YouTube in cijfers

0 bezoekers per dag
0de meest bezochte website
0% nederlanders gebruikt YouTube

Veelgestelde vragen over adverteren op YouTube

  • Hoe kan ik adverteren op YouTube?

    1. Upload je video-advertentie naar YouTube. Let er op dat deze meteen de aandacht trekt van je doelgroep en niet te lang is.
    2. Maak een video-campagne aan in Google Ads en kies daarbij je gewenste budget, doelgroep-targeting en video-advertentie.
    3. Check of je advertentie is goedgekeurd en of er vertoningen binnen komen. Zo ja, dan is je campagne live!
  • Wat kost een advertentie op YouTube?

    Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.

  • Waarom adverteren op YouTube?

    1. Het is na Google de grootste zoekmachine.
    2. Mensen zoeken op YouTube naar informatie over jouw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van reviews.
    3. YouTube biedt de schaal van TV-reclames maar dan met specifieke targeting-mogelijkheden. Daardoor laat je jouw advertenties alleen zien aan je doelgroep op momenten dat dit relevant is.

Een goede strategie is het halve werk

Voordat je aan de slag gaat met je online marketing campagnes is het verstandig om een marketingplan met een goede strategie te bedenken. Dit geeft je houvast en stelt je in staat om continu te meten of het goed gaat met je campagnes. Bovendien geeft het ook inzicht welke kanalen handig zijn om op een specifiek moment in te zetten.

Zoals gezegd staat een succesvolle YouTube-campagne niet op zichzelf. Vaak is een video-campagne onderdeel van de totale marketingmix. Het is zaak om de klantreis duidelijk te hebben voordat je begint met het structureren van je campagne.

Zorg ervoor dat je de verschillende doelgroepen kent en begrijpt. Bij ODIV bepalen we de doelgroepen aan de hand van het O-model. Dit lijkt op het SEE/THINK/DO/CARE-model van Google, een handige tool. De verschillende fases staan voor de verschillende momenten in de klantreis.

Customer journey model

Fases in de customer journey

  • In de Ontdekken-fase richt je je op personen die nog niet van jouw merk/product/dienst afweten.
  • Een stapje lager in de funnel richt je je op oriënterend verkeer (Overwegen-fase).
  • Nog een stapje lager kom je uit bij de Opzoeken-fase, dit zijn personen die op het punt staan om een aanvraag/aankoop te doen.

Wanneer alle campagnes zich richten op de Opzoeken-fase, is het verstandiger om jezelf te richten op het oriënterende verkeer in plaats van het verkeer met een latente behoefte (Ontdekken-fase). Dit zorgt voor een natuurlijkere overloop in de zoektocht van de consument. Breng daarom voordat je begint altijd goed de verschillende doelgroepen van je campagnes in kaart.

Voordelen van adverteren op YouTube

Maandelijks bezoeken 1,5 miljard mensen YouTube met hun Google-account. Doordat vele gebruikers ingelogd zijn als ze zoeken op YouTube, Google en andere websites wordt op basis van het zoekgedrag data verzameld.

De grote volumes zorgen ervoor dat er meerdere specifieke targetingmogelijkheden ontstaan in demografie, interesse en de afweging of je aan het oriënteren bent voor een product (in-market).

YouTube is een stuk goedkoper om op te adverteren dan TV. Met een minimaal budget van €10 per dag is het mogelijk om duizenden advertenties weer te geven binnen jouw specifieke doelgroep.

Naast het lage dagbudget zit het voordeel ook in het betalingsmodel. Binnen YouTube worden alleen kosten gerekend als de doelgroep interacteert met de weergegeven video-advertentie. De interactie is in dit geval een klik naar de landingspagina of het bekijken van de video-advertentie voor minstens 30 seconden.

YouTube App op een iPhone

Targeting-mogelijkheden op YouTube

De mogelijkheden op het gebied van targeting zijn binnen YouTube enorm. Een beknopt overzicht van een aantal mogelijkheden per marketing-doelstelling:

Naamsbekendheid

  • Demografie: denk hierbij aan leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsinkomen en levensfase (student, jonge ouders, etc.). Wanneer jij jouw boodschap wil tonen aan een specifieke groep mensen, is YouTube een aangewezen platform hiervoor.
  • Affiniteit: bereik mensen die interesse tonen in bepaalde onderwerpen die passen bij jouw producten of diensten. Bijvoorbeeld ‘klussers’ of ‘binnenhuisdecoratie’.
  • Aangepaste affiniteit: als de algemene interesse-categorieën (affiniteit) niet specifiek genoeg zijn kan je targeten op zoekopdrachten die mensen hebben gedaan in Google en/of websites en apps die ze gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van iemand die gezocht heeft naar ‘bioscoop in de buurt’ en de app van Pathé gebruikt.

Het succes van een naamsbekendheid campagne kan worden gemeten door te kijken naar uniek bereik (hoeveel mensen is de advertentie aan vertoond), advertentieherkenning (neemt deze toe?) en toename van naamsbekendheid.

Bumper ads op YouTube

Overweging

  • In-market: Met deze targeting optie bereik je een doelgroep die zich aan het oriënteren is om jouw product of dienst te kopen.
  • Levensgebeurtenissen: Hiermee kun je mensen bereiken die bijvoorbeeld net zijn verhuisd of getrouwd.

Het succes van een overweging-campagne meten we aan de hand van weergaven (hoe vaak is de video-ad bekeken?), CPV (cost per view) en toename van overweging.

vrouw aan het afrekenen via laptop

Actie

  • Aangepaste affiniteit: dit is vaak een goed startpunt voor een actie-gerichte campagne op YouTube. Het biedt namelijk een specifieke manier om mensen te targeten op zoekopdrachten die ze doen en/of websites en apps die ze gebruiken. Maar ook genoeg mensen om te targeten om een campagne op grotere schaal te kunnen uitvoeren.
  • Klantenmatch: upload een lijst met klantgegevens zoals e-mailadressen en Google matcht deze met Google en Youtube gebruikers. Ideaal om bestaande klanten nogmaals te bereiken met je campagne.
  • Remarketing en vergelijkbare doelgroepen: laat je video-ad zien aan mensen die op de website zijn geweest, maar bijvoorbeeld nog niet hebben gekocht. Daarnaast is het ook mogelijk om mensen te targeten met dezelfde eigenschappen als je bestaande klanten met vergelijkbare doelgroepen.
Adverteren op YouTube

Soorten advertenties op YouTube

Naast de verschillende targeting-opties biedt YouTube ook meerdere advertentieformats aan, afhankelijk van de marketing-doelstelling.

Naamsbekendheid

  • YouTube Bumper ads: De bumper ads zijn non-skippable advertenties. De advertentie duurt maximaal 6 seconden en worden meestal ingezet voor het uitlichten van een USP van een product of dienst.
  • YouTube InStream: De InStream advertentie binnen YouTube is de bekendste vorm van adverteren. De pre-roll wordt vertoond voor de geselecteerde content. De advertentie kan worden overgeslagen na 5 seconden. Er is ook een variant van maximaal 15 seconden die niet kan worden overgeslagen.
  • YouTube OutStream: Video ads die buiten YouTube-video’s worden getoond. Bijvoorbeeld bovenaan de zoekresulaten in YouTube of in de feed.
  • Masthead: een grote opvallende advertentie bovenaan de homepage van YouTube. Deze kan bijvoorbeeld worden ingezet als campagne op een specifieke (feest)dag.
YouTube advertentie op een laptop

Overweging

  • YouTube Instream: ook in de overwegings-fase zijn Instream-ads een goed format.
  • YouTube Discovery ads: De Discovery ad wordt vertoond op de homepage van YouTube. De advertentie wordt vertoond op basis van het onderwerp of zoekgedrag. Deze vorm van adverteren heeft veel weg van contextual targeting

Actie

  • Trueview for action: dit zijn trueview advertenties waar een call-to-action aan gekoppeld kan worden. De bijvoorbeeld aan een knop om de website te bezoeken of het invullen van een leadformulier.
In-feed videoadvertentie

Trek meteen de aandacht van je doelgroep

Binnen YouTube word je soms na vijf seconden al de mogelijkheid geboden de pre-roll over te slaan. Het is dus essentieel om binnen de eerste vijf seconden de relevantie van je boodschap aan te tonen.

Dit kan bijvoorbeeld al door simpelweg te vragen of de doelgroep op zoek is naar een nieuwe sportschool? Ja? Super! Hier heb je ons aanbod. Nee? Ok, klik maar door. Dit kan bijvoorbeeld weer budget schelen als je YouTube enkel betaalt voor impressies van langer dan vijf seconden.

YouTube advertising uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau? Wij helpen je er graag mee!

Onze klanten

Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco Tankink Eigenaar van Salsaparilla

Onze YouTube specialisten