Aan de slag met jouw kwaliteitsscore? Wij helpen je graag op weg!

Wat is het effect van de Google Ads kwaliteitsscore?

Elk zoekwoord waarop je adverteert in Google Ads krijgt een eigen score van 1 t/m 10. Hoe hoger deze score is, hoe lager je kosten per klik zullen zijn:

  • Score 10: 50% lagere CPC
  • Score 9: 44,2% lagere CPC
  • Score 8: 37,5% lagere CPC
  • Score 7: 28,6% lagere CPC
  • Score 6: 16,7% hogere CPC
  • Score 5: benchmark
  • Score 4: 25% hogere CPC
  • Score 3: 67,3% hogere CPC
  • Score 2: 150% hogere CPC
  • Score 1: 400% hogere CPC

Bron: Wordstream

Daarnaast zullen je advertenties ook vaker in Google verschijnen als je hogere kwaliteitsscores hebt. Alle reden dus om met deze score aan de slag te gaan.

hoe werkt de google ads kwaliteitsscore

Hoe kan ik de kwaliteitsscore bekijken?

  1. Log hier in op je Google Ads account: https://ads.google.com/intl/nl_NL/home/
  2. Klik nu op ‘Zoekwoorden’ in het tweede (lichtgrijze) linker-menu.
  3. Klik nu op ‘Kolommen’ en vervolgens op ‘Kolommen aanpassen’.
  4. Klik dan op de categorie ‘Kwaliteitsscore’ en zet een vinkje bij ‘Kwaliteitsscore’.
  5. Klik op de blauwe button genaamd ‘Toepassen’.

De kwaliteitsscore is nu zichtbaar achter je zoekwoorden.

Hoe kan ik de kwaliteitsscore verbeteren?

Google bepaalt de kwaliteitsscore aan de hand van drie verschillende onderdelen. Elk van deze onderdelen krijgt een beoordeling van ‘Lager dan het gemiddelde’, ‘Gemiddeld’ of ‘Hoger dan het gemiddelde’. Samen vormen deze drie onderdelen de kwaliteitsscore van een zoekwoord.

De drie onderdelen waar je op moet letten zijn Advertentierelevantie, Verwachte CTR en Ervaring op de landingspagina

onderdelen kwaliteitsscore

Advertentierelevantie

Bij dit onderdeel kijkt Google hoe relevant je advertentietekst is voor de bijbehorende zoekwoorden. Dit onderdeel kan je eenvoudig verbeteren door je zoekwoorden te verwerken in je advertentie. Zorg er minimaal voor dat het zoekwoord in één van de koppen staat. Verder kan je het zoekwoord nog verwerken in de beschrijving(en) en achter de zichtbare URL in pad 1 of pad 2.

Zorg er verder voor dat je niet teveel zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep plaatst. Hoe meer zoekwoorden in één advertentiegroep staan, hoe moeilijker het wordt deze op een goede manier in je advertenties te verwerken.

Twijfel je of je advertentierelevantie optimaal is? Vraag je dan af of de advertentie relevant is voor iemand die op jouw gekozen zoekwoord(en) zoekt. Zo ja, dan zit je helemaal goed!

advertentierelevantie

Verwachte CTR

Hier voorspelt Google hoe groot de kans is dat er op je advertentie geklikt wordt bij een zoekopdracht naar één van je zoekwoorden. Deze voorspelling doet Google op basis van je historische data in Google Ads. Je beoordeling hier is dus afhankelijk van hoe hoog je CTR in het verleden is geweest.

De beste manier om dit onderdeel van de kwaliteitsscore te verbeteren is om je CTR te verhogen. Dit doe je bijvoorbeeld al door je zoekwoorden in je advertentie te verwerken zoals besproken bij de advertentierelevantie.

Daarnaast is het belangrijk om doorlopend meerdere advertenties tegen elkaar te testen. Maak dus altijd minimaal twee verschillende advertenties per advertentiegroep en ga testen welke de hoogste CTR behaalt. Door dit structureel te blijven doen zal je CTR doorlopend verbeteren en daarmee je kwaliteitsscores.

Een laatste tip die je kunt toepassen is om regelmatig niet-relevante zoektermen uit te sluiten van je campagnes. Door dit regelmatig te doen verlaag je het aantal keer dat je zichtbaar bent op deze zoekopdrachten waardoor je gemiddelde CTR verhoogd wordt.

Ervaring op de bestemmingspagina

Tenslotte speelt je bestemmingspagina (ook wel landingspagina genoemd) een belangrijke rol. Google kijkt hierbij naar hoe relevant en nuttig je pagina is voor mensen die op je advertentie klikken. Zorg er voor dat de pagina overzichtelijk is en dat de teksten aansluiten op je zoekwoorden. De meest praktische manier om deze score te verbeteren is dus om je zoekwoorden in de teksten op de pagina te verwerken.

