Heb je hulp nodig bij je marketing? Neem vrijblijvend contact op met onze makelaar marketing experts!

Waarom is makelaar marketing belangrijk?

Marketing voor makelaars, ofwel Real Estate Marketing, is belangrijk omdat er weinig aanbod is en veel concurrentie. Met traditioneel makelen ga je het niet meer redden. Je zult moeten voldoen aan het veeleisende verwachtingspatroon van de hedendaagse consument. Odiv maakt gebruik van moderne technieken en marketingsystemen, speciaal voor makelaars, om het verschil te maken.

marketing voor makelaars

Als makelaar zie je de markt steeds krapper worden. Het aanbod is schaarser en de strijd om elke opdracht is hevig want er lijken alleen maar meer makelaars bij te komen. Je hebt van alles geprobeerd: van sociale media-experts tot online marketingprofessionals, en van SEA-specialisten tot Indiërs die je morgen de eerste positie in Google beloven. Ondanks hun inspanningen blijft het gewenste resultaat uit.

Is dit bij jou ook het geval? Vaak ontstaat het probleem door het ontbreken van een goede strategie en een accurate uitvoer. Je hebt een goed marketing bureau nodig dat gespecialiseerd is in marketing voor makelaars.

Meer kennis

Marketing voor makelaars begint met een goede strategie

Het begint bij een goede strategie. De vraag naar woningen is groter dan het aanbod. Dat zorgt ervoor dat mensen vaak eerst een woning kopen voordat ze hun huidige huis verkopen. De reden is simpel, ze willen niet op straat komen te staan. Maar als je maar kunt kiezen uit 2,5 woningen dan duurt het lang voordat je een nieuwe woning hebt gekocht, waardoor je je huidige huis nog niet te koop kunt zetten. De markt is krapper geworden, maar de verhuisbehoefte is in de loop der jaren niet veranderd. Er zijn veel mensen die een woning zoeken, maar weinig mensen die hun huis willen verkopen. We visualiseren het in de verhuisfunnel.

Welnu, wat wordt je strategie? Ga jij net als alle andere makelaars op waardebepalingen adverteren, terwijl er maar een handjevol mensen zijn die hun huis willen verkopen? Of ga je je scope verleggen naar de zoeker/koper omdat er veel meer zoekers zijn en weinig makelaars zich daar op richten?

Als je eenmaal succesvol een woning voor de zoeker hebt aangekocht, zal degene zijn huis willen verkopen en pas dan heeft hij een verkoopmakelaar nodig. Een tevreden klant zal voor jou kiezen, omdat hij weet wat hij aan je heeft. En hij heeft ook een hypotheek nodig. En zo zijn er nog wel veel meer zaken waar je mee kunt helpen (denk aan verzekeringen en nutsvoorzieningen). De meeste mensen hebben het liefste alles onder één dak. Waarom zou je je dan alleen maar op de verkoop richten? Dan zit je helemaal aan het eind van de verhuisbeweging en kun je nauwelijks cross- en upsellen. De zoeker van vandaag, is de verkoper van morgen!

Hoe werkt makelaardij marketing?

Oke, dus de strategie is dat we ons gaan richten op de zoeker/koper om van daaruit de verkoopopdracht binnen te halen. Wat zijn onderdelen die in deze strategie voorkomen? Laten we voorop stellen dat we iedere strategie met jou op maat maken, maar vrijwel altijd zijn dit de strategische pijlers:

1. Zichtbaarheid. Hier begint het mee. Je online aanwezigheid is essentieel. Het aantal contactmomenten dat een prospect heeft voordat hij/zij van een zoeker een verkoper wordt, ligt in de makelaardij op circa 20-30 touchpoints (contactmomenten) door alle fases van de verhuisfunnel.

  • Top Funnel: In de eerste fase van de customer journey is iemand nog aan het zoeken en wil je met inspirerende content je makelaarorganisatie onder de aandacht brengen. Vanzelfsprekend zijn dit in ieder geval woningen die zijn afgestemd op de woonwensen van de zoeker, maar je kunt ook denken aan e-books, whitepaper, webinars e.d. met relevante content die gericht zijn op het vinden van een woning.
  • Mid Funnel: Een fase later zijn een of meerdere woningen gevonden en is de prospect aan het bezichtigen/bieden en wil je content voorschotelen die hem/haar helpt om het huis te checken. Denk bijvoorbeeld aan een checklist voor een bezichtiging of een blogartikel hoe je meer kans kunt maken in een biedronde.
  • Bottom Funnel: Als iemand heeft aangekocht, dan ga je het pas over waardebepalingen en verkoopgesprekken etc. hebben. Want pas dan is het voor die mensen actueel. Dan maak je ook de meeste kans om de woning te mogen verkopen. Met behulp van retargeting begeleiden we mensen door hun (verhuis)reis.

Gerelateerde diensten: Social, SEA, SEO

2. Vindbaarheid. Hoe goed ben jij vindbaar als mensen je nog niet kennen? Dan zoeken ze op generieke zoektermen, waar jouw bedrijfsnaam niet in voor komt. Dat noemen we non-branded zoekwoorden. Google maar eens op [makelaar+plaats] en kijk op welke plaats je staat. Sta je in de top 3? Goed bezig! Sta je ergens in de top 10? Niet slecht, maar werk aan de winkel. Sta je buiten de top 10, dat is de plaats waar lijken worden verstopt. Oftewel, daar word je niet gevonden. Hoe zorg je ervoor dat je wel vindbaar bent? Met inspirerende content, zorgeloze techniek, en uitstekende linkbuilding.

  • Content: Je wilt zo goed mogelijk antwoord geven op de zoekvraag van de gebruiker. Een voorbeeld, als iemand googelt op “makelaar Utrecht” dan weet je niet precies wat de intentie van deze persoon is, maar wel dat diegene op zoek is naar een makelaar. Dan wil je een pagina voorschotelen die ingaat op wat jij als makelaar in de plaats Utrecht voor deze persoon kunt betekenen en hoe je zijn of haar probleem kunt oplossen. Beschrijf niet alleen wat je doet (what), maar ook hoe je het doet (how) en waarom je het doet (why). Gebruik daarbij altijd het zoekwoord op natuurlijke wijze in de titels en de tekst. Vergeet ook niet de meta-titels en tags in te stellen in het CMS.
  • Techniek: Zorg ervoor dat de techniek op orde is, hiermee bedoelen we een snelle site, schone code, en een goede structuur.
  • Linkbuilding: Zorg voor een goede linkstructuur binnen je eigen website. Verwijs vanaf home naar relevante dieper gelegen pagina’s. Ga daarna aan de slag met verwijzingen vanaf externe websites naar pagina’s op jouw eigen website. Dit noemen we linkbuilding.

Gerelateerde diensten: SEO

3. Leadgeneratie. Om de agenda’s te vullen hebben we leads nodig. Als we eenmaal naamsbekendheid hebben opgebouwd, kunnen we van start met het genereren van leads. Denk niet aIleen aan adverteren. Dat wil je ook doen, maar je wilt je met name richten op de gratis leads. Namelijk het opvolgen van zoekers en bezichtigers met als doel er gesprekken voor je eigen diensten uit te halen. Die mensen zijn in de markt, gaan vanuit een intrinsieke motivatie op pad om huizen te bezichtigen en zijn dus zeer gemotiveerd. Je kunt niet al je bezichtigers bellen en vaak wordt dat ook helemaal niet op prijs gesteld. Als je weet hoe je deze digitaal kunt opvolgen, dan kun je op die manier leads genereren zonder dat je ervoor hoeft te betalen. En het mooie is, die zijn nog van hogere kwaliteit dan de leads die je genereert uit een campagne. Daarnaast kun je ook kopers opvolgen voor cross- en upselling naar hypotheekgesprekken, verzekeringen, nutsvoorzieningen en je kunt zelfs de hele woonreis uitbreiden met diensten zoals aannemers, vloerenleggers, tegelzetters e.d. Op die manier ga je naar een dermate hoog servicelevel en complete dienstverlening dat het voor de koper een ervaring wordt om via jouw makelaarskantoor een huis te hebben aangekocht. En ervaringen, daar praten mensen graag over. Deze mond-tot-mondreclame helpt jou weer aan nieuwe opdrachten. 

Gerelateerde diensten: Social, SEA, SEO, Marketing Automation

4. Opvolging. Je kunt meerdere leads, aankoopgesprekken en waardebepalingen per week hebben, maar je zult ze ook goed moeten opvolgen. Want als je niets meer van je laat horen op het moment dat iemand echt een verkoopmakelaar nodig heeft, kiest de koper voor een andere makelaar. Onder de radar blijven is echt het allerbelangrijkste om dat aantal contactmomenten te vergroten. Zorg ervoor dat je met je prospect/klant in contact blijft. Informeer hem/haar bij alle stappen in het proces. En dat wil je automatiseren en zo inregelen dat je alleen hoeft te bellen als iemand “most likely to move” is. Hiermee bedoelen we dat iemand dermate warm is dat hij/zij op het punt staat een makelaar in te schakelen. Dat is het moment dat je onder de radar wilt komen. Deze personen kun je uit je database filteren met behulp van leadscoring in marketing automation systemen. Deze systemen zorgen ervoor dat je de juiste boodschap, op het juiste moment, naar de juiste persoon kunt uitsturen en hem/haar in de watten kunt leggen. Dat is de essentie van online marketing.

Gerelateerde diensten: Marketing Automation

Wat voor systemen heb ik nodig voor Real Estate Marketing?

Je redt het niet meer alleen met Realworks. Dit is een CRM systeem en hier kun je geen marketing mee bedrijven. Je kunt hier niet je prospects en klanten automatisch mee opvolgen. Je hebt dus systemen nodig die dit wel kunnen. Het belangrijkste wat je nodig hebt is een marketing automation systeem die is gekoppeld aan je CRM. Er zijn drie leveranciers van marketingsystemen speciaal voor de makelaardij.

Alles-in-1-systemen speciaal voor de makelaardij

Nexxtmove

Nexxtmove is een zeer gebruiksvriendelijk systeem speciaal voor makelaars waar je vrijwel alles mee kan:

  • Social media planner
  • Nieuwsbrieven
  • Automations
  • Offerte
  • Lead Management
  • Chatbot
  • Formulieren
  • Je kunt dit systeem koppelen met Realworks

 

KeyVue icm ActiveCampaign

KeyVue is een leadmanagement systeem die gekoppeld is aan ActiveCampaign. Dat is een geavanceerd (maar generiek, dus niet specifiek voor de makelaardij) marketing automation systeem. Je kunt het koppelen met Realworks.

 

DatHuis

Dathuis is een marketing automation systeem speciaal voor de makelaardij met allerlei handige apps om leads mee te genereren

  • Waarderapport
  • Funda 
  • Hypotheekcalculator
  • Bouwkundige keuring
  • Duurzaamheidsrapport
  • Woonreis 
  • et cetera

Je kunt dit systeem koppelen met Realworks.

 

Maar welk systeem kies je?

Maar hoe weet je welk systeem je nodig hebt? Dan hangt af van je organisatie en je wensen. Ben je alleen een aankoopmakelaar of ben je een allround makelaar? Wil je alleen automatisch bezichtigingen opvolgen of wil je ook een waarderapport, offertetool, chatbot etc. We gaan met je in gesprek en op basis van je wensen maken we een vergelijking tussen alle systemen en kiezen we het systeem die het beste bij je past.

Het inrichten van deze systemen vereist expertise. Die expertise hebben wij in huis. Wil je dat wij deze systemen voor je inrichten en automatisch flows voor je bouwen zodat je leads, prospects en klanten op de juiste wijze worden opgevolgd en in de watten worden gelegd? Schakel een van onze real estate marketeers in!

Leadmanagement dashboarding voor makelaars

Een belangrijk onderdeel van deze manier van werken is inzicht in de prestaties door middel van lead management dashboarding. In zo’n dashboard kun je de opvolging van je leads bijhouden waardoor je de scoring inzichtelijk krijgt. 

