Adverteren op TikTok

Adverteren op TikTok: de nieuwe manier om je jonge(re) doelgroep te bereiken. TikTok is de bestemming bij uitstek voor korte mobiele video’s (3 tot 15 seconden).

Voor veel volwassenen was de app betrekkelijk onbekend maar daar begint verandering in te komen. De app wordt momenteel gebruikt tot en met 35 jaar en overwegend vrouwen (65%). TikTok stimuleert de gebruiker tot creativiteit om kennis en dierbare momenten vast te leggen en presenteren. Sinds eind juni is ook TikTok for Business gelanceerd.

Opkomst TikTok

De app is, sinds de overname door ByteDance Technology (voor bijna een miljard dollar), bezig aan een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar en gemiddeld heeft de app 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.

Ook Instagram erkent de groei van TikTok. Eerder kopieerde het platform onder andere features van Snapchat, zo ontstonden Stories. Op dit moment worden bepaalde muziekvideo editing features gekopieerd en getest als filter mogelijkheid. Deze optie lijkt exact op de editing mogelijkheden die TikTok biedt.

Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. De gebruiker maakt middels filters, muziek en beelden een video en kan deze dan direct naar verschillende media uploaden.

Er zijn tot nog toe maar een paar Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Zo gebruiken bijvoorbeeld BasicFit, Het Rode Kruis en Ajax TikTok in hun marketing. We geven je nog enkele waardevolle tips voor als je met je bedrijf ook de kracht van TikTok wil inzetten.

Tip 1: Zet je TikTok account gelijk om naar een pro-account

Op het moment dat je een account aanmaakt op TikTok krijg je automatisch een standaard account toegewezen. Op dit moment is het mogelijk om je account direct om te zetten naar een pro-account. Dit is helemaal gratis, dus doe dit meteen! Door je account om te zetten krijg je inzicht in uitgebreide statistieken. Je kunt het aantal views, volgers, profielweergaven en je meest trending video’s bekijken. Daarnaast krijg je inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Zo weet je hun geslacht en locatie.

Tip 2: Koppel je andere social media accounts aan TikTok

TikTok geeft je de mogelijkheid om je Instagram, Facebook en YouTube account te koppelen aan je persoonlijke TikTok account. Wanneer iemand je TikTok account bekijkt, kunnen ze ook meteen je andere social media accounts bekijken. Dit kan er voor zorgen dat je volgers gaan switchen tussen accounts en je kan een hele nieuwe followerbase krijgen. Een ander voordeel is dat je een video, gemaakt met TikTok, direct kan doorzetten op je Facebook, Instagram of YouTube kanaal. Bovendien is het een extra manier om mensen naar je website te sturen. Dit kan nu nog niet via TikTok, maar wel via de andere kanalen.

Tip 3: TikTok advertenties

Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Met TikTok advertenties kun je je doelgroep bereiken in de timeline van de TikTok. Het zijn allemaal verticale advertenties. Zo passen ze goed tussen de verhalen en video’s die andere gebruikers plaatsen en vallen ze op doordat ze het hele scherm beslaan zonder dat er andere dingen zichtbaar zijn.

TikTok advertenties worden ingekocht op bereik. Ook is het mogelijk om een hashtag challenge op te zetten en deze te promoten.

Hoe kan ik adverteren op TikTok?

  • Brand Take Over en Topview
  • In-feed native video
  • Een hashtag challenge
  • 2D lens filters (hetgeen ook mogelijk is op Snapchat)
  • Influencers

Brand Take Over en Topview

Dit zijn twee advertentie mogelijkheden waarbij een grote groep personen wordt bereikt. Namelijk iedereen die de app opent. Bij de Brand Take Over krijgt kun je als merk een categorie selecteren waar je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Je full-screen advertentie wordt dan exclusief getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in die categorie. Exclusief, omdat maar 1 merk per categorie een dag deze mogelijkheid heeft. De advertenties zijn drie seconden afbeeldingen of drie tot vijf seconden GIF’s.

TikTok Brand Take Over

In-Feed native Video

Een andere manier om te adverteren op TikTok zijn de meer bekende In-feed video advertenties. Deze vorm van advertenties zijn we eerder tegengekomen op de andere social media kanalen. Het is een video die getoond wordt aan de gebruiker wanneer deze door de geposte content scrollt. De video is dan full-screen en duurt maximaal vijftien seconden. Bovendien is het mogelijk om een Call-To-Action te plaatsen om mensen naar een specifieke landingspagina of Hashtagchallenge te sturen.

Een hashtag challenge

Als gebruiker kun je een ‘hashtag challenge’ starten. Dit doe je door een video te maken en een nummer te kiezen om die video te begeleiden. Daarna daag je gebruikers uit om hun eigen personal touch toe te voegen aan de meest populaire hashtag challenge door zichzelf al dansend op te nemen en hun video’s te bewerken met diverse effecten.

Merken kunnen ook hun eigen hashtag-uitdagingen aanbieden, maar als ze ervoor kiezen een organische aan te bieden, lopen ze het risico dat deze niet viraal gaat. Zo biedt de app merken de mogelijkheid om hun hashtag challenge te sponsoren. Dit betekent dat de challenge van het merk zes dagen op de ‘Discovery’ Pagina wordt geplaatst. Hierdoor wordt de kans op bereik en engagement maximaal vergroot.

Hieronder een voorbeeld van Punica die de #PunicaDance Challenge opzette.

TikTok advertenties

Branded Filters

Merken kunnen een filter maken om de TikTok gebruiker te laten engagen met het merk. Er kunnen 2D, 3D en AR lenzen en filters gebruikt worden en als advertenties ingezet te worden. Op deze manier kunnen gebruikers hun hele video’s en de omgeving in hun video’s aanpassen en komen merken op een ludieke manier onder de aandacht van de gebruiker en zijn volgers.

Door een eigen filter te maken en deze te gebruiken kun je een groter bereik verkrijgen. Wanneer andere gebruikers jouw filter gaat gebruiken zal je bereik toenemen en zal ook je naamsbekendheid vergroot worden.

ARFilterTikTok

Influencers

Mocht je nou niet de mogelijkheid hebben om een video of een filter te maken, is het nog altijd mogelijk om influencers in te zetten om te adverteren op TikTok. Net als bij de andere kanalen zoals Instagram, Facebook en YouTube zijn er TikTok gebruikers die een groot aantal volgers hebben. Vaak zijn deze wel in categorieën in te delen. Als je dan jouw merk of product onder de aandacht wil hebben van mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn, kun je er ook voor kiezen om influencers te gebruiken. Zij kunnen dan op hun eigen en authentieke manier jouw boodschap overbrengen.

TikTok adverteren duet video

Duet video’s

Wanneer je het werken met influencers nog niet aandurft of dat je wellicht je budgetten anders wil besteden, kun je er voor kiezen om een duet video te maken. Je kunt op TikTok namelijk ook video’s van anderen gebruiken in je eigen video. Zo kun je zelf een video maken waarbij je meezingt met, reageert op of interactie hebt met de video van iemand anders. Hierbij zijn beiden video’s naast elkaar te zien middels split screen. Door een video te plaatsen waar mensen op kunnen reageren of een duet mee kunnen uitvoeren, creëer je meer interactie.

TikTokInfluencers

TikTok for business

Eind juni lanceerde TikTok zijn ‘for business’-pakket. Dit is het reclameproduct van het platform. Het is heel anders dan de selfservice adsmanagers die Facebook en Google bieden. Bedrijven kunnen er hun berichten meer aandacht geven tegen betaling. TikTok bepaalt hoe dat gebeurd en externe bureaus hebben daar niets over te zeggen.

Brand effects zijn AR-filters. Die gaan pas live als de mensen van het platform er naar hebben gekeken. Hashtag challenges worden pas echt populair als TikTok bij de campagne is betrokken. Als de vorm naar hun wens is, zorgt het algoritme voor optimale distributie en interactie. De optimalisatie gebeurt dus in house. Dit soort campagnes is vanwege de hoge engagementratio’s het duurst.

TikTok wil toegankelijk zijn voor merken

Uit de eerste beloftes lijkt het dat TikTok benaderbaar wil zijn voor alle adverteerders. Klein en groot moeten gewoon kunnen bellen naar een nummer op de website om hun commerciële vragen of wensen voor te leggen. Dat gebeurt in lokale kantoren die in een momenteel worden geopend. Het hoofdkantoor van Europa is gevestigd in London, maar TikTok heeft nog meer kantoren in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië en gaat de kwartiermaker voor Nederland volgende maand aan de slag.

Hoewel deze manier van advertising de standaard is in China, moet nog blijken of deze aanpak in Europa zal werken. Vorige week vrijdag organiseerde het Chinese ‘entertainment’ bedrijf een event voor Europese marketeers. Daarin werd de nieuwe zakelijke propositie voorgelegd.

Your turn

Nu ligt de bal bij jou. Heb jij een jongere doelgroep en wil je deze bereiken via een nieuw platform? Dan zijn TikTok of misschien wel Instagram advertenties de oplossing voor jou, en wij kunnen je helpen.

Neem vooral contact op: