Elk jaar organiseert Google een groot event om de laatste inzichten en aankondigingen op gebied van online marketing te delen. Net als in 2020, deden ze dat dit jaar volledig online.
In de keynote presentatie van ruim 1,5 uur werden verschillende interessante dingen gedeeld voor iedereen die Google inzet voor online marketing. In dit blog delen we de belangrijkste highlights met je zodat je helemaal klaar bent voor het komende jaar.
De belangrijkste thema’s
Elk jaar zijn er één of meerdere thema’s waar de nadruk op ligt. Dit jaar waren er drie belangrijke thema’s:
- Privacy en meetbaarheid in een toekomst zonder cookies
- De toenemende rol van automatisering in Google Ads
- De toekomst van (e)commerce
Privacy en meetbaarheid
Ook Google gaat het gebruik van 3rd party cookies stoppen. Daarom was er veel aandacht voor meetbaarheid en de privacy die daar mee gepaard gaat.
Hiervoor is de voorgestelde aanpak van Google nu:
- Gebruik meetbaarheid op basis van first party data
- Zorg ervoor dat je bezoekers zelf de keuze geeft over hun data
- Vul de gaten in je meetbaarheid met gemodelleerde data
Ook werd een nieuwe manier van conversies meten genoemd die ook werkt zonder 3rd party cookies. Dit werkt door conversiepixels (zoals de Google Ads tag) gebruik te laten maken van geanonimiseerde data van de gebruiker waarvoor toestemming is gegeven, zoals een e-mailadres.
Dit moet helpen om het aantal gemiste conversies zo klein mogelijk te houden, terwijl er toch zoveel mogelijk privacy is voor de gebruiker.
Nieuwe adverteerders-view in Google Analytics
Om adverteerders meer inzicht te geven in die gemodelleerde conversies komt er een nieuwe view in Google Analytics. Dit geeft adverteerders ook meer inzicht in hoe conversies precies tot stand komen.
Zo worden bezoekers die bijvoorbeeld een Display of YouTube advertentie hebben gezien ook als zodanig meegenomen as touchpoint. Op die manier wordt de klantreis die iemand aflegt voor de conversie nog beter inzichtelijk.
Custom audiences
Verder wordt het voor vrijwel alle adverteerders mogelijk om klantlijsten te uploaden naar Google Ads. Bijna alle beperkingen hierop worden losgelaten. Deze klantlijsten kan je vervolgens weer gebruiken om op te targeten, of om vergelijkbare groepen mee te krijgen (mensen die op je klanten lijken). En dat is natuurlijk een enorm interessante manier van targeten.
Omdat dit first party data is, wil Google er voor zorgen dat zoveel mogelijk adverteerders dit kunnen gebruiken.
Conversie-tracking update
Google heeft eerder al aangekondigd dat de Google Analytics tag nu first party cookies kan/zal plaatsen en missende conversies kan modelleren. Daar komt nu bij dat je in Google Tag Manager toestemmingen voor cookies kan beheren. Op die manier wordt het makkelijker voor bedrijven om dit goed in te regelen voor Google Analytics en andere pixels die cookies kunnen plaatsen.
Automatisering in Google Ads
De automatisering in Google Ads gaat ieder jaar sneller, en ook nu was dit weer een belangrijk thema. Hieronder vindt je de belangrijkste nieuwtjes op dat gebied.
Performance max campagnes
Eerder dit jaar kondigde Google een nieuw campagne-type aan: de performance max campagne. Dit campagne-type combineert meerdere kanalen binnen één campagne: Search, YouTube, Display, Gmail, Maps en Discover.
Hiermee wordt het mogelijk om Google een doelstelling mee te geven voor de campagne waarna je ads op de juiste kanalen zullen verschijnen om deze doelstelling te halen. Daarnaast krijgen adverteerders ook inzicht in de best presterende ads, concurrentie en relevante trends.
Dit campagne-type wordt momenteel verder uitgerold naar meer adverteerders en zal later dit jaar voor iedereen beschikbaar zijn.
Uitbreiding van doel-ROAS biedstrategie
Met de doel-ROAS biedstrategie kan je als Google Ads adverteerder aan Google aangeven hoeveel euro omzet er verdiend moeten worden voor elke euro die je uitgeeft aan advertenties. Met name voor webshops is dit een interessante optie. Momenteel is deze biedstrategie alleen inzetbaar in Search en Shopping campagnes. Google gaat dit nu verder uitbreiden naar andere campagne-types zoals Discovery ads en YouTube campagnes.
De toekomst van (e)commerce
Voor retailers was het natuurlijk een bijzonder uitdagend jaar met de Corona-crisis. Veel winkel zijn langere tijd gesloten geweest en daardoor gedwongen op online omzet te genereren. Daarom was er dit jaar ook veel aandacht voor alles rondom ecommerce.
Shopify integratie
Als grootste aankondiging kwam Google met een Shopify-integratie. Shopify wordt inmiddels door miljoenen webshops gebruikt en is daarmee een enorm belangrijk platform geworden.
De integratie met Google zorgt er voor dat productvoorraad makkelijk getoond kan worden in Google Shopping. Daarnaast kunnen Shopify webshops in Google Shopping gebruik maken van Shop Pay. Hiermee kunnen klanten extra snel en makkelijk de check-out doorlopen om af te rekenen.
Local inventory ads
Google zag in het afgelopen jaar 80% meer zoekopdrachten naar lokale bedrijven. Daarnaast werd er 800% meer gezocht op ‘op voorraad’ zoekopdrachten.
Hiervoor is een nieuw campagne-type aangekondigd waarmee lokale winkels makkelijker met producten die op voorraad zij kunnen adverteren. Hierbij kan worden aangegeven of het product in de winkel opgehaald kan worden, buiten of gereserveerd moet worden.
Overige updates
Naast dit alles werd ook vermeld dat er een nieuwe extensie beschikbaar is: de beeldextensie. Hiermee wordt het mogelijk om een afbeelding toe te voegen aan je tekstadvertenties. Zelf hebben we deze direct ingezet voor alle klanten en de eerste resultaten zijn erg positief. Het toevoegen van de afbeelding aan de ads zorgt in de meeste gevallen voor een flink hogere CTR op de ads waarbij deze vertoond wordt.
Naast alles hierboven werden er nog veel meer specifieke updates aangekondigd. De volledige keynote (van ongeveer 1,5 uur) is hier te bekijken.