Adverteren op Spotify

Spotify

Spotify is een online muziek streaming platform waarmee je toegang hebt tot miljoenen nummers en artiesten. In nederland maken 3 miljoen mensen gebruik van de diensten van Spotify. Onder deze groep mensen is de gemiddelde luistertijd 2,5u per dag. Spotify biedt twee soorten abonnementsvormen aan, namelijk een gratis variant met advertenties en een betaalde variant waarbij geen advertenties vertoond worden. Binnen Spotify is het mogelijk om met banners, video en audio te adverteren. Hier lees je meer over de mogelijkheden van adverteren op Spotify.

Impact van het adverteren op Spotify

Volgens onderzoek van Mediabureau Mindshare heeft het adverteren op Spotify een grotere impact dan de advertenties op de radio. Uit ditzelfde onderzoek kwam eveneens naar voren dat Spotify een perfect kanaal is om millenials op te bereiken. Door de combinatie van video, bannering en audio hoeft de doelgroep minder frequent bereikt te worden binnen branding campagnes.

Adverteren op Spotify

Wat zijn de targeting mogelijkheden?

Binnen Spotify is het mogelijk om op verscheidene soorten targeting in aanraking met de doelgroep te komen. Dit kan op basis van hard facts (demografische gegevens) en umfeld (kanalen, playlists etc.).

Een overzicht van de mogelijke targeting opties binnen Spotify:
  • Demografische kenmerkerken: bereik van gebruiker op basis van leeftijd en geslacht.
  • Interesses op Spotify: bereik van gebruiker op basis van de playlist en genres die de persoon met regelmaat luistert.
  • Playlis en Genret: bereik van gebruiker die een specifieke playlist of genre beluistert.
  • Device (laptop, tablet, mobiel): bereik op specifiek device die de gebruiker op dat moment in gebruik heeft voor het luisteren naar Spotify.
  • Locatie: bereik behalen binnen bepaalde stad, provincie of land
  • Dag en tijdstip: bereik behalen op basis van de dag en/of tijdstip

Is er minimum mediabudget wanneer je wil adverteren op Spotify?

Voorheen was het alleen mogelijk om met een campagne op te zetten met een minimale ad spend van €7.500. Daardoor was het voor bedrijven met een lager beschikbare ad spend niet mogelijk om gebruik te maken van het kanaal Spotify. Doordat veel kleinere adverteerders hierdoor afhaakte om voor Spotify te kiezen is Spotify Ad Studio in het leven geroepen. Spotify Ad Studio is een tool om gemakkelijk zelf audio advertenties op te zetten tegen een flexibel budget. Deze optie maakt het voor een kleine adverteerder gemakkelijker om Spotify in de mediamix op te nemen.

Ook Spotify inzetten? Wij helpen je er graag mee! Stuur een mailtje naar timothy@odiv.nl en hij informeert je over de mogelijkheden op Spotify voor uw bedrijf.