Wat zijn de kosten van een chatbot?
Je hebt te maken met twee soorten kosten; de tool en de mens. Je moet er, na het aanschaffen en het inrichten, ook tijd in blijven steken om voor een goede gebruikerservaring te zorgen. Dus laten we ze beide bespreken:
Kosten van de tool
De kosten van een chatbot zijn verschillend en hangen volledig af van wat je nodig hebt. Landbot en Futy bieden allebei een gratis plan aan, maar dan zie je wel het logo van het bedrijf. Iets wat voor grotere bedrijven niet heel professioneel oogt. Watermelon biedt heel veel mogelijkheden, maar daar betaal je dan ook wel al gauw €100 of meer per maand voor. Wanneer de chatbot een essentieel onderdeel van jouw branding en positionering is, dan is dit geen geld. Wanneer je een chatbot eens wil testen voor erbij, dan is het weer wel veel geld. Kortom, verschillend per bedrijf, maar denk dus aan tussen de €0-150 per maand.
Arbeidsuren
Deze vergeten we vaak, maar je bent sowieso tijd kwijt aan het opzetten en optimaliseren van je chatbot. Ook hier geldt; als je er meer mee wil, ben je er ook meer tijd aan kwijt. Gezien het feit dat wij dit voor veel bedrijven opzetten, rekenen wij altijd met tussen de 4-12 uur aan opzet, en trek er minimaal een uurtje per maand voor uit. Tenzij je a la ASR heel veel meer met de chatbot doet, en gaat het je vanzelf meerdere FTE kosten.