YouTube in cijfers

0 bezoekers per dag
0de meest bezochte website
0% nederlanders gebruikt YouTube

Veelgestelde vragen over adverteren op YouTube

  • Hoe kan ik adverteren op YouTube?

    1. Upload je video-advertentie naar YouTube. Let er op dat deze meteen de aandacht trekt van je doelgroep en niet te lang is.
    2. Maak een video-campagne aan in Google Ads en kies daarbij je gewenste budget, doelgroep-targeting en video-advertentie.
    3. Check of je advertentie is goedgekeurd en of er vertoningen binnen komen. Zo ja, dan is je campagne live!
  • Wat kost een advertentie op YouTube?

    Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.

  • Waarom adverteren op YouTube?

    1. Het is na Google de grootste zoekmachine.
    2. Mensen zoeken op YouTube naar informatie over jouw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van reviews.
    3. YouTube biedt de schaal van TV-reclames maar dan met specifieke targeting-mogelijkheden. Daardoor laat je jouw advertenties alleen zien aan je doelgroep op momenten dat dit relevant is.

Een goede strategie is het halve werk

Voordat je aan de slag gaat met je online marketing campagnes is het verstandig om een marketingplan met een goede strategie te bedenken. Dit geeft je houvast en stelt je in staat om continu te meten of het goed gaat met je campagnes. Bovendien geeft het ook inzicht welke kanalen handig zijn om op een specifiek moment in te zetten.

Zoals gezegd staat een succesvolle YouTube-campagne niet op zichzelf. Vaak is een video-campagne onderdeel van de totale marketingmix. Het is zaak om de klantreis duidelijk te hebben voordat je begint met het structureren van je campagne.

Zorg ervoor dat je de verschillende doelgroepen kent en begrijpt. Bij ODIV bepalen we de doelgroepen aan de hand van het O-model. Dit lijkt op het SEE/THINK/DO/CARE-model van Google, een handige tool. De verschillende fases staan voor de verschillende momenten in de klantreis.

Customer journey model

Fases in de customer journey

  • In de Ontdekken-fase richt je je op personen die nog niet van jouw merk/product/dienst afweten.
  • Een stapje lager in de funnel richt je je op oriënterend verkeer (Overwegen-fase).
  • Nog een stapje lager kom je uit bij de Opzoeken-fase, dit zijn personen die op het punt staan om een aanvraag/aankoop te doen.

Wanneer alle campagnes zich richten op de Opzoeken-fase, is het verstandiger om jezelf te richten op het oriënterende verkeer in plaats van het verkeer met een latente behoefte (Ontdekken-fase). Dit zorgt voor een natuurlijkere overloop in de zoektocht van de consument. Breng daarom voordat je begint altijd goed de verschillende doelgroepen van je campagnes in kaart.

Voordelen van adverteren op YouTube

Maandelijks bezoeken 1,5 miljard mensen YouTube met hun Google-account. Doordat vele gebruikers ingelogd zijn als ze zoeken op YouTube, Google en andere websites wordt op basis van het zoekgedrag data verzameld.

De grote volumes zorgen ervoor dat er meerdere specifieke targetingmogelijkheden ontstaan in demografie, interesse en de afweging of je aan het oriënteren bent voor een product (in-market).

YouTube is een stuk goedkoper om op te adverteren dan TV. Met een minimaal budget van €10 per dag is het mogelijk om duizenden advertenties weer te geven binnen jouw specifieke doelgroep.

Naast het lage dagbudget zit het voordeel ook in het betalingsmodel. Binnen YouTube worden alleen kosten gerekend als de doelgroep interacteert met de weergegeven video-advertentie. De interactie is in dit geval een klik naar de landingspagina of het bekijken van de video-advertentie voor minstens 30 seconden.

YouTube App op een iPhone

Targeting-mogelijkheden op YouTube

De mogelijkheden op het gebied van targeting zijn binnen YouTube enorm. Een beknopt overzicht van een aantal mogelijkheden per marketing-doelstelling:

Naamsbekendheid

  • Demografie: denk hierbij aan leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsinkomen en levensfase (student, jonge ouders, etc.). Wanneer jij jouw boodschap wil tonen aan een specifieke groep mensen, is YouTube een aangewezen platform hiervoor.
  • Affiniteit: bereik mensen die interesse tonen in bepaalde onderwerpen die passen bij jouw producten of diensten. Bijvoorbeeld ‘klussers’ of ‘binnenhuisdecoratie’.
  • Aangepaste affiniteit: als de algemene interesse-categorieën (affiniteit) niet specifiek genoeg zijn kan je targeten op zoekopdrachten die mensen hebben gedaan in Google en/of websites en apps die ze gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van iemand die gezocht heeft naar ‘bioscoop in de buurt’ en de app van Pathé gebruikt.

