Wij werken met alle plezier voor:

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is de product feed die naar boven komt als je een zoekopdracht intypt in Google. Hierbij zie je een product, inclusief afbeelding, prijs, eventuele verzendkosten, reviews en aanbieder.

Google toont automatisch de producten die het beste matchen met jouw zoekterm. Deze uitgelichte resultaten zijn bij veel zoekopdrachten meteen zichtbaar, maar je kunt onder de zoekbalk van Google ook naar het onderdeel ‘shopping’ gaan. Hier zie je nog meer resultaten. Ook heb je onder dit tabblad verschillende zoekfilters om producten te vergelijken. Google Shopping is dus eigenlijk net een vergelijkingssite.

 

Google Shopping

Hoe werkt Google Shopping?

Bij het gebruiken van shopping in Google kun je kiezen tussen advertenties en gratis zoekresultaten. Het verschil tussen deze twee is dat je bij de gratis optie alleen vindbaar bent onder het tabblad ‘shopping’, terwijl je bij advertenties ook vindbaar bent in de SERP (Search Engine Result Pages). Hierdoor is de kans een stuk groter dat je product gevonden wordt.

Voor beide opties begin je met een shopping feed plaatsen in het Google Merchant Center (GMC). Deze product feed moet optimaal zijn, omdat dit je helpt zoveel mogelijk clicks te krijgen voor een zo’n laag mogelijke prijs (Cost per Click). Zo wil je bijvoorbeeld titels die de lading dekken en een prijs die goed in verhouding staat tot concurrenten. Wij maken gebruik van Channable voor een goede en actuele product feed.

Hierna koppel je het Merchant Center aan je Google Ads account, of ga je voor de gratis optie.

Hoe zet je een Google Ads Campagne op?

Met Google Ads kun je een shopping campagne opzetten. Hierbij is een juiste, overzichtelijke campagnestructuur cruciaal. Dit helpt je namelijk om in een later stadium je campagne te optimaliseren. Zo kun je je producten groeperen op merk, productcategorie, kleur en maat. Zorg dat je geen onderdelen mist, en probeer hierbij in de schoenen van de consument te staan. Waar gaat je doelgroep naar op zoek in Google? En waarom klikken ze op jouw product?

Als je tevreden bent, laat je de campagne draaien. In dit stadium begint de optimalisatie. Je wil er continu voor zorgen dat je product feed en de advertentie zelf er goed bijstaan, om zo het optimale uit de advertentie te halen. Zie je bijvoorbeeld dat vooral groene sneakers goed verkocht worden? Dan kun je het bedrag in de advertentie hiervoor opschalen, terwijl je het voor minder presterende sneakers weer afschaalt. Check ook altijd even of je producten bij de juiste zoekopdrachten getoond worden.

Google Shopping resultaten

Tips voor Google Shopping

  • Zorg voor een complete advertentie. Zo krijgt de consument al een duidelijk beeld van jouw product, waardoor een klik meer waard is.
  • Voeg reviews toe. Positieve reviews kunnen net de drempel zijn om voor jou te kiezen in plaats van voor de concurrent.
  • Zorg voor gratis verzending. Verkoopt je concurrent het product voor dezelfde prijs, maar dan met verzendkosten? Dan zal een consument sneller voor jou kiezen.
  • Check de prijs van je concurrenten. Een consument gaat niet graag voor de duurdere optie. Zorg daarom voor een aantrekkelijke prijs, en houd tijdens de optimalisatie prijsveranderingen in de gaten.

De voordelen van Google Shopping

Met Google Shopping kun je meer doelgerichte bezoekers met koopintentie naar je website halen. En dat wil je! Je advertentie wordt namelijk getoond aan mensen die al gericht naar een product aan het zoeken zijn. Een consument die ‘sneakers Nike’ intypt op Google is een potentiële klant waaraan je zeker Nike sneakers wil tonen. Dit maakt Google een van de meest conversiegerichte manieren om te adverteren.

Daarbij staan Google Shopping resultaten in de SERP bovenaan, waardoor jouw advertentie het eerste is dat iemand ziet bij het zoeken. Én: het product zelf is meteen zichtbaar, terwijl bij reguliere Google advertenties alleen tekst getoond wordt.

Tas Google Shopping

Waarom Google Shopping uitbesteden?

Adverteren in Google Shopping is een vak apart. Om het optimale uit je Google Shopping campagnes te halen, is specialistische kennis cruciaal. Hoe richt je bijvoorbeeld een product feed in? En hoe analyseer en optimaliseer je de campagne? Het uitbesteden van je shopping campagnes aan een ervaren bureau zoals ODIV betaalt zich terug. De Cost Per Click (CPC) gaat hierdoor namelijk flink omlaag. Verder geeft dit je rust: jij kunt effectief aan je bedrijf werken, terwijl het advertentiebudget optimaal besteed wordt.

 

 

Google Shopping uitbesteden
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco Tankink Eigenaar van Salsaparilla

Veelgestelde vragen over Google Shopping

  • Wat zijn Google Shopping Ads?

    Google Shopping Ads zijn visuele advertenties in Google die een specifiek product uitlichten. Bij de advertenties staat onder andere een foto van het product, de prijs, eventuele verzendkosten, en de aanbieder.

  • Waar vind je Google Shopping?

    Google Shopping vind je op twee verschillende plekken: bovenaan de SERP als je een zoekopdracht intypt in Google, en onder het tabblad ‘shopping’.

  • Hoe duur is Google Shopping?

    Dit is niet zo makkelijk te zeggen. De prijs die je betaalt hangt namelijk af van verschillende factoren, zoals het soort product dat je verkoopt en de hoeveelheid concurrentie. Uiteindelijk betaal je een Cost per Click (CPC). Hiervoor gebruikt Google een biedingssysteem, waarbij je aangeeft welk bedrag je maximaal per klik wil betalen. Ook bestaat er een gratis optie in Google Shopping.

  • Wat is het verschil tussen Google Shopping en Performance Max?

    Met shopping campagnes adverteer je alleen in Google Shopping, terwijl je met Performance Max ook nog in de andere kanalen van Google adverteert. Performance Max voegt alle kanalen van Google samen, waarbij op een geautomatiseerde manier een optimale campagne gecreëerd wordt.

    Zo kan voor je campagne zowel een display advertentie als een Google Shopping advertentie getoond worden. Performance Max is vooral een  interessante optie voor grotere bedrijven. Voor kleine bedrijven is het vaak nog te duur en complex.