Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) staat voor het proces van online organisch (dus niet betaald) vindbaar worden en vindbaar blijven.

SEO heeft te maken met zowel de content op de website, als de techniek die hierachter schuil gaat. Daarnaast heeft ook linkbuilding een belangrijke rol. Je kan SEO daarom omschrijven als een verzameling aan technieken gericht op de optimalisatie van je website of webshop in zoekmachines.

De kwaliteit van de content en techniek van je website is voor zoekmachines als Google en Bing indicatief voor de waarde van je website. Deze waarde bepaalt de hoogte van je website in de organische zoekresultaten. Met organische zoekresultaten gaat het over de resultaten in de zoekmachine waar niet extra voor betaald is (lees: de zoekresultaten waar geen Adv voor staat: advertentie).

Wat zijn de voordelen van SEO?

  • Lange termijnresultaat: meer organisch verkeer waar je niet voor hoeft te betalen naar je website of webshop
  • Makkelijk vindbaar voor je doelgroep: bijna iedereen gebruikt een zoekmachine voor informatieconsumptie en vergelijking. Zorg ervoor dat jij gevonden wordt tussen je concurrenten
  • Vertrouwen: streven naar de topposities op zoekmachines straalt vertrouwen uit bij je doelgroep. Het toont aan dat je je bezig houdt met waardevolle content die men wil lezen en waar men mee wil interacteren

Content

Qua content zijn er twee punten waar we ons op focussen: het zoekwoordenonderzoek, waarin we achterhalen waarop de doelgroep zoekt, en de content op de website zelf.

  • Zoekwoordenonderzoek: Google en Bing bieden hier respectievelijk de Google Keyword Tool of het Bing Trefwoordenonderzoek voor aan. Binnen dit onderzoek maak je de afweging tussen welke woorden veel verkeer naar de website genereren en wat de mate van concurrentie op deze zoekwoorden is.Deze verhouding heeft logischerwijs invloed op de inkoopprijs van de advertentieruimte. Naast het opstellen van een keyword list is het ook zaak bepaalde woorden uitsluiten. Deze woorden neem je op in de uitsluiting-woordenlijst.
  • SEO teksten schrijven en onderhouden: Zodra de relevante zoekwoorden bekend zijn is het zaak hier goede teksten voor te schrijven.Maar niet alleen goede teksten voor SEO moet een doel zijn: überhaupt teksten die men wil lezen, begrijpen en meer mee wil doen moet het doel zijn. Ook hier kunnen we je mee helpen.

Techniek

De achterkant van de website is ook van belang, omdat websites geïndexeerd worden door de zoekmachines. Wanneer websites makkelijk geïndexeerd kunnen worden, en je dus aan de richtlijnen voldoet, word je hoger gezet. Twee punten zijn van belang om gelijk mee aan de slag te gaan:

  • Snelheid: Een snelle website is een must aangezien Google er bij gebaat is haar bezoekers te voorzien van een passend antwoord op de ingevulde zoekterm. Er zijn een hoop studies bekend dat als je website langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, je bijna de helft van je bezoekers alweer kwijt kan raken (referentie). Hoeveel het daadwerkelijke percentage is, maakt niet uit, maar snelheid heeft wel degelijk een grote invloed op tevreden bezoekers en een tevreden zoekmachine!

Linkbuilding

  • Externe links: Om door Google als autoriteit te worden gezien is linkbuilding essentieel. Linkbuilding staat voor het verkrijgen van relevante links op andere websites naar jouw website. Indien er op relevante andere websites naar jouw website wordt doorgelinkt zorgt dit voor meer kwalitatief verkeer naar je website. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines je als een autoriteit gaat zien. Dit is van grote waarde voor je online vindbaarheid. Wij kunnen inzichtelijk maken welke pagina’s naar jouw website moeten linken om als autoriteit gezien te worden en kunnen dit voor jou inregelen.

Goed, nu weet je een hoop over SEO, maar dit is slechts het tipje van de ijsberg. We hebben niet voor niets een SEO specialist in dienst, die zich full-time bezig houdt met het verbeteren van de online vindbaarheid van onze klanten!

Mocht je meer informatie willen, neem dan vooral contact op!

ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie