Voordelen adverteren op YouTube

Maandelijks bezoeken 1,5 miljard mensen YouTube met hun Google-account. Doordat vele gebruikers ingelogd zijn als ze zoeken op YouTube, Google en andere websites wordt op basis van het zoekgedrag data verzameld. De grote volumes zorgen ervoor dat er meerdere specifieke targetingmogelijkheden ontstaan in demografie, interesse en de afweging of je aan het orienteren bent voor een product (in-market).

YouTube is en stuk goedkoper om op te adverteren dan op TV. Met een minimaal budget van €10 per dag is het mogelijk om duizenden advertenties weer te geven binnen de afgekaderde doelgroep. Naast het lage dagbudget zit het voordeel ook in het betalingsmodel. Binnen YouTube worden alleen kosten gerekend als de doelgroep interacteert met de weergegeven spot. De interactie is in dit geval een klik naar de landingspagina of het bekijken van de spot voor minstens 30 seconden.

YouTube advertising

Targetingmogelijkheden op YouTube

De mogelijkheden op het gebied van targeting zijn binnen YouTube enorm. Een beknopt overzicht van een aantal mogelijkheden:

  • Demografie: denk hierbij aan leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsinkomen en levensfase (student, jonge ouders, etc.). Wanneer jij jouw boodschap wil tonen aan een specifieke groep mensen, is YouTube een aangewezen platform hiervoor.
  • Interesses: mensen die eerder affiniteit hebben getoond met een vergelijkbaar product of dienst. Iemand die op zoek is gegaan naar video’s over specifieke hardloopschoenen, wil je wellicht wel jouw hardloopschoenen laten zien. Maar denk ook aan afgeleide doelgroepen: iemand die zich inschrijft voor een hardloopwedstrijd heeft mogelijk ook interesse in hardloopschoenen.
  • In-market: Met deze targeting optie bereik je een doelgroep die zich aan het orienteren is om een product of dienst te kopen.
  • Retargeting: de doelgroep opnieuw bereiken die in een eerdere fase van de customer journey interesse in het product heeft getoond.
  • Kanalen: past de boodschap van je campagne bij de volgers van Jennifer Lopez of wellicht Enzo Knol? Je kan verschillende YouTube kanalen targeten met jouw boodschap, zelfs die van jouw concurrent…

Soorten advertenties op YouTube

  • YouTube InStream: De InStream advertentie binnen YouTube is de bekendste vorm van adverteren. De pre-roll wordt vertoond voor de geselecteerde content. De spot kan worden overgeslagen na 5 seconden.
  • YouTube Discovery ads: De Discovery ad wordt vertoond op de homepage van Google. De advertentie wordt vertoond op basis van het onderwerp of zoekgedrag. Deze vorm van adverteren heeft veel weg van contextual targeting
  • YouTube Bumper ads: De bumper ads zijn non-skippable advertenties. De advertentie duurt maximaal 6 seconden en worden meestal ingezet als retargeting of het uitlichten van een USP van een bekend product.
  • Adverteren op YouTube

Overslaan? Relevantie aantonen!

Binnen YouTube word je soms na vijf seconden al de mogelijkheid geboden de pre-roll over te slaan. Het is dus essentieel om binnen de eerste vijf seconden de relevantie van je boodschap aan te tonen. Dit kan bijvoorbeeld al door simpelweg te vragen of de doelgroep op zoek is naar een nieuwe sportschool? Ja? Super! Hier heb je ons aanbod. Nee? Ok, klik maar door. Dit kan bijvoorbeeld weer budget schelen als je YouTube enkel betaalt voor impressies van langer dan vijf seconden.

Wil je ook beginnen met adverteren op YouTube? Wij helpen je er graag mee!

Neem contact met ons op