Hulp nodig of iemand om mee te sparren? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten!

Waarom is performance marketing belangrijk?

Met behulp van performance marketing ga je heel doelgericht te werk. Heel belangrijk dus als je bepaalde afzet, omzet of winstdoelstellingen geformuleerd hebt en die wil realiseren. Met behulp van performance marketing ga je kijken hoe je deze doelstelling zo efficiënt mogelijk kan behalen. Er zijn een aantal zaken die verbeteren wanneer je performance marketing goed aanpakt:

performance marketing

Betere ROAS of ROI

Voordat je aan de slag gaat met je campagnes, bepaal je welke ROAS (Return on Ad Spend) en ROI (Return on Investment) je moet halen om winst te maken? Belangrijk is dat jouw marketing hierin meegenomen wordt en dat je dus kan sturen op het realiseren van een goede ROAS.

Hogere omzet

Doordat je gaat sturen op resultaat, namelijk een goede ROAS, zul je zien dat na het opschalen van je campagnes je ook meer gaat verkopen. Dit zal zorgen voor een hogere omzet.

Beter benutten van je marketingkanalen en budgetten

Het laatste punt is dat je ook steeds meer uit je marketingkanalen en je budget zal halen. Doordat je campagnes steeds beter en efficiënter worden, kun je opschalen en kun je concreet toewerken naar je doelstelling.

Positioneren-als-autoriteit-Zoekmachine-marketing

Meetbare resultaten en data-gedreven optimalisaties

Middels online marketing is (bijna) alles meetbaar. Van het aantal vertoningen, tot het aantal herhaalaankopen, alles is te meten en te analyseren. Alles is meetbaar, van de advertenties tot op de website. Je hoeft dus niet meer op gevoel je zaken aan te passen en te verbeteren, maar kan dat dus op basis van de cijfers doen. Data-gedreven optimalisaties zijn ook makkelijker te verantwoorden bij de financiële afdeling.

Betere vindbaarheid zoekmachine marketing

Hoe werkt performance marketing?

Performance marketing is de combinatie van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Resultaten die invloed hebben op de groei van het bedrijf. Dit kunnen resultaten zijn als:

  • het aantal klikken
  • het aantal pagina-bezoeken
  • het aantal downloads van een online product. Dit kan een whitepaper of een brochure zijn
  • het aantal contactformulieren dat is ingevuld
  • het aantal items dat is toegevoegd aan een winkelmandje
  • het aantal gekochte producten/diensten
ODIV social media bureau

De belangrijkste voorwaarden voor een goed resultaat

De inzet van online marketing en advertenties is goed meetbaar. Het zijn activiteiten die gericht zijn op resultaat en waarvan de waarde goed te bepalen is aan de hand van de opbrengst.

In de praktijk worden er vooral campagnes mee bedoeld die zich richten op het concreet genereren van leads of het verhogen van de omzet. Voorbeelden van performance marketing activiteiten zijn:

  • een leadgeneratie campagne via LinkedIn door de inzet van leadforms
  • een Facