Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking

Hoe begin je met Apple Search Ads?

Allereerst zul je een Apple Search account moeten aanmaken. Bij het opzetten van een nieuw account kun je kiezen uit de Basic en Advanced optie. De Basic optie geeft je de mogelijkheid het adverteren zoveel mogelijk te automatiseren en uit handen te geven. Met de ‘Advanced’ optie kun je bij het opzetten van je account zelf je targeting, advertenties en biedingen kiezen waardoor je veel meer controle over het gehele proces hebt. Daarna, zul je je applicatie moeten koppelen aan je Apple Search Ads account. Je kan je campagnes daarna structureren op basis van zoekwoorden en demografische kenmerken.

Een account opzetten en vervolgens starten met je eerste Apple Search Ads campagne is in de volgende zeven stappen gerealiseerd.

  • Koppel een Apple ID met je Apple Store Connect.
  • Plaats een IOS app in de App Store.
  • Kies je geografische targeting, waar je de app wilt promoten.
  • Bepaal je budget.
  • Activeer een Apple Search Ads account (Basic of Advance).
  • Structureer een campagne op basis van zoekwoorden of demografische kenmerken.
  • Koppel een actieve credit card.

Zoekwoorden

Het targeten van zoekwoorden gaat door middel van exacte en brede zoekwoorden. Exacte zoekwoorden targeten enkel het specifieke zoekwoord die je ingesteld hebt. Je zal daarom ook spelfouten en enkelvoud/meervoud moeten toevoegen aan de campagne. Met targeten op brede zoekwoorden worden naast meervoud en verschillende manieren van spelling ook synoniemen en dicht verwante zoekwoorden meegenomen. Apple Search Ads kijkt dan niet enkel naar het zoekwoord, maar meer naar de zoekintentie van de gebruiker.

Demografische kenmerken

Naast het gebruik van zoekwoorden kun je ook gebruik maken van targeting op demografische variabelen zoals sekse, leeftijd en geografische locatie. Ook kun je verschillende typen gebruikers targeten. Denk hierbij aan ‘nieuwe gebruikers’, ‘bestaande gebruikers’ en ‘gebruikers van je andere apps’.

De advertenties die in de zoekresultaten worden getoond worden door Apple Search Ads automatisch gecreëerd. Dit gebeurt op basis van de content en afbeeldingen/video’s op je Apple Store product pagina. Het is nog niet mogelijk zelf afbeeldingen, video’s of tekstadvertenties toe te voegen aan je campagne, zonder dat deze op de product pagina van je app staan. Het is mogelijk zowel afbeeldingen en video’s als advertentieteksten te gebruiken.

Account Structuur Apple Search Ads

Structureren van Apple Search Ads

We adviseren in eerste instantie om je eerste account in te richten met één of meerdere campagnes met exacte zoekwoorden. Deze zou je kunnen opdelen in bijvoorbeeld ‘Brand’, ‘Competitor’ en ‘Generic’. Daarnaast zet je een ‘Discovery’ campagne op waarin je brede zoekwoorden en Search Match (Apple’s automatische targeting) inzet.
Wanneer de campagne live is, monitor je de Discovery campagne en kun je de goed converterende zoekwoorden toe aan de exacte campagnes. Deze zoekwoorden sluit je vervolgens uit in de Discovery campagne. Op deze manier krijg je steeds meer grip op de targeting binnen je account en kun je je campagnes continue blijven uitbreiden.

Verschil tussen Apple en Google Search

Een belangrijk vertrekpunt is: waarom starten met Apple Search Ads? Je kan namelijk ook via Google App campaign een iOS app promoten. Echter is een correcte koppeling tussen Apple en Google niet vanzelfsprekend. Denk aan: Firebase, SDK’s en Google Analytics. Wellicht klinken de begrippen onbekend, maar dit zijn verschillende tools die onderling met elkaar communiceren. Deze zorgen ervoor dat je de iOS data correct kan importeren in Google Ads. Apple Search Ads biedt dus de mogelijkheid om snel en eenvoudig je iOS app te promoten. Bovendien krijg je direct de juiste inzichten en zit er dus geen developer tussen.

Eén groot verschil tussen Apple Search Ads en Google App campaign is: de Apple Search Ads zijn alleen zichtbaar in de App Store. Google kan daarentegen ook de app promoten via Google Zoeken, Google Play, YouTube, Google Display Netwerk en Google Discover.

Nu zelf aan de slag met Apple Search Ads

Apple Search Ads is een mooie toevoeging op de al bestaande zoekmachines. Zeker wanneer je meer app- installaties wil realiseren. Toch blijf altijd de vraag wat een installatie waard is. Zorg er dus altijd voor dat je app goed meetbaar is. Dan kun altijd de waarde van je download en gebruiker inzichtelijk krijgen.

Heb jij een app die je onder de aandacht wil krijgen bij iOS gebruikers? Of wil je meer informatie over Apple Search Ads? Stuur dan onze Search specialisten een mailtje. Je vindt ze hieronder.