bedrijven gebruik maken van social media. Je kunt een zakelijke pagina aanmaken waarop je berichten en advertenties over je product of dienst kunnen plaatsen.

Je hebt twee opties:

  • Organisch bereik. Dit houdt in dat je een onbetaald bericht plaatst op je pagina. Dit bericht is te zien voor degenen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in je bedrijf. Het is echter niet zo dat al je volgers dit bericht zien. Door veranderingen in het algoritme van Facebook is dit ongeveer 1-2%.
  • Social Media Advertising. Met advertenties bereik je ook de potentiële klanten die nog nooit hebben gehoord van je bedrijf. Door te targeten op basis van bijvoorbeeld interesses, leeftijd of opleiding, trek je nieuwe klanten aan die super relevant kunnen zijn. Hier lees je meer over social media advertising.
leadgenforms 1

Social media training

Wil je nou nog meer weten over hoe social media ingezet kan worden voor jouw bedrijf? Of ben je geïnteresseerd om meer bestellingen of leads te behalen met je advertenties op social media? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een social media training bij ODIV. Gedurende deze training leer je alles over social media advertising om er zelf mee aan de slag te gaan. Kom gezellig trainen bij ons op kantoor, of onze collega’s komen bij jou op kantoor. Er is veel mogelijk!

Social media training met Sean en Timothy

Wil je meer weten over social media en de mogelijkheden tot het adverteren op deze platformen?

Onze social media specialisten

  • Jamie Zuydendorp

  • Timothy Van Laar

  • Daphne van den Berg

  • Willem Wattez

  • Boaz van den Berg

  • Jessica Kroon

Veelgestelde vragen over social media:

  • Wat zijn lookalike audiences?

    Een lookalike audience, ook wel een vergelijkbare doelgroep genoemd, zijn automatische doelgroepen die je kan maken op verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook binnen Google Ads is er een soortgelijke mogelijkheid.

    Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, upload je website bezoekers of klanten en de algoritmes van de media gaan kijken of ze mensen kunnen vinden die lijken op jouw website bezoekers of klanten.

    Lees hier meer over lookalike audiences.

  • Wat zijn social media?

    Social media zijn online platformen, waarop gebruikers met elkaar interacteren en zelf content publiceren. In principe is er geen tussenkomst van een “redactie”. Men is verantwoordelijk voor wat hij/zij plaatst. Uiteraard heeft wel ieder sociaal medium zijn eigen beleid, en kunnen posts van gebruikers worden verwijderd. Op de populairste social media wordt vaak visuele content geplaatst, zoals foto’s en video’s.

    Lees hier meer over social media.

  • Wat is A/B-testen?

    Bij een A/B test experimenteer je met twee varianten. Een controle en een variant. De A-variant kan bijvoorbeeld het huidige design van je homepage zijn. Deze variant wordt daarom ook wel de controlevariant genoemd. Hiertegenover staat de B-variant, ook wel de testvariant genoemd. In de testvariant experimenteer je met een wijziging in het design. Dit kan een grotere button zijn, het toevoegen van groene vinkjes of een andere CTA. Bij deze vorm van splittesten stuur je 50% van het verkeer naar variant A en 50% naar variant B.

    Lees hier alles over A/B-testen.

  • Waar kan je op adverteren en targeten?

    Je kan op bijzonder veel dingen targeten online. Allemaal om ervoor te zorgen dat jij jouw marketingbudget zo goed mogelijk spendeert. We hebben hier een groot artikel over geschreven, dus lees die vooral hier.

  • Waarom adverteren op LinkedIn?

    LinkedIn is een sociaal netwerk, dat gericht is op vakmensen en carrières. LinkedIn heeft wereldwijd 610 miljoen gebruikers, waarvan 7 miljoen in Nederland (mei 2019).

    Adverteren op LinkedIn is met name geschikt wanneer je dus vakmensen wilt bereiken in een bepaalde sector. Het is hét Business-to-business-kanaal bij uitstek. Ook wanneer je vacatures wilt vervullen, is LinkedIn het kanaal waar je je het beste op kunt richten.

    Lees hier alles over waarom je op LinkedIn wil adverteren.