In een wereld waarin de ontwikkelingen in online marketing sneller gaan dan ooit, kan het specialiseren in één van de onderliggende vakgebieden heel interessant zijn voor je carrière. Maar wat onderscheidt de echte top-specialisten van de amateurs? Met alle informatie die er online beschikbaar is, is het cruciaal om gericht en efficiënt te leren.

Hoe wordt je de best mogelijke SEA-specialist die je kan zijn? In dit artikel geef ik je mijn zes beste tips om dit doel te bereiken.

Kickstart je leerproces met een goede (betaalde) training

Als je geen idee hebt waar je moet beginnen; start dan met een goede, betaalde training. Natuurlijk is er genoeg gratis lesmateriaal te vinden, maar dit heeft één groot nadeel; je mist het grotere plaatje.

Daarom is mijn eerste tip voor iedereen die zich in SEA wil verdiepen; ga een goede SEA-training volgen. Dit kan in-person zijn (zoals de Google Ads trainingen via Frankwatching). Maar volledig online kan ook. Mijn persoonlijke favorieten zijn de trainingen van PPC Mastery en van God Tier Ads, maar ga vooral op zoek naar wat het beste bij je past; in-person of online.

Belangrijk hierbij is dat je kijkt naar wie de lessen geeft en of deze persoon is waar je zelf wil komen. Hierdoor zorg je ervoor dat de training van goede kwaliteit is en aansluit op jouw doelen. Daarnaast is het belangrijk dat de training up-to-date is, want Google Ads verandert ontzettend snel. Vraag dit bij twijfel altijd even na om te voorkomen dat je verouderde kennis opdoet waar je niets meer aan hebt.

Ook de manier hoe je leert is van belang. Combineer het leren van theorie altijd met het toepassen in de praktijk. Het is namelijk makkelijk om te denken dat je voortgang maakt door alleen theorie te leren. Maar theorie zonder toepassing is waardeloos. Leer jezelf daarom om hetgeen dat je hoort of leest direct zelf toe te passen in een SEA-account.

Dan nog een kleine waarschuwing. Ga pas na een goede training aan de slag met de gratis Google Skillshop. Dit is de gratis online cursus van Google over Google Ads. Hiermee kan je ook je Google Ads certificaten behalen. Realiseer je wel dat alle informatie daar vanuit Google afkomstig is en niet van ervaren adverteerders. Hierdoor worden er in deze training vaak tips gegeven die in het belang zijn van Google, maar niet altijd van jou. Met dat in het achterhoofd; haal vooral je Google Ads certificering en voeg deze ook toe aan je LinkedIn-profiel. Een mooie manier om je opgedane kennis aan de buitenwereld te laten zien.

Volg specialisten die verder zijn dan jij

Als je de basiskennis hebt opgedaan is het tijd voor de volgende stap; je onderdompelen in het vakgebied. Er wordt weleens gezegd dat je de vijf mensen bent waar je het meest mee omgaat. Maar misschien ben je als online marketeer wel de vijf specialisten die je het meeste volgt.

Maar hoe vind je deze specialisten? Ga naar de plekken waar deze specialisten samenkomen!

  • Check relevante communities (persoonlijk ben ik fan van PPC Hub)
  • Vind en volg specialisten op jouw favoriete social kanalen zoals LinkedIn of X (Twitter)
  • Ga naar relevante events en ontmoet andere SEA-specialisten (bijvoorbeeld Friends of Search of de SEA borrel)
  • Meld je aan als jurylid bij de Dutch Search Awards; hier zie je elk jaar de vetste SEA-cases van Nederland voorbij komen en dit is enorm leerzaam. 

Ook wordt er door PPCsurvey.com elk jaar een lijst met top-25 SEA-specialisten samengesteld. Een mooi startpunt om relevante mensen te gaan volgen.

Hoe vaker en langer je dit doet, hoe meer relevante mensen je zal tegenkomen. Zo wordt je echt onderdeel van de SEA-community en versnel je je leerproces.

Naast het volgen van SEA-specialisten is het ook altijd goed om je te mengen in de discussies. Schroom niet om een vraag te stellen onder een LinkedIn-post of in de communities. De meeste specialisten helpen je graag op weg.

Denk als een dokter

80% van het succes in SEA komt van 20% van je optimalisaties. Je weet alleen niet van tevoren welke 20% dat is. Dit is waarom het bijhouden van de optimalisaties die je doorvoert zo belangrijk is.

Een mentaal model dat hierbij kan helpen om meer te gaan denken als een dokter als je met SEA bezig bent. Dat werkt in de volgende stappen.

Diagnose

Het begint met het vaststellen hoe ‘gezond’ het SEA-account is. Dit doe je door de data in het account te lezen en goed te interpreteren.

Persoonlijk begin ik vaak met een vergelijking te maken tussen de periode voor en na mijn laatste wijzigingen. Gebruik hiervoor de vergelijkfunctie in de datum-selector van Google of Microsoft Ads. Begin hierbij op account-niveau waarbij je kijkt naar de totale cijfers in het SEA-account.

Vervolgens zie je voor jouw gekozen metrics in de kolommen wat de belangrijkste veranderingen zijn. Als vuistregel kijk ik hierbij naar wijzigingen van 10% of meer. Noteer hierbij de meest opvallende veranderingen.

Vanaf dit startpunt ga je verder op onderzoek uit om een verklaring te vinden voor deze veranderingen. Je wilt hierbij de oorzaak voor de verandering vinden.

Dit doe je door te beginnen aan de oppervlakte en steeds een niveau dieper te kijken. Van account- naar campagne- naar advertentiegroepniveau.

Laten we een sterke daling van klikken in Google Ads als voorbeeld nemen.

  • Waarneming op account-niveau: een daling van 50% in klikken (van 100 naar 50).
  • Waarneming op campagne-niveau: de daling van 50% wordt grotendeels veroorzaakt door de non-branded campagne
  • Waarneming op advertentiegroep-niveau: de daling komt voornamelijk voort uit één advertentiegroep gericht op een specifieke dienst

Na het checken van de veilinginzichten voor deze advertentiegroep blijkt dat er twee nieuwe toetreders zijn die ten koste zijn gegaan van de zichtbaarheid van je eigen advertenties. Hierdoor zijn er minder klikken op de advertenties geweest.

Behandeling

Als je één of meerdere oorzaken hebt gevonden is het tijd voor actie. Bepaal welke actie(s) je gaat ondernemen om te zorgen dat het beter gaat. Afhankelijk van de situatie kan dit van alles zijn.

Vervolgens is het goed om de acties die je hebt doorgevoerd vast te leggen. Persoonlijk gebruik ik hier een eenvoudige Google-sheet voor waarin ik alle wijzigingen bijhoudt met daarbij de datum. Dit komt namelijk goed van pas bij de volgende stap.

Controle

Na verloop van tijd wil je controleren of je aanpassingen het gewenste effect hebben gehad. Hiervoor check je, minimaal een week later, weer je Google Ads account. Vergelijk dit keer de tijdsperiode na je aanpassingen met dezelfde periode daarvoor. Door de vergelijkfunctie te gebruiken krijg je nu de wijzigingen in de statistieken te zien (zowel absoluut als procentueel). 

Loop nu de belangrijkste statistieken na en kijk of ze inderdaad zijn verbeterd. In het geval van ons voorbeeld; zijn de klikken weer toegenomen naar het oude niveau?

Zo ja, dan is je optimalisatie succesvol geweest. Zo nee, dan wordt het tijd om dieper te gaan kijken om de oorzaak te achterhalen. In beide gevallen ga je weer terug naar de eerste stap (diagnose) met de kennis die je hebt opgedaan. 

Communicatie is alles

Als je als SEA-specialist voor klanten werkt is er één ding nog belangrijker dan je inhoudelijke skills: communicatie. Je werkt hard aan betere resultaten voor je SEA-klanten, dus communiceer dit ook. Bij ODIV doen we dit door een tweewekelijkse meeting met klanten in te plannen zodat iedereen goed op de hoogte blijft.

Hieronder een aantal tips die daarbij van pas kunnen komen;

Grote lijnen

Een veelvoorkomende valkuil als specialist is dat je te veel in details communiceert. Probeer altijd de grote lijnen inzichtelijk te maken. Kijk bijvoorbeeld eens hoe het afgelopen kwartaal presteerde ten opzichte van het kwartaal ervoor of hetzelfde kwartaal vorig jaar. Of maak een year-on-year vergelijking om te zien of er dit jaar groei gerealiseerd is. Dit is voor opdrachtgevers veel interessanter dan details over zoektermen of CPC’s.

