Op 5 maart 2024 heeft Google twee nieuwe updates aangekondigd. Een zogenaamde core-update, die veranderingen aanbrengt in hoe Google websites rangschikt, en een spam-update. Het doel van deze updates is om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.

Dit doet Google door content die puur is gemaakt ‘voor het aantrekken van verkeer’ minder zichtbaarheid te geven. Daarnaast wordt content die de bezoeker echt verder helpt juist beloond met meer zichtbaarheid.

Hieronder leggen we uit wat de updates precies inhouden en wat dit voor jouw website betekent.

Core update

Deze update verandert een aantal fundamentele zaken in hoe Google de zoekresultaten rangschikt. In het kort betekent dit vooral dat Google beter in staat is om te bepalen hoe behulpzaam content is voor bezoekers. Dit soort content wil Google belonen met betere posities.

Omdat dit een vrij complexe update is, heeft Google aangegeven dat het wel tot een maand kan duren voordat deze volledig is doorgevoerd, dus dit zal waarschijnlijk begin april 2024 zijn. Tussen 5 maart en begin april 2024 kunnen de posities in Google van je website meer fluctueren dan gebruikelijk.

Google geeft tot slot aan dat er niets in het bijzonder is dat gedaan moet worden voor deze update, behalve het maken van behulpzame, betrouwbare en mensgerichte content. Hierbij verwijst Google naar de veelgestelde vragen hierover.

Waar moet je dus op letten bij deze update?

  • Google bekijkt per pagina hoe behulpzaam deze is voor bezoekers. Dus een pagina verbeteren die nu niet goed scoort in Google kan ervoor zorgen dat deze pagina specifiek het misschien beter gaat doen.
  • Naast de check per pagina bekijkt Google ook hoe behulpzaam jouw gehele website is als geheel. Daarom is het belangrijk om de algehele kwaliteit van je website-content hoog te houden. Alleen enkele pagina’s verbeteren is dus niet voldoende om veel meer verkeer uit Google aan te trekken.
  • Het verwijderen van niet-behulpzame content kan helpen om de overgebleven content beter vindbaar te maken. Ruim dus pagina’s op die niet langer behulpzaam of relevant zijn voor je bezoekers.

Wil je meer weten over het maken van behulpzame content? In ons eerdere blog over de Helpful Content Update van Google vind je tips om goede content te maken. Check ook deze pagina van Google. Hier vind je richtlijnen en vragen die je jezelf kan stellen om de kwaliteit van content te verbeteren.

Spam update

Nu we weten wat Google wil belonen, gaan we door naar wat Google wil bestraffen in de zoekresultaten. Dit zijn een drietal zaken.

Expired domain abuse

Dit is een SEO-tactiek waarbij een verlopen domeinnaam wordt gekocht met een goede reputatie en posities in Google. Vervolgens wordt dit verlopen domein gebruikt om totaal andere content op te plaatsen. Deze content scoort vervolgens vrij eenvoudig hoog in de zoekresultaten door de goede reputatie van de domeinnaam.

Het voorbeeld dat Google zelf geeft, is een betrouwbare medische website waarvan de domeinnaam verloopt en wordt gekocht door een casino. Het casino plaatst vervolgens casino-content op deze domeinnaam om hoog te scoren in Google.

Dit zorgt vervolgens voor vreemde zoekresultaten (casino-content op een medische domeinnaam) van lage kwaliteit. Vanaf nu gaat Google dit soort praktijken dus actief tegen, wat de kwaliteit van de zoekresultaten moet verhogen.

Scaled content abuse

Dit is wanneer er een groot aantal pagina’s wordt aangemaakt met als primair doel scoren in Google (ten koste van kwaliteit) en niet het helpen van bezoekers. Als dat het geval is, ziet Google dit als spam en wordt het bestraft met lagere posities. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van AI om grote hoeveelheden blogs aan te maken.

Heb je dus AI ingezet om content te produceren? Check dan nog eens of deze content ook behulpzaam genoeg is voor je bezoekers of dat het slechts opvulling is. In het laatste geval is dit een teken om deze content te gaan verbeteren of verwijderen.

Site reputation abuse

Deze hangt sterk samen met het eerste punt. Site reputation abuse betekent dat sterke websites met een hoge autoriteit niet-relevante content op de website plaatsen (vaak tegen betaling). Denk aan een betaald artikel op een sterke nieuwswebsite die daardoor gemakkelijk hoog in Google resultaten kan komen.

Dit is te herkennen aan een aantal zaken:

  • Er wordt een indicatie gegeven dat er betaald is voor het artikel; zoals gesponsord, partnerbijdrage of iets van gelijke strekking
  • De content staat ver af van de gebruikelijke content op de website (denk aan een casino-artikel op een nieuwssite) en heeft weinig tot niets te maken met het doel waarvoor de website is opgericht. Meer voorbeelden noemt Google hier.

Conclusie: wat kan je doen om je posities in Google te verbeteren?

Focus op het hebben van behulpzame content op je website. Een aantal concrete acties die je kunt ondernemen hiervoor zijn;

  • Maak nieuwe content die Google ziet als behulpzaam. Gebruik daarvoor deze pagina van Google om je hierbij te helpen.
  • Verbeter je huidige pagina’s, te beginnen bij pagina’s die nu geen of weinig verkeer krijgen vanuit Google. Gebruik hiervoor dezelfde richtlijnen als bij het eerste punt.
  • Verwijder pagina’s die niet langer behulpzaam of relevant zijn voor je bezoekers. Haal dus eens goed de bezem door al je pagina’s heen om alleen de beste content over te houden.
  • Gebruik geen AI om op grote schaal content op je website te plaatsen, zonder dat deze content behulpzaam is voor je bezoekers.
  • Plaats geen content op andere websites die niet-relevant is in het geheel (bijvoorbeeld als onderdeel van linkbuilding).

Wil je meer bezoekers aantrekken vanuit Google met een toekomstbestendige SEO-strategie?

Neem contact op