Waarom LinkedIn adverteren uitbesteden?

Bij het adverteren op LinkedIn komt waarschijnlijk meer kijken dan je denkt. Allereerst dien je eerst een bedrijfspagina op te stellen. Hier wordt vervolgens je advertentieaccount en betalingsmethode aan gekoppeld. Dan kun je beginnen. Je start met je doelstelling en je doelgroep. Vervolgens mag je in LinkedIn je doelgroep specificeren. Daarna kies je een de vorm van content die je onder de aandacht wil brengen en wat je bereid bent om te betalen. Dit kun je allemaal zelf bepalen aan de hand van een biedstrategie. Let wel goed op, je kan ook mensen uitsluiten en het is ook handig om te weten dat je maar één type contentvorm kan gebruiken per campagne. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de mogelijkheden die LinkedIn biedt, dus het is heel begrijpelijk als je het overzicht een beetje kwijtraakt. Wij hebben deze kennis en expertise echter wel in huis en nemen je graag hierin mee.

LinkedIn Remarketing ads

Klantreis en biedstrategieën

Op LinkedIn kun je momenteel kiezen uit zeven verschillende biedstrategieën. Al deze strategiën vertegenwoordigen een fase in de klantreis (zie ook ons “klantreis“), waarin je potentiële klant zich bevindt. Ze zijn als volgt onderverdeeld:

Bekendheid

Binnen deze fase in de klantreis valt één biedstrategie: Merkbekendheid. Kortweg komt het erop neer, dat LinkedIn de advertenties aan zoveel mogelijk mensen uit je gekozen doelgroep laat zien, ongeacht of zij ermee interacteren.

Overweging

Binnen deze fase in de klantreis vallen drie biedstrategien, namelijk Websitebezoeken, Interacties en Videoweergaven. Kies je voor Websitebezoeken, dan toont LinkedIn je advertenties aan mensen waarbij de kans groot is dat ze erop klikken. Bij Interacties richt LinkedIn de advertenties aan mensen waarbij de kans dat ze ermee interacteren groot is. De Videoweergaven-biedstrategie spreekt voor zich. LinkedIn laat je advertenties zien aan mensen die je video(‘s) zullen bekijken.

Conversies

Binnen de laatste fase van de klantreis kun je ervoor kiezen om in te kopen op Leads, Conversies of Sollicitanten. In het eerste geval vullen mensen een leadformulier in binnen LinkedIn zelf. In het tweede geval stuurt LinkedIn mensen naar je website, waarvan het aannemelijk is dat zij zullen converteren (bijv. een product kopen, of een contactformulier invullen, of iets dergelijks). Heb je een openstaande vacature? Dan kun je je advertentie het beste inkopen volgens het Sollicitanten-biedmodel.

Targeting

Dan komen we bij het stukje targeting. Zoals eigenlijk alle social media is LinkedIn op dit gebied volop in beweging. Waar je in het verleden vooral kon targeten op zaken die direct aan je baan of opleiding gerelateerd waren, is dit de laatste jaren uitgebreid. Zo kun je tegenwoordig kiezen uit de volgende vijf hoofdcategorieën:

  • Bedrijf
  • Demografische gegevens
  • Opleiding
  • Ervaring
  • Interesses en Gedrag

Deze vijf hoofdcategorieën zijn op hun beurt weer onderverdeeld in diverse subcategorieën, waarvan je oneindig veel combinaties kunt maken. Daarnaast is het mogelijk om te retargeten op basis van websitebezoek, of om een look-alike audience te benaderen. Ook hiervan wordt verwacht dat de mogelijkheden nog zullen uitbreiden; zo gaan er al langere tijd geruchten rond dat video retargeting zijn intrede op LinkedIn zal gaan maken.

Location Based Targeting Locaties

Formaten

De formaten van advertenties kunnen uiteraard ook van elkaar verschillen. Zo kan voor jouw doelgroep een video heel goed werken, of juist een persoonlijk bericht via InMail. Op LinkedIn heb je de keuze uit de volgende advertentieformaten:

  • Advertentie met één enkele afbeelding
  • Advertentie met afbeeldingencarrousel
  • Videoadvertentie
  • Tekstadvertentie
  • Volgadvertentie
  • Spotlight-advertentie
  • Berichtadvertentie
  • InMail-advertentie
  • Gespreksadvertentie
  • Vacatureadvertentie

Elk van deze advertentieformaten heeft zijn eigen kenmerken en best practices.

LinkedIn formaten

Meer weten?

We kunnen het goed voorstellen dat het door alle bovenstaande opties misschien wat ondoorzichtig voor je is geworden. Daar komt bij, dat dit nog lang niet alle advertentiemogelijkheden op LinkedIn aan bod zijn gekomen. Gelukkig hebben wij deze kennis wel in huis. Mocht je dus willen adverteren op LinkedIn, dan geven wij hier graag advies over en helpen we je hier graag bij. Meer weten over LinkedIn adverteren uitbesteden? Neem contact op met een van onze social media specialisten!

Dit vinden klanten van ons:

I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA

Wat zijn de kosten van het uitbesteden van LinkedIn adverteren?

Wanneer je aan de slag gaat met het adverteren op LinkedIn, komen daar kosten bij kijken. Deze kosten betaal je direct aan LinkedIn. Je hebt twee opties: creditcard of een tegoed inkopen bij LinkedIn.

Als je de betalingsmethode geregeld hebt, kun je je campagnes starten en kun beginnen met LinkedIn adverteren. Door de verschillende campagnetypes die je kunt kiezen zul je verschillende kosten maken. Denk hierbij aan kosten per bereikte persoon, aantal impressies dat je uitlevert of de kosten per videoweergave of lead die je genereert.

Gelukkig heb je zelf in de hand hoeveel je per dag en in totaal gaat spenderen. LinkedIn hanteert een minimum van tien euro per dag, maar geen minimum op het totaal. Als je de campagne opzet, bepaal je zelf hoeveel je maandelijks als budget inzet.

Kosten LinkedIn adverteren

Wel is het handig om ook te kijken naar de biedstrategie die je kiest. Wil je zelf zoveel mogelijk in de hand houden of heb je liever dat je de algoritmes van LinkedIn hun werk doen. Dan kun je namelijk kiezen uit de volgende drie verschillende biedstrategieën.

  • Bij Maximale levering wordt je bod automatisch ingesteld en aangepast zodat u zoveel mogelijk resultaten verkrijgt terwijl u uw volledige budget gebruikt.
  • Door automatisch te bieden met een kostenlimiet, kunt je je maximale kosten per hoofdresultaat instellen. Het biedsysteem levert zoveel mogelijk resultaten op of onder dat prijspunt.
  • In deze methode bepaal je zelf de waarde van je handmatige bod. Met andere biedopties plaatst het systeem automatisch biedingen als reactie op de markt. Afhankelijk van hoe andere adverteerders bieden, kunnen de werkelijke kosten per resultaat verschillen.

Als je het LinkedIn adverteren wil uitbesteden, zijn dit uiteraard zaken waar je niet over na hoeft te denken want dan zullen wij het voor je inregelen. Afhankelijk van de doelstelling die we nastreven, kiezen wij voor de beste optie.

Biedstrategie LinkedIn adverteren

LinkedIn uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau? Wij helpen je er graag mee!

Veelgestelde vragen over adverteren op LinkedIn

  • Wat kost adverteren op LinkedIn?

    De kosten van LinkedIn adverteren zijn gebonden aan een aantal factoren. Ga je zelf aan de slag dan betaal je enkel het mediabudget. Mediabudget is de investering die nodig is om advertenties is te kopen op LinkedIn. Dit kun je doen door middel van een creditcard of door een tegoed in te kopen bij LinkedIn. Besteed je het adverteren op LinkedIn uit, dan verschilt dit per marketingbureau.

    ODIV hanteert twee kosten: mediabudget en uren. Het mediabudget blijft hetzelfde als wanneer je zelf aan de slag zou gaan met adverteren. De uren bestaan uit het aantal uren dat de specialisten nodig hebben om de campagnes op te zetten en te optimaliseren.

  • Wat kost het plaatsen van een vacature op LinkedIn?

    Op LinkedIn kun je gratis vacatures plaatsen, en gepromote vacatures. De gratis vacatures kun je op de pagina van je bedrijf plaatsen, waardoor kandidaten naar jouw vacature kunnen zoeken. Gepromote vacatures kosten hetzelfde als het plaatsen van een advertentie op LinkedIn. Zo werkt LinkedIn met een minimaal dagbudget van tien euro, maar geen minimum op het totaal. Je kunt dus zelf bepalen hoeveel je maandelijks aan adverteren besteed.