Doe tenslotte nog een algemene check: is het duidelijk waar de pagina over gaat? En is het duidelijk welke actie er van de bezoeker wordt verwacht? Als je beide vragen met ja kan beantwoorden zit je goed!

Voor alle drie de onderdelen van de kwaliteitsscore is een aparte kolom beschikbaar waarin je jouw beoordelingen kunt zien. Deze kan je op dezelfde manier toevoegen als de kwaliteitsscore-kolom.

ervaring op de landingspagina verbeteren

Wat nog meer?

Hierboven vindt je de meest concrete verbeteringen waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. Toch kan het voorkomen dat je alles ‘perfect’ hebt gedaan maar je toch een lage kwaliteitsscore houdt. Dat komt omdat Google ook nog een aantal andere meeneemt in de beoordeling van de kwaliteitsscore.

Google kijkt namelijk veel naar de historie van je Google Ads account en van de zoekwoorden waarop je adverteert. Als er op een bepaald zoekwoord veel advertenties van lage kwaliteit te vinden zijn, zal je voor dat zoekwoord moeilijk een hoge score kunnen behalen (zelfs als je alles goed doet).

google kwaliteitsscore afbeelding

Wat kan je van ODIV verwachten?

Je mag van ons de volgende drie punten verwachten:

  1. Proactiviteit: wij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden. Wanneer er updates interessant voor jou zijn, voeren we die automatisch door. We optimaliseren daarnaast structureel, zodat je nooit te veel betaalt of geld uitgeeft aan zoekwoorden waar geen relevante bezoekers uitkomen.
  2. Begrijpelijk: we moeten het niet moeilijker maken dan het is. In onze rapportages en meetings zullen we ervoor zorgen dat alles duidelijk is wat we doen.
  3. Resultaat: doordat we alles kunnen doormeten, weten we precies wat de kosten en baten zijn. Dus, dat betekent dat jij volledig inzicht heb in hoe goed het gaat.
wat kan odiv voor jouw kwaliteitsscore doen?

Advies nodig om jouw kwaliteitsscore te verbeteren? Wij helpen je graag!

I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Onze Google Ads specialisten

  • Martijn Hoekstra

    Lead Search
  • Thi-Lien Kuijl

    SEA Specialist
  • Frederique Boitelle

    SEA Specialist
  • Ruben Ort

    SEA Specialist
  • Daan Weijs

    SEA Specialist

FAQ

  • Wat is een kwaliteitsscore van een advertentie?

    Kwaliteitsscore is de score die Google Ads jouw zoekwoorden geeft. Deze score is voornamelijk gebaseerd op advertentierelevantie, verwachte CTR en ervaring op de bestemmingspagina. De kwaliteitsscore heeft invloed op jouw positie in de veiling van Google Ads. Een hoge kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je een betere positie in de veiling hebt zodat je uiteindelijk een lagere CPC kan bewerkstelligen.

  • Welke onderdelen bepalen de kwaliteitsscore bij SEA?

    De 3 voornaamste onderdelen zijn: advertentierelevantie, verwachte CTR en de ervaring op de bestemmingspagina. Dit zijn scores die Google ook weergeeft bij elk individueel zoekwoord. Maar in de praktijk bestaat de kwaliteitsscore uit meer onderdelen dan dat. Er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de historie van jouw Google Ads account en de andere zoekwoorden waar je op adverteert.

  • Hoe verbeter je de advertentie relevantie?

    Je kan dit eenvoudig verbeteren door jouw zoekwoorden te verwerken in jouw advertentieteksten. Dit kan door bijvoorbeeld een {keywordinsert} te gebruiken. Dit werkt alleen voor zoekwoorden die in een kop passen, dus maximaal 30 tekens inclusief spaties. Om problemen met de relevantie te voorkomen is het ook een goed idee om niet gebruik te maken van teveel zoekwoorden. Hoe meer zoekwoorden in jouw advertentiegroep, hoe lastiger het wordt om de advertentie relevantie hoog te houden.

  • Hoe verbeter je de verwachte CTR?

    Dit is gebaseerd op de historische data uit jouw Google Ads account. Er is geen directe manier om deze te verhogen. Je zal namelijk jouw CTR omhoog moeten krijgen. Dit kan door op de andere punten van de kwaliteitsscore beter te scoren. Hierdoor word je al hoger vertoond en zal jouw CTR ook stijgen. Daarnaast is het ook altijd een goed idee om verschillende advertenties tegen elkaar te testen om de beste CTR te behalen. Ook kan het helpen om zoektermen uit te sluiten die niet relevant zijn voor jouw advertentie.

  • Hoe verbeter je de ervaring op de bestemmingspagina?

    Om de ervaring op de bestemmingspagina score te verhogen kan je verschillende dingen aanpassen. Google checkt hoe relevant en nuttig jouw pagina is met betrekking tot jouw zoekwoorden. Daarom is het goed om te zorgen dat jouw zoekwoorden verwerkt worden op de landingspagina en dat de pagina makkelijk te lezen en navigeren is.