Wat zijn de Global Marketing Awards

De Global Marketing Awards zijn de ultieme erkenning van uitmuntendheid voor marketingorganisaties. De awardshow heeft ​​36 ​​categorieën en de winnaars worden op 5 oktober 2021 bekendgemaakt. Het jurypanel bestaat uit verschillende uitstekende marketingexperts en brand marketeers, die weten wat er nodig is om te schitteren en te slagen in een competitieve online marketing wereld.

ODIV is twee keer genomineerd voor de Global Marketing Awards. Een keer in een social media categorie en een keer met een zoekmachine campagne. Het is mooi om te zien dat ons werk internationaal nu ook gezien wordt en we ons mogen scharen tussen veel grotere bedrijven. Daar zijn we blij mee, want wij willen geen groot bedrijf worden, maar een klein bedrijf met grootse daden.

Nominaties voor de Global Marketing Awards

De nominaties komen niet alleen ons toe, want als ODIV zijn wij je online marketing team op locatie. Dit houdt in dat we altijd samenwerken met de marketing manager of marketeer binnen een organisatie. Deze nominaties zijn dus ook aan hen te danken.

Video Delivery Landscape Divitel

Samen met onze klant Divitel zijn we genomineerd in de Best Global Social Media Campaign. Divitel is de partner voor alles wat met videodistributie te maken heeft. Van kwaliteitsproblemen oplossen tot systeemintegratie tot dagelijkse operationele ondersteuning. Ieder jaar brengt Divitel de Video Delivery Landscape uit. Hiermee tonen zij aan een ware autoriteit en thought leader te zijn binnen het videodistributie landschap. De Video Delivery Landscape brengt het videolandschap in kaart.

In de maanden voorafgaand de publicatie van de VDL is er aandacht gegenereerd via social media. We gaven een kijkje achter de schermen, benoemden de onderzoekers en gaven aan wat belangrijke factoren zijn om geselecteerd te worden. Bij de publicatie van de VDL is er zowel op organische als op betaalde wijze aandacht gegeven aan de social uiting. Uiteindelijk behaalde de post meer dan honderdduizend views en werd deze meer dan 1.500 keer gedownload.

Naast deze mooie harde conversie was er ook de nodige interactie op social media. Zo werd Divitel vaak bedankt voor het publiceren van overzicht, werd de post gerepost op verschillende sociale media en zorgde de VDL voor nieuwe pagina volgers van Divitel.

Global Marketing Awards VDL

Hagakure experiment Global Talk

Samen met onze klant Global Talk zijn we genomineerd voor de Best Global PPC campaign. Global Talk is de grootste tolkenorganisatie in de BeNeLux met 1500 tolken en cultuurspecialisten die samen ruim 200 verschillende talen spreken. Ons Hagakure experiment in de SEA campagne leverde ons de nominatie op. De Hagakure methode is een verbrede zoekwoord-targeting die zorgt voor meer zichtbaarheid voor veel meer zoekopdrachten in Google. We zagen met behulp van dit experiment een toename van 161% in impressies.

Dit zorgt wel voor een lagere CTR. Waarschijnlijk komt dit doordat we ook voor meer zoekopdrachten verschijnen die iets minder relevant zijn voor Global Talk. Het systeem heeft namelijk veel conversie-data nodig om te leren wat goede en minder goede zoekopdrachten voor ons zijn. Het actief uitsluiten van niet-relevante zoektermen wordt dus wel een belangrijk aandachtspunt bij deze set-up. Wel is een CTR van ruim 8% nog goed te noemen, de CTR was gewoon enorm goed in de originele set-up.

We zien ook dat het automatisch bieden van Google veel beter werkt in de nieuwe opzet. De CPC ligt namelijk flink lager waardoor we meer verkeer uit evenveel budget kunnen realiseren.

Tot slot het meest belangrijke onderdeel; de conversie. Hier zien we een aantal dingen. Ten eerste ligt het aantal conversies veel hoger in de nieuwe opzet. Dit is niet statistisch significant, maar wel een groot verschil. Hieruit leiden we af dat de extra klikken die we binnenhalen ook extra conversies opleveren. We zien wel een kleine daling in het conversie-percentage. Ook dit is te verklaren door het grotere aantal zoekopdrachten waarvoor we zichtbaar zijn (niet alles zal optimaal relevant zijn). In de belangrijkste metric zien we in elk geval een mooi verschil; de kosten per conversie liggen in de nieuwe set-up een stuk lager. Dit is niet statistisch significant maar ook hier zijn we een relatief groot verschil, wat erg positief is.

Concluderend zien we genoeg positieve resultaten en aanknopingspunten om dit experiment volledig door te voeren. Uiteindelijk levert deze set-up ons:

  • Aantoonbaar meer vertoningen en klikken op Google. Dat betekent dus dat meer mensen in aanraking zijn gekomen met Global Talk vanuit Google
  • Minder kosten: de CPC is flink lager in deze set-up
  • Meer conversies tegen een lagere kosten per conversie

Al met al zijn wij heel trots op deze nominaties want het is een duidelijke internationale erkenning van ons werk. Het maakt ons extra blij om dit samen te mogen vieren met zulke mooie organisaties!