‘A picture says more than a thousand words.’ Dit in combinatie met filters, een positieve community en advertising mogelijkheden, maakt Instagram het ideale platform om producten op een mooie visuele manier onder de aandacht te brengen. Mocht je nog twijfelen om Instagram in te zetten in je strategie, lees dan hier waarom je dit zou moeten doen.
Is Instagram relevant voor mijn bedrijf?
Momenteel heeft Instagram 700 miljoen gebruikers wereldwijd. Meer dan 400 miljoen gebruikt Instagram iedere dag en 80% van de Instagrammers volgt bedrijven. Tegenwoordig is Instagram één van de meest effectieve tools om je merk te bouwen. Je kunt hier je visuele merkidentiteit laten zien en je merk een persoonlijk gezicht geven. Meer dan vijf miljoen bedrijven vertellen hun verhaal aan de hand van beeldmateriaal. Van grote merken tot kleinschalige winkels: bedrijven overal ter wereld behalen goede resultaten met Instagram.
Wat maakt Instagram zo krachtig als online marketing platform?
- Instagram is het meest gebruikte social media platform onder jongeren.
- Bovendien is Instagram het platform met de hoogste interactie. Volgens onderzoek van Forrester hebben merken 58 keer meer interactie op Instagram dan op Facebook en 120 keer meer dan op Twitter.
- Content op Instagram is van hoge kwaliteit: mensen nemen de tijd om hun foto te bewerken. Je wil graag dat jou producten tussen deze mooie content te vinden is.
- Daarnaast is de Instagram community positief. Dit is terug te zien in de kwaliteit van de foto’s en de reacties die geplaatst worden bij foto’s (ook van advertenties).
- Je kan (nog) geen links plaatsen: dit voelt voor de gebruiker minder commercieel en gepush om maar te klikken. Wel is er de mogelijkheid dit via advertenties te doen.
- 80 procent van de gebruikers volgt een merk op Instagram. 45 procent volgt een tot vijf merken; 40 procent zelfs meer dan vijf.
Zit Instagram marketing al in je strategie?
Er zijn drie belangrijke redenen om Instagram in je strategie op te nemen.
- Bekendheid verwerven: vergroot de bekendheid van je bedrijf, product, app of dienst
- Interesse wekken: geef potentiële klanten meer informatie over je producten of diensten
- Klanten werven: zorg voor meer verkoop, meer app downloads of meer bezoekers in je winkel
Doordat je op Instagram het publiek op een mooie visuele manier kan laten zien welke producten of diensten je aanbiedt, kun je mensen aanzetten tot het nemen van actie. Of het nu gaat om het installeren van een app of een bezoek aan je website of winkel, Instagram maakt het mogelijk!
Wat zijn de mogelijkheden bij het Instagram adverteren?
Momenteel biedt Instagram 4 verschillende manieren om te adverteren:
- Afbeeldingen en video’s
- Video’s
- Stories
- Winkelen
Afbeeldingen & Video’s
De meest voorkomende en herkenbare manier van adverteren op Instagram is middels afbeeldingen en video’s. Het inzetten van mooie visuals, het zij stilstaand of bewegend om je publiek te laten zien wat je te bieden hebt. Zorg er wel altijd voor dat er een huisstijl te herkennen is in de afbeeldingen en wees consistent met (de boodschap van) je posts. Video’s mogen bovendien niet langer dan een minuut duren.
Deze twee vormen van advertenties worden getoond in de timeline van relevante Instagrammer wanneer deze hier doorheen scrollt. Vanuit deze video advertenties is het mogelijk de gebruiker aan te zetten tot de volgende acties:
- De website bezoeken
- Een app downloaden
Stories
Stories is de meest recente (maart 2017) mogelijkheid om te adverteren via Instagram. De Stories lijken veel op de 3V Ads van Snapchat. Het is een verticale afbeelding of video van maximaal 15 seconden die het hele beeldscherm van de gebruiker bevat. De advertenties worden getoond tussen de Stories (boven in het scherm) van de accounts die een gebruiker volgt. Ook vanuit deze manier van adverteren, is het mogelijk de gebruiker aan te zetten tot een websitebezoek of een app te downloaden.
Winkelen
Deze manier van adverteren zit momenteel in de testfase, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat dit gelanceerd wordt door Instagram. Door het ‘Winkelen’ krijgt elk bericht linksonder in een foto een pictogram Tik om weer te geven. Wanneer hierop wordt getikt, verschijnt er een tag op verschillende producten in het bericht. Maximaal vijf producten en hun prijzen worden uitgelicht. Zodra een tag wordt geselecteerd, opent een nieuwe uitgebreidere weergave van het product. Deze functionaliteit geeft de klant vroeg in het winkelproces belangrijke productinformatie, zonder de Instagram-app te hoeven verlaten (belangrijk punt!) om het product op te zoeken. Als de klant vervolgens in de uitgebreide productweergave op de link Shoppen tikt, wordt hij of zij rechtstreeks naar dat product geleid op de website van het bedrijf, waardoor het eenvoudiger is het gewenste product te kopen.
Resumerend, Instagram is een ideale manier om producten op een visuele manier onder de aandacht te brengen bij een jonge en positieve doelgroep. Belangrijk hierbij is dat de content van hoge kwaliteit en consistent is. Door de uitingen creatief en origineel voor Instagram te maken, zal dit als prettig ervaren worden door de community en zal dit een positieve uitwerking hebben op je doelstellingen waarvoor je betere resultaten zult behalen.
Wil je meer inzicht in de mogelijkheden van Instagram? Of wil je wellicht je eerste Instagram campagne opzetten? Neem dan eens contact op met onze social media expert Timothy. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl.