Conversie optimalisatie: de prestaties van je website of webshop op basis van experimenten verbeteren. Maar wat is een conversie? En heb ik baat bij conversie optimalisatie als ik geen webshop ben?

Een conversie is een bepaald doel van je website of webshop. Deze doelen verschillen per website. Waar de ene website zich richt op het verkopen van producten, richt de andere website zich op het generen van leads of donaties. Er wordt daarom onderscheid gemaakt tussen harde en zachte conversies.

  • Harde conversie: Een actie van een bezoeker die direct tot omzet leidt. Denk hierbij aan een transactie. Harde conversies worden ook wel Macro conversies genoemd.
  • Zachte conversie: Een actie van een bezoeker die niet direct tot een omzet leidt, maar in een later stadium wel tot omzet kan leiden. Denk hierbij aan een inschrijving voor de nieuwsbrief, een download van een whitepaper, het aanvragen van een productbrochure of het invullen van het contactformulier. Zachte conversies noemen we ook wel Micro conversies.

conversiepercentage berekenen

Het conversiepercentage berekenen

Wanneer alle conversies op je website correct worden gemeten kan je het conversiepercentage berekenen. Het conversiepercentage geeft de verhouding weer van het aantal transacties ten opzichte van het aantal gebruikers/sessies. In Google Analytics staat standaard het conversiepercentage op basis van sessies. Wij adviseren echter om dit op basis van gebruikers te doen en dus zelf te berekenen.

Formule conversiepercentage

(Conversies / Gebruikers) * 100

Voorbeeld

  • Conversies: 125
  • Gebruikers: 1.500

Conversiepercentage = (125 / 1.500) * 100 = 8,33%

Dit betekent dat 8,33% van de bezoekers op je website overgaat tot het plaatsen van een bestelling.

Lees hier hoe je conversies op je website meetbaar maakt.