Stel jezelf eerst even de vraag:

Waarom komt iemand op mijn contactpagina?

Je contactpagina is een belangrijk onderdeel om potentiële klanten te overtuigen. Bezoekers komen op deze pagina terecht omdat ze met je in contact willen komen, een vraag hebben of extra informatie zoeken. Dus, wat zijn de ingrediënten voor een goede contactpagina?

1. Simpel te vinden informatie

Een aantal onderdelen wil je gewoon heel snel en eenvoudig weergeven, zodat iemand weet dat je een écht bedrijf bent. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsgegevens (KvK-nummer en btw-nummer)
  • Adresgegevens (straat, huisnummer, postcode/postbus, land)
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden

Tip: maak het emailadres en telefoonnummer klikbaar. Dat doe je door er een hyperlink van te maken die begint met “mailto:” of “tel:”. Dus dat ziet er als volgt uit:

030 227 05 77 en jouw@odiv.nl

2. Contactformulier

Het is natuurlijk een no-brainer, maar zorg voor een contactformulier op je website. En, zorg ervoor dat je niet gelijk allemaal rare dingen moet achterlaten, maar maak het makkelijk voor bezoekers om gegevens achter te laten. Dat betekent dat je de volgende drie regels moet volgen:

  1. Zo min mogelijk velden die je moet invullen
  2. Zo min mogelijk verplichte velden
  3. Zo duidelijk mogelijke instructies wat er ingevuld moet worden

3. Zet een Captcha op je contactformulier

Om te voorkomen dat je via je contactformulier SPAM binnenkrijgt, hebben wij ‘m standaard voorzien van een CAPTCHA. Dit is een tool die kijkt of je te maken hebt met een menselijke gebruiker of een (ro)bot. Pas als blijkt dat het gaat om een echt persoon, wordt het formulier verzonden. Dit zorgt ervoor dat je minder rare mailtjes binnenkrijgt.

4. Aansprekende foto’s

Je contactpagina moet uitnodigend zijn, het is een plek waar je jezelf kan laten zien, en je kantoor kan laten zien. Plaats foto’s bij het contactformulier om mensen net even dat juiste zetje in de richting te geven.

5. Een leuke bedanktpagina

Als iemand de moeite neemt om jouw contactformulier in te vullen – wat wil je dan?

“Bedankt voor het invullen. We nemen zo spoedig mogelijk contact op”?

Nee toch? Dit zegt helemaal niets!

Stuur mensen naar een gezellige /bedankt pagina, waarbij ze net even dat beetje extra krijgen. Een grappig filmpje, een leuke foto, een enthousiaste reactie. Kijk bijvoorbeeld naar onze 5-jaar viering. Als je je inschrijft voor ons jubileum, krijg je vervolgens deze bedankt-pagina. Heel anders dan een standaard bedankt-pagina.

bedankt pagina odiv oude mac

6. Veelgestelde vragen

Stel dat jouw contactpagina helemaal platgelopen wordt met vragen die vaker gesteld worden – voeg dan een link naar de veelgestelde vragen toe. Vragen over retourbeleid, vragen over garanties etc., vallen natuurlijk makkelijk te tackelen in een veelgestelde vragen blok, zodat je hopelijk minder berichten binnen krijgt.

7. Pro-tip: doe af en toe een controle

Ja, het klinkt bijna te simpel om waar te zijn, maar toch zien we net iets te vaak voorbijkomen: je vult je eigen contactformulier natuurlijk nooit in, maar doe dat af en toe wel. Zie je vervolgens het bericht ook binnenkomen in je mail? En in de achterkant van de website?

Gewoon eenmaal per kwartaal even 10 seconden pakken om je belangrijkste formulieren na te lopen, kan een flink verschil maken.

What’s next?

Als eerste, volg even bovenstaande best practices op. Zorg ervoor dat alle informatie toegankelijk is, dat alles werkt en dat het er mooi uit ziet. In dat geval heb je in de basis een goede contactpagina. Dus, wat nu?

Optimaliseren!

Je kan proberen om meer bezoekers naar je website te trekken. Je kan proberen om data te analyseren om te zien waar de pijnpunten in de website zitten, zodat je meer omzet/leads uit je huidige bezoekers haalt. Je kan het ook combineren. Feit is dat de ‘customer journey’ steeds meer online plaatsvindt, en dat de verwachting steeds hoger wordt. Dus dat betekent dat het belangrijk is om aan de slag te blijven met je online marketing.

Hulp bij nodig? Neem vooral contact op – vinden we leuk.