  • Hoeveel leads heb je gegenereerd, 
  • hoeveel afspraken zijn daaruit gekomen 
  • En hoeveel opdrachten heb je uit die gesprekken gehaald? 

Super waardevolle informatie waarmee je de hele salesfunnel met conversieratio’s in beeld hebt. Ga eens kijken of je die ratio’s kunt verbeteren door naar je proces en de customer journey te kijken. Waarin kun je nog verbeteringen aanbrengen? Voer dat vervolgens een tijdje uit en kijk of daarmee je ratio’s verbeteren. 

Schiet idealiter ook altijd de bron van een lead mee naar je dashboard zodat je inzicht krijgt in de best presterende kanalen. Daar kun je vervolgens weer meer op inzetten en dan zul je zien dat deze datagedreven aanpak in je voordeel gaat werken.

Meer omzet of leads

Meer omzet of leads wordt vaak als doelstelling meegegeven door de makelaar aan het bureau. Begrijpelijk! Toch is het niet verstandig om je alleen maar op leads te focussen. Online marketing is namelijk een samenspel van allerlei factoren. Zo is het ook uitermate belangrijk om een goede naamsbekendheid te hebben. Want mensen kiezen eerder voor een naam die ze kennen, dan voor een naam die ze niet kennen. Daarom werken we altijd aan alle facetten van online marketing in de makelaardij, namelijk zichtbaarheid, vindbaarheid en performance marketing. In dit geval gaat dat laatste om leadgeneratie waarmee de agenda’s van de makelaars gevuld kunnen worden. 

Betere prestaties marketingkanalen

Je kunt de systemen en alle data gebruiken om de prestaties van je marketingkanalen te voeden. Zo is het bij Google Ads bijvoorbeeld mogelijk om Offline Conversion Tracking te gebruiken. Hiermee wordt bedoeld dat de offline aankopen worden gemeten, of in dit geval aan- en verkoopopdrachten. Je kunt er vervolgens voor kiezen om deze data naar Google ads te schieten om je account te verrijken en biedstrategieën te optimaliseren waardoor de prestaties mogelijk zullen verbeteren. Op social media kon je voorheen een look-a-like doelgroep maken van de mensen die een opdracht hebben gesloten. Helaas is het niet meer mogelijk deze data te gebruiken aangezien look-a-like doelgroepen voor advertenties in de speciale advertentiecategorie voor huisvesting niet meer worden toegestaan.

Voordelen van marketing voor makelaars

De voordelen van marketing voor makelaars zijn eenvoudig op te sommen:

  • Tijdsbesparing
  • Inzicht in de best presterende kanalen/teams/vestigingen/medewerkers
  • Betere klantenbinding
  • Klantrelaties onderhouden
  • Service Level verhogen

Doel van makelaar marketing

Dit zijn de doelen van marketing voor makelaars:

  • Meer leads
  • Meer afspraken
  • Meer opdrachten
  • Meer omzet
  • Meer marktaandeel
Makelaar

Hoe weet ik of marketing iets voor mijn makelaardij kan betekenen?

Marketing kan altijd wat voor je makelaardij betekenen. Alleen de kosten moeten natuurlijk wel opwegen tegen de opbrengsten. Als je te klein bent, haal je het er niet uit. Of het verstandig is om een online marketing bureau in de arm te nemen verschilt en hangt af van meerdere factoren zoals je omzet, je marges, de verwachte resultaten, de markt etc. Wij rekenen je graag voor of het voor jou zin heeft om een bureau in te schakelen.

Betere vindbaarheid zoekmachine marketing

Hoe begin je met makelaar marketing?

Allereerst maken we een afspraak waarin we kennismaken en veel vragen gaan stellen om erachter te komen wat je huidige situatie is en wat je wensen en doelen zijn. We vragen toegang tot je systemen en we gaan kijken hoe je online marketing ervoor staat en hoe we de markt kunnen veroveren. Dit gieten we in een strategisch plan en dit bespreken we met je. Na akkoord op het voorstel gaan we de strategie uitvoeren. Dat kan vaak al heel snel, bij wijze van spreken de volgende dag al.

Hoe gebruik ik makelaardij marketing om verkoopgesprekken te winnen?

Onderscheidend vermogen is key! Dat is het altijd, maar te meer in de makelaardij, want de propositie van makelaars is exact, maar dan ook echt exact hetzelfde. Ze bieden allemaal een gratis waardebepaling aan en bij de panden staan altijd dezelfde producten en diensten (foto, video, 360 graden, meetrapport, te koop bord, etalage poster, social media post, etc). Hoe ga je je onderscheiden? Juist, met niets meer dan een uitstekende klantervaring in combinatie met online marketing en een goed verhaal. We gaan er even vanuit dat je meer verkoopopdrachten wil. Dus wil je tijdens het verkoopgesprek een unieke en overtuigende werkwijze kunnen vertellen aan aspirant verkopers zodat ze voor jou kiezen. Dat verhaal verklappen we nog even niet maar hebben we voor je tijdens een ambachtelijke gemaakte kop koffie!

wederkerigheid

Waarom makelaar marketing uitbesteden?

Makelaars besteden hun marketing vaak om de volgende redenen uit:

  • Geen kennis
  • Geen capaciteit
  • Geen tijd

Wat de reden ook is, als je ODIV inschakelt, krijg je er een of meerdere online collega’s bij. Wij voelen niet aan als een afstandelijk extern bureau, maar als een interne collega die altijd voor je klaar staat en strategisch met je meedenkt.

Wat is een makelaar marketing agency?

Een makelaar marketing bureau is een online marketing bureau gespecialiseerd in de makelaardij. Dit is nodig, omdat de makelaardij een unieke branche is die vraagt om een unieke aanpak. Er zijn fundamentele verschillen met normale online marketing. Een makelaar marketing agency heeft de expertise om de juiste strategie te bedenken en het meeste resultaat te behalen. Dit zit voornamelijk in automatisering, de specifieke systemen die gebruikt worden en de persoonlijke touch.

Positioneren-als-autoriteit-Zoekmachine-marketing

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

  • Training. We kunnen je een of meerdere trainingen geven in Social, SEO en SEA zodat je er zelf (en/of met je collega’s mee aan de slag kunt).
  • Uitbesteden. Je kunt ervoor kiezen om je online marketing voor makelaars volledig uit te besteden. Wij bieden de volgende diensten aan:
    • Social
    • Marketing Automation
    • SEO
    • SEA
    • Contentcreatie
  • Audit. Heb je momenteel een bureau en plaats je je vraagtekens bij het werk dat ze uitvoeren? Laat ons je accounts onder de loep nemen. We voeren geheel vrijblijvend een eenmalige review uit van bijvoorbeeld je social media pagina’s, ad accounts en marketing automation systemen en maken een nette rapportage waarmee jij je huidige bureau om de oren kan slaan.
Doel van zoekmachine marketing

Neem vrijblijvend contact op met onze makelaar marketing specialisten!

Ontmoet onze makelaar marketing experts!

Veelgestelde vragen

  • Wat is makelaar marketing?

    Makelaar marketing gaat over online marketing, maar dan specifiek voor makelaars. De makelaardij en vastgoedbranche is een complexe niche waar alleen een online marketing bureau dat hierin is gespecialiseerd goed zal excelleren.

  • Wat is het belang van makelaar marketing?

    Het belang van marketing voor makelaars is het laten groeien van je makelaardij, door middel van een goed uitgedachte strategie en een uitstekende uitvoer.

  • Wat is een makelaar marketing strategie?

    Voordat je met makelaar marketing gaat beginnen is het belangrijk dat je een goed uitgedachte en onderzochte strategie hebt. Als je begint zonder plan dan is deze gedoemd te mislukken.

  • Wat is een makelaar marketing agency?

    Een makelaar marketing bureau zoals odiv is gespecialiseerd in de makelaardij. Dat heb je nodig, want een normaal marketing bureau heeft alleen kennis van de standaard werkzaamheden die voor elke niche gelden. Maar de makelaardij is daarin wat dat betreft uniek, want die vergt een totaal andere aanpak.