Wil jij met performance marketing aan de slag? Wij helpen je graag!

Wat is performance marketing?

Performance marketing is de combinatie van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Resultaten die invloed hebben op de groei van het bedrijf. Dit kunnen resultaten zijn als.

  • het aantal klikken
  • het aantal pagina-bezoeken
  • het aantal downloads van een online product. Dit kan een whitepaper of een brochure zijn
  • het aantal contactformulieren dat is ingevuld
  • het aantal items dat is toegevoegd aan een winkelmandje
  • het aantal gekochte producten/diensten
performance marketing

Hoe meet je performance marketing?

Kenmerkend voor performance marketing is dus dat er meetbare resultaten uit de activiteiten vloeien die aantoonbaar toegeschreven kunnen worden aan die activiteiten. Dit betekent automatisch dat je de kosten en opbrengsten ook kan toeschrijven aan de activiteiten. Bekende vormen hiervan zijn:

  • het betalen per klik (kosten per klik, CPC)
  • betalen per lead (kosten per Lead, CPL)
  • het betalen per conversie (kosten per verkoop, CPS of CPA)
Creativiteit Performance Marketing

Wat zijn de voordelen van performance marketing?

Nu elke vertoning, klik en lead belangrijk meetbaar is, kunnen bedrijven hun ROI maximaliseren met een data-gedreven aanpak. Zo levert performance marketing aan een bedrijf:

  • Meetbare resultaten, doordat we met online marketing werken is alles meetbaar. Van het aantal vertoningen, tot het aantal herhaalaankopen, alles is te meten en te analyseren.
  • ROI-gericht, de campagnes zijn gebaseerd op doelstellingen. Hierdoor kan er heel gericht worden geadverteerd en geoptimaliseerd met als doel rendement.
  • Data-gedreven optimalisaties, alles van de advertenties tot op de website is meetbaar. De optimalisaties die worden doorgevoerd kunnen daardoor gekozen worden op basis van ervoor behaalde resultaten.
  • Lager risico, doordat performance marketing gebruikmaakt van veel kanalen zijn de campagnes heel flexibel. Hierdoor worden de risico’s gespreid en ben je niet gebonden aan één inkomstenstroom.

Voorbeelden van performance marketing

De inzet van online marketing en advertenties is goed meetbaar. Het zijn activiteiten die gericht zijn op resultaat en waarvan de waarde goed te bepalen is aan de hand van de opbrengst.

In de praktijk worden er vooral campagnes mee bedoeld die zich richten op het concreet genereren van leads of het verhogen van de omzet. Voorbeelden van performance marketing activiteiten zijn:

  • een leadgeneratie campagne via LinkedIn door de inzet van leadforms
  • een Facebook advertentie campagne met een productaanbod die leidt naar een productpagina in een webshop
  • een chatbot die de persoonsgegevens verzameld van een prospect doordat deze prospect vragen had over een dienst
  • een e-mailmarketing campagne gericht op het aanbieden van een aanvullende dienst die leidt naar een aanvraagformulier
  • een Google advertising campagne met de promotie van een e-book dat in ruil van e-mailadres en andere gegevens gedownload kan worden

Er is dus altijd een duidelijke verwachting en een meetbaar verband tussen de marketingacties en het resultaat. Doordat online marketing zich uitstekend leent voor dit type marketing, is dat ook een go-to route om performance marketing mee op te zetten. Deze vorm van marketing is ook populair omdat je er relatief gemakkelijk mee kunt testen. Bovendien kun je eenvoudig opschalen en zie je duidelijk waar verzadiging optreedt.

Zoekmachine marketing presentatie Digitalks 2022

Meer weten over hoe wij performance marketing inzetten voor klanten?

De belangrijkste voorwaarden voor een goed resultaat

Een goed scorende performance marketing campagne zal aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is meer dan alleen een bak geld in advertenties gieten. Als je let op een aantal belangrijke punten zul je meer succes hebben met je campagnes.

Juiste kanaal op het juiste moment

We beginnen met een inkopper. Het klinkt heel simpel, maar het wordt nog te vaak verkeerd gedaan. Kies een kanaal dat past bij jouw doelgroep. Voorbeeld: Als jouw doelgroep actief is op Instagram en hier ook ontvankelijk blijkt te zijn voor jouw content is het verstandig om hier actief te zijn. Je kunt met meerdere kanalen experimenteren en de kanalen overhouden die het beste scoren. Houd hierbij ook rekening met timing. Het kan zijn dat jouw LinkedIn campagne goed overdag scoort en jouw Instagram campagne voor dezelfde doelgroep juist in de avond. Daarnaast is het ook verstandig om rekening te houden met het apparaat dat jouw doelgroep gebruikt. Op mobiel wordt content anders geconsumeerd dan op een desktop of tv.

