Zijn je keuzes voor zoekmachinemarketing anders dan voor social media marketing? Of begint alles een beetje op elkaar te lijken? Komt dat nou door de platformen zelf of komt dat door de gebruiker en de manieren waarop zij de platformen gebruiken?

Er zijn in de loop der jaren veel ontwikkelingen geweest die de organische zoekresultaten van onder andere Google beïnvloed hebben. Ook zijn er genoeg veranderingen geweest binnen zoekmachines die invloed hebben op de inzet van social media. Daar komt nog eens bij dat we als mensen de platformen op een heel andere manier gebruiken dan we dat voorheen deden.

In dit blog neem ik je mee door de (invloed van de) veranderingen van Social Engine Optimization.

Social SEO voorbeeld

Veranderingen in zoekmachineoptimalisatie

Waar je voorheen alleen tekstuele zoekresultaten kreeg op basis van je zoekopdracht, mag je tegenwoordig ook visuele antwoorden verwachten. Deze antwoorden krijg je in afbeeldingen, video’s, blogs en social media uitingen. Bij het laatste kun je bijvoorbeeld denken aan de LinkedIn nieuwsbrieven die getoond worden in de Google zoekresultaten. Immers als die nieuwsbrief antwoord geeft op het onderwerp waarop gezocht wordt, is het relevant en zal deze getoond worden.

Social media zijn zoekmachines

Ook zijn er een aantal ontwikkelingen in social media die invloed hebben op SEO en andersom. Voorheen werkte je aan je website om ervoor te zorgen dat je beter vindbaar werd, doordat je zo een goed mogelijke positie kon krijgen in de zoekresultaten. Dit proces kennen we allemaal als SEO, Search Engine Optimization.

Tegenwoordig kun je ook je social media kanalen optimaliseren om beter gevonden te worden in zoekmachines. Enerzijds is het door de ontwikkelingen binnen de Google zoekmachine extra interessant om je social media en je social content, Social Engine Optimization te verzorgen. Wanneer jouw social media en je content SEO technisch opgemaakt zijn zul je zien dat dit impact heeft op de zoekresultaten in Google.

Anderzijds zul je ook zien dat het invloed heeft op de vindbaarheid van jouw bedrijf binnen social media. Wanneer jouw bedrijfspagina, persoonlijke profiel en/of content/social engine optimised zijn, zul je zien dat je binnen het social kanaal ook gemakkelijker gevonden wordt. Het optimaliseren van jouw social media en je content binnen social media noemen we voor het gemak Social Engine Optimization (SEO). Er zijn ook social media die je tools en rapportages bieden om je pagina’s te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de SSI Score van LinkedIn. Het wordt ook steeds belangrijker want de nieuwe generaties gebruiken social media heel anders dan generatie Y en ouder. Zo gebruikt generatie Z bijvoorbeeld TikTok zoals oudere generaties Google als zoekmachine gebruiken.

Componenten van de LinkedIn SSI Score

 

Het heeft dus dezelfde afkorting en feitelijk bijna dezelfde naam. De werking en het resultaat ervan is ook hetzelfde. Search engine optimization bestaat uit drie onderdelen: techniek, content en linkbuidling. Voor social engine optimization geldt dit ook. Dit schets ik met de volgende activiteiten.

Je verzorgt je techniek, door gebruik te maken van de features van het platform en alles compleet in te richten. Denk hierbij aan het juist gebruiken van de indeling:

  • header/photo/info/functie
  • overzicht informatie die op de pagina te vinden is
  • afsluitende call to action (CTA)

Je optimaliseert je content voor je doelgroep door het gebruiken van:

  • relevante keywords
  • hashtags
  • tags
  • het delen van kennis in je content

Als laatste heb je de juiste connecties die ervoor zorgen dat het bereik gerealiseerd wordt bij de meest relevante mensen. De mensen die jouw kennis graag consumeren. Dit kun je vergelijken met linkbuilding. Hoe meer relevante mensen jouw content consumeren en hoe meer mensen engagement tonen, hoe beter jouw content verspreid wordt. Hoe beter het verspreid wordt, hoe groter het bereik, hoe beter de vindbaarheid. Heb je nou aan alle drie de voorwaarden voldaan, zul je zien dat het social media platform jou als een autoriteit ziet en zullen jij en de content die je maakt, nog beter gevonden worden.

Wil je nou meer inzicht of tips krijgen hoe social engine optimization voor jou kan werken, neem dan contact op met een van onze social specialisten. Zij helpen je graag verder.

Hulp van specialisten!