Wil jij meer weten over adverteren op TikTok? Wij helpen je graag!

Waarom beginnen met TikTok Adverteren?


Adverteren op TikTok, de nieuwe manier om je doelgroep te bereiken. TikTok is de bestemming bij uitstek voor korte mobiele video’s (3 tot 15 seconden). TikTok stimuleert de gebruiker tot creativiteit om kennis en dierbare momenten vast te leggen en presenteren.

Sinds eind juni (2020) is ook TikTok for Business gelanceerd. Helaas was het toen nog niet direct beschikbaar in Nederland. Maar daar is sinds begin januari 2022 verandering in gekomen. Adverteerders en bureaus kunnen vanaf het tweede kwartaal in 2022 in de lokale taal campagnes optuigen. Op 27 januari presenteerden lokale vertegenwoordigers van de video-app zich aan een groep belangstellenden. Van een lokaal kantoor is geen sprake.

Tiktok resume feature

Voor veel volwassenen was de app betrekkelijk onbekend maar daar is met name de laatste drie jaren verandering in gekomen. De app wordt momenteel gebruikt tot en met 35 jaar en overwegend vrouwen (65%). Nog concreter: op dit moment zijn er drie miljoen actieve gebruikers in Nederland. Hiervan is maar liefst 70 procent tussen de 18 en 35 jaar. Twintig procent is 35+ en – je verwacht het niet – de kleinste doelgroep op TikTok (10 procent) is onder de 18 jaar.

Aantal gebruikers TikTok Nederland

Opkomst TikTok

De app is, sinds de overname door ByteDance Technology (voor bijna een miljard dollar), bezig aan een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar en gemiddeld heeft de app 4 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren. Een andere manier waarop het platform gebruikt wordt is als zoekmachine om zo informatie in te winnen over waar te eten of waar het best te kunnen shoppen.

Ook Instagram erkent de groei van TikTok. Eerder kopieerde het platform onder andere features van Snapchat, zo ontstonden Stories. Op dit moment worden bepaalde muziekvideo editing features gekopieerd en getest als filter mogelijkheid. Deze optie lijkt exact op de editing mogelijkheden die TikTok biedt.

Het begin van adverteren op tiktok

Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. De gebruiker maakt middels filters, muziek en beelden een video en kan deze dan direct naar verschillende media uploaden. En nu steeds meer mensen TikTok gebruiken, komen er ook twijfels over de app. Zo werd de app in december 2022 verboden in de Verenigde Staten op overheids devices. Dit in verband met veiligheidsrisico’s op nationaal niveau. Hier in Nederland zijn we ook al ver met de AVG regels, maar mogen we TikTok nog gewoon inzetten.

Er zijn tot nog toe maar een paar Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Zo gebruiken bijvoorbeeld BasicFit, Het Rode Kruis, HEMA en Ajax TikTok in hun marketing. We geven je nog enkele waardevolle tips voor als je met je bedrijf ook de kracht van TikTok wil inzetten.

Tiktok adverteren verboden in overheid VS

Dit zeggen klanten over ons:

I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Tips voor TikTok adverteren

Tip 1: Zet je TikTok account gelijk om naar een pro-account

Op het moment dat je een account aanmaakt op TikTok krijg je automatisch een standaard account toegewezen. Op dit moment is het mogelijk om je account direct om te zetten naar een pro-account. Dit is helemaal gratis, dus doe dit meteen! Door je account om te zetten krijg je inzicht in uitgebreide statistieken. Je kunt het aantal views, volgers, profielweergaven en je meest trending video’s bekijken. Daarnaast krijg je inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Zo weet je hun geslacht en locatie.

Tip 2: Koppel je andere social media accounts aan TikTok

TikTok geeft je de mogelijkheid om je Instagram, Facebook en YouTube account te koppelen aan je persoonlijke TikTok account. Wanneer iemand je TikTok account bekijkt, kunnen ze ook meteen je andere social media accounts bekijken. Dit kan er voor zorgen dat je volgers gaan switchen tussen accounts en je kan een hele nieuwe followerbase krijgen. Een ander voordeel is dat je een video, gemaakt met TikTok, direct kan doorzetten op je Facebook, Instagram of YouTube kanaal. Bovendien is het een extra manier om mensen naar je website te sturen. Dit kan nu nog niet via TikTok, maar wel via de andere kanalen.

Tiktok adverteren Pro-account

Tip 3: TikTok advertenties

Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Met TikTok advertenties kun je je doelgroep bereiken in de timeline van de TikTok. Het zijn allemaal verticale advertenties. Zo passen ze goed tussen de verhalen en video’s die andere gebruikers plaatsen en vallen ze op doordat ze het hele scherm beslaan zonder dat er andere dingen zichtbaar zijn.

TikTok advertenties worden ingekocht op bereik. Ook is het mogelijk om een hashtag challenge op te zetten en deze te promoten.

Hoe kan ik adverteren op TikTok?

  • Brand Take Over en Topview
  • In-feed native video
  • Tile Experiences
  • Een hashtag challenge
  • 2D lens filters (hetgeen ook mogelijk is op Snapchat)
  • Influencers

Brand Take Over en Topview

Dit zijn twee advertentie mogelijkheden waarbij een grote groep personen wordt bereikt. Namelijk iedereen die de app opent. Bij de Brand Take Over krijgt kun je als merk een categorie selecteren waar je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Je full-screen advertentie wordt dan exclusief getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in die categorie. Exclusief, omdat maar 1 merk per categorie een dag deze mogelijkheid heeft. De advertenties zijn drie seconden afbeeldingen of drie tot vijf seconden GIF’s.

TikTok Brand Take Over

In-Feed native Video

Een andere manier om te adverteren op TikTok zijn de meer bekende In-feed video advertenties. Deze vorm van advertenties zijn we eerder tegengekomen op de andere social media kanalen. Het is een video die getoond wordt aan de gebruiker wanneer deze door de geposte content scrollt. De video is dan full-screen en duurt maximaal vijftien seconden. Bovendien is het mogelijk om een Call-To-Action te plaatsen om mensen naar een specifieke landingspagina of Hashtagchallenge te sturen.

Tile Experiences

Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video extra ‘tegels’ waar je producten in kunt hangen, die weer doorlinken naar je website. Zo kun je net wat meer van je product in detail laten zien, dan alleen in een TikTok-video.

TikTok Tile Experience

Een hashtag challenge

Als gebruiker kun je een ‘hashtag challenge’ starten. Dit doe je door een video te maken en een nummer te kiezen om die video te begeleiden. Daarna daag je gebruikers uit om hun eigen personal touch toe te voegen aan de meest populaire hashtag challenge door zichzelf al dansend op te nemen en hun video’s te bewerken met diverse effecten.

Merken kunnen ook hun eigen hashtag-uitdagingen aanbieden, maar als ze ervoor kiezen een organische aan te bieden, lopen ze het risico dat deze niet viraal gaat. Zo biedt de app merken de mogelijkheid om hun hashtag challenge te sponsoren. Dit betekent dat de challenge van het merk zes dagen op de ‘Discovery’ Pagina wordt geplaatst. Hierdoor wordt de kans op bereik en engagement maximaal vergroot.

Branded TikTok hashtag challenge

Branded Filters


Merken kunnen een filter maken om de TikTok gebruiker te laten engagen met het merk. Er kunnen 2D, 3D en AR lenzen en filters gebruikt worden en als advertenties ingezet te worden. Op deze manier kunnen gebruikers hun hele video’s en de omgeving in hun video’s aanpassen en komen merken op een ludieke manier onder de aandacht van de gebruiker en zijn volgers.

Door een eigen filter te maken en deze te gebruiken kun je een groter bereik verkrijgen. Wanneer andere gebruikers jouw filter gaat gebruiken zal je bereik toenemen en zal ook je naamsbekendheid vergroot worden.

Brand effects zijn AR-filters. Die gaan pas live als de mensen van het platform er naar hebben gekeken. Hashtag challenges worden pas echt populair als TikTok bij de campagne is betrokken. Als de vorm naar hun wens is, zorgt het algoritme voor optimale distributie en interactie. De optimalisatie gebeurt dus in house. Dit soort campagnes is vanwege de hoge engagementratio’s het duurst.

Tiktok branded filters

Influencers

Mocht je nou niet de mogelijkheid hebben om een video of een filter te maken, is het nog altijd mogelijk om influencers in te zetten om te adverteren op TikTok. Net als bij de andere kanalen zoals Instagram, Facebook en YouTube zijn er TikTok gebruikers die een groot aantal volgers hebben. Vaak zijn deze wel in categorieën in te delen. Als je dan jouw merk of product onder de aandacht wil hebben van mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn, kun je er ook voor kiezen om influencers te gebruiken. Zij kunnen dan op hun eigen en authentieke manier jouw boodschap overbrengen.

TikTok adverteren duet video

Duet video’s

Wanneer je het werken met influencers nog niet aandurft of dat je wellicht je budgetten anders wil besteden, kun je er voor kiezen om een duet video te maken. Je kunt op TikTok namelijk ook video’s van anderen gebruiken in je eigen video. Zo kun je zelf een video maken waarbij je meezingt met, reageert op of interactie hebt met de video van iemand anders. Hierbij zijn beiden video’s naast elkaar te zien middels split screen. Door een video te plaatsen waar mensen op kunnen reageren of een duet mee kunnen uitvoeren, creëer je meer interactie.

TikTokInfluencers

TikTok adverteren en TikTok for business

Eind juni 2020 lanceerde TikTok zijn ‘for business’-pakket. Dit was het reclameproduct van het platform en dit was heel anders dan de selfservice adsmanagers die Facebook en Google aanboden. Bedrijven konden er hun berichten meer aandacht geven tegen betaling. TikTok bepaalde toen nog hoe dat gebeurde en externe bureaus hadden daar niets over te zeggen. In juli 2021 is het voor merken ook mogelijk om de zogenaamde Spark Advertenties in te zetten. Dit is niets anders dan het sponsoren van goed presterende TikToks. Dit feature bestond ook al op LinkedIn, maar is nu ook sinds kort beschikbaar op TikTok.

Er zijn al een aantal landen die kunnen adverteren in hun eigen land, bijvoorbeeld Singapore, Groot Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en natuurlijk Amerika. Binnen Nederland zijn de mogelijkheden beperkt en kun jezelf nog geen advertentieaccount aan maken. Internationale bedrijven kunnen vanuit een vestiging uit een ander land, waar het mogelijk is om te adverteren, wel in andere landen adverteren.

Sinds januari 2022 is het dus nu ook voor bedrijven en adverteerders in Nederland mogelijk om advertenties op TikTok te maken. De interface lijkt op die van Facebook en dat er een aantal mogelijkheden qua adverteren ook overeenkomen met Facebook. Daarnaast kunnen we melden dat er gevraagd wordt om minimumbudgetten. Dit komt weer overeen met advertentiecampagnes voeren op LinkedIn. Hieronder inzicht in de Ads Manager van TikTok.

De volgende doelstellingen kun je kiezen bij het TikTok adverteren.
En zo ziet de Ad Creator eruit in de ads manager.

Tiktok advertenties

TikTok wil toegankelijk zijn voor merken

Uit de eerste beloftes lijkt het dat TikTok benaderbaar wil zijn voor alle adverteerders. Klein en groot moeten gewoon kunnen bellen naar een nummer op de website om hun commerciële vragen of wensen voor te leggen. Dat gebeurt in lokale kantoren die in een momenteel worden geopend. Het hoofdkantoor van Europa is gevestigd in London, maar TikTok heeft nog meer kantoren in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië en gaat de kwartiermaker voor Nederland volgende maand aan de slag.

Hoewel deze manier van advertising de standaard is in China, moet nog blijken of deze aanpak in Europa zal werken. Vorige week vrijdag organiseerde het Chinese ‘entertainment’ bedrijf een event voor Europese marketeers. Daarin werd de nieuwe zakelijke propositie voorgelegd.

ODIV - Hulp bij Tiktok adverteren

Waarom je niet meer om TikTok heen kan

Met alle interessante advertentiemogelijkheden is het de vraag waarom marketeers nog twijfelen. Een aantal redenen die genoemd worden, bespreken we hier even.

“TikTok is alleen maar interessant als upper funnel kanaal. Wij willen vooral conversies behalen.”

Net als op Facebook en Instagram kun je op TikTok op verschillende doelstellingen inzetten. Ook in de verschillende fases van de gehele funnel. Dit betekent dat je dus ook op conversie, interactie op de website en omzet kan inzetten. Onderzoek van Adweek laat zien dat 49% van de TikTok-gebruikers een product heeft aangeschaft na het op TikTok te hebben gezien.

“TikTok is alleen voor generatie Z. Onze doelgroep is niet te vinden op TikTok.”

42% van de 15-19 jarigen is te vinden op TikTok. Maar het is allang niet meer de grootste groep op het platform. Volgens het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom is de grootste doelgroep 15-19 jaar met 640.000 gebruikers, vorig jaar waren dit er 180.000. De doelgroep 20-24 jaar groeide echter van 110.000 naar 695.000 gebruikers. Dit zijn er ruim drie keer zo veel in een jaar tijd. Het aantal gebruikers tussen 25-29 groeide ook enorm tussen 2020 en 2021 van 100.000 naar 465.000.

Kortom: net als bij andere social media verschuift de gemiddelde leeftijd verder op. Omdat het algoritme per doelgroep en interesses andere content laat zien, kunnen verschillende leeftijdsgroepen prima naast elkaar op het platform actief zijn.

Met TikTok conversies behalen

“Er zijn grote budgetten nodig om te starten met adverteren.”

