Conversie optimalisatie bureau Utrecht

Iedereen heeft een doel met zijn of haar website. Hogere orders, meer leads, of gewoon meer informatie lezen. Meer bezoekers naar je website lukt vaak wel, maar hoe zorg je ervoor dat deze bezoekers ook kopen of contactgegevens achterlaten?

ODIV is een conversie optimalisatie bureau in Utrecht, onze CRO specialisten helpen bedrijven aan exponentiële en duurzame groei middels data- en experiment gedreven marketing.

Conversie optimalisatie bureau Utrecht

Benieuwd naar de CRO mogelijkheden van jouw website? Wij helpen je er graag mee!

Wat is conversie optimalisatie?

Iedereen heeft een doel met zijn of haar website. Hogere orders, meer leads, of gewoon meer informatie lezen. Meer bezoekers naar je website lukt vaak wel, maar hoe zorg je ervoor dat deze bezoekers ook kopen of contactgegevens achterlaten?

Conversie(ratio)optimalisatie of afgekort CRO is het verhogen van het percentage van je bezoekers die een actie (zoals kopen of gegevens achterlaten) doet. Kortom: meer rendement uit het verkeer op je website of webshop.

Wat is een conversie?

Een conversie is een gebeurtenis die plaatsvindt wanneer de bezoeker een bepaalde actie uitvoert die bijdraagt aan het doel van je website of webshop. Bijvoorbeeld een transactie, nieuwsbrief inschrijving of het invullen van een contactformulier. Er zijn twee soorten conversies:

  • Harde conversies leveren een directe bijdrage aan het verhogen van de omzet. Dit kan een inschrijving zijn van een online cursus of een webshop aankoop.
  • Zachte conversies zijn conversies die niet direct geld opleveren, maar de gebruiker wel een stapje dichter bij een harde conversie brengt. Voorbeelden van zachte conversies zijn: het toevoegen van een product aan je winkelwagen, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper.

 

 

Conversie optimalisatie bureau Utrecht

Wij werken met alle plezier voor:

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

We maken iedere dag bijzonder veel keuzes. Kleine keuzes, zoals welk boterhambeleg je wil, tot grote keuzes, zoals een zorgverzekering of hypotheek. Waarom we deze keuzes maken is extreem complex, want deze keuzes worden door bijzonder veel factoren beïnvloed.

Geloof het of niet, maar er is onderzoek gedaan naar de prijs van kunst op een veiling. Wanneer het buiten zonnig is, bieden we structureel meer geld voor kunst dan als het buiten regenachtig is (referentie).

We worden beïnvloed door het weer, maar ook door onze eigen associaties: we gebruiken doktersjassen om professioneler te ogen in reclames, we gebruiken frisse beelden bij tandpasta reclames en ga zo maar door. Kortom, onze besluitvormingsprocessen zijn complex.

Onze besluitvormingsprocessen zijn zelfs zo complex dat het arrogant is om te denken dat wij beter kunnen bepalen wat onze klanten willen, dan onze klanten zelf. Daarom maken wij gebruik van objectieve klantdata (Google Analytics, Hotjar, Qualaroo, etc.). De inzichten die deze data ons oplevert vertalen we, middels kennis uit de psychologie, naar hypotheses over het gedrag van de klant. Deze hypotheses worden omgezet naar aanpassingen in het design van de website of webshop. Met dit test-design wordt vervolgens een experiment uitgevoerd dat meet of het test-design significant beter converteert dan het controle-design (het originele design van de website).

De hoeveelheid verkeer en conversies helpen bij het vaststellen van het juiste type experiment. Zo kan er gebruik worden gemaakt van een A/B test, een 0/1-test en ga zo maar door. De resultaten van het experiment bepalen uiteindelijk of het test-design definitief dient doorgevoerd te worden, of dat er vervolgonderzoek nodig is. Het onderbuikgevoel maakt op deze manier plaats voor een datagedreven besluit. Hieronder lees je meer over experimenteren.

Conversie optimalisatie uitgelegd

Experimenteren

Ons team van specialisten helpt bedrijven met te achterhalen hoe bezoekers wel tot actie overgaan. ODIV voert conversie optimalisatie uit aan de hand van systematisch en gericht testen. Het is een werkwijze waarbij data, consumentenpsychologie en feedback van klanten wordt gebruikt om het resultaat van de website te verbeteren. De CRO werkwijze onderscheidt zich van traditionele werkwijzes door ideeën te valideren. Dit betekent dat ideeën eerst worden getest, voordat deze definitief worden doorgevoerd.

Binnen een test wordt één aanpassing gedaan binnen een variant van een pagina, die wordt getest tegen de huidige webpagina. Conversie optimalisatie werkt op basis van experimenten. Experimenteren kan op verschillende methodes. Wij focussen ons op A/B testen en 0/1 testen.

A/B-testen, wat is dat?

A/B-testen is een moderne vorm van wetenschap. Door de helft van jouw bezoekers bloot te stellen aan de huidige situatie en de andere helft van jouw bezoekers aan een aanpassing, kun je externe invloeden grotendeels uitsluiten. Hiermee moeten we rekening houden met de hoeveelheid bezoekers (statistiek is een belangrijk onderdeel van CRO), cross-device gebruik en lengte van het aankooptraject.

