LinkedIn is het grootste professionele netwerk met meer dan 6 miljoen gebruikers in Nederland. Daarmee is Nederland een van de landen met de hoogste penetratiegraad ter wereld en staat Nederland zelfs in de top-3 ‘Most engaged LinkedIn countries’. Hierdoor is het social medium wanneer het aankomt op het leggen van zakelijke contacten, het vinden van nieuwe werknemers en het aangaan van professionele klantrelaties. Toch liep LinkedIn lange tijd achter wat betreft advertentiemogelijkheden. Met de komst van Lead Gen Forms en Matched Audiences is hier verandering in gekomen. Wat je hier allemaal mee kan, lees je hier.
Wat zijn Lead Gen Forms?
Lead Gen Forms zijn vooraf opgestelde formulieren die gegevens verzamelen van mogelijke klanten, nieuwe leden of nieuwe medewerkers. Deze formulieren maken het gemakkelijk voor personen om gegevens in te vullen wanneer zij geïnteresseerd zijn in een product of dienst. Lead Gen Forms zijn er in allerlei soorten en maten: nieuwsbrieven, offertes, productdemo’s of bijvoorbeeld voor het ontvangen van een testproduct.
De voordelen van Lead Gen Forms zijn:
- Je kan gemakkelijk en snel High-Quality leads verzamelen doordat mensen de vooraf ingevulde formulieren invullen met hun profiel.
- Je krijgt duidelijk inzicht in de ROI van je campagne op basis van de kosten per lead, het percentage en aantal ingevulde formulieren uit een bepaalde beroepsgroep.
- De uitkomsten van je formulieren zijn direct te downloaden uit het LinkedIn advertentie platform.
- Er is geen sprake meer van extra laadtijden omdat de formulieren direct op LinkedIn ingevuld kunnen worden en mensen niet eerst naar een website gestuurd worden.
Wil je op een efficiënte manier nieuwe leads verzamelen zonder mensen door allerlei stappen te loodsen, dan zijn Lead Gen Forms een ideaal hulpmiddel.
Wat zijn Matched Audiences?
Matched audiences zijn doelgroepen aangemaakt op basis van interesse of interactie. Bijvoorbeeld doelgroepen op basis van mensen die in je e-mail database zitten of mensen die de website bezocht hebben. Facebook en Twitter bieden dit al sinds 2013 aan en via AdWords is dit sinds 2015 mogelijk. Nu is het dus ook mogelijk om deze targetingmethode op LinkedIn in te zetten.
Welke Matched Audiences bestaan er?
- Websitebezoekers: toon je advertenties aan mensen die al eerder interesse in je product of dienst getoond hebben doordat ze je website bezocht hebben.
- E-mail adressen: upload je e-mail database (tot 300.000 e-mailadressen) en je kunt beginnen met het adverteren naar deze contacten.
- Accounts: op zoek naar specifieke bedrijven? Upload een lijst van deze bedrijven en LinkedIn koppelt deze bedrijven met 12 miljoen bedrijfspagina’s. Bij de instellingen kun je bij deze bedrijven targeten op bepaalde professionele kenmerken zodat je de juiste mensen bereikt binnen de organisatie.
Samengevat, kun je met matched audiences veel specifieker, hoogst relevante personen bereiken met advertenties. Bovendien kun je ook nog mensen uitsluiten van de campagne, zo voorkom je dat bepaalde personen onnodig bereikt worden.
De afgelopen maanden heeft LinkedIn de mogelijkheden van Matched Audiences getest onder 370 adverteerders met meer dan 2.000 campagnes. De resultaten vind je hieronder.
Adverteerders hebben getest met de (re)targeting op basis van:
- Website bezoek: Hier zagen adverteerders een toename van 30% in het CTR en 14% afname in de kosten per conversie.
- E-mail adressen: Bij deze vorm werd een verhoging van 32% in de CTR en een afname van 5% in de CPC gerealiseerd.
- Accounts: Door het specifieker targeting op basis van bedrijven contacten, zagen adverteerders een toename van 37% in de CTR.
We kunnen dus concluderen dat het wellicht wat lang geduurd heeft, maar met Lead Gen Forms en Matched Audiences heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt dat adverteerders hun budget nu efficiënter in kunnen zetten door gerichter hun doelgroepen af te bakenen en te targeten.
Wil je meer inzicht in het adverteren op LinkedIn? Of wil je wellicht je eerste Lead Generation forms promoten? Neem dan eens contact op met onze social media expert Timothy. Hij legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl