‘We moeten iets doen met content.’ Je hebt het waarschijnlijk weleens gehoord in de wandelgangen. Dat content niet ‘iets’ moet zijn maar een duidelijk onderdeel van een online strategie, liet Google in 2022 al doorschemeren met de helpful content update.

SEO in ontwikkeling

Een geheime strategie waarmee je binnen no time op 1 staat in Google? Die is er niet. 

SEO kost tijd, én Google is altijd in ontwikkeling. Zo zijn er de afgelopen jaren verschillende updates geweest. En hier wil je met je strategie op inspelen. Wat een prominente rol heeft vanaf augustus 2022: helpful content. In september 2023 rolde de laatste update hierover uit. 

Wat betekent de helpful content update?

Het doel van de helpful content update is dat mensen meer originele, nuttige content zien in Google. Content die primair geschreven is voor mensen, niet voor Google. Content die een gebruiker ook echt vooruit helpt of informeert.

Hiervoor gebruikt Google een geautomatiseerd systeem, waarbij helpful content hogere posities krijgt dan content die vermoedelijk gemaakt is voor Google. 

Maar waar moet content aan voldoen om gezien te worden als ‘helpful’? We vroegen het aan Google Bard, de AI-tool van Google. 

  • Het is relevant voor de doelgroep. De content is gericht op de behoeften en interesses van de doelgroep.
  • Het is informatief. De content biedt nieuwe informatie of een nieuwe kijk op een bepaald onderwerp.
  • Het is goed geschreven en gestructureerd. De content is gemakkelijk te lezen en te begrijpen.
  • Het is nauwkeurig en betrouwbaar. De informatie is correct en up-to-date.
  • Het is nuttig. De content helpt de gebruiker om zijn of haar doel te bereiken.

Enkele voorbeelden van helpful content:

  • Een blogpost die een oplossing biedt voor een probleem dat de doelgroep ervaart.
  • Een video tutorial die iemand leert hoe iets te doen.
  • Een infographic die complexe informatie visueel weergeeft.
  • Een onderzoeksrapport dat nieuwe inzichten biedt in een bepaald onderwerp.

Oké, normale eisen die je stelt aan een kwalitatief artikel dus. Maar die soms uit het oog verloren worden wanneer marketeers met SEO aan de slag gaan. Hetzelfde zoekwoord in iedere kop gebruiken? Na iedere alinea een CTA-button toevoegen? Daar wordt niemand blij van. Maak geen ‘SEO content’. Maak nuttige content die je gebruiker vooruit helpt, en als gevolg hiervan uiteindelijk je SEO.

En AI dan? 

Google blijft vaag over of helpful content geschreven mag worden door AI. Maar: de opvallende kijker ziet dat Google een gedeelte van de Helpful Content Guidelines heeft aangepast van ‘helpful content, written by people, for people’ naar ‘helpful content created for people’. 

Extra check: we vragen het Google Bard.

AI Google Bard Helpful content

Wel geeft Bard hierbij een kanttekening: 

Het is belangrijk om te opmerken dat AI-gegenereerde content niet altijd perfect is. Het is altijd aan de menselijke redacteur om de content te controleren op nauwkeurigheid en relevantie.

Dit is precies hoe we bij ODIV omgaan met AI voor content. We gebruiken het ter inspiratie, maar uiteindelijk laat je er een menselijk oog naar kijken. Je wil het artikel uniek maken, én onderscheidend. Want als je content maakt van content die er al is, wat maakt deze content dan typisch voor jouw bedrijf? Hoe onderscheid je je van concurrenten? En waarom moet jouw pagina boven die van concurrenten komen? 

Kijkt Google pas recent naar kwaliteit van content? 

Nee. In 2014 gebruikte Google al E-A-T om de kwaliteit van content te beoordelen. In 2022 werd dit E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness), en vanaf toen was het ook onderdeel van de Search Rater Guidelines

  • Experience 

Is content gemaakt door iemand die er directe ervaring mee heeft? Dit kan gaan over het gebruik van een product, maar bijvoorbeeld ook over het bezoeken van plekken.

  • Expertise 

Is content gemaakt door iemand die expertise heeft op dit gebied?

  • Authoritativeness

Is de website autoriteit in het veld? Verwijzen er bijvoorbeeld veel betrouwbare websites naar de website? 

  • Trustworthiness

Is de content betrouwbaar? 

E-E-A-T is voor alle websites van belang. In het bijzonder voor websites met Your Money or Your Life (YMYL) content. Dit is content die, wanneer onjuist, direct een gevaar kan zijn voor de veiligheid of (financiële) gezondheid van mensen. 

Naast E-E-A-T kwam kwalitatieve content ook al naar voren in de HummingBird Update van 2013. Hier hoorden we voor het eerst het begrip topical authority, wat anno 2023 nog steeds relevant is. Straalt je website expertise uit in een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteindelijk topical authority verkrijgen. En topical authority wordt beloond met hogere posities in de zoekresultaten. Topical authority is afhankelijk van de kwaliteit van je content, de hoeveelheid content en de reputatie van je website. 

Uiteindelijk komt het doel van de helpful content update, E-E-A-T en topical authority overeen: relevante, betrouwbare content van hoge kwaliteit aan gebruikers laten zien. 

Goede content voor SEO: tips

Enthousiast geworden om zelf met kwalitatieve content aan de slag te gaan? Wij geven je enkele tips. 

  • Maak een duidelijke strategie voor content.
    Zorg voor een overkoepelende strategie die je uitvoert over de lange termijn. Breng hierbij goed in kaart waar de doelgroep behoefte aan heeft, check wat concurrenten doen en voer een zoekwoordonderzoek uit. Daarnaast wil je een postfrequentie voor content bepalen, zodat je hier consistent mee aan de slag gaat. Een valkuil is om ‘even’ wat met content te doen, en het hierna uit het oog te verliezen.
  • Kijk kritisch naar je content met de voorkeuren van Google in je achterhoofd.
    Stel jezelf hierbij vragen, zoals:
    -Is het originele content?
    -Dekt de titel de lading van de pagina?
    -Is de content gebaseerd op betrouwbare bronnen?
    -Is de content relevant voor je doelgroep?
    -Is de schrijver van het artikel een expert? Of worden experts aan het woord gelaten?
    -Bevat de content spel- of taalfouten?
  • Zorg voor een goede gebruikservaring.
    Hierbij komt niet alleen de content, maar ook de techniek van je website kijken. Check bijvoorbeeld of je pagespeed voldoende is, en of de website op mobiel goed werkt.

  • Update je content regelmatig.
    Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Heb je in 2022 een artikel geschreven over social media trends? Dan kun je dit artikel updaten en weer gebruiken voor 2023. Houd er bij de url’s dan ook rekening mee dat ze langer mee kunnen (zet er geen 2022 in).
  • Hergebruik je content.
    Beperk SEO niet tot je website. Content die je maakt voor de website, kun je weer in een andere vorm gieten voor een Pinterest of LinkedIn.

Conclusie

Om te scoren in Google, moet je je plek in Google verdienen. SEO bestaat grofweg uit techniek, autoriteit en content. Qua content wil je dus een strategie hebben waarbij kwaliteit centraal staat. Content voor de gebruiker, niet voor Google. Hulp nodig bij je SEO?