Producten leveren aan andere bedrijven in plaats van consumenten. Het is een totaal andere tak van sport voor marketeers: de aankooptrajecten zijn complexer, duren langer, en vaak moet je niet één persoon, maar een Decision Making Unit (DMU) overtuigen. We zien in de praktijk dat de marketingmix voor B2B niet heel erg verschilt van die van B2C, maar toch zijn de besluitvormingsprocessen heel anders.

Hier een greep van onze B2B-klanten:

Hoe is B2B marketing anders?

We hebben een andere customer journey. Hieronder staat de customer journey uitgewerkt voor de gemiddelde B2B klant:
B2B Buying Journey

Dus, waardoor is de B2B flow anders?

Ons gedrag is heel complex en valt lastig te begrijpen. Waarom blijven we kiezen voor het ene merk boven het andere? Waarom volgen we automatisch pijlen? En waarom hebben we onbewust automatisch ergens een oordeel over? Het heeft alles te maken met onze besluitvormingsprocessen, Systeem 1 en Systeem 2.

Dus, wat zijn Systeem 1 en Systeem 2?

  • Systeem 1: emotionele, intuïtieve en automatische hersenprocessen met een lange evolutionaire geschiedenis. Dit systeem wordt ook wel het onbewuste genoemd.
  • Systeem 2: rationele en bewuste hersenprocessen die zich baseren op logica en regels en veel korter geleden in de evolutie zijn ontstaan (Chaiken & Trope, 1999). Dit systeem wordt ook wel het bewuste genoemd.

In hoeverre ons gedrag gestuurd wordt door de situatie en omgeving onderschatten we zwaar. Dit is goed te begrijpen omdat we ons enkel bewust zijn van onze bewuste gedachtes en gevoelens. Het is lastig om te bepalen in hoeverre we beïnvloed worden door onbewuste factoren. Daarnaast zijn mensen goed in staat om achteraf te rationaliseren waarom er een bepaalde keuze is gemaakt waardoor het gevoel dat we rationele wezens zijn alleen maar toeneemt.

Belangrijk is om te bepalen wanneer we rationeel zijn, want ons onbewuste staat altijd aan. Er zijn drie redenen waarom iemand rationeel is:
1. Wanneer de keuze belangrijk is
2. Wanneer je de keuze moet rechtvaardigen
3. Wanneer je veel van de keuze af weet

Bij B2B is de keuze altijd belangrijk: je maakt een grotere beslissing dan bij een consumentenproduct en het gaat vaak om grotere bedragen. En deze uitgaven moet je natuurlijk ook nog eens rechtvaardigen bij een manager, een baas of collega’s. Dus we hebben te maken met het rationele besluitvormingsproces, wat in veel gevallen anders is dan de B2C sector. Onze consumentenpsychologen Daan en Joost kijken naar hoe ze jouw bedrijf zo goed mogelijk naar voren kunnen laten komen, zodat we zo veel mogelijk leads voor je kunnen genereren.

social media training timo

  • Odiv footy

    Leadgeneratie

    Het meest belangrijke natuurlijk: nieuwe leads! Jouw product of service moet groeien en dat kan alleen met nieuwe klanten, of het upsellen van huidige klanten. Dat upsellen ligt bij jou, die nieuwe klanten, daar kunnen wij voor zorgen.

    Middels verschillende tools kunnen we target audiences samenstellen en heel gericht advertenties tonen aan jouw doelgroep.

    Denk hierbij aan specifieke functies, binnen specifieke bedrijven, met specifieke zoekwoorden vanaf specifieke plekken. Door scherpe targeting kunnen we met een beperkt budget een flinke impact maken en heel veel leads realiseren.

  • ons werk social media

    Online engagement

    Je biedt een goed product of goede service aan, maar niemand die je ziet. Je hebt productfoto’s, sessies, beurzen, of misschien klanten die een goed woordje voor je doen.

    Allemaal mooie content, waarbij wij ervoor kunnen zorgen dat het gezien wordt door jouw doelgroep, waardoor je meer engagement zal krijgen, meer volgers en meer likes. En dit rekenen we natuurlijk ook door tot een ROI: zorgt die verhoogde engagement ook voor meer klanten?

Zou je meer willen weten over leadgeneratie?

We helpen je graag en denken graag vrijblijvend mee. Chat vooral met ons hier rechts, of neem contact op!