Er is geen gouden formule bij linkbuilding waarbij je binnen no time aan veel kwalitatieve externe links komt. In plaats daarvan voeg je verschillende tactieken samen tot een effectieve strategie. Een greep uit de tactieken:
Check bestaande links
Er is een immense hoeveelheid aan zoekresultaten te vinden online. Onderdeel hiervan is misschien wel een artikel waarin je naam zonder link wordt genoemd. Vraag in dit geval altijd even of de link naar je website kan worden toegevoegd (link reclamation). Daarnaast verwijzen bedrijven soms, zonder het te weten, naar pagina’s die niet meer bestaan. Deze broken links staan toch wat slordig en onprofessioneel. Jij kunt in dit geval het bedrijf uit de brand helpen door de optie te geven om deze gratis te vervangen door een link die verwijst naar vergelijkbare content op jouw website. Een win-win situatie dus!
Maak waardevolle content
Bedrijven zullen geen content delen waar ze zelf niks aan hebben. Maak daarom content die voor bedrijven relevant is om te delen op hun website. Hier kun je verschillende kanten mee op. Bijvoorbeeld door een artikel te maken waarin je inspeelt op de actualiteit. Zo kun je een infographic publiceren die relevant is voor nieuwsmedia. Verder kun je ervoor kiezen om onderzoek uit te voeren. Zo deden we bij ODIV onderzoek naar de vindbaarheid van makelaars in en rondom Utrecht. Hiermee hebben we veel verschillende kwalitatieve externe links weten te vergaren. Het nadeel van deze tactiek: het is tijdrovend. En je hebt geen garantie dat je content wordt opgepakt.
Externe links (backlinks) inkopen
Bij het inkopen van links heb je garantie dat je link op andere websites gedeeld wordt. Zo kun je je autoriteit verhogen, zonder dat hier enige nieuwswaarde voor nodig is. Essentieel hierbij is om kritisch te zijn op de websites waar je backlinks inkoopt. Deze moeten betrouwbaar en relevant zijn. Zo heeft een gerenommeerde website logischerwijs een positiever effect op je website dan een obscure website. En zo is een link vanuit een kleding webshop naar je schoenenmerk relevanter dan die van een snackbar.