Wat zijn de voordelen van lookalike audience?

Hoe mooi zou het zijn als je nieuwe klanten vindt voor jouw bedrijf, die (bijna) net zo goed zijn als je allerbeste klanten? Omdat ze voor 99% lijken op jouw huidige klanten. Dat kun je dus bereiken met lookalike audience.

In het kort bieden vergelijkbare doelgroepen de volgende 3 voordelen:

  • Je richt je advertenties op nieuwe potentiële klanten, die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf omdat ze voor een groot deel lijken op je de mensen die nu al interactie vertonen met jouw bedrijf.
  • Een lookalike audience is gemakkelijk aan te maken met behulp van de Facebook Pixel of de LinkedIn Insight Tag. Hierdoor kost het je een stuk minder tijd en moeite om de doelgroep van je advertentie in te stellen.
  • Lookalike audiences leveren regelmatig zelfs betere resultaten op dan doelgroepen die je handmatig hebt ingesteld.

Hoe maak ik een lookalike audience?

Om een lookalike audience te maken heb je per social media kanaal een bedrijfsmanager nodig. Via de bedrijfsmanager van Facebook kun je lookalike audiences maken voor Facebook en Instagram in de advertentiemanager. Dat doe je via Doelgroepen. Die vind je op volgende plek in de bedrijfsmanager.

Retargeting Facebook

Hier vind je een overzicht van alle doelgroepen die je gemaakt hebt. Je kunt lookalike audiences maken van je aangepaste doelgroepen. En om een aangepaste doelgroep van je website bezoekers te maken, heb je een Facebook Pixel nodig. Als je een aangepaste doelgroep hebt, dan kun je hier via de blauwe knop linksboven een lookalike audience (vergelijkbare doelgroep) van maken. We raden je hierbij aan om de lookalike audience in te richten op 1%. Zo worden echt alleen de mensen die het meest lijken op jouw doelgroep gevonden via Facebook en Instagram.

Via de advertentiemanager van LinkedIn werkt het ongeveer hetzelfde. Zo ga je via de campagne manager naar assets en dan kies je voor Matched Audiences. Hier kun je dan weer kiezen voor vergelijkbare doelgroepen. Om deze doelgroepen aan te kunnen maken, heb je wel de LinkedIn Insight Tag nodig op je website.
Retargeting LinkedIn

Onderstaand een aantal voorbeelden van doelgroepen die mogelijk interessant zijn om een vergelijkbare doelgroep van te maken:

  • Bezoekers die de winkelmand gevuld hebben, maar niet hebben afgerekend.
  • Personen die op een pagina met een invulformulier zijn geweest, maar niet op de bedanktpagina zijn gekomen.
  • De 25% bezoekers die het langst op jouw site zijn geweest én een product- of dienstpagina hebben bekeken.

Naast een lookalike audience op basis van gedrag op je website of je klanten, kun je ook vergelijkbare doelgroepen maken op basis van interactie met je social media.

Retargeting Social Media

Je kan dan voor de volgende opties kiezen:

  • Engagement: op basis van mensen die berichten op jouw Facebook- of Instagrampagina hebben geliket.
  • Videoweergaven: mensen die een bepaalde video op jouw pagina voor een bepaald percentage hebben uitgekeken.
  • Eventbezoekers: personen die hebben aangegeven naar jouw Facebook-evenement te gaan, of hierin geïnteresseerd zijn.

Wanneer je bovenstaande doelgroepen hebt aangemaakt, kun je doelgroepen gebruiken om mensen uit te sluiten van een campagne. Voorbeeld: je wil mensen bereiken die het winkelmandje gevuld hebben en niet hebben afgerekend. Maar je wil de mensen die wel hun product gekocht hebben niet meer bereiken. Dan sluit je deze doelgroep uit van je campagne in de advertentiemanager.

lookalike audience

Social media training

Wil je nou nog meer weten over hoe lookalike audiences kunnen werken voor jouw bedrijf? Of ben je sowieso geinteresseerd om meer conversies te behalen met je social media advertenties? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een social media training bij ODIV. Gedurende deze training leer je alles over social media advertising om er zelf mee aan de slag te gaan.

Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Wij helpen je graag met jouw lookalike audience!