Hoe zet ik een retargeting campagne op?
Om een retargeting te maken heb je per (social) media kanaal een bedrijfsmanager nodig. Verder dien je het pixel of de tag van het medium op je website te plaatsen. Deze pixel of tag zullen voor je bijhouden wie je website bezoekt.
Via de bedrijfsmanager van Facebook kun je dan je retargeting doelgroep maken voor Facebook en Instagram in de advertentiemanager. Dat doe je via Doelgroepen. Die vind je op volgende plek in de bedrijfsmanager.

Een retargeting campagne opzetten via LinkedIn? Dat gebeurd op dezelfde manier als via Facebook. In de campagne manager vind je onder assets de gematchte doelgroepen. Daar kies je dan voor website.

Ook via Google Ads kun je gemakkelijk een retargeting campagne opzetten. Dat kan in de campagne manager onder doelgroepen. Daar selecteer je dan: Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf.

Onderstaand een aantal voorbeelden van doelgroepen die mogelijk interessant zijn om een retargeting campagne voor op te zetten:
- Bezoekers die de winkelmand gevuld hebben, maar niet hebben afgerekend.
- Personen die op een pagina met een invulformulier zijn geweest, maar niet op de bedanktpagina zijn gekomen.
- De 25% bezoekers die het langst op jouw site zijn geweest én een productvideo hebben bekeken.
Naast een retargeting campagne op basis van website bezoek, kun je ook retargeting campagne maken op basis van interactie met je social media.

Je kan dan voor de volgende opties kiezen:
- Engagement: op basis van mensen die berichten op jouw Facebook- of Instagrampagina hebben geliket.
- Videoweergaven: mensen die een bepaalde video op jouw pagina voor een bepaald percentage hebben uitgekeken.
- Eventbezoekers: personen die hebben aangegeven naar jouw Facebook-evenement te gaan, of hierin geïnteresseerd zijn.
Wanneer je de retargeting doelgroepen hebt aangemaakt, kun je deze groep ook uitsluiten van een campagne. Voorbeeld: je wil mensen bereiken die het winkelmandje gevuld hebben en niet hebben afgerekend. Maar je wil de mensen die wel hun product gekocht hebben niet meer bereiken. Dat is zonde van je geld en je zorgt hoogstwaarschijnlijk voor irritatie. Dan sluit je de retargeting doelgroep uit van je campagne in de advertentiemanager.
Social media training
Wil je nou nog meer weten over hoe retargeting ingezet kan worden voor jouw bedrijf? Of ben je sowieso geïnteresseerd om meer conversies te behalen met je social media advertenties? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een social media training bij ODIV. Gedurende deze training leer je alles over social media advertising om er zelf mee aan de slag te gaan.