Een nieuw jaar is een mooi moment om eens flink de bezem te halen door je Google Ads account. Daarom delen we in dit artikel onze 14 beste Google Ads tips voor 2025.
1. Bepaal (opnieuw) je KPI’s
Een succesvol jaar met Google Ads begint met het bepalen van je doelstelling. Wat wil je bereiken met je campagnes?
Over het algemeen zijn er twee invalshoeken die je als adverteerder kan hebben met Google Ads:
- Je wil meer leads genereren met je website
- Je wil meer verkopen met je website
In het geval van leadgeneratie zal je voornamelijk willens sturen op aantal leads (volume) en kosten per lead (CPA). De kolommen in Google Ads die je dan wil monitoren zijn conversies en kosten per conversie.
Als je vooral wil groeien zal je wat meer op volume (aantal conversies) willen sturen. Wil je meer uit je marketingbudget halen, ga dan voor zo laag mogelijke kosten per conversie.
Kijk even terug naar wat je vorig jaar hebt gehaald en stel jezelf een doel voor dit jaar. Zo kan je veel doelgerichter te werk gaan en heb je altijd iets om naar toe te werken.
In het geval van een webshop (ecommerce) wil je ook kijken naar het aantal verkopen (conversies) maar ook naar de omzet (conversiewaarde). De kolommen conversies en conversiewaarde zijn dan het meest relevant in Google Ads.
Ook hier kan je weer bepalen of je meer voor volume gaat, of gaat sturen op zoveel mogelijk conversiewaarde halen uit je budget.
Nu je weet wat voor jou de belangrijkste kolommen zijn, is het verstandig ook een aantal andere statistieken te monitoren. Dit zal voor iedereen iets verschillen. Mijn persoonlijke favorieten in Google Ads zijn:
- Vertoningen
- Klikken
- CTR
- CPC
- Kosten
- Kwaliteitsscore (op zoekwoord-niveau)
- Sessieduur
- Vertoningsaandeel
Kies dus de kolommen die voor jou het meest relevant zijn. Zet ze neer op een manier die voor jou het meest overzichtelijk is en sla deze op als kolommen-set. Zo heb je altijd goed overzicht en weet je of je op schema bent om je doelstelling te behalen.
Klik hiervoor in Google Ads op Kolommen > Kolommen aanpassen. Zet alles naar wens neer en vink onderaan ‘Sla uw kolommen-set op’ aan. Geef een naam op en klik op ‘Opslaan en toepassen’.
2. Evalueer je conversies
Nu je weet wat je wil bereiken met Google Ads, is het tijd om je conversies na te lopen. Het eerste om te checken is of alles goed gemeten wordt.
Er zijn grofweg twee manieren om conversies in Google Ads te meten: via de Tag en via Google Analytics (import). We raden aan om waar mogelijk de Tag te gebruiken. Deze methode verzamelt namelijk meer conversiedata waardoor je campagnes beter gaan draaien.
Iets anders om rekening mee te houden is welk attributiemodel je gebruikt in Google Ads. Het attributiemodel bepaalt namelijk hoeveel ‘credits’ elke zoekopdracht krijgt voor een conversie.
Stel dat iemand drie zoekopdrachten in Google heeft gedaan voordat ze zijn geconverteerd. Hoe wil je dan dat deze waarde verdeeld wordt? We adviseren om in de meeste gevallen ‘data-driven’ te gebruiken als attributiemodel. Hierdoor wordt namelijk de conversie zo goed mogelijk verdeeld over meerdere zoekopdrachten die hier een bijdrage aan hebben geleverd.
Voor nieuwe conversies die je aanmaakt wordt deze optie standaard geselecteerd. Conversies die al een tijd geleden aangemaakt zijn worden soms automatisch omgezet naar dit attributiemodel.
Je kunt de attributiemodellen in Google Ads vinden onder Tools > Conversies. Voeg hier de kolom attributiemodel toe om te zien welk model je nu gebruikt. Om dit aan te passen klik je op een conversie en wijzig je onderaan het model.
Meer weten over attributiemodellen? Lees dan even ons blog over attributie in Google Ads.
Denk verder ook even na over de conversieperiode. Dit is de periode tussen een klik op jouw advertentie en het moment dat de conversie gedaan wordt (bijvoorbeeld een ingevuld formulier of aankoop). Standaard staat deze periode ingesteld op 30 dagen. In twee gevallen wil je daar van afwijken;
- Je hebt een erg lange periode voordat mensen contact met je opnemen. In B2B is dit bijvoorbeeld erg gebruikelijk. Dan wil je wellicht de conversieperiode op 90 dagen instellen zodat ook mensen die eerder op een advertentie hebben geklik meetellen als ze converteren op je website.
- Het beslissingsproces van zoekopdracht naar aankoop is erg kort. Voor veel webshops is dit van toepassing. Dan is het wellicht beter om je conversieperiode te verkorten zodat je niet te veel conversies meetelt in Google Ads.
3. Consolideer je search-campagnes en advertentiegroepen
Enkele jaren geleden was het best practice in Google Ads om campagnes en advertentiegroepen zo specifiek mogelijk te maken en uit te splitsen (segmenteren). Anno 2025 is het echter veel beter om dit zoveel mogelijk samen te voegen.
Dit heeft vooral te maken met alle AI en machine-learning features binnen Google Ads. Hoe meer data Google heeft, hoe beter de campagnes aangestuurd kunnen worden op jouw doel.
Ons advies is daarom om eens te kijken naar hoeveel vertoningen je advertentiegroepen behalen in een periode van 30 dagen. Zit dit onder de 5000 vertoningen? Overweeg dan om de advertentiegroep met een andere samen te voegen (consolideren).
Een handige richtlijn hierbij is om de navigatie van je website als uitgangspunt te nemen en 1 advertentiegroep te hanteren per landingspagina. Kom je daarmee nog aan te weinig vertoningen? Dan zou je zelfs een stapje verder kunnen gaan in het samenvoegen door 1 advertentie te maken voor meerdere landingspagina’s. Voeg de URL van de landingspagina dan toe aan je zoekwoorden. Selecteer hiervoor je zoekwoorden, klik op bewerken en kies voor Uiteindelijke URL’s wijzigen.
4. Update en test je creatives
Responsive Search Ads (RSA’s) zijn de nieuwste versie van zoek-advertenties. Hierbij kan je meerdere koppen en beschrijvingen toevoegen aan één advertentie. Vervolgens combineert het algoritme van Google deze tot de meest passende advertentie voor elke zoekopdracht.
Het meest verstandige is om standaard één RSA aan te maken per advertentiegroep. Om een RSA aan te maken ga je naar Advertenties (onder Advertenties & Extensies) en klik je op de blauwe + button. Kies voor Responsieve Zoekadvertentie.
Vul je advertentie aan met zoveel mogelijk relevante headlines en beschrijvingen. Aan de rechterkant kan je vervolgens zien of er nog verbeteringen mogelijk zijn. Ga door totdat je de maximale advertentiekwaliteit hebt behaald.
Heb je al één RSA per advertentiegroep staan? Stop daar dan niet. Ga bijvoorbeeld testen met één advertentie met vastgepinde koppen versus een advertentie waarbij je niets vastzet. Dit kan je doen door een advertentievariant aan te maken. Klik daarvoor op het plusje onder Advertenties en kies voor Advertentievariant. Vervolgens kan je een tweede variant aanmaken met bijvoorbeeld andere koppen, beschrijvingen of URL om te testen of die beter werkt.
Loop verder alle componenten na die in je account staan. Verwijder verouderde assets en voeg daar nieuwe varianten van toe zodat alles up-to-date is.
Extra tip: kijk ook of automatische componenten staan uitgeschakeld. Anders gaat Google zelf dingen aanmaken om te vertonen in je advertenties. Check hiervoor Componenten > Meer > Geautomatiseerde componenten op accountniveau. Zo weet je zeker dat altijd de juiste informatie bij je advertenties wordt getoond. We raden aan om hier alles uit te schakelen behalve verkopersbeoordelingen en lange koppen.
5. Test je biedstrategie
Om de beste resultaten uit Google Ads te halen is je biedstrategie enorm belangrijk. Grofweg zijn er twee mogelijkheden; handmatig bieden of automatisch bieden.
Bij handmatig bieden kan je zelf bepalen hoeveel je bereid bent om te betalen voor elke klik. Hiervoor geef je voor elke advertentiegroep of zoekwoord de maximale kosten per klik op. Zo houdt je maximale controle over je uitgaven. Hiervoor gebruik je de biedstrategie ‘handmatige CPC’.
Met automatisch bieden heb je deze controle niet en bepaalt Google het beste bod op basis van je doelstelling. Het voordeel is wel dat Google in de meeste gevallen veel beter het optimale bod kan bepalen. Dat komt omdat Google simpelweg meer data heeft om een goede beslissing te maken.
Dus welke biedstrategie moet je gebruiken? Ons advies is om altijd te beginnen met handmatige CPC als je nog geen converisedata hebt in Google Ads. Als je eenmaal wat data hebt verzameld, kan je gaan testen met een automatische biedstrategie die past bij je doelstelling.
Als je doel is om meer omzet uit je webshop te halen; kies dan voor conversiewaarde maximaliseren (groei) of doel-ROAS (efficiëntie).
Als je doel is om leads te genereren kom je uit op conversies maximaliseren of doel-CPA. Hier is de eerste strategie meer gericht op groei en de tweede op efficiëntie.
Een laatste tip is om campagnes die hetzelfde doel hebben samen te voegen in een portfolio biedstrategie. Hierdoor kunnen meerdere campagnes van elkaar leren en krijg je de mogelijkheid om een maximale CPC in te stellen naast je doel-CPA of ROAS. Dit voorkomt dat Google extreme kosten per klik gaat bieden en geeft je extra controle. Ga hiervoor naar Tools > Budgetten en biedingen > biedstrategieën
6. Maak gebruik van doelgroepen (retargeting, in-market, etc.)
Doelgroepen in Google Ads kunnen een waardevolle toevoeging aan je campagnes zijn. Zo kun je bijvoorbeeld doelgroepen toevoegen aan je search-campagnes ter observatie.
Mochten bepaalde doelgroepen heel goed of juist heel slecht presteren dan kan je hier je biedingen op aanpassen. Je kan doelgroepen daarom zien als een soort extra laag naast je zoekwoorden, locaties, apparaten en advertentieplanning.
Ook als je gebruik maakt van automatisch bieden is het verstandig om doelgroepen toe te voegen. Dan kan de biedstrategie deze namelijk meenemen voor het optimale bod.
Om doelgroepen toe te voegen kies je de campagne en klik je op Doelgroepen. Klik vervolgen op de blauwe button. In het volgende scherm kan je vervolgens op zoek gaan naar relevante doelgroepen. Je kan door de opties klikken op het tabblad Browsen of direct zoeken. Voeg deze doelgroepen toe als Observatie en kom later terug om de prestaties te bekijken.
7. Let op de matchtypes van je zoekwoorden
Sinds de zoektermen update van 2020 kunnen we niet meer alle zoekopdrachten inzien in Google Ads. Alleen als een zoekopdracht een ‘significant aantal keer’ is gedaan verschijnt deze nog bij de zoektermen.
Dit maakt het lastiger om zoekopdrachten die niet relevant zijn uit te sluiten. Een deel daar van blijft namelijk onder de radar.
Om die reden is het slim om eens te kijken naar de prestaties van je zoekwoorden per zoekwoord-type. De volgende type zoekwoorden kan je gebruiken in Google Ads (van specifiek naar breed):
- Exact: zet het zoekwoord in blokhaken ([zoekwoord])
- Phrase: zet het zoekwoord in aanhalingstekens (“zoekwoord”)
- Broad: zet niets voor of achter het zoekwoord (zoekwoord)
Mijn advies is om je zoekwoordenlijst er eens bij te pakken en te gaan filteren op deze types. Vergelijk vervolgens de prestaties op basis van je doelstelling (zie punt 1 hierboven).
Het kan zomaar zijn dat je hier kansen ziet om kosten te besparen of juist je campagnes uit te breiden. Om je zoekwoordenlijst te filteren ga je naar Zoekwoorden en klik je bovenaan op het blauwe Filter-icoon. Voeg vervolgens zoektype toe en selecteer wat je wil zien.
De afgelopen tijd is Google bezig geweest om brede zoekwoorden flink te verbeteren. Als je behoefte hebt aan extra converterend verkeer adviseren we daarom om deze eens te testen. De resultaten zijn tegenwoordig namelijk een stuk beter dan voorheen. Gebruik hiervoor een campagne-experiment om te testen wat het verschil is met je huidige opzet. Let wel op dat je dit alleen doet in combinatie met een efficiëntie-target zoals doel-CPA of doel-ROAS, anders is de kans groot dat er veel budget verspild zal worden door Google.
8. Breid je zoekwoordenlijst uit
Als je campagnes goed lopen kan het interessant zijn om je zoekwoordenlijst te gaan uitbreiden. Zo kan je immers meer zoekopdrachten targeten en nog meer mensen bereiken.
Er zijn meerdere manieren om aan nieuwe zoekwoorden te komen. Je kan natuurlijk een zoekwoordenonderzoek (laten) doen. Dit is vaak een goed idee maar kan ook tijdrovend zijn.
Er zijn een aantal manieren om meer relevante zoekopdrachten af te vangen.
