Adverteren op TikTok: de nieuwe manier om je doelgroep te bereiken. TikTok is de bestemming bij uitstek voor korte mobiele video’s (3 tot 15 seconden). TikTok stimuleert de gebruiker tot creativiteit om kennis en dierbare momenten vast te leggen en presenteren. Sinds eind juni (2020) is ook TikTok for Business gelanceerd. Helaas was het toen nog niet direct beschikbaar in Nederland. Maar daar is sinds begin januari 2022 verandering in gekomen. Adverteerders en bureaus kunnen vanaf het tweede kwartaal in 2022 in de lokale taal campagnes optuigen. Op 27 januari presenteerden lokale vertegenwoordigers van de video-app zich aan een groep belangstellenden. Van een lokaal kantoor is geen sprake.
Voor veel volwassenen was de app betrekkelijk onbekend maar daar is met name de laatste drie jaren verandering in gekomen. De app wordt momenteel gebruikt tot en met 35 jaar en overwegend vrouwen (65%). Nog concreter: op dit moment zijn er drie miljoen actieve gebruikers in Nederland. Hiervan is maar liefst 70 procent tussen de 18 en 35 jaar. Twintig procent is 35+ en – je verwacht het niet – de kleinste doelgroep op TikTok (10 procent) is onder de 18 jaar.
Opkomst TikTok
De app is, sinds de overname door ByteDance Technology (voor bijna een miljard dollar), bezig aan een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar en gemiddeld heeft de app 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.
Ook Instagram erkent de groei van TikTok. Eerder kopieerde het platform onder andere features van Snapchat, zo ontstonden Stories. Op dit moment worden bepaalde muziekvideo editing features gekopieerd en getest als filter mogelijkheid. Deze optie lijkt exact op de editing mogelijkheden die TikTok biedt.
Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. De gebruiker maakt middels filters, muziek en beelden een video en kan deze dan direct naar verschillende media uploaden. En nu steeds meer mensen TikTok gebruiken, komen er ook twijfels over de app. Zo werd de app in december 2022 verboden in de Verenigde Staten op overheids devices. Dit in verband met veiligheidsrisico’s op nationaal niveau. Hier in Nederland zijn we ook al ver met de AVG regels, maar mogen we TikTok nog gewoon inzetten.
Er zijn tot nog toe maar een paar Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Zo gebruiken bijvoorbeeld BasicFit, Het Rode Kruis en Ajax TikTok in hun marketing. We geven je nog enkele waardevolle tips voor als je met je bedrijf ook de kracht van TikTok wil inzetten.
Tip 1: Zet je TikTok account gelijk om naar een pro-account
Op het moment dat je een account aanmaakt op TikTok krijg je automatisch een standaard account toegewezen. Op dit moment is het mogelijk om je account direct om te zetten naar een pro-account. Dit is helemaal gratis, dus doe dit meteen! Door je account om te zetten krijg je inzicht in uitgebreide statistieken. Je kunt het aantal views, volgers, profielweergaven en je meest trending video’s bekijken. Daarnaast krijg je inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Zo weet je hun geslacht en locatie.
Tip 2: Koppel je andere social media accounts aan TikTok
TikTok geeft je de mogelijkheid om je Instagram, Facebook en YouTube account te koppelen aan je persoonlijke TikTok account. Wanneer iemand je TikTok account bekijkt, kunnen ze ook meteen je andere social media accounts bekijken. Dit kan er voor zorgen dat je volgers gaan switchen tussen accounts en je kan een hele nieuwe followerbase krijgen. Een ander voordeel is dat je een video, gemaakt met TikTok, direct kan doorzetten op je Facebook, Instagram of YouTube kanaal. Bovendien is het een extra manier om mensen naar je website te sturen. Dit kan nu nog niet via TikTok, maar wel via de andere kanalen.
