Een nieuw jaar is een mooi moment om eens flink de bezem te halen door je Google Ads account. Daarom delen we in dit artikel onze 14 beste Google Ads tips voor 2021.

1. Bepaal (opnieuw) je KPI’s

Een succesvol jaar met Google Ads begint met het bepalen van je doelstelling. Wat wil je bereiken met je campagnes?

Over het algemeen zijn er twee invalshoeken die je als adverteerder kan hebben met Google Ads:

  • Je wil meer leads genereren met je website
  • Je wil meer verkopen met je website

In het geval van leadgeneratie zal je voornamelijk willens sturen op aantal leads (volume) en kosten per lead (CPA). De kolommen in Google Ads die je dan wil monitoren zijn conversies en kosten per conversie.

Als je vooral wil groeien zal je wat meer op volume (aantal conversies) willen sturen. Wil je meer uit je marketingbudget halen, ga dan voor zo laag mogelijke kosten per conversie.

Kijk even terug naar wat je vorig jaar hebt gehaald en stel jezelf een doel voor dit jaar. Zo kan je veel doelgerichter te werk gaan en heb je altijd iets om naar toe te werken.

In het geval van een webshop (ecommerce) wil je ook kijken naar het aantal verkopen (conversies) maar ook naar de omzet (conversiewaarde). De kolommen conversies en conversiewaarde zijn dan het meest relevant in Google Ads.

Ook hier kan je weer bepalen of je meer voor volume gaat, of gaat sturen op zoveel mogelijk conversiewaarde halen uit je budget.

Nu je weet wat voor jou de belangrijkste kolommen zijn, is het verstandig ook een aantal andere statistieken te monitoren. Dit zal voor iedereen iets verschillen. Mijn persoonlijke favorieten in Google Ads zijn:

  • Klikken
  • Vertoningen
  • CTR
  • CPC
  • Kosten
  • Kwaliteitsscore (op zoekwoord-niveau)
  • Bouncepercentage
  • Sessieduur
  • Pagina’s/sessie
  • Vertoningsaandeel

Kies dus de kolommen die voor jou het meest relevant zijn. Zet ze neer op een manier die voor jou het meest overzichtelijk is en sla deze op als kolommenset. Zo heb je altijd goed overzicht en weet je of je op schema bent om je doelstelling te behalen.

Klik hiervoor in Google Ads op Kolommen > Kolommen aanpassen. Zet alles naar wens neer en vink onderaan ‘Sla uw kolommenset op’ aan. Geef een naam op en klik op ‘Opslaan en toepassen’.

Kolommen aanpassen in Google Ads

2. Evalueer je conversies

Nu je weet wat je wil bereiken met Google Ads, is het tijd om je conversies na te lopen. Het eerste om te checken is of alles goed gemeten wordt.

Controleer hiervoor even je doelen in Google Analytics. Staat er een doel ingesteld voor elke actie die je wil meten? Hoe vaak zijn deze doelen gemeten en klopt dit ook?

Zonder goede conversiedata is het namelijk onmogelijk goede Google Ads campagnes te draaien.

Iets anders om rekening mee te houden is welk attributiemodel je gebruikt in Google Ads. Het attributiemodel bepaalt namelijk hoeveel ‘credits’ elke zoekopdracht krijgt voor een conversie.

Stel dat iemand drie zoekopdrachten in Google heeft gedaan voordat ze zijn geconverteerd. Hoe wil je dan dat deze waarde verdeeld wordt? Standaard krijgt alleen de laatste zoekopdracht de volledige conversie toegewezen, dit is het attributiemodel ‘laatste klik’.

In de meeste gevallen is dit niet de beste keuze. De andere zoekopdrachten verdienen immers ook een deel van de credits voor deze conversie.

Om alle zoekwoorden waarop je adverteert goed te kunnen beoordelen is het juiste attributiemodel dus essentieel. Weten welke model het beste bij jou past? Lees dan even ons blog over attributie in Google Ads.

Je kunt de attributiemodellen in Google Ads vinden onder Tools > Conversies. Voeg hier de kolom attributiemodel toe om te zien welk model je nu gebruikt. Om dit aan te passen klik je op een conversie en wijzig je onderaan het model.

Attributiemodellen in Google Ads

3. Ga aan de slag met Responsive Search Ads

Responsive Search Ads (RSA’s) zijn het nieuwste soort zoek-advertenties. Hierbij kan je meerdere koppen en beschrijvingen toevoegen aan één advertentie. Vervolgens combineert het algoritme van Google deze tot de meest passende advertentie voor elke zoekopdracht.