De eerste is om je concurrenten te analyseren. In Google Ads kan je makkelijk zien met wie je concurreert via Veilinginzichten. Selecteer een campagne en ga naar Zoekwoorden > Veilinginzichten. Nu zie je welke websites op dezelfde zoekwoorden adverteren.
Deze websites kan je vervolgens door een tool als Ahrefs halen om te zien waarop ze adverteren. Grote kans dat daar voor jou relevante zoekwoorden bij zitten.
Ook als je geen beschikking hebt over dit soort tools is er een manier om aan meer zoekwoorden te komen. Dit kan namelijk via de gratis tool Google Search Console.
In Search Console klik je hiervoor in het linkermenu op Prestaties. Hier krijg je vervolgens een hele lijst te zien aan zoektermen waarvoor jouw website in Google is verschenen. Je kunt dit zelfs per pagina bekijken door gebruik te maken van de filters.
Tot slot kan je gebruik maken van de dynamische advertentiegroep in Google Ads. In deze advertentiegroep geef je de URL’s op van de landingspagina’s waar je op adverteert. Google zoekt hier vervolgens zelf de relevante zoekwoorden bij die je wellicht nog niet in je lijst hebt staan. Een mooie manier om zoekopdrachten af te vangen die wel relevant zijn, maar wellicht nog niet in je waren opgekomen.
9. Demografische targeting (leeftijd en geslacht)
Wist je dat je kunt targeten (of uitsluiten) op leeftijd en geslacht in Google Ads? Dit kan een mooie quick-win zijn om eens naar te kijken.
Selecteer hiervoor een campagne in Google Ads en ga naar Demografie. Vervolgens zie je hier een overzicht van de prestaties, uitgeplitst op leeftijdsgroepen of geslacht.
Grote kans dat er grote verschillen zijn in de conversie-cijfers per leeftijdsgroep. Zijn er leeftijden waarvoor jouw aanbod sowieso niet relevant is? Sluit deze dan uit van je campagnes. Zie je groepen die erg slecht presteren? Overweeg dan om er een negatieve bodaanpassing op te zetten. Zo biedt je nooit teveel op mensen die slecht converteren.
10. Verbeter je kwaliteitsscore (groepeer zoekwoorden goed in adgroups, check je advertentieteksten, extensies, landingspagina’s)
De kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk hoeveel je betaald voor een klik in Google Ads. Hoe hoger je score, hoe lager je kosten per klik (CPC). Deze score bestaat uit drie onderdelen:
- Verwachte CTR
- Advertentierelevantie
- Ervaring op landingspagina
Elk van deze onderdelen krijgt een beoordeling, die samen de kwaliteitsscore vormen. Pak daarom eens de zoekwoorden die het meeste kosten er bij en controleer de kwaliteitsscore.
Sorteer hiervoor je zoekwoorden eerst op de kolom kosten (hoogste bovenaan). Kijk vervolgens de de kolommen Kwaliteitsscore en de kolommen voor de sub-onderdelen daarvan. Dat ziet er zo uit in Google Ads:
Ga nu aan de slag met het verbeteren van de onderdelen die als beoordeling ‘Lager dan het gemiddelde’ hebben. Dit is wat je kunt verbeteren:
- Advertentierelevatie: verwerk het zoekwoord beter in je advertentieteksten.
- Verwachte CTR: schrijf betere advertenties en voeg zoveel mogelijk relevante extensies toe
- Landingspagina: verwerk het zoekwoord op de landingspagina en zorg voor een optimale gebruikerservaring. Test bijvoorbeeld hoe snel je landingspagina is via Pagespeed Insights.
11. Ga aan de slag met regels en/of scripts
Automatische regels en scripts zijn erg handig om bepaalde handelingen te automatiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het in- en uitschakelen van bepaalde advertenties. Of het automatisch instellen van de juiste bodaanpassingen (bij handmatig bieden).
Daarnaast zijn er ook scripts om te checken of de link in je advertentie nog werkt, of dat je per ongeluk een actief zoekwoord hebt uitgesloten. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Voor iedereen zal het verschillen welke regels en scripts relevant zijn. Eén handige tip is om eens te kijken naar de scripts op Adsscripts. Hier staan enorm veel handige scripts die je gemakkelijk kunt overnemen in je eigen account. Doe er je voordeel mee.
Ook kan je eens kijken naar ons eerdere artikel over automatisering in Google Ads voor meer tips.
12. Check of anderen adverteren op jouw bedrijfsnaam (branded campagne)
Doe eens een zoekopdracht op je bedrijfsnaam in Google. Zie je hier alleen jezelf staan of staat er misschien een concurrent bovenaan?
