De kwaliteit van jouw LinkedIn-gebruik

“SSI Score” betekent “Social Selling Index”. Met andere woorden: hoe goed ben jij in het “verkopen” van jezelf en je merk? Dit is te allen tijde op te vragen bij LinkedIn zelf. Het enige wat je hoeft te doen is op deze link te klikken en in te loggen met je LinkedIn-profiel. Er wordt een score berekend die tussen de 0 en de 100 ligt, en de kwaliteit van jouw LinkedIn-gebruik laat zien. Dit is de LinkedIn SSI Score in een notendop.

Vier componenten

Maar op basis waarvan wordt je LinkedIn SSI Score nou bepaald? De score is opgebouwd uit vier componenten, te weten:

  • “Uw professionele merk creëren”
  • “De juiste personen vinden”
  • “Informatie uitwisselen”
  • “Relaties opbouwen”

Componenten van de LinkedIn SSI Score

Vanzelfsprekend is het voor jezelf of je merk belangrijk om hoog te scoren op de Social Selling Index. Maar welke factoren beïnvloeden de vier componenten nou precies?

Het creëren van een professioneel merk

Deskundigheid van je profiel

Deze is vrij eenvoudig te beïnvloeden. Het komt er eigenlijk op neer in welke mate je profiel ingevuld is. Dus vul zo specifiek mogelijk je vorige banen in en voeg je studies toe, zodat je het predikaat “zeer deskundig” of zelfs “all star” krijgt.

Onderschrijving van je vaardigheden

Waarschijnlijk heb je het zelf al wel eens gezien wanneer je iemands profiel bezoekt; je wordt gevraagd wat de belangrijkste eigenschap van deze persoon is. Hoe meer onderschrijvingen je vanuit je LinkedIn-netwerk ontvangt, hoe sterker je professionele merk.

Koppeling Rich Media

Wanneer je via Slideshare content toevoegt aan je profiel, heeft dit eveneens een positieve invloed.

Het schrijven van artikelen en blogs

Wanneer je regelmatig nieuwe content schrijft, is de kans ook groter dat mensen dit zullen lezen. Mogelijk neemt hierdoor ook het aantal volgers toe. Hierdoor zal je SSI Score stijgen.

Het zoeken en vinden van de juiste personen

Deze component kun je beïnvloeden door o.a.:

  • LinkedIn dagelijks te gebruiken
  • Regelmatig de zoekfunctie van LinkedIn te gebruiken
  • LinkedIn-profielen van anderen te bekijken
Informatie uitwisselen

Ook het uitwisselen van informatie met anderen is belangrijk. Zorg er dus voor dat:

  • Je regelmatig content van anderen deelt, als “interessant” aanmerkt of erop reageert
  • Mensen hetzelfde doen bij jouw posts
  • Je lid bent van diverse relevante LinkedIn-groepen en hierin actief bent
Het opbouwen van relaties

LinkedIn is hét online netwerkplatform bij uitstek, dus zorg ervoor dat je connecties vormt met relevante personen. Dit kunnen personen met hoge en lage functies zijn en uit de tweede en derde graad van je netwerk. Let wel op, dat je niet teveel uitnodigingen verstuurt naar jan en alleman. LinkedIn kan het in dat geval als een soort spam gaan zien.

LinkedIn SSI Score

Het belang van een hoge score

Uiteraard dien je je niet volledig blind te staren op de LinkedIn SSI Score. Het is immers maar een getal en je kunt ook prima op andere manieren aan je netwerk bouwen. Echter, hoe hoger dit getal is, hoe eerder je zult worden getoond in de zoekresultaten op LinkedIn. En aangezien LinkedIn hét online netwerkplatform bij uitstek is, is de kans ook groter dat een hoge score ook betere professionele kansen voor je zal bieden.

Meer weten over LinkedIn? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier.