Bij het gebruiken van shopping in Google kun je kiezen tussen advertenties en gratis zoekresultaten. Het verschil tussen deze twee is dat je bij de gratis optie alleen vindbaar bent onder het tabblad ‘shopping’, terwijl je bij advertenties ook vindbaar bent in de SERP (Search Engine Result Pages). Hierdoor is de kans een stuk groter dat je product gevonden wordt.
Voor beide opties begin je met het plaatsen van een shopping feed in het Google Merchant Center (GMC). Deze product feed moet optimaal zijn, omdat dit je helpt zoveel mogelijk clicks te krijgen voor een zo laag mogelijke prijs (Cost per Click). Zo wil je bijvoorbeeld titels die de lading dekken en een prijs die goed in verhouding staat tot concurrenten. Wij maken gebruik van Channable voor een goede en actuele product feed.
Hierna koppel je het Merchant Center aan je Google Ads account, of ga je voor de gratis optie.
Hoe zet je een Google Ads Campagne op?
Met Google Ads kun je een shopping campagne opzetten. Hierbij is een juiste, overzichtelijke campagnestructuur cruciaal. Dit helpt je namelijk om in een later stadium je campagnes te optimaliseren. Zo kun je je producten groeperen op merk, productcategorie, kleur en maat. Zorg dat je geen onderdelen mist, en probeer hierbij in de schoenen van de consument te staan. Waar gaat je doelgroep naar op zoek in Google? En waarom klikken ze op jouw product?
Als je tevreden bent, laat je de campagne draaien. In dit stadium begint de optimalisatie. Je wil er continu voor zorgen dat je product feed en de advertentie zelf er goed bijstaan, om zo het optimale uit de advertentie te halen. Zie je bijvoorbeeld dat vooral groene sneakers goed verkocht worden? Dan kun je het bedrag in de advertentie hiervoor opschalen, terwijl je het voor minder presterende sneakers weer afschaalt. Check ook altijd even of je producten bij de juiste zoekopdrachten getoond worden.