Social kanalen

Bepaal de customer journey en stem je funnel af

Het is van belang dat jouw communicatie afgestemd is op de customer journey van jouw doelgroep. De uitingen die je inzet kunnen het beste naadloos op elkaar aansluiten om de doelgroep zo goed mogelijk door de klantreis te loodsen. Een voorbeeld:

Wanneer je doelgroep zoekt op termen als TikTok adverteren, is het handig als de advertentie aangeeft dat je meer informatie kan vinden over het adverteren op het social video kanaal. Daarna is het de bedoeling dat je op een landingspagina landt waar daadwerkelijk meer informatie staat.

Wees origineel en creatief!

Investeer in een goede creatieve opzet van jouw marketingactiviteiten zodat de hele funnel van voor naar achter strak in elkaar zit. Originaliteit zal ervoor zorgen dat jouw doelgroep geïnspireerd en gemotiveerd wordt. Vertaal dit door naar een strategische marketingplan en baseer daar je concrete idee en activiteiten op. Voorzie jouw campagne van een krachtig thema en laat dit naar voren komen door goed beeld- en taalgebruik. De juiste creatieve invalshoeken kunnen jouw campagnes onderscheidend maken van die van je concurrent en daardoor de performance van jouw campagnes verhogen.

Creativiteit Performance Marketing

Meten is weten

Ook dit klinkt hartstikke logisch, maar gaat nog te vaak goed mis. Een belangrijke taak van performance marketeers is het doorlopend analyseren en optimaliseren van campagnes. Dat betekent wel dat je moet kunnen zien waar bepaalde verbetermogelijkheden liggen. Als je campagne bestaat uit meerdere customer journey stappen zul je op al deze punten de juiste meetindicatoren moeten instellen. Dit geldt voor zowel de online kanalen die je gaat inzetten als je eigen website. Beheer je belangrijkste conversies en gebeurtenissen in je ads manager en bepaal de events voor je website in tag manager. Dit is ook van belang om uiteindelijk een goede ROI te kunnen bepalen.

meten is weten

Belangrijke indicatoren

Een aantal belangrijke indicatoren voor een campagne als we kijken naar zoekmachine advertentie:

  • het aantal impressies en het vertoningspercentage
  • het aantal klikken op jouw advertentie
  • de momenten gedurende de dag waarop de klikken plaatsvinden
  • de dagen waarop er geklikt wordt
  • de achterliggende zoekwoorden waarop jouw advertentie is vertoond
  • welke van jouw advertentievarianten het vaakst is vertoond
  • welke variant leidde tot de meeste conversies

Dit zijn slechts een aantal KPI’s die gekoppeld zijn aan een onderdeel van jouw campagne. Namelijk het voorlaatste deel van de klantreis. Want jouw doelgroep is hier al op zoek naar jouw product of diensten. Wanneer je dit voor ieder onderdeel van jouw campagnes kan definiëren, wordt het gemakkelijker om de juiste aanpassingen te doen. Hierdoor zal de kwaliteit en het rendement van jouw campagne alleen maar beter worden.

Denk je er over na om performance marketing in te zetten om jouw resultaten te verbeteren?

Wat onze klanten zeggen

I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Wij helpen je graag met performance marketing!

Veelgestelde vragen over Performance marketing

  • Wat kost performance marketing?

    De kosten van performance marketing zijn afhankelijk van een aantal factoren. Als je zelf aan de slag gaat met performance marketing kost het je je eigen tijd, het leerproces en het mediabudget. Kies je ervoor om de marketing uit te besteden dan verschilt dit per online marketing bureau.

    Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: mediabudget en uren. Uren betekent hoeveel uren onze experts maandelijks nodig hebben om de campagnes te optimaliseren. Mediabudget is het budget dat nodig is om advertenties op Facebook, Google en andere kanalen in te kopen.

    Op basis van je doel maken we een inschatten van de kanalen en het budget die nodig zijn om je doel te bereiken.

    Het resultaat is een compleet voorstel waarin de strategie, de inzet van verschillende online marketingkanalen en de bijbehorende mediatiming en budget zijn opgenomen. Ook geven we per kanaal zoveel mogelijk de verwachte resultaten aan.

    Zo weet je vooraf altijd waaraan je budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Daarnaast werken wij niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat is performance marketing?

    Performance marketing is het inzetten van marketing activiteiten puur en alleen gericht op meetbare resultaten. Voorbeelden van resultaten zijn: klikken en pagina-bezoeken, maar ook leads en bestellingen. Online marketing is hier erg geschikt voor, omdat online (bijna) alles meetbaar is. Performance marketing activiteiten zijn bijvoorbeeld: een leadgeneratie campagne via LinkedIn, of een Google Ads campagne met de promotie van een e-book.