In het laatste geval kan het een optie zijn om te gaan adverteren op je eigen bedrijfsnaam. Op die manier kan je namelijk de advertentie van je concurrent vervangen door die van jezelf. Op die manier voorkom je dus dat jouw concurrent bezoekers bij je weg houdt.
Adverteer je al op je eigen bedrijfsnaam? Controleer dan even of je de enige bent, of dat concurrenten dit ook (nog) doen. Dit kan je gemakkelijk inzien via Veilinginzichten in Google Ads.
Selecteer hiervoor je Branded campagne (de campagne waarin je adverteert op je eigen bedrijfsnaam) en klik op Veilinginzichten.
Als je hier alleen je eigen website ziet staan, betekent dat dat je (in de geselecteerde tijdsperiode) dat je de enige bent die hier op adverteert. Als dat ook over een langere periode zo is (bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen of langer), overweeg dan deze campagne te onderbreken. Zo zorg je ervoor dat mensen die zoeken op je bedrijfsnaam niet meer op je betaalde advertentie klikken, maar op je organische (gratis) zoekresultaat.
Zie je hier één of meerdere andere websites staan, dan is het waarschijnlijk verstandig om te blijven adverteren hier op.
13. Doe inspiratie op bij je concurrenten
Eens in de zoveel tijd kan het heel waardevol zijn om je concurrenten in Google Ads goed te bestuderen. Via de Veilinginzichten uit bovenstaande tip kan je zien met wie je concurreert.
Probeer van iedere concurrent in kaart te brengen:
- Op welke zoekwoorden ze adverteren
- Welke USP’s ze gebruiken in de advertenties
- Welke Call to Actions ze gebruiken
- Hoe de landingspagina’s er uit zien
Dit kun je doen door handmatig in Google te zoeken naar relevante zoekopdrachten, of je kunt gebruik maken van een tool als SEMRush. Vervolgens is het handig om al deze informatie op een rijtje te zetten in een spreadsheet of document.
De volgende keer dat je nieuwe advertenties gaat schrijven kan je dit er bij pakken. Zo kan je ervoor zorgen dat je je echt onderscheid van je concurrenten en krijg je veel sneller inspiratie voor goede advertentie-teksten.
14. Vergroot je bereik met Demand Gen
Naast advertenties in de zoekresultaten zelf biedt Google Ads nog veel meer mogelijkheden. Een belangrijke hiervan zijn Demand Gen campagnes.
Hiermee kan je namelijk advertenties plaatsen op Google Discover, YouTube en Gmail. Dit is een handige manier om je doelgroep vaker dan één keer te bereiken.
Mijn advies is dan ook om minimaal een retargeting campagne te voeren op Demand Gen. Hiermee zorg je ervoor dat websitebezoekers jou vaker voorbij zien komen en daardoor (alsnog) gaan converteren.
Om dit op te zetten maak je een nieuwe campagne aan en kies je voor Genereren van vraag. Zorg er vervolgens voor dat je je retargetinglijst kiest bij de targeting.
Een andere interessante optie is om zoekwoorden te targeten. Hier kan je bijvoorbeeld een doelgroep targeten die zoekt naar je beste keywords uit je search-campagnes. Of mensen die zoeken naar je concurrenten. Erg interessant om mee te testen!
15. Breid uit naar Bing (Microsoft Advertising)
Naast Google is Bing de tweede zoekmachine in Nederland. Bing heeft in Nederland ongeveer 5% marktaandeel en is daarmee flink kleiner dan Google.
Toch zien we vaak dat verkeer uit Bing van zeer goede kwaliteit is. Verder is het heel eenvoudig om je Google Ads campagnes over te nemen in Microsoft Advertising (Bing).
Maak hiervoor een account aan op Microsoft Advertising (als je die nog niet hebt).
Ga vervolgens naar Import > Import from Google Ads
Doorloop de stappen en vervolgens heb je een kopie van je Google Ads campagnes klaar staan in Bing.
16. Blijf altijd testen
De laatste tip is om altijd te blijven testen. De ontwikkelingen in Google Ads gaan snel en er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Performance Max campagnes of het verbeteren van je conversietracking met de Tag of enhanced conversions.
Op websites als Search Engine Land verschijnen vaak als eerste de laatste ontwikkelingen omtrent Google Ads. Houdt dit in de gaten en test zo snel mogelijk met de nieuwste mogelijkheden. Zo pak je een voorsprong op je concurrenten.
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je Google Ads resultaten? Bekijk hier onze werkwijze als SEA bureau en neem contact op.