Begrijpelijke taal

Pas ook op met het gebruik van vakjargon. Voor jou is de Hagakure structuur met geconsolideerde advertentiegroepen en RSA’s misschien gesneden koek, voor jouw opdrachtgever is dat anders. 

Een goede specialist kan uitleggen wat er in een SEA-account speelt zonder daarbij al te veel vakjargon te gebruiken. Welk van onderstaande zinnen is begrijpelijker?

“Er zijn 100 vertoningen geweest, 7 klikken en een CTR van 7%. CPC is gedaald naar 2 euro.”

“Onze advertenties zijn 100 keer vertoond in Google. 7 mensen hebben op een advertentie geklikt. “Daarnaast zijn de kosten per klik gedaald naar 2 euro.”

Trek aan de bel bij problemen

Er kan altijd iets misgaan in een Google Ads account. De creditcard werkt bijvoorbeeld opeens niet meer en alle campagnes liggen stil. In dat geval is het belangrijk om snel en adequaat te handelen.

Informeer meteen de opdrachtgever van het probleem met duidelijke vervolgstappen. En laat daarbij ook duidelijk weten wie wat moet doen. Op die manier kan het zo snel mogelijk verholpen worden en is iedereen blij.

Zorg er hierbij ook voor dat je problemen vroegtijdig opmerkt door alle meldingen van Google Ads in te schakelen en eventueel scripts te gebruiken die je een melding sturen als er iets mis gaat.

Schrijf over je vakgebied en leer het aan anderen

Een goede SEA-specialist zijn is mooi, het aan anderen kunnen leren is misschien nog wel mooier. 

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Je kan hier bijvoorbeeld heel laagdrempelig mee beginnen door SEA-vragen te beantwoorden in communities. Hiermee houd je je kennis scherp en help je ook nog eens iemand op weg.

Een stapje verder is om je learnings te delen op social-kanalen als LinkedIn of X (Twitter). Door dit regelmatig te doen verspreid je je kennis, help je anderen en positioneer je jezelf ook als een echte SEA-specialist.

Ook kan het geven van SEA-trainingen aan opdrachtgevers of collega’s een mooie manier zijn om je kennis te delen. Dit geeft je de kans om uit te leggen wat je doet, hoe je dat doet en, vooral, waarom je het doet. 

Zoom uit en leer aanvullende skills

SEA is een prachtige specialisatie als online marketeer, maar één van de grootste fouten die je kunt maken is om je oogkleppen op te houden en alleen binnen SEA te blijven leren. Er zijn namelijk vaardigheden uit aanvullende specialisaties die interessant zijn om te leren en je tegelijkertijd een betere SEA-specialist zullen maken.

Hierbij kan je denken aan zowel soft- als hard skills. Als softskills kan je bijvoorbeeld denken aan rapporteren, presenteren of beter samenwerken met anderen in het team. Allemaal skills die je een betere SEA-specialist kunnen maken zonder dat je harde vaardigheden verbetert.

Bij de hard-skills moet je denken aan vakgebieden die grenzen aan SEA. Dit kan bijvoorbeeld SEO zijn of conversie-optimalisatie (CRO). Maar ook iets als conversietracking waarbij je je gaat verdiepen in Google Tag Manager, cookies, server-side tracking en meer. Of copywriting om betere advertenties en pagina’s te kunnen schrijven.

Na verloop van tijd ga je vanzelf merken welke aangrenzende vakgebieden je het meeste aanspreken. Kies er één en verdiep je daarin als complementair vakgebied. Zo word je een nog sterkere SEA-specialist.

Wat nu?

Het is belangrijk om te weten dat het pad naar echte expertise nooit echt stopt. Het is een continue proces van leren, toepassen en weer leren. Door je aanpassingsvermogen in te zetten en af en toe buiten de gebaande paden te kijken, kan je de best mogelijke specialist worden en blijven.

Nu is het tijd om deze tips in praktijk te brengen, je horizon te verbreden en te bewijzen dat je niet zomaar een SEA-specialist bent, maar de meester in je vak.