Snapchat is het snelst groeiende social medium in Nederland en het ideale kanaal om een jonge doelgroep te bereiken. Velen zaten er dan ook op te wachten, want het heeft even geduurd, maar nu is het mogelijk om te adverteren via Snapchat.

Hoe ziet de gebruiker van Snapchat eruit?

Snapchat is mateloos populair onder een jonge doelgroep. Maar liefst 67% van de dagelijkse gebruiker van Snapchat is tussen de 14-19 jaar. Het ‘Nationaal Social Media onderzoek van 2017’ laat zien dat Snapchat een van de snelst groeiende social media is. Momenteel zijn er 1.9 miljoen gebruikers, waarvan ruim de helft Snapchat dagelijks gebruikt. Gemiddeld opent een gebruiker de app 18x per dag! Als dat geen reden is om hier aanwezig te zijn, volgen hier nog een aantal reden om te adverteren op Snapchat.

Waarom zou ik adverteren op Snapchat?

Er zijn drie belangrijke redenen om deze nieuwe manier van adverteren in te zetten.

  • Zo zul je een uniek en betrokken publiek bereiken.
  • Je kan met innovatief advertentie producten je verhaal vertellen.
  • De resultaten zullen je helpen je doelstellingen te bereiken.

Doordat je op Snapchat het juiste publiek in de juiste context aanspreekt, vergroot je het bereik van je merk en kun je mensen aanzetten tot het nemen van actie. Of het nu gaat om een app-install of een website bezoek, een conversie is slechts een swipe away.

Wat zijn de mogelijkheden bij het Snapchat adverteren?

Momenteel biedt Snapchat 4 verschillende manieren om te adverteren:

  • 3V Ads
  • Live Story takeover
  • Sponsored Geofilters
  • Sponsored Lenses

3V Ads

Voor de meeste online marketeers zal dit de meest herkenbare vorm van adverteren op Snapchat zijn. Dit is namelijk het videoproduct van Snapchat. Het grote verschil met de meeste andere social media is dat Snapchat verticale video’s hanteert. Onderstaande afbeelding geeft het verschil in impact weer.

De 3V Ads duren maximaal 10 seconden en deze video’s worden getoond in de timeline van Snapchat gebruikers en op de schermen Live & Discover. Vanuit deze video advertenties is het mogelijk de gebruiker aan te zetten tot de volgende acties:

  • Het bekijken van een langere video
  • Het lezen van een artikel
  • De website bezoeken
  • Een app downloaden

Live Story Takeover

Live Stories worden veelal ingezet door mediaplatformen rondom grote events zoals de Champions League of de Super Bowl. Zo wordt de content gecreëerd door anderen dan het merk zelf. Deze Live Stories wordt aangevuld met maximaal drie advertenties per Story. Bij een Live Story Take Over neemt een adverteerder al deze drie advertentiemogelijkheden over.

Snapchat heeft haar populariteit onder andere te danken aan de lenzen en geofilters die de gebruiker kan toevoegen aan foto’s. Als bedrijf kun je je eigen lenzen of geofilters creëren om zo op een creatieve manier je doelgroep te bereiken. Deze lens of filter koop je dan voor 1 dag in. Wel is het mogelijk om deze te verlengen en de lens middels een speciale code voor 90 dagen beschikbaar te houden. Zo kun je deze maximaal 90 dagen gebruiken en promoten via je andere social media.

De geofilters zijn lokaal in te zetten. Zo kan wanneer iemand een foto post in Amsterdam, bijvoorbeeld onderstaande filter over zijn foto plaatsen. Zo zien hun volgers waar ze op dat moment zijn.

De lenzen zijn de meest interactieve vorm van de advertentiemogelijkheden die Snapchat aanbiedt. De lens maakt een scan van het gezicht van de gebruiker en legt hier een virtuele laag overheen. De eerste gebruiker van deze gesponsorde lens in Nederland was het populaire koekjesmerk Oreo.

Belangrijk is dat content niet één op één van andere kanalen wordt gebruikt en ingezet. Zorg er wel voor dat de uitingen creatief en origineel voor Snapchat te gebruiken zijn. Op deze manier zul sneller opvallen en betere resultaten behalen.

Wil je meer inzicht in het adverteren op Snapchat? Of wil je wellicht je eerste Snapchat campagne opzetten? Neem dan eens contact op met onze social media expert Timothy. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl.