Performance marketing bureau Utrecht

Als marketingprofessional ben je vaak bezig met performance marketing. Het is fijn om een mooi merk te hebben met een strakke website en leuke banners op social media. Maar uiteindelijk draait het om de resultaten die je behaald met marketing en sales activiteiten. Het gericht sturen op resultaat kan met performance marketing, maar wat is dan performance marketing en wat kun jij er mee? ODIV is een performance marketing bureau in Utrecht en we vertellen je graag meer over dit mooie vak.

Marketeer Soraya aan het werken

Waarom is performance marketing belangrijk?

Met behulp van performance marketing ga je heel doelgericht te werk. Heel belangrijk dus als je bepaalde afzet, omzet of winstdoelstellingen geformuleerd hebt en die wil realiseren. Met behulp van performance marketing ga je kijken hoe je deze doelstelling zo efficiënt mogelijk kan behalen. Er zijn een aantal zaken die verbeteren wanneer je performance marketing goed aanpakt:

Betere ROAS of ROI

Voordat je aan de slag gaat met je campagnes, bepaal je welke ROAS (Return on Ad Spend) en ROI (Return on Investment) je moet halen om winst te maken? Belangrijk is dat jouw marketing hierin meegenomen wordt en dat je dus kan sturen op het realiseren van een goede ROAS.

Hogere omzet

Doordat je gaat sturen op resultaat, namelijk een goede ROAS, zul je zien dat na het opschalen van je campagnes je ook meer gaat verkopen. Dit zal zorgen voor een hogere omzet.

Beter benutten van je marketingkanalen en budgetten

Het laatste punt is dat je ook steeds meer uit je marketingkanalen en je budget zal halen. Doordat je campagnes steeds beter en efficiënter worden, kun je opschalen en kun je concreet toewerken naar je doelstelling.

Meetbare resultaten en data-gedreven optimalisaties

Middels online marketing is (bijna) alles meetbaar. Van het aantal vertoningen, tot het aantal herhaalaankopen, alles is te meten en te analyseren. Alles is meetbaar, van de advertenties tot op de website. Je hoeft dus niet meer op gevoel je zaken aan te passen en te verbeteren, maar kan dat dus op basis van de cijfers doen. Data-gedreven optimalisaties zijn ook makkelijker te verantwoorden bij de financiële afdeling.

Hoe werkt performance marketing?

Performance marketing is de combinatie van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Resultaten die invloed hebben op de groei van het bedrijf. Dit kunnen resultaten zijn als:

  • het aantal klikken
  • het aantal pagina-bezoeken
  • het aantal downloads van een online product. Dit kan een whitepaper of een brochure zijn
  • het aantal contactformulieren dat is ingevuld
  • het aantal items dat is toegevoegd aan een winkelmandje
  • het aantal gekochte producten/diensten

De belangrijkste voorwaarden voor een goed resultaat

De inzet van online marketing en advertenties is goed meetbaar. Het zijn activiteiten die gericht zijn op resultaat en waarvan de waarde goed te bepalen is aan de hand van de opbrengst.

In de praktijk worden er vooral campagnes mee bedoeld die zich richten op het concreet genereren van leads of het verhogen van de omzet. Voorbeelden van performance marketing activiteiten zijn:

  • een leadgeneratie campagne via LinkedIn door de inzet van leadforms
  • een Facebook advertentie campagne met een productaanbod die leidt naar een productpagina in een webshop
  • een chatbot die de persoonsgegevens verzameld van een prospect doordat deze prospect vragen had over een dienst
  • een e-mailmarketing campagne gericht op het aanbieden van een aanvullende dienst die leidt naar een aanvraagformulier
  • een Google advertising campagne met de promotie van een e-book dat in ruil van e-mailadres en andere gegevens gedownload kan worden

Er is dus altijd een duidelijke verwachting en een meetbaar verband tussen de marketingacties en het resultaat.

Hoe weet ik of performance marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Performance marketing kan werken voor jouw bedrijf als je je focust op resultaat. Denk hierbij aan het realiseren van verkopen of het genereren van leads. Je hebt een bepaalde doelstelling die je in een bepaalde periode wil behalen en daarop ga je je marketing inrichten. Je gaat dus heel doelgericht en datagedreven te werk met je online marketing. Je rekent alles terug in de investering en een ROAS. Met andere woorden, je gaat heel cijfermatig toewerken naar het gewenste resultaat.

Waarom performance marketing uitbesteden?

Performance marketing is het continu optimaliseren van alle facetten (kanalen en features) in de marketing funnel. Bij sommige onderdelen is specialistische kennis vereist om de beste resultaten te halen. Als je performance marketing uitbesteedt aan een bureau, mag je verwachten dat deze volledig op de hoogte is van alle nieuwe kanalen, features en trends. Als het bureau dit voor jou oppakt, houd jij meer tijd en aandacht over voor je bedrijf, producten en werkzaamheden.

Wat is een performance marketing bureau?

Een performance marketing bureau is een bureau met specialisten op het gebied van performance marketing. Dit kan een divers portfolio van expertises zijn. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine specialisten, social media specialisten, data analisten, e-mail en automation specialisten. Je hebt als bureau deze diversiteit nodig omdat je wil beschikken over een palet van collega’s die in ieder onderdeel van online marketing kunnen zorgen voor de beste performance van een kanaal. Al deze onderdelen los, zullen ook met elkaar moeten communiceren om de beste resultaten te halen.

Een bureau zorgt ervoor dat deze expertises met elkaar samenwerken om uiteindelijk een zo hoog mogelijke ROAS en ROI te behalen voor jouw bedrijf.

Marketeers Thi-Lien en Soraya aan het werken

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

ODIV is een senior online marketing team. We hebben meerdere performance marketeers in dienst die de fijne kneepjes van performance marketing begrijpen. Ze werken met de nieuwste platforms en tools. Hierdoor zijn ze volledig op de hoogte en kunnen ze jou volledig ontzorgen op online marketinggebied. Dat betekent dat jij meer tijd en aandacht overhoudt voor je dagelijkse werkzaamheden.

Wij werken met alle plezier voor:

Team performance marketing

Ruben Ort

SEA Specialist

Willem Wattez

Social Media Specialist

Frederique Boitelle

SEA Specialist

Joost Fromberg

Managing Director

Leanne Sasker

Data & Automation specialist

Jessica Kroon

Social Specialist

Jacky Eickes

Content Specialist en Copywriter

Ingeborg Lip

SEO Specialist

Bruna Venturinelli

SEO Specialist

Veelgestelde vragen over marketing

Wat kost adverteren op TikTok?

Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.

Wat kost een B2B online marketing bureau?

Bij ODIV worden de kosten voor online marketing en display advertising bepaald door twee variabelen, het benodigde aantal uren voor optimalisatie en het mediabudget. Dit mediabudget is afhankelijk van je keuze in platforms, zoals Google en LinkedIn, evenals andere factoren zoals targeting en advertentietype. We bieden een transparant voorstel waarin de strategie, gebruikte kanalen en verwachte resultaten uiteengezet worden. Je hebt hierdoor altijd een duidelijk beeld van je uitgaven. ODIV zet in op helderheid: er zijn geen verborgen kosten en onze contracten zijn flexibel.

Waarom zou je B2B marketing uitbesteden?

Het uitbesteden van B2B-marketing aan een gespecialiseerd bureau biedt meerdere voordelen. Een bureau brengt expertise en jarenlange ervaring uit diverse klanten en branches mee, wat ten goede komt aan jouw bedrijf. Ze beschikken ook over de nieuwste marketingtools voor het analyseren van gegevens, optimaliseren van campagnes, en het meten van resultaten. Dit bespaart zowel kosten als tijd, waardoor jij je kunt richten op je primaire bedrijfsactiviteiten terwijl ervaren specialisten zorgen voor jouw marketing.

Wat is B2B marketing?

B2B-marketing (business-to-business marketing) is een strategische benadering van marketing die gericht is op het promoten en verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. In scherp contrast met Business-to-Consumer (B2C) marketing, waarbij de focus ligt op directe verkoop aan individuele klanten, legt B2B-marketing de nadruk op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met andere bedrijven.

In de wereld van B2B-marketing draait alles om het begrijpen van de specifieke behoeften, uitdagingen en doelstellingen van zakelijke klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen die aan deze eisen voldoen. Door middel van doelgerichte marketingstrategieën en tactieken, zoals contentmarketing, account-based marketing en professioneel netwerken, streeft B2B-marketing ernaar om zinvolle relaties op te bouwen, waarbij wederzijds vertrouwen en waardecreatie centraal staan.

Wat is een inbound marketing bureau?

Een inbound marketing bureau helpt bedrijven met strategie, contentcreatie, marketingtools en het aantrekken van waardevolle klanten via inbound marketing.

Wat is een inbound marketing strategie?

Dit is een plan waarmee je stap voor stap content creëert en verspreidt om bezoekers aan te trekken, leads te genereren en klanten te maken van jouw doelgroep.

Wat is het belang van inbound marketing?

Het helpt je om klanten te bereiken wanneer zij actief op zoek zijn naar oplossingen. Zo bouw je vertrouwen op en trek je relevante leads aan.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie waarmee je klanten aantrekt door waardevolle content te bieden, zoals blogs, video’s of whitepapers, en in te spelen op hun behoeften en vragen.