Ben je nieuwsgierig naar hoe sommige bedrijven moeiteloos personeel werven en medewerkers behouden? Wil je weten hoe ze dat doen?

Wat is Employer Branding?

 

Simpel uitgelegd is Employer Branding hoe de buitenwereld jouw bedrijf ziet. En dan bedoelen we niet de klanten, maar potentiële werknemers. Het talent van vandaag de dag vindt goed werkgeverschap belangrijk. Employer Branding gaat veel verder dan de minimale vereisten van een goed salaris en doorgroeimogelijkheden. Dat wordt inmiddels als vanzelfsprekend geacht (terwijl het dat voor veel bedrijven nog niet is). Nee, Employer Branding gaat ook over zaken als cultuur, normen en waarden, werkgeluk, werk/privé balans, maatschappelijke impact en de kleine dingen die laten zien dat je om je werknemers geeft. Dat je ze waardeert, dat je ze respecteert en dat je in ze investeert. Doe dat, en dan merk je vanzelf: wat je geeft, krijg je terug!

Waarom Employer Branding een game-changer is

De digitalisering en globalisering hebben het wervingslandschap volledig op zijn kop gezet. Een sterk merk opbouwen is niet langer alleen bedoeld om klanten aan te trekken, het is nu essentieel om de beste talenten te werven en te behouden. In een wereld waarin talent grenzeloos kan kiezen, moet jouw bedrijf opvallen en beloven wat het echt kan leveren. Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt moet je niet alleen werken aan je corporate brand maar ook aan je employer brand. Want wat heb je aan een sterke corporate brand als je geen personeel hebt om het werk uit te voeren?

Employer Branding vs Traditionele Marketing: Het cruciale verschil

Hoewel beide gericht zijn op het creëren van een aantrekkelijk imago, ligt de focus van employer branding op het opbouwen van een authentiek en positief imago als werkgever. Dit betekent dat je de ware aard en cultuur van je organisatie laat zien, en waarom het geweldig is om voor je te werken. Als je het goed doet, zullen je werknemers dat vanzelf gaan uitdragen.

Factoren die werknemers drijven: meer dan geld

Het gaat niet alleen om het salaris (hoewel dat zeker helpt):

  • Flexibilteit: Iedere dag stipt van 9-5 op kantoor? No way! Werken waar en wanneer je wilt, is het devies. In de zomer om 7:00 uur beginnen en om 15:00 uur lekker naar het strand? Of lekker voor 3 maanden vanuit de Bahama’s werken? Niets is te gek!
  • Opleidings- en doorgroeimogelijkheden: Groei is essentieel – niet alleen in functie, maar ook in vaardigheden en kennis. Studies, opleidingen, cursussen, seminars en congressen. Leg je medewerkers geen strobreed in de weg. Motiveer dit en investeer hierin. Tip: hanteer een opleidingsbudget.
  • Werk-privébalans: In een altijd verbonden wereld is ontkoppelen cruciaal. Je kunt niet altijd aan staan.
  • Welzijn: Mentale gezondheid, fitnessvoordelen, slaapruimtes, speelvoorzieningen op het werk, dagjes uit, weekendjes weg, korte vakanties  en andere welzijnsinitiatieven kunnen het verschil maken.
  • Transparantie: Face it! Mensen willen werken voor bedrijven die eerlijk en transparant zijn over hun vergoedingsstructuren en arbeidsvoorwaarden. Vermeld je geen salaris? No way dat je sollicitaties binnen krijgt.
  • Investeren in het bedrijf: Steeds vaker maken bedrijven het mogelijk voor werknemers om aandelen te kopen. Iemand die aandelen koopt, gaat niet zomaar weg;) 

Diversiteit en Inclusiviteit: Wordt door de jonge generaties ook steeds vaker als belangrijk gevonden. Woke is in, dus speel hierop in!

Arbeidsmarkt trends: De feiten op een rij

De cijfers geven het duidelijk aan – het werven van talent is competitiever dan ooit:

  • 76% van alle werknemers staat open voor nieuwe kansen
  • 37% twijfelt om op zoek te gaan naar een nieuwe baan
  • 39% is “actief op zoek naar een baan”. Hiermee bedoelen we dat ze nu op zoek zijn, of van plan zijn om dit in de komende 6 maanden te doen.

Met andere woorden, de markt ligt open! Maar hoe krijg je ze zover dat ze voor jou kiezen?

ODIV’s Magie: Een no-nonsense aanpak

Met een No-Nonse aanpak! Een sterk werkgeversmerk kan het verschil zijn tussen het hebben van je droomteam of het constant moeten werven en trainen van nieuwe medewerkers. Maar hoe ga je dat realiseren? Wij kunnen je hierbij helpen. Bij ODIV geloven we niet in one-size-fits-all. We kijken we naar wat jou uniek maakt als werkgever. We helpen je je sterke punten te identificeren, eventuele zwakheden aan te pakken en een authentiek verhaal te vertellen dat talent aantrekt en behoudt. Wij maken je geen duizenden euro’s afhandig voor een EVP (Employee Value Proposition) met catchy, maar niet concrete teksten die in de praktijk niet goed presteren. Nee, wij dompelen ons onder in jouw (werkgevers)merk en komen er zo snel genoeg achter wat jouw bedrijf uniek maakt voor de young professional. Het resultaat daarvan vertalen we naar concrete campagnes waarin we direct verschillende uitingen tegen elkaar testen. 

Hoe verschilt de aanpak van ODIV met een traditioneel Employer Branding bureau?

Een traditioneel Employer Branding niveau doet eerst heel veel onderzoek en maakt op basis daarvan een EVP (Employee Value Proposition) met catchy teksten, zonder te weten of die wel goed presteren. Wij draaien het om, op basis van experimenten (a/b) testen we de sterke punten van jouw organisatie. Vervolgens verpakken we de goed presterende elementen in aantrekkelijke visuals, teksten en taglines. Op deze manier creëren we een authentiek en aantrekkelijk werkgeversimago waarmee we naar buiten treden. 

Een sterk werkgeversmerk kan het verschil zijn tussen het hebben van je droomteam of het constant moeten werven en trainen van nieuwe medewerkers. Maar hoe ga je dat realiseren? Wij kunnen je hierbij helpen!

Veelgestelde vragen over employer branding