Een A/B-test zorgt ervoor dat we heel goed weten wat werkt, en vooral wat niet. En daar leren we weer van voor het volgende experiment. Bij een A/B-test verdeel je het verkeer op de website gelijkmatig over de A- en B-variant van het experiment. De A-variant is de huidige opzet van de pagina, dit wordt ook wel de controle-variant genoemd. De B-variant is het design waarin een wijziging wordt getest. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van iconen om te verduidelijken om wat voor type product het in je webshop gaat.

Conversie optimalisatie AB Test

Wat is dan een 0/1-test?

Bij een A/B-test wordt het verkeer 50/50 verdeeld over de controle- en test-variant. Bij een 0/1-test gaat 100% van het verkeer naar de test-variant. Het gaat hierbij vaak om meer impactvolle wijzigingen. Dit wordt vaak gedaan bij websites met lagere bezoekersaantallen. Lage bezoekersaantallen maken het namelijk lastiger om met zekerheid uitspraken te kunnen doen over het effect van een experiment.

Door grotere wijzigingen door te voeren op een pagina wordt het een stuk aannemelijker dat de effecten door deze aanpassingen komen. Dit principe wordt ook vaak toegepast binnen Growth Hacking/Growth Marketing. Bij deze methodiek is het essentieel om dagelijks de effecten te monitoren in bijvoorbeeld Google Analytics.

Dit vinden onze klanten:

I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Het CRO-proces

In CRO wordt altijd het volgende experiment benoemd: we willen doorlopend experimenteren, want er valt altijd wat te testen. Daarom is procesmatig werken zo belangrijk bij CRO. Wij werken volgens ons eigen KICK-IT model: een gestructureerd en systematisch optimalisatie proces waarbij testen en leren centraal staat.

  • Kennis: we gaan data onderzoek doen! We maken gebruik van jouw analytics tool, tools als Hotjar, een tag management systeem, Usabilla, alles om zoveel mogelijk kennis van de gebruiker te krijgen. Lees hier over alle tools die we gebruiken in het CRO proces (spoiler: dat zijn er nogal wat!).
  • Inzichten: uit alle databronnen krijgen we ongelooflijk veel ideeën, hypotheses welteverstaan. Onderzoek wijst uit dat gemiddeld slechts 25% van alle hypotheses een positief effect heeft op de conversies, dus daarom bepaalt onze consumentenpsycholoog Joost wat de hypotheses met de meeste kans van slagen zijn.
ODIV Conversie Optimalisatie
  • Creatie: in deze stap gaat de UX-designer de manipulatie visueel maken. Een hypothese kan op zoveel manieren visueel gemaakt worden, maar wij houden gelijk rekening met de development tijd en implementatie tijd. Met andere woorden: je wil iets designen dat ook makkelijk te ontwikkelen is, maar toch de hypothese test.
  • Keuren: we zetten de test om in code, die vervolgens op jouw website live wordt gezet. Nu loopt het experiment tussen de 1 tot 4 weken (afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers en impact van de wijziging).
  • Inzichten: nadat het experiment is afgelopen kijken wij naar het effect van de test. We kijken naar mogelijke segmenten en proberen ervan te leren voor de volgende experimenten.
  • Terugkoppelen: we maken een helder rapport op dat we met jou communiceren. Zo blijf jij op de hoogte en kan je ons uitdagen op onze hypotheses en creaties.  Want CRO is echt teamwork!
Fases CRO model

De voordelen van conversie optimalisatie

  • Bedrijven die experimenteren groeien sneller en blijven langer bestaan
  • Meer omzet uit je bezoekers
  • Lagere kosten per bezoeker
  • Strategische keuzes op basis van meetbare resultaten i.p.v. onderbuikgevoel: valideer je ideeën!
  • Grotere kennis over jouw doelgroep: waardevolle experimenten waarin je ziet hoe échte gebruikers zich op de website gedragen
  • Meer controle over de prestaties van je website: winnende experimenten voer je permanent door, verliezende experimenten stop je op tijd

Waarom een conversie optimalisatie bureau?

Waarom zou je met ons team van CRO specialisten willen werken?

  • Meningen, maar vooral data. Alles is onderbouwd.
  • Kennis van psychologie om data door de te vertalen naar goede hypotheses voor experimenten.
  • Voor ieder werkveld een specialist: analyse, consumentenpsychologie, adverteren en doorvoeren.
  • Transparantie, als online divisie geloven we in open en eerlijke communicatie.
  • Continu leren, verbeteren en groeien!
Social media bureau Utrecht met Sean en Timothy

Hulp van een Conversie optimalisatie bureau

Denk je dat CRO-optimalisatie iets is voor jou? Of twijfel je nog of dit wel het juiste moment is om te beginnen met CRO-optimalisatie? Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden en staan altijd open voor advies. Dus mocht je meer informatie willen, neem dan vooral contact met ons op!

Ontmoet team CRO!

Veelgestelde vragen over CRO

  • Wat doet een conversie optimalisatie specialist?

    Een conversie optimalisatie specialist ook wel CRO-specialist genoemd houdt zich bezig met het verhogen van het aantal conversies. Middels het testen van ideeën kan de CRO specialist valideren welke aanpassingen een bijdrage leveren voor een hoger conversieratio en zo definitief doorgevoerd kunnen worden.

  • Wat is CRO?

    CRO wordt vaak ook conversie optimalisatie genoemd. Met als doel het resultaat van de website te verbeteren, waarbij data, consumentenpsychologie en de meningen van klanten worden gebruikt. Het voordeel van CRO is dat alle aannames worden getest, waardoor er gerichter gestuurd kan worden resultaat.