Net als op ieder ander platform ben je zelf in controle over je budgetten. Met een eigen filmpje kun je al met 50 euro per dag starten. Het advertentieplatform van TikTok werkt bijna hetzelfde als de Meta Business Manager. Je zet campagnes en advertenties op, bepaalt de budgetten die je wil inzetten en de maximale kosten die wil betalen per interactie. Vervolgens kun je alle video’s en interacties gemakkelijk inzien en waar nodig bijsturen.

TikTok verboden door Donald Trump

“Het profiel moet helemaal perfect staan voordat we kunnen starten met adverteren.”

Wanneer het je doel is om zo veel mogelijk mensen naar je website te sturen of mensen een aankoop wil laten doen in je webshop, plaats je een link naar dat domein. Wanneer mensen dan klikken op je advertentie gaan ze direct naar de link die erachter zit en komen ze dus niet terecht op je TikTok profiel. Het is ook helemaal niet nodig om een profiel te hebben om te starten. Je gebruikersnaam en profielfoto worden uit de advertentie gekopieerd. Het is echter wel verstandig om je bedrijf te laten verifiëren voor de betrouwbaarheid.

Extra tip!

De gebruikers van TikTok verwachten dat je als merk óók TikToks maakt en geen gepolijste advertenties. Een advertentie op de tijdlijn vind de gemiddelde TikTokker niet erg, zolang de content maar oprecht aanvoelt en het niet lijkt alsof het alleen maar om geld draait. Het is handig om als bedrijf of merk je te mengen in trends en ervoor zorgt dat alle elementen binnen TikTok met elkaar verweven zijn. Het mag eigenlijk niet opvallen dat het om een advertentie gaat. Als dat wel het geval is, dan kan je TikTok-advertentie averechts werken.

Authenticiteit is belangrijk op dit medium. Dit betekent dat belangrijk is dat je op een creatieve en echte manier echte mensen in bekende of herkenbare scenario’s durft te laten zien met spontane en ongepolijste video’s. Hoe echter, hoe herkenbaarder, hoe authentieker, hoe beter!

TikTok advertenties

Wat kost adverteren op TikTok?

Net als bij de andere kanalen zoals META, LinkedIn en Twitter heb je zelf in de hand wat je spendeert aan advertenties. Het enige verschil met de andere kanalen is dat TikTok een hoger minimumbudget hanteert. Zo hanteert het platform een minimum budget van 500 euro en 50 euro per dag op campagneniveau om te kunnen adverteren. Op advertentiegroepniveau hanteert ze een minimum bestedingsbudget van 50 euro en 20 euro per dag.

Dat klinkt wellicht veel, zeker als je nog nooit eerder op TikTok hebt geadverteerd en je even wil proberen. TikTok zelf geeft hierbij aan dat ze wil het algoritme een eerlijke kans willen geven om binnen afzienbare tijd voldoende data te genereren om zich aan jouw doelgroep aan te passen. Dat zou een positieve uitwerking hebben op de resultaten.

Your turn: TikTok adverteren

Nu ligt de bal bij jou. Heb jij een jongere doelgroep en wil je deze bereiken via een nieuw platform? Dan zijn TikTok of misschien wel Instagram advertenties de oplossing voor jou.

In Nederland zul je nog even geduld moeten hebben of je moet zelf op zoek naar de juiste influencer. In andere landen kun je namelijk via het platform Creator Marketplace aan de hand van data precies uitzoeken welke influencers bij jouw merk passen, om vervolgens een connectie met deze influencer te maken. Dit platform is helaas nog niet beschikbaar in Nederland.

Social Media

TikTok advertising uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau? Wij helpen je er graag mee!

Ontmoet team Social!

  • Jamie Zuydendorp

    Social Media Specialist
  • Timothy Van Laar

    Strateeg
  • Daphne van den Berg

    Social Media Specialist
  • Willem Wattez

    Social Media Specialist
  • Boaz van den Berg

    Social Media Specialist
  • Jessica Kroon

    Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over TikTok

  • Wat kost adverteren op TikTok?

    Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.

  • Wat is de doelgroep van TikTok?

    In eerste instantie zul je wellicht denken dat je met TikTok alleen generatie Z kan bereiken. Toch is niets minder waar! Zo groeien de doelgroepen 20-24 jaar en 25-29 exponentieel de afgelopen jaren. Hoewel TikTok in het begin wellicht was om de jongere generatie te bereiken, schuift de gemiddelde leeftijd steeds verder op. Het algoritme laat per doelgroep andere content zien, daarom kun je juist op TikTok prima verschillende leeftijdsgroepen bereiken.