Als je het nog niet gedaan hebt adviseer ik je om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Deze advertenties zijn namelijk een belangrijk onderdeel van waar Google naartoe wil met Google Ads; zoveel mogelijk automatisering.

Google is zelfs al aan het testen met een interface waarbij RSA’s de standaardoptie zijn in Search. Het zou mij dan ook niet verbazen als de gewone Expanded Text Ads (ETA’s) uiteindelijk gaan verdwijnen.

Het meest verstandige is om twee ‘gewone’ ETA’s en één RSA aan te maken per advertentiegroep. Om een RSA aan te maken ga je naar Advertenties (onder Advertenties & Extensies) en klik je op de blauwe + button. Kies voor Repsonsieve Zoekadvertentie.

Responsive Search Ad aanmaken in Google Ads

Vul je advertentie aan met zoveel mogelijk relevante headlines en beschrijvingen. Aan de rechterkant kan je vervolgens zien of er nog verbeteringen mogelijk zijn. Ga door totdat je de maximale advertentiekwaliteit hebt behaald.

Advertentiekwaliteit van een Responsive Search Ad

4. Test je biedstrategie

Om de beste resultaten uit Google Ads te halen is je biedstrategie enorm belangrijk. Grofweg zijn er twee mogelijkheden; handmatig bieden of automatisch bieden.

Bij handmatig bieden kan je zelf bepalen hoeveel je bereid bent om te betalen voor elke klik. Hiervoor geef je voor elke advertentiegroep of zoekwoord de maximale kosten per klik op. Zo houdt je maximale controle over je uitgaven. Hiervoor gebruik je de biedstrategie ‘handmatige CPC’.

Met automatisch bieden heb je deze controle niet en bepaalt Google het beste bod op basis van je doelstelling. Het voordeel is wel dat Google in de meeste gevallen veel beter het optimale bod kan bepalen. Dat komt omdat Google simpelweg meer data heeft om een goede beslissing te maken.

Dus welke biedstrategie moet je gebruiken? Mijn advies is om altijd te beginnen met handmatige CPC, zeker als je net begint met Google Ads. Als je eenmaal wat data hebt verzameld, kan je gaan testen met een automatische biedstrategie die past bij je doelstelling.

Dit overzicht van DDMA kan je hierbij helpen.

Biedstrategieën in Google Ads DDMA
Bron: DDMA

5. Maak gebruik van doelgroepen (retargeting, in-market, etc.)

Doelgroepen in Google Ads kunnen een waardevolle toevoeging aan je campagnes zijn. Zo kun je bijvoorbeeld doelgroepen toevoegen aan je search-campagnes ter observatie.

Mochten bepaalde doelgroepen heel goed of juist heel slecht presteren dan kan je hier je biedingen op aanpassen. Je kan doelgroepen daarom zien als een soort extra laag naast je zoekwoorden, locaties, apparaten en advertentieplanning.

Ook als je gebruik maakt automatisch bieden is het verstandig om doelgroepen toe te voegen. Dan kan de biedstrategie deze namelijk meenemen voor het optimale bod.

Om doelgroepen toe te voegen kies je de campagne en klik je op Doelgroepen. Klik vervolgen op de blauwe button. In het volgende scherm kan je vervolgens op zoek gaan naar relevante doelgroepen. Je kan door de opties klikken op het tabblad Browsen of direct zoeken. Voeg deze doelgroepen toe als Observatie en kom later terug om de prestaties te bekijken.

Doelgroepen in Google Ads

6. Let op de matchtypes van je zoekwoorden

Sinds de zoektermen update van 2020 kunnen we niet meer alle zoekopdrachten inzien in Google Ads. Alleen als een zoekopdracht een ‘significant aantal keer’ is gedaan verschijnt deze nog bij de zoektermen.

Dit maakt het lastiger om zoekopdrachten die niet relevant zijn uit te sluiten. Een deel daar van blijft namelijk onder de radar.

Om die reden is het slim om eens te kijken naar de prestaties van je zoekwoorden per zoekwoord-type. De volgende type zoekwoorden kan je gebruiken in Google Ads (van specifiek naar breed):

  • Exact: zet het zoekwoord in blokhaken ([zoekwoord])
  • Phrase: zet het zoekwoord in aanhalingstekens (“zoekwoord”)
  • Broad Match Modified: zet plussen voor het zoekwoord (+zoekwoord)
  • Broad: zet niets voor of achter het zoekwoord (zoekwoord)

Mijn advies is om je zoekwoordenlijst er eens bij te pakken en te gaan filteren op deze types. Vergelijk vervolgens de prestaties op basis van je doelstelling (zie punt 1 hierboven).

Het kan zomaar zijn dat je hier kansen ziet om kosten te besparen of juist je campagnes uit te breiden. Om je zoekwoordenlijst te filteren ga je naar Zoekwoorden en klik je bovenaan op het blauwe Filter-icoon. Voeg vervolgens zoektype toe en selecteer wat je wil zien.

Zoektype in Google Ads

7. Breid je zoekwoordenlijst uit (search console, concurrenten)

Als je campagnes goed lopen kan het interessant zijn om je zoekwoordenlijst te gaan uitbreiden. Zo kan je immers meer zoekopdrachten targeten en nog meer mensen bereiken.

Er zijn meerdere manieren om aan nieuwe zoekwoorden te komen. Je kan natuurlijk een zoekwoordenonderzoek (laten) doen. Dit is vaak een goed idee maar kan ook tijdrovend zijn.

Ik wil graag twee tips met je delen om snel relevante zoekwoorden te vinden.

De eerste is om je concurrenten te analyseren. In Google Ads kan je makkelijk zien met wie je concurreert via Veilinginzichten. Selecteer een campagne en ga naar Zoekwoorden > Veilinginzichten. Nu zie je welke websites op dezelfde zoekwoorden adverteren.

Deze websites kan je vervolgens door een tool als SEMRush halen om te zien waarop ze adverteren. Grote kans dat daar voor jou relevante zoekwoorden bij zitten.

Ook als je geen beschikking hebt over dit soort tools is er een manier om aan meer zoekwoorden te komen. Dit kan namelijk via de gratis tool Google Search Console.

In Search Console klik je hiervoor in het linkermenu op Prestaties. Hier krijg je vervolgens een hele lijst te zien aan zoektermen waarvoor jouw website in Google is verschenen. Je kunt dit zelfs per pagina bekijken door gebruik te maken van de filters.

Google Search Console

8. Demografische targeting (leeftijd en geslacht)

Wist je dat je kunt targeten (of uitsluiten) op leeftijd en geslacht in Google Ads? Dit kan een mooie quick-win zijn om eens naar te kijken.

Selecteer hiervoor een campagne in Google Ads en ga naar Demografie. Vervolgens zie je hier een overzicht van de prestaties, uitgeplitst op leeftijdsgroepen of geslacht.

Leeftijdsgroepen in Google Ads

Grote kans dat er grote verschillen zijn in de conversie-cijfers per leeftijdsgroep. Zijn er leeftijden waarvoor jouw aanbod sowieso niet relevant is? Sluit deze dan uit van je campagnes. Zie je groepen die erg slecht presteren? Overweeg dan om er een negatieve bodaanpassing op te zetten. Zo biedt je nooit teveel op mensen die slecht converteren.

9. Verbeter je kwaliteitsscore (groepeer zoekwoorden goed in adgroups, check je advertentieteksten, extensies, landingspagina’s)

De kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk hoeveel je betaald voor een klik in Google Ads. Hoe hoger je score, hoe lager je kosten per klik (CPC). Deze score bestaat uit drie onderdelen:

  • Verwachte CTR
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op landingspagina

Elk van deze onderdelen krijgt een beoordeling, die samen de kwaliteitsscore vormen. Pak daarom eens de zoekwoorden die het meeste kosten er bij en controleer de kwaliteitsscore.

Sorteer hiervoor je zoekwoorden eerst op de kolom kosten (hoogste bovenaan). Kijk vervolgens de de kolommen Kwaliteitsscore en de kolommen voor de sub-onderdelen daarvan. Dat ziet er zo uit in Google Ads:

Kwaliteitsscore in Google Ads

Ga nu aan de slag met het verbeteren van de onderdelen die als beoordeling ‘Lager dan het gemiddelde’ hebben. Dit is wat je kunt verbeteren:

  • Advertentierelevatie: verwerk het zoekwoord beter in je advertentieteksten.
  • Verwachte CTR: schrijf betere advertenties en voeg zoveel mogelijk relevante extensies toe
  • Landingspagina: verwerk het zoekwoord op de landingspagina en zorg voor een optimale gebruikerservaring

10. Ga aan de slag met regels en/of scripts

Automatische regels en scripts zijn erg handig om bepaalde handelingen te automatiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het in- en uitschakelen van bepaalde advertenties. Of het automatisch instellen van de juiste bodaanpassingen.

Daarnaast zijn er ook scripts om te checken of de link in je advertentie nog werkt, of dat je per ongeluk een actief zoekwoord hebt uitgesloten. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Voor iedereen zal het verschillen welke regels en scripts relevant zijn. Eén handige tip is om eens te kijken naar de scripts op Adsscripts. Hier staan enorm veel handige scripts die je gemakkelijk kunt overnemen in je eigen account. Doe er je voordeel mee.

