Neem vrijblijvend contact op met onze Facebook marketing specialisten!

Wat is Facebook marketing?

Facebook marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten via de kanalen van META. Dit kunnen de volgende zaken zijn: het plaatsen van content, het onderhouden van contact met je community of het adverteren van producten of diensten. Alle zaken die leiden tot een grotere naamsbekendheid, betere positionering en meer sales.

Waarom is adverteren op Facebook belangrijk?

Van alle social media kanalen die gebruikt worden, is Facebook het tweede meest gebruikte medium. Vlak achter WhatsApp, dat ook van Facebook (META) is. Wanneer je dus een groot bereik wil realiseren binnen jouw doelgroep, zul je ervoor moeten zorgen dat je aanwezig bent op Facebook.

Betere vindbaarheid zoekmachine marketing

Facebook marketingstrategie

Voordat je aan de slag gaat met het uitzetten van je campagnes op Facebook is het verstandig om een duidelijke strategie uit te werken. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Zonder op maat gemaakt plan, zul je ook geen resultaten boeken.

1. Facebook marketing doelstelling

Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel andere aanbieders? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een Facebook marketing bureau kan je helpen met deze vragen te beantwoorden.

Strategie marketing funnel

2. Content verspreiden

Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.

  • De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp?
  • Iets minder voor de handliggend is de vraag: hoe worden deze kanalen gebruikt?

Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:

  • Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
  • En waarom kies je hiervoor?
  • Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
  • En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
  • Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?

Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.

  • Hoe is je website gebouwd?
  • Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
  • Welke landingspagina’s heeft de website?

3. Data in Facebook marketing

Het is belangrijk dat je met de juiste cijfers werkt. Op basis van de data optimaliseer je de campagnes en content. Je krijgt precies te zien welke campagnes goed werken voor jouw doelstelling en welke content het best daarbij helpt. De data geeft je verder ook inzicht in je bereik, websitebezoek, video views en wie is je best presterende doelgroep is? Je kunt op basis van data onderscheid maken in de mensen die je merk nog niet kennen, die al regelmatig je website bezocht hebben of al klant bij je zijn.

Ook kun je bijhouden wat er op je website gebeurt door je Facebook marketing activiteiten. We checken wat mensen op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een kortingscode of dat ze vaak de reviews lezen. Hiervoor zul je dus ook alle zachte conversies willen weten. Zonder data is het moeilijk analyseren of je de juiste resultaten behaald hebt. Het is handig als je tussentijds je voortgang kan meten.

We nemen de hele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van de doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

Voordelen van Facebook marketing voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van Facebook marketing zijn:

  • zichtbaarheid onder je doelgroep
  • communicatie en interactie met je doelgroep
  • inzicht in de belangrijkste cijfers, zoals: budgetten, afzet en omzet

Al met al moet je denken aan meer sollicitaties, verkopen, aanvragen en meer omzet.

Doel van zoekmachine marketing

Hoe weet ik of Facebook marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Als jij producten of diensten via je webshop wil verkopen of je wil dat meer mensen jouw bedrijf leren kennen, dan kan Facebook marketing iets voor jouw bedrijf betekenen. Facebook is nog altijd een van de meest gebruikte social media platformen wereldwijd. Dat is ook in Nederland het geval. Dat betekent dat als je je doelgroep wil bereiken, je een grote kans hebt om dit via Facebook te doen.

Dat is ook het geval voor B2B doelgroepen. Via META kunnen we namelijk ook B2B data inladen en de doelgroep efficiënt bereiken. Facebook biedt je de mogelijkheid om een bredere zichtbaarheid te realiseren onder verschillende doelgroepen.

Facebook pagina's samenvoegen

Hoe begin je met Facebook marketing?

Voordat je aan de slag gaat met je Facebook marketing heb je een aantal dingen nodig. Een webshop waar je de producten of diensten gaat verkopen of een website waar je meer informatie geeft over jouw product of dienst.

Daarnaast is het handig om je data, structuur en meetbaarheid op orde te hebben. Dit betekent dat je alles wil meten wat er op je webshop gedaan wordt.

Daarna denk je aan je doelgroep en eventuele concurrenten. Wie zijn dit en hoe kunnen we ze digitaal definiëren? Wat zien ze graag? Wat doen ze nog meer online? Als we deze zaken in kaart hebben gebracht, kunnen we starten met Facebook marketing.

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Waarom Facebook marketing uitbesteden?

Er zijn genoeg redenen om je marketing uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het besparen van tijd of het drukken van kosten. Of het in kaart brengen van jouw marktaandeel ten opzichte van je concurrenten. En misschien wel het mooiste doel: het opschalen van je bedrijf.