Tip 3: TikTok advertenties
Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Met TikTok advertenties kun je je doelgroep bereiken in de timeline van de TikTok. Het zijn allemaal verticale advertenties. Zo passen ze goed tussen de verhalen en video’s die andere gebruikers plaatsen en vallen ze op doordat ze het hele scherm beslaan zonder dat er andere dingen zichtbaar zijn.
TikTok advertenties worden ingekocht op bereik. Ook is het mogelijk om een hashtag challenge op te zetten en deze te promoten.
Hoe kan ik adverteren op TikTok?
Brand Take Over en Topview
In-feed native video
Tile Experiences
Een hashtag challenge
2D lens filters (hetgeen ook mogelijk is op Snapchat)
Influencers
Brand Take Over en Topview
Dit zijn twee advertentie mogelijkheden waarbij een grote groep personen wordt bereikt. Namelijk iedereen die de app opent. Bij de Brand Take Over krijgt kun je als merk een categorie selecteren waar je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Je full-screen advertentie wordt dan exclusief getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in die categorie. Exclusief, omdat maar 1 merk per categorie een dag deze mogelijkheid heeft. De advertenties zijn drie seconden afbeeldingen of drie tot vijf seconden GIF’s.
In-Feed native Video
Een andere manier om te adverteren op TikTok zijn de meer bekende In-feed video advertenties. Deze vorm van advertenties zijn we eerder tegengekomen op de andere social media kanalen. Het is een video die getoond wordt aan de gebruiker wanneer deze door de geposte content scrollt. De video is dan full-screen en duurt maximaal vijftien seconden. Bovendien is het mogelijk om een Call-To-Action te plaatsen om mensen naar een specifieke landingspagina of Hashtagchallenge te sturen.
Tile Experiences
Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video extra ‘tegels’ waar je producten in kunt hangen, die weer doorlinken naar je website. Zo kun je net wat meer van je product in detail laten zien, dan alleen in een TikTok-video.
Een hashtag challenge
Als gebruiker kun je een ‘hashtag challenge’ starten. Dit doe je door een video te maken en een nummer te kiezen om die video te begeleiden. Daarna daag je gebruikers uit om hun eigen personal touch toe te voegen aan de meest populaire hashtag challenge door zichzelf al dansend op te nemen en hun video’s te bewerken met diverse effecten.
Merken kunnen ook hun eigen hashtag-uitdagingen aanbieden, maar als ze ervoor kiezen een organische aan te bieden, lopen ze het risico dat deze niet viraal gaat. Zo biedt de app merken de mogelijkheid om hun hashtag challenge te sponsoren. Dit betekent dat de challenge van het merk zes dagen op de ‘Discovery’ Pagina wordt geplaatst. Hierdoor wordt de kans op bereik en engagement maximaal vergroot.
Hieronder een voorbeeld van Punica die de #PunicaDance Challenge opzette.
Branded Filters
Merken kunnen een filter maken om de TikTok gebruiker te laten engagen met het merk. Er kunnen 2D, 3D en AR lenzen en filters gebruikt worden en als advertenties ingezet te worden. Op deze manier kunnen gebruikers hun hele video’s en de omgeving in hun video’s aanpassen en komen merken op een ludieke manier onder de aandacht van de gebruiker en zijn volgers.
Door een eigen filter te maken en deze te gebruiken kun je een groter bereik verkrijgen. Wanneer andere gebruikers jouw filter gaat gebruiken zal je bereik toenemen en zal ook je naamsbekendheid vergroot worden.
Brand effects zijn AR-filters. Die gaan pas live als de mensen van het platform er naar hebben gekeken. Hashtag challenges worden pas echt populair als TikTok bij de campagne is betrokken. Als de vorm naar hun wens is, zorgt het algoritme voor optimale distributie en interactie. De optimalisatie gebeurt dus in house. Dit soort campagnes is vanwege de hoge engagementratio’s het duurst.
Influencers
Mocht je nou niet de mogelijkheid hebben om een video of een filter te maken, is het nog altijd mogelijk om influencers in te zetten om te adverteren op TikTok. Net als bij de andere kanalen zoals Instagram, Facebook en YouTube zijn er TikTok gebruikers die een groot aantal volgers hebben. Vaak zijn deze wel in categorieën in te delen. Als je dan jouw merk of product onder de aandacht wil hebben van mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn, kun je er ook voor kiezen om influencers te gebruiken. Zij kunnen dan op hun eigen en authentieke manier jouw boodschap overbrengen.
Duet video’s
Wanneer je het werken met influencers nog niet aandurft of dat je wellicht je budgetten anders wil besteden, kun je er voor kiezen om een duet video te maken. Je kunt op TikTok namelijk ook video’s van anderen gebruiken in je eigen video. Zo kun je zelf een video maken waarbij je meezingt met, reageert op of interactie hebt met de video van iemand anders. Hierbij zijn beiden video’s naast elkaar te zien middels split screen. Door een video te plaatsen waar mensen op kunnen reageren of een duet mee kunnen uitvoeren, creëer je meer interactie.
TikTok adverteren en TikTok for business
Eind juni 2020 lanceerde TikTok zijn ‘for business’-pakket. Dit is het reclameproduct van het platform. Het is heel anders dan de selfservice adsmanagers die Facebook en Google bieden. Bedrijven kunnen er hun berichten meer aandacht geven tegen betaling. TikTok bepaalt vooralsnog hoe dat gebeurd en externe bureaus hebben daar niets over te zeggen. In juli 2021 is het voor merken ook mogelijk om de zogenaamde Spark Advertenties in te zetten. Dit is niets anders dan het sponsoren van goed presterende TikToks. Dit feature bestond ook al op LinkedIn, maar is nu ook sinds kort beschikbaar op TikTok.
Er zijn al een aantal landen die kunnen adverteren in hun eigen land, bijvoorbeeld Singapore, Groot Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en natuurlijk Amerika. Binnen Nederland zijn de mogelijkheden beperkt en kun jezelf nog geen advertentieaccount aan maken. Internationale bedrijven kunnen vanuit een vestiging uit een ander land, waar het mogelijk is om te adverteren, wel in andere landen adverteren.
Sinds januari 2022 is het dus nu ook voor bedrijven en adverteerders in Nederland mogelijk om advertenties op TikTok te maken. Er is nog weinig duidelijk over de opzet en de werking, maar daarover houden we je op de hoogte! Wel kunnen we alvast delen dat de interface lijkt op die van Facebook en dat er een aantal mogelijkheden qua adverteren ook overeenkomen met Facebook. Daarnaast kunnen we melden dat er gevraagd wordt om minimumbudgetten. Dit komt weer overeen met advertentiecampagnes voeren op LinkedIn. Hieronder inzicht in de Ads Manager van TikTok.
De volgende doelstellingen kun je kiezen bij het TikTok adverteren.
En zo ziet de Ad Creator eruit in de ads manager.
TikTok wil toegankelijk zijn voor merken
Uit de eerste beloftes lijkt het dat TikTok benaderbaar wil zijn voor alle adverteerders. Klein en groot moeten gewoon kunnen bellen naar een nummer op de website om hun commerciële vragen of wensen voor te leggen. Dat gebeurt in lokale kantoren die in een momenteel worden geopend. Het hoofdkantoor van Europa is gevestigd in London, maar TikTok heeft nog meer kantoren in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië en gaat de kwartiermaker voor Nederland volgende maand aan de slag.
Hoewel deze manier van advertising de standaard is in China, moet nog blijken of deze aanpak in Europa zal werken. Vorige week vrijdag organiseerde het Chinese ‘entertainment’ bedrijf een event voor Europese marketeers. Daarin werd de nieuwe zakelijke propositie voorgelegd.
Waarom je niet meer om TikTok heen kan
Met alle interessante advertentiemogelijkheden is het de vraag waarom marketeers nog twijfelen. Een aantal redenen die genoemd worden, bespreken we hier even.
“TikTok is alleen maar interessant als upper funnel kanaal. Wij willen vooral conversies behalen.”
Net als op Facebook en Instagram kun je op TikTok op verschillende doelstellingen inzetten. Ook in de verschillende fases van de gehele funnel. Dit betekent dat je dus ook op conversie, interactie op de website en omzet kan inzetten. Onderzoek van Adweek laat zien dat 49% van de TikTok-gebruikers een product heeft aangeschaft na het op TikTok te hebben gezien.
“TikTok is alleen voor generatie Z. Onze doelgroep is niet te vinden op TikTok.”
42% van de 15-19 jarigen is te vinden op TikTok. Maar het is allang niet meer de grootste groep op het platform. Volgens het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom is de grootste doelgroep 15-19 jaar met 640.000 gebruikers, vorig jaar waren dit er 180.000. De doelgroep 20-24 jaar groeide echter van 110.000 naar 695.000 gebruikers. Dit zijn er ruim drie keer zo veel in een jaar tijd. Het aantal gebruikers tussen 25-29 groeide ook enorm tussen 2020 en 2021 van 100.000 naar 465.000.
Kortom: net als bij andere social media verschuift de gemiddelde leeftijd verder op. Omdat het algoritme per doelgroep en interesses andere content laat zien, kunnen verschillende leeftijdsgroepen prima naast elkaar op het platform actief zijn.
“Er zijn grote budgetten nodig om te starten met adverteren.”
Net als op ieder ander platform ben je zelf in controle over je budgetten. Met een eigen filmpje kun je al met 50 euro per dag starten. Het advertentieplatform van TikTok werkt bijna hetzelfde als de Meta Business Manager. Je zet campagnes en advertenties op, bepaalt de budgetten die je wil inzetten en de maximale kosten die wil betalen per interactie. Vervolgens kun je alle video’s en interacties gemakkelijk inzien en waar nodig bijsturen.
“Het profiel moet helemaal perfect staan voordat we kunnen starten met adverteren.”
Wanneer het je doel is om zo veel mogelijk mensen naar je website te sturen of mensen een aankoop wil laten doen in je webshop, plaats je een link naar dat domein. Wanneer mensen dan klikken op je advertentie gaan ze direct naar de link die erachter zit en komen ze dus niet terecht op je TikTok profiel. Het is ook helemaal niet nodig om een profiel te hebben om te starten. Je gebruikersnaam en profielfoto worden uit de advertentie gekopieerd. Het is echter wel verstandig om je bedrijf te laten verifiëren voor de betrouwbaarheid.
Extra tip!
De gebruikers van TikTok verwachten dat je als merk óók TikToks maakt en geen gepolijste advertenties. Een advertentie op de tijdlijn vind de gemiddelde TikTokker niet erg, zolang de content maar oprecht aanvoelt en het niet lijkt alsof het alleen maar om geld draait. Het is handig om als bedrijf of merk je te mengen in trends en ervoor zorgt dat alle elementen binnen TikTok met elkaar verweven zijn. Het mag eigenlijk niet opvallen dat het om een advertentie gaat. Als dat wel het geval is, dan kan je TikTok-advertentie averechts werken.
Authenticiteit is belangrijk op dit medium. Dit betekent dat belangrijk is dat je op een creatieve en echte manier echte mensen in bekende of herkenbare scenario’s durft te laten zien met spontane en ongepolijste video’s. Hoe echter, hoe herkenbaarder, hoe authentieker, hoe beter!
Your turn: TikTok adverteren
Nu ligt de bal bij jou. Heb jij een jongere doelgroep en wil je deze bereiken via een nieuw platform? Dan zijn TikTok of misschien wel Instagram advertenties de oplossing voor jou.
In Nederland zul je nog even geduld moeten hebben of je moet zelf op zoek naar de juiste influencer. In andere landen kun je namelijk via het platform Creator Marketplace aan de hand van data precies uitzoeken welke influencers bij jouw merk passen, om vervolgens een connectie met deze influencer te maken. Dit platform is helaas nog niet beschikbaar in Nederland.