Ook kan je eens kijken naar ons eerdere artikel over automatisering in Google Ads voor meer tips.

11. Check of anderen adverteren op jouw bedrijfsnaam (branded campagne)

Doe eens een zoekopdracht op je bedrijfsnaam in Google. Zie je hier alleen jezelf staan of staat er misschien een concurrent bovenaan?

In het laatste geval kan het een optie zijn om te gaan adverteren op je eigen bedrijfsnaam. Op die manier kan je namelijk de advertentie van je concurrent vervangen door die van jezelf. Op die manier voorkom je dus dat jouw concurrent bezoekers bij je weg houdt.

Adverteer je al op je eigen bedrijfsnaam? Controleer dan even of je de enige bent, of dat concurrenten dit ook (nog) doen. Dit kan je gemakkelijk inzien via Veilinginzichten in Google Ads.

Selecteer hiervoor je Branded campagne (de campagne waarin je adverteert op je eigen bedrijfsnaam) en klik op Veilinginzichten.

Veilinginzichten in Google Ads

Als je hier alleen je eigen website ziet staan, betekent dat dat je (in de geselecteerde tijdsperiode) dat je de enige bent die hier op adverteert. Als dat ook over een langere periode zo is (bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen of langer), overweeg dan deze campagne te onderbreken. Zo zorg je ervoor dat mensen die zoeken op je bedrijfsnaam niet meer op je betaalde advertentie klikken, maar op je organische (gratis) zoekresultaat.

Zie je hier één of meerdere andere websites staan, dan is het waarschijnlijk verstandig om te blijven adverteren hier op.

12. Doe inspiratie op bij je concurrenten

Eens in de zoveel tijd kan het heel waardevol zijn om je concurrenten in Google Ads goed te bestuderen. Via de Veilinginzichten uit bovenstaande tip kan je zien met wie je concurreert.

Probeer van iedere concurrent in kaart te brengen:

  • Op welke zoekwoorden ze adverteren
  • Welke USP’s ze gebruiken in de advertenties
  • Welke Call to Actions ze gebruiken
  • Hoe de landingspagina’s er uit zien

Dit kun je doen door handmatig in Google te zoeken naar relevante zoekopdrachten, of je kunt gebruik maken van een tool als SEMRush. Vervolgens is het handig om al deze informatie op een rijtje te zetten in een spreadsheet of document.

De volgende keer dat je nieuwe advertenties gaat schrijven kan je dit er bij pakken. Zo kan je ervoor zorgen dat je je echt onderscheid van je concurrenten en krijg je veel sneller inspiratie voor goede advertentie-teksten.

Nieuwe advertentie maken in Google Ads

13. Vergroot je bereik met Google Display Netwerk

Naast advertenties in de zoekresultaten zelf biedt Google Ads nog veel meer mogelijkheden. Een belangrijke hiervan is het Google Display Netwerk (GDN).

Hiermee kan je namelijk banners plaatsen op externe websites. Dit is een handige manier om je doelgroep vaker dan één keer te bereiken.

Mijn advies is dan ook om minimaal een retargeting campagne te voeren op GDN. Hiermee zorg je ervoor dat websitebezoekers jou vaker voorbij zien komen en daardoor (alsnog) gaan converteren.

Om dit op te zetten maak je een nieuwe campagne aan en kies je voor Display Netwerk. Zorg er vervolgens voor dat je je retargetinglijst kiest bij de targeting.

Display campagne in Google Ads

14. Breid uit naar Bing (Microsoft Advertising)

Naast Google is Bing de tweede zoekmachine in Nederland. Bing heeft tussen de 3% en 10% marktaandeel en is daarmee flink kleiner dan Google.

Toch zien we vaak dat verkeer uit Bing van zeer goede kwaliteit is. Verder is het heel eenvoudig om je Google Ads campagnes over te nemen in Microsoft Advertising (Bing).

Maak hiervoor een account aan op Microsoft Advertising (als je die nog niet hebt).

Ga vervolgens naar Import > Import from Google Ads

Importeren van Google Ads naar Microsoft Ads

Doorloop de stappen en vervolgens heb je een kopie van je Google Ads campagnes klaar staan in Bing.

15. Blijf altijd testen

De laatste tip is om altijd te blijven testen. De ontwikkelingen in Google Ads gaan snel en er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Leadform-extensie of de B2B doelgroepen die er bij zijn gekomen.

Op websites als Search Engine Land verschijnen vaak als eerste de laatste ontwikkelingen omtrent Google Ads. Houdt dit in de gaten en test zo snel mogelijk met de nieuwste mogelijkheden. Zo pak je een voorsprong op je concurrenten.

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je Google Ads resultaten? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.