De belangrijkste redenen voor het uitbesteden van je Facebook marketing zijn:

  • Je houdt tijd over om aan jouw bedrijf te werken
  • De expert kan het waarschijnlijk in kortere tijd doordat hij al weet welke kanalen hij moet gebruiken en hoe hij deze moet inzetten.
  • De expert heeft ervaring met de verschillende online kanalen en kan hierdoor sturen op specifieke resultaten. Denk hierbij aan een ROAS of ROI, de grootte van het winkelmandje, kwaliteit van de lead, maximale kosten per lead, kosten per (nieuwe) websitebezoeker etc.
  • Je haalt een heel team met kennis binnen dat kan fungeren als sparringpartner als je marketingteam versterkt en jouw bedrijf helpt groeien.
SEO

Wat is een Facebook marketing bureau?

Een Facebook marketing bureau is een onderneming die jou kan helpen met alle activiteiten op Facebook die leiden tot meer naamsbekendheid, website bezoek en omzet. Dit bureau kan op een aantal niveau’s met je meedenken:

  • Strategisch: het bureau stelt een marketingplan op hoe jij jouw product of dienst het beste onder de aandacht kan brengen, welke campagnes je gaat opzetten, welke budgetten je nodig hebt en welke content je daarvoor moet inzetten.
  • Operationeel: het bureau gaat daadwerkelijk aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Ze maken ads managers aan, zetten de campagnes op, maken content op en zorgen ervoor dat deze bij de juiste mensen terechtkomt.
  • Analyse: daarna zullen ze de campagnes analyseren en op basis daarvan de optimalisaties doorvoeren. ODIV kan deze voor jou verzorgen. Hiermee krijg je meteen een aantal pointers en optimalisatiemogelijkheden die je marketing naar het volgende niveau tillen.
Website optimalisatie

Hoe pakt ODIV Facebook marketing aan?

Voordat we aan de slag gaan met jouw Facebook marketing, stippelen we een strategie uit die past bij jouw bedrijf, de visie en normen & waarden. Dit doen we op basis van een aantal gesprekken die we samen hebben.

Vervolgens analyseren we de website en de resultaten van de afgelopen jaren en definiëren we de doelstellingen. Daarnaast bekijken we of er wellicht nog andere kanalen zijn die we moeten inzetten. Uiteraard controleren we of de meetbaarheid goed staat. Je wil namelijk continu weten of je op de juiste weg bent qua doelstellingen. We maken een dashboard dat geldt als nulmeting. Hierin vergelijken we jouw huidige situatie met de van de concurrentie en bepalen we hoe we inhaalslag gaan realiseren.

We maken dan een strategisch marketingplan waarin we de volgende elementen opnemen:

1. Doelstelling

we horen graag wat het doel is voor het komende jaar. Is dat:

      • meer (netto/bruto) omzet realiseren
      • een gewenste ROAS behalen
      • een specifieke ordergrootte of orderwaarde behalen
      • een minimaal aantal MQLs of wellicht zelfs wel SQLs
        een gewenst aantal sollicitanten
      • hoeveel nieuwsbrief inschrijvers we willen
      • evenementen bezoekers werven

2. Doelgroep

Deze kunnen we op een aantal vlakken definiëren. Uiteraard de standaard geografische en demografische kenmerken. Maar ook op:

      • functie(titels)
      • loyaliteit
      • interesses
      • vaardigheden

3.Kanalen, platformen en systemen

ODIV kan je helpen met het koppelen van andere social media social media, zoekmachines en je website.

4. Content

Denk aan vorm en inhoud. Video, animatie, afbeeldingen en ga je werken met personen, producten en welke cta’s ga je gebruiken?

5. Budget

Je bepaalt zelf met welke budgetten je aan de slag wil. Wij geven je een advies op basis van de doelstelling, doelgroepgrootte en het kanaal dat we gaan gebruiken. Het voordeel is dat we kunnen werken met dagbudgetten en looptijdbudgetten. Dat betekent dat we altijd kunnen controleren of we het juiste budget inzetten en niet te veel uit zullen geven. Dit biedt tegelijkertijd ook de mogelijkheid om bij een goede ROAS of omzet, het budget op te schalen.

6. Concurrentie en markt

Welke andere aanbieders zijn er nog en wat gebeurt er in de markt?
 

Meer weten over adverteren op Facebook? Kom in contact met onze Facebook specialisten!

Ontmoet team Facebook!

  • Timothy Van Laar

  • Daphne van den Berg

  • Willem Wattez

  • Jessica Kroon

  • Jamie Zuydendorp