Wat is conversie optimalisatie?

Iedereen heeft een doel met zijn of haar website. Hogere orders, meer leads, of gewoon meer informatie lezen. Meer bezoekers naar je website lukt vaak wel, maar hoe zorg je ervoor dat deze bezoekers ook kopen of contactgegevens achterlaten?

Conversie(ratio)optimalisatie of afgekort CRO is het verhogen van het percentage van je bezoekers die een actie (zoals kopen of gegevens achterlaten) doet. Kortom: meer rendement uit het verkeer op je website of webshop.

Conversie optimalisatie uitgelegd

Welke conversies bestaan er?

Een conversie kan een transactie zijn, maar conversie optimalisatie kan ook de gemiddelde orderwaarde verhogen. Dit worden ook wel harde conversies genoemd. Kortom: meer rendement uit het verkeer op je website of webshop. Het is tevens mogelijk om de experimenten binnen conversie optimalisatie in te richten ter vergroting van het aantal abonnees van je nieuwsbrief of podcast. Dit worden ook wel zachte conversies genoemd. Conversies die niet direct geld opleveren, maar de gebruikers wel een stapje dichter bij een aankoop brengen. Andere voorbeelden van zachte conversies zijn: het toevoegen van een product aan je winkelwagen, doorklikken naar een specifieke pagina, het invullen van een contactformulier, een aanvraag voor een offerte of het downloaden van een whitepaper.

Waarom moet je de website blijven optimaliseren?

We maken iedere dag bijzonder veel keuzes. Kleine keuzes, zoals welk boterhambeleg je wil, tot grote keuzes, zoals een zorgverzekering of hypotheek. Waarom we deze keuzes maken is extreem complex, want deze keuzes worden door bijzonder veel factoren beïnvloed.

Geloof het of niet, maar er is onderzoek gedaan naar de prijs van kunst op een veiling. Wanneer het buiten zonnig is, bieden we structureel meer geld voor kunst dan als het buiten regenachtig is (referentie).

We worden beïnvloed door het weer, maar ook door onze eigen associaties: we gebruiken doktersjassen om professioneler te ogen in reclames, we gebruiken frisse beelden bij tandpasta reclames en ga zo maar door. Kortom, onze besluitvormingsprocessen zijn complex.

Het is arrogant om te denken dat we het zelf wel weten

Onze besluitvormingsprocessen zijn zelfs zo complex dat het arrogant is om te denken dat wij beter kunnen bepalen wat onze klanten willen, dan onze klanten zelf. Daarom maken wij gebruik van objectieve klantdata (Google Analytics, Hotjar, Qualaroo, etc.). De inzichten die deze data ons oplevert vertalen we, middels kennis uit de psychologie, naar hypotheses over het gedrag van de klant. Deze hypotheses worden omgezet naar aanpassingen in het design van de website of webshop. Met dit test-design wordt vervolgens een experiment uitgevoerd dat meet of het test-design significant beter converteert dan het controle-design (het originele design van de website).

De hoeveelheid verkeer en conversies helpen bij het vaststellen van het juiste type experiment. Zo kan er gebruik worden gemaakt van een A/B test, een 0/1-test en ga zo maar door. De resultaten van het experiment bepalen uiteindelijk of het test-design definitief dient doorgevoerd te worden, of dat er vervolgonderzoek nodig is. Het onderbuikgevoel maakt op deze manier plaats voor een datagedreven besluit. Hieronder lees je meer over experimenteren.

Experimenteren

Ons team van specialisten helpt bedrijven met te achterhalen hoe bezoekers wel tot actie overgaan. ODIV voert conversie optimalisatie uit aan de hand van systematisch en gericht testen. Het is een werkwijze waarbij data, consumentenpsychologie en feedback van klanten wordt gebruikt om het resultaat van de website te verbeteren. De CRO werkwijze onderscheid zich van traditionele werkwijzes door ideeën te valideren. Dit betekent dat ideeën eerst worden getest voordat deze definitief worden doorgevoerd.

Binnen een test wordt één aanpassing gedaan binnen een variant van een pagina, die wordt getest tegen de huidige webpagina. Conversie optimalisatie werkt op basis van experimenten. Experimenteren kan op verschillende methodes. Wij focussen ons op A/B testen en 0/1 testen.

Conversie optimalisatie AB Test

A/B-testen, wat is dat?

A/B-testen is een moderne vorm van wetenschap. Door de helft van jouw bezoekers bloot te stellen aan de huidige situatie en de andere helft van jouw bezoekers aan een aanpassing, kun je externe invloeden grotendeels uitsluiten. Hiermee moeten we rekening houden met de hoeveelheid bezoekers (statistiek is een belangrijk onderdeel van CRO), cross-device gebruik en lengte van het aankooptraject.

