Instagram bestaat 10 jaar! Dé app die 32% van de Nederlanders gebruikt en waarvan de helft zelfs dagelijks. Een plek voor schoonheid, politieke statements, maar ook voor memes en de nieuwste gadgets. Instagram is het allemaal. Als onderdeel van menig jongere zijn dag, is dit het moment voor bedrijven om er meer over te ontdekken. Tijd om even stil te staan bij het ontstaan, de nieuwste ontwikkelingen en waarom Instagram Advertising voor jou interessant kan zijn!
Hoe is Instagram ontstaan?
Voordat Instagram bestond, lanceerde Kevin Systrom en Mike Krieger in 2010 de app Burbn. Een plek waar gebruikers konden inchecken op hun favoriete locaties. Bovendien konden ze er punten verdienen voor het omgaan met vrienden, maar vooral konden ze foto’s plaatsen van hun ontmoetingen.
Toen de app uiteindelijk te moeilijk bleek te zijn, werd het voornamelijk gebruikt om foto’s te plaatsen. Hiervan hadden de oprichters twee dingen geleerd: foto’s delen en het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken werd het nieuwe doel.
Zo lanceerde ze op 6 oktober 2010 een nieuwe app, genaamd Instagram. Hoewel je filters kan blijven toevoegen, deel je nu binnen drie klikken een foto met de wereld. Het platform bleek al snel een succes te zijn. Binnen een dag had de app 25.000 gebruikers, binnen een maand zelfs een miljoen en in juni 2018 bereikte de app een miljard gebruikers.
Instagram onder de loep
Instagram is in principe een samenkomst van de wereld in één groot fotoalbum. De eerste foto werd door oprichter Kevin Systrom geplaatst en liet een voet en een puppy zien. Toentertijd moesten foto’s vierkant zijn en had je slechts keuze tussen enkele filters. Al snel kwam de toevoeging van het gebruik van hashtags. Door deze toevoeging kunnen je foto’s sneller gevonden worden. Bovendien kan men sinds 2013 ook video’s delen en privégesprekken – Instagram Direct – met andere gebruikers aangaan. Momenteel kunnen foto’s en video’s in verschillende formaten worden gedeeld met diverse filters, locaties en personen.
Overname door Facebook
In april 2012, had Instagram in zeer korte tijd 40 miljoen gebruikers behaald. Het bedrijf bestond toen amper anderhalf jaar en was pas net verkrijgbaar voor Android. Toch besloot Facebook het bedrijf op dat moment te kopen voor een miljard dollar in aandelen en contant. Achteraf gezien een zeer goede keuze, want in 2019 genereerde Instagram 20 miljard dollar voor Facebook, meer dan een kwart van de totaal omzet.
Toch is de gehele samenwerking tussen de oprichters van Instagram en moederbedrijf Facebook niet heel soepel verlopen. Daarom besloten zowel Kevin als Mike in de herfst van 2018 ontslag te nemen. Dit vertrek zou komen na een al langere vete tussen Mark Zuckerberg en de twee, die zou gaan over verschillende veranderingen binnen het platform.
Niet het wiel opnieuw uitvinden
In de jaren dat Instagram bestaat, zijn er verschillende andere platformen opgericht die ook gebaseerd zijn op het principe van foto’s en/of video’s delen. Deze platformen zijn natuurlijk interessante plekken voor Instagram om ideёen vandaan te halen.
Zo werd in januari 2011 Snapchat gelanceerd. Een app die het mogelijk maakt om foto’s te versturen die na enkele seconde verdwijnen. In 2013 kwam daar de functie bij dat foto’s 24 uur lang zichtbaar waren voor de gehele vriendenlijst, genaamd je verhaal. Beide opties heeft Instagram nu ook. Sinds 2017 kunnen gebruikers foto’s via Instagram Direct naar elkaar sturen die binnen een paar seconde weer verdwijnen. Ook heeft Instagram nu Instagram Stories, wat gelijkend is aan Snapchat zijn verhaal.
Naast Snapchat, neemt Instagram ook functies over van het nieuwe platform TikTok. Dit van origine Chinese platform geeft de mogelijkheid om korte video’s te delen. De meest karakteriserende eigenschap van TikTok zijn de vertical mobile videos (formaat: 9:16). Instagram heeft op die manier sinds augustus 2020 Instagram Reels: korte, verticale en schermvullende video’s. Alhoewel dit in principe lijkt op de al bestaande IGTV’s, gaat het bij Reels echt om korte video’s in tegenstelling tot de lange IGTV’s.
Waarom kan Instagram interessant voor jou zijn?
Voor jouw bedrijf is Instagram uitermate geschikt om jongere mensen te bereiken. Zo zijn de gebruikers van het platform over het algemeen jonger dan 45 jaar. Zeker wanneer je jouw product mooi kan weergeven, is Instagram the place-to-be. Nog interessanter wanneer je je doelgroep goed kent.
Er zijn immers veel mogelijkheden. Ten eerste kun je targeten op demografische en geografische gegevens. Daarnaast kun je je richten op basis van interesses en affiniteiten, maar ook door middel van retargeting kun je gebruikers bereiken. Het meest belangrijke zit hem in het mooi kunnen weergeven van jouw product of dienst.
Wil je meer te weten komen over adverteren op Instagram? Lees hier dan meer over op onze pagina: Instagram Advertising. Wil je meer weten over hoe andere social media jouw bedrijf kunnen helpen? Of ben je sowieso geïnteresseerd om meer conversies te behalen via jouw social media advertenties? Bekijk dan hier meer informatie over onze social media training.