In juni 2018 werd IGTV gelanceerd door Instagram’s CEO Kevin Systrom, tijdens een live-event in San Francisco. De bedoeling hierachter was dat gebruikers de mogelijkheid zouden krijgen om langere video’s te uploaden. Immers, op Instagram zelf is de maximale videoduur twee minuten. Daarnaast zou IGTV zich met name gaan richten op langere video’s die in staand (9:16) formaat werden opgenomen. Creators kunnen zo langere video’s uploaden en meer informatie verspreiden. En daarnaast biedt het Instagram een middel om de strijd met YouTube aan te gaan.
Geen gekke gedachte; het kijken naar video’s op mobiele apparaten neemt al jarenlang een vlucht. De verwachting is dat tegen het begin van 2021 78% van alle video’s, die online staan, op mobiele apparaten zullen worden bekeken. Ook de behoefte aan authentieke, minder “gelikte” user generated content speelt een steeds belangrijke rol. Dus waar staat IGTV nu, bijna drie jaar later?
Download-knop verwijderd
De resultaten zijn vooralsnog iets minder spectaculair dan gedacht. Slechts 7 miljoen Instagram-gebruikers hebben de IGTV-app gedownload. Voor de snelle rekenaars onder ons: dat is slechts een schamele 0,7%. Instagram heeft als reactie hierop de download-knop verwijderd van de homepage van de “normale” Instagram-app. Dit wil overigens niet zeggen dat mensen niet van IGTV gebruik maken. Men klikt nog wel vanuit de Instagram-app zelf naar het platform door.
Op de vraag waarom de populariteit van IGTV nog achterblijft, is lastig een eenduidig antwoord te vinden. Aan de ene kant heeft het iets te maken met de opkomst van TikTok. Dit Chinese platform voor korte video’s, is met name onder Generatie Z aan een enorme opmars bezig. Daarnaast blijft YouTube onverminderd populair, mede doordat YouTube advertentie-inkomsten deelt met haar gebruikers.
Adverteren komt eraan
Er zijn voortekenen dat dat laatste nu ook op IGTV staat te gebeuren. Bronnen rondom het sociale medium geven namelijk aan dat Instagram diverse populaire influencers heeft benaderd om advertentiemogelijkheden te testen. Degenen die deelnemen, ontvangen 55% van de advertentie-inkomsten. Het is de bedoeling dat dit in de lente van 2020 wordt uitgerold.
Gaat het IGTV hiermee lukken om de online video-markt te bestormen? De tijd zal het leren. Feit is wel dat TikTok steeds populairder wordt onder jongeren. Zo is de app in 2018 bijna 40 miljoen keer gedownload, tegenover ± 25 miljoen keer voor Instagram. Wanneer Instagram hier terrein verliest, dient het dit ergens anders goed te maken. Aangezien Instagram (aanvankelijk) evenveel advertentie-inkomsten afstaat als YouTube, is het goed denkbaar dat met name influencers met een jongere fanschare (30 jaar en jonger) hier een opmars zullen maken. Waarschijnlijk weten we na de eerste tests meer.