Een A/B-test zorgt ervoor dat we heel goed weten wat werkt, en vooral wat niet. En daar leren we weer van voor het volgende experiment. Bij een A/B-test verdeel je het verkeer op de website gelijkmatig over de A- en B-variant van het experiment. De A-variant is de huidige opzet van de pagina, dit wordt ook wel de controle-variant genoemd. De B-variant is het design waarin een wijziging wordt getest. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van iconen om te verduidelijken om wat voor type product het in je webshop gaat.

Wat is dan een 0/1-test?

Bij een A/B-test wordt het verkeer 50/50 verdeeld over de controle- en test-variant. Bij een 0/1-test gaat 100% van het verkeer naar de test-variant. Het gaat hierbij vaak om meer impactvolle wijzigingen. Dit wordt vaak gedaan bij websites met lagere bezoekersaantallen. Lage bezoekersaantallen maken het namelijk lastiger om met zekerheid uitspraken te kunnen doen over het effect van een experiment.

Door grotere wijzigingen door te voeren op een pagina wordt het een stuk aannemelijker dat de effecten door deze aanpassingen komen. Dit principe wordt ook vaak toegepast binnen Growth Hacking/Growth Marketing. Bij deze methodiek is het essentieel om dagelijks de effecten te monitoren in bijvoorbeeld Google Analytics.

Het proces

In CRO wordt altijd het volgende experiment benoemd: we willen doorlopend experimenteren, want er valt altijd wat te testen. Daarom is procesmatig werken zo belangrijk bij CRO. Wij werken volgens ons eigen KICK-IT model: een gestructureerd en systematisch optimalisatie proces waarbij testen en leren centraal staat.

ODIV Conversie Optimalisatie

  • Kennis: we gaan data onderzoek doen! We maken gebruik van jouw analytics tool, tools als Hotjar, een tag management systeem, Usabilla, alles om zoveel mogelijk kennis van de gebruiker te krijgen. Lees hier over alle tools die we gebruiken in het CRO proces (spoiler: dat zijn er nogal wat!).
  • Inzichten:  uit alle databronnen krijgen we ongelooflijk veel ideeën, hypotheses welteverstaan. Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 25% van alle hypotheses slechts een positief effect hebben op de conversies, dus daarom bepalen onze consumentenpsychologen Daan en Joost wat de hypotheses met de meeste kans van slagen zijn.
  • Creatie: in deze stap gaat de UX-designer de manipulatie visueel maken. Een hypothese kan op zoveel manieren visueel gemaakt worden, maar wij houden gelijk rekening met de development tijd en implementatie tijd. Met andere woorden: je wil iets designen dat ook makkelijk te ontwikkelen is, maar toch de hypothese test.
  • Keuren: we zetten de test om in code, die vervolgens op jouw website live wordt gezet. Nu loopt het experiment tussen de 1 tot 4 weken (afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers en impact van de wijziging).
  • Inzichten: nadat het experiment is afgelopen kijken wij naar het effect van de test. We kijken naar mogelijke segmenten en proberen ervan te leren voor de volgende experimenten.
  • Terugkoppelen: we maken een helder rapport op dat we met jou communiceren. Zo blijf jij op de hoogte en kan je ons uitdagen op onze hypotheses en creaties.  Want CRO is echt teamwork!

De voordelen van conversie optimalisatie

  • Bedrijven die experimenteren groeien sneller en blijven langer bestaan
  • Meer omzet uit je bezoekers
  • Lagere kosten per bezoeker
  • Strategische keuzes op basis van meetbare resultaten i.p.v. onderbuikgevoel: valideer je ideeën!
  • Grotere kennis over jouw doelgroep: waardevolle experimenten waarin je ziet hoe échte gebruikers zich op de website gedragen
  • Meer controle over de prestaties van je website: winnende experimenten voer je permanent door, verliezende experimenten stop je op tijd

Conversie Optimalisatie met ODIV

Waarom zou je met ons team van CRO specialisten willen werken?

  • Meningen, maar vooral data. Alles is onderbouwd.
  • Kennis van psychologie om data door de te vertalen naar goede hypotheses voor experimenten.
  • Voor ieder werkveld een specialist: analyse, consumentenpsychologie, UX design en development.
  • Continu leren, verbeteren en groeien!

Een gratis CRO Scan voor jouw website?

We gaan met plezier voor je aan de slag. Vul hiervoor het onderstaande formulier in. Binnen een week krijg je van ons het adviesrapport toegestuurd.

Wie ben jij?

Wij werken voor bedrijven in verschillende sectoren en omvang. Zo doen we A/B-tests voor e-commerce partijen zoals Clean Nutrition, SaaS oplossingen zoals Webpower, bedrijfsuitjes zoals Puur Events, en recruiters zoals Top of Minds.

Ook eens in gesprek? Neem vooral contact op: