Wat zijn de voordelen van lookalike audience?

Hoe mooi zou het zijn als je nieuwe klanten vindt voor jouw bedrijf, die (bijna) net zo goed zijn als je allerbeste klanten? Omdat ze voor 99% lijken op jouw huidige klanten. Dat kun je dus bereiken met lookalike audience.

In het kort bieden vergelijkbare doelgroepen de volgende 3 voordelen:

  • Je richt je advertenties op nieuwe potentiële klanten, die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf omdat ze voor een groot deel lijken op je de mensen die nu al interactie vertonen met jouw bedrijf.
  • Een lookalike audience is gemakkelijk aan te maken met behulp van de Facebook Pixel of de LinkedIn Insight Tag. Hierdoor kost het je een stuk minder tijd en moeite om de doelgroep van je advertentie in te stellen.
  • Lookalike audiences leveren regelmatig zelfs betere resultaten op dan doelgroepen die je handmatig hebt ingesteld.

Hoe maak ik een lookalike audience?

Om een lookalike audience te maken heb je per social media kanaal een bedrijfsmanager nodig. Via de bedrijfsmanager van Facebook kun je lookalike audiences maken voor Facebook en Instagram in de advertentiemanager. Dat doe je via Doelgroepen. Die vind je op volgende plek in de bedrijfsmanager.

Retargeting Facebook

Hier vind je een overzicht van alle doelgroepen die je gemaakt hebt. Je kunt lookalike audiences maken van je aangepaste doelgroepen. En om een aangepaste doelgroep van je website bezoekers te maken, heb je een Facebook Pixel nodig. Als je een aangepaste doelgroep hebt, dan kun je hier via de blauwe knop linksboven een lookalike audience (vergelijkbare doelgroep) van maken. We raden je hierbij aan om de lookalike audience in te richten op 1%. Zo worden echt alleen de mensen die het meest lijken op jouw doelgroep gevonden via Facebook en Instagram.

Via de advertentiemanager van LinkedIn werkt het ongeveer hetzelfde. Zo ga je via de campagne manager naar assets en dan kies je voor Matched Audiences. Hier kun je dan weer kiezen voor vergelijkbare doelgroepen. Om deze doelgroepen aan te kunnen maken, heb je wel de LinkedIn Insight Tag nodig op je website.
Retargeting LinkedIn

Onderstaand een aantal voorbeelden van doelgroepen die mogelijk interessant zijn om een vergelijkbare doelgroep van te maken:

  • Bezoekers die de winkelmand gevuld hebben, maar niet hebben afgerekend.
  • Personen die op een pagina met een invulformulier zijn geweest, maar niet op de bedanktpagina zijn gekomen.
  • De 25% bezoekers die het langst op jouw site zijn geweest én een product- of dienstpagina hebben bekeken.

Naast een lookalike audience op basis van gedrag op je website of je klanten, kun je ook vergelijkbare doelgroepen maken op basis van interactie met je social media.

Retargeting Social Media

Je kan dan voor de volgende opties kiezen:

  • Engagement: op basis van mensen die berichten op jouw Facebook- of Instagrampagina hebben geliket.
  • Videoweergaven: mensen die een bepaalde video op jouw pagina voor een bepaald percentage hebben uitgekeken.
  • Eventbezoekers: personen die hebben aangegeven naar jouw Facebook-evenement te gaan, of hierin geïnteresseerd zijn.

Wanneer je bovenstaande doelgroepen hebt aangemaakt, kun je doelgroepen gebruiken om mensen uit te sluiten van een campagne. Voorbeeld: je wil mensen bereiken die het winkelmandje gevuld hebben en niet hebben afgerekend. Maar je wil de mensen die wel hun product gekocht hebben niet meer bereiken. Dan sluit je deze doelgroep uit van je campagne in de advertentiemanager.

lookalike audience

Social media training

Wil je nou nog meer weten over hoe lookalike audiences kunnen werken voor jouw bedrijf? Of ben je sowieso geinteresseerd om meer conversies te behalen met je social media advertenties? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een social media training bij ODIV. Gedurende deze training leer je alles over social media advertising om er zelf mee aan de slag te gaan.

Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events