Google Shopping

Google Shopping is een prachtige plek om veel aandacht te genereren voor je product: het wordt door miljoenen mensen gebruikt iedere dag, heeft de uitgebreide Google targetingmogelijkheden en de consument ziet gelijk jouw prachtige product!

Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, want bij zo’n beetje bij elk zoekopdracht verschijnen ze: de Google Shopping-resultaten. Sterker nog, ze staan zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en zijn geheel voorzien van een afbeelding, titel en de naam van de aanbieder. Over duidelijk aanwezig zijn gesproken.

google shopping

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is hét medium om je producten, inclusief afbeelding en prijs, te vertonen in Google. Vaak krijg je bij een ‘normale’ zoekopdracht bij Google ook de optie om naar het tabblad ‘shopping’ te gaan.

Dit laat gebruikers direct zoeken naar producten die aangeboden worden via Google. Retailers kunnen hun producten hier promoten en zo traffic naar hun website verhogen en meer mensen bereiken. De Shopping zoekresultaten zijn vaak ook zichtbaar in de standaard zoekresultaten van Google.

Sinds 2019 kan je als consument in Google Shopping zelfs gelijk een product kopen door de toevoeging van Google Shopping Action. Elke dag doen honderden miljoenen mensen aankoopgerichte zoekopdrachten op Google. Voorheen startte men de zoektocht naar producten bij Google en raakte hier ook geïnspireerd, maar vervolgens deden ze de aankoop bij retailers. Nu is het dus ook mogelijk om producten direct bij Google te kopen. Google Shopping Actions biedt met een universeel winkelmandje klanten een gemakkelijke manier om jouw producten te bestellen via de Google Assistant en Google Search, op mobiel, desktop of zelfs via een Google Home device.

Een voorbeeld: stel je voor dat je een laptop wil kopen. Dan kan je via Google Search een laptop toevoegen aan je winkelmandje. Je komt thuis en je besluit tóch wel een beschermhoes te willen, dan voeg je deze gemakkelijk toe via Google Home aan hetzelfde winkelmandje. Vervolgens kan je alle opgeslagen producten in het winkelmandje in één keer bestellen.

Dus, wat is Google Shopping? Een nieuwe manier om jouw product onder de aandacht te brengen onder een doelgerichte groep mensen.

Hoe zet je Google Shopping op?

Om dit te bereiken, moet in een Google Merchant Center (GMC) een Google Shopping feed geplaatst worden. Een goede productfeed kan naast Google Ads ook ingezet worden voor onder andere vergelijkingssites, zoals Bol.com of Amazon. Wij maken gebruik van Channable om ervoor te zorgen dat er een goede en continu actuele productfeed gebouwd wordt.

Smart Shopping

Waarom zou je Shopping moeten gebruiken?

Als je product advertenties inzet, kunnen je producten direct weergegeven worden aan gebruikers die op dat product zoeken. Het voordeel hiervan vergeleken met een tekst advertentie, is dat dit soort van advertenties optimaal is voor webwinkeliers. De focus ligt namelijk op de productafbeelding en de prijs.

De CPC is iets hoger dan Google Ads, maar de ROI ligt vaak vele malen hoger dan standaard Google Ads, omdat men echt doelgericht op jouw product heeft geklikt.

Dus in een notendop zijn dit de voordelen:

  • Wel een hogere CPC, maar met name een hogere ROI dan standaard adverteren
  • Hogere kwaliteit leads, want bezoekers hebben al jouw product gezien en er bewust op geklikt
  • Het aankooptraject is verkort en eenvoudig, omdat bezoekers al hebben gescand op prijs en product voordat ze op jouw website komen
  • Je bereikt mensen die anders nooit op jouw website waren gekomen

Google, Bol of Amazon?

Het is geen geheim dat Amazon de afgelopen jaren steeds meer marktaandeel heeft verworven in de e-commerce markt. Amazon heeft ervoor gezorgd dat men wereldwijd eenvoudig en vertrouwd producten kan kopen. Maar voor onafhankelijke e-commerce retailers is Amazon een speler die op een agressieve manier strijdt om de wereld van online winkelen volledig te beheersen. En dan betaal je als retailer hoge verkoopcommissies en verzend- en opslagkosten met een strikt, meedogenloos beleid. Daarnaast moet je ervoor oppassen, want door de opkomst van deze platformen, dreig jij als merk slechts een logistiek partner van de grote platformen te worden.

Bol.com, Google Shopping en Amazon zijn de drie grote e-Commerce platforms waar de strijd nu tussen gaat. De zoekmachines van de drie platformen geven de gebruiker zo snel mogelijk het meest relevante voorbeeld en de beste gebruikerservaring. Qua producten is Bol.com nu net gestart met modeartikelen verkopen om een beetje tegengas te geven aan Zalando, Wehkamp en bovenal Amazon die net voet aan de grond heeft gezet in Nederland.

Daarnaast heeft Google met Google Shopping Action nu een nieuwe marketplace opgezet die overduidelijk concurreert met Amazon.

Takeaways

Hoe deze drie bedrijven zichzelf gaan manifesteren is nog maar de vraag, maar wat we wel weten is dit:

Je kan via Bol.com, Amazon en Google Shopping gemakkelijk jouw producten verkopen. Dit zorgt op de korte termijn voor meer omzet, maar op de lange termijn dat jij niet meer de eigenaar van jouw klanten bent. Dat is een belangrijke constatering. Op de korte termijn meer verkoop, op de langere termijn minder branding.

Dus, zie Google Shopping als een aanvulling op jouw huidige marketingmix. Mocht je je marketingmix willen samenstellen, kijk dan vooral eens bij onze Marketing Matrix. En mocht je hulp nodig hebben met het opzetten van jouw Google Shopping campagnes, neem dan vooral contact op!