Het succes van een naamsbekendheid campagne kan worden gemeten door te kijken naar uniek bereik (hoeveel mensen is de advertentie aan vertoond), advertentieherkenning (neemt deze toe?) en toename van naamsbekendheid.

Bumper ads op YouTube

Overweging

  • In-market: Met deze targeting optie bereik je een doelgroep die zich aan het oriënteren is om jouw product of dienst te kopen.
  • Levensgebeurtenissen: Hiermee kun je mensen bereiken die bijvoorbeeld net zijn verhuisd of getrouwd.

Het succes van een overweging-campagne meten we aan de hand van weergaven (hoe vaak is de video-ad bekeken?), CPV (cost per view) en toename van overweging.

vrouw aan het afrekenen via laptop

Actie

  • Aangepaste affiniteit: dit is vaak een goed startpunt voor een actie-gerichte campagne op YouTube. Het biedt namelijk een specifieke manier om mensen te targeten op zoekopdrachten die ze doen en/of websites en apps die ze gebruiken. Maar ook genoeg mensen om te targeten om een campagne op grotere schaal te kunnen uitvoeren.
  • Klantenmatch: upload een lijst met klantgegevens zoals e-mailadressen en Google matcht deze met Google en Youtube gebruikers. Ideaal om bestaande klanten nogmaals te bereiken met je campagne.
  • Remarketing en vergelijkbare doelgroepen: laat je video-ad zien aan mensen die op de website zijn geweest, maar bijvoorbeeld nog niet hebben gekocht. Daarnaast is het ook mogelijk om mensen te targeten met dezelfde eigenschappen als je bestaande klanten met vergelijkbare doelgroepen.
Adverteren op YouTube

Soorten advertenties op YouTube

Naast de verschillende targeting-opties biedt YouTube ook meerdere advertentieformats aan, afhankelijk van de marketing-doelstelling.

Naamsbekendheid

  • YouTube Bumper ads: De bumper ads zijn non-skippable advertenties. De advertentie duurt maximaal 6 seconden en worden meestal ingezet voor het uitlichten van een USP van een product of dienst.
  • YouTube InStream: De InStream advertentie binnen YouTube is de bekendste vorm van adverteren. De pre-roll wordt vertoond voor de geselecteerde content. De advertentie kan worden overgeslagen na 5 seconden. Er is ook een variant van maximaal 15 seconden die niet kan worden overgeslagen.
  • YouTube OutStream: Video ads die buiten YouTube-video’s worden getoond. Bijvoorbeeld bovenaan de zoekresulaten in YouTube of in de feed.
  • Masthead: een grote opvallende advertentie bovenaan de homepage van YouTube. Deze kan bijvoorbeeld worden ingezet als campagne op een specifieke (feest)dag.
YouTube advertentie op een laptop

Overweging

  • YouTube Instream: ook in de overwegings-fase zijn Instream-ads een goed format.
  • YouTube Discovery ads: De Discovery ad wordt vertoond op de homepage van YouTube. De advertentie wordt vertoond op basis van het onderwerp of zoekgedrag. Deze vorm van adverteren heeft veel weg van contextual targeting

Actie

  • Trueview for action: dit zijn trueview advertenties waar een call-to-action aan gekoppeld kan worden. De bijvoorbeeld aan een knop om de website te bezoeken of het invullen van een leadformulier.
In-feed videoadvertentie

Trek meteen de aandacht van je doelgroep

Binnen YouTube word je soms na vijf seconden al de mogelijkheid geboden de pre-roll over te slaan. Het is dus essentieel om binnen de eerste vijf seconden de relevantie van je boodschap aan te tonen.

Dit kan bijvoorbeeld al door simpelweg te vragen of de doelgroep op zoek is naar een nieuwe sportschool? Ja? Super! Hier heb je ons aanbod. Nee? Ok, klik maar door. Dit kan bijvoorbeeld weer budget schelen als je YouTube enkel betaalt voor impressies van langer dan vijf seconden.

YouTube advertising uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau? Wij helpen je er graag mee!

Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk

Onze YouTube specialisten

  • Martijn Hoekstra

    Lead Search
    Lees meer over Martijn Hoekstra
  • Maikel Schrik

    SEO Specialist
  • Thi-Lien Kuijl

    SEO/SEA Specialist
  • Soraya Hartogs

    SEA Specialist
  • Tim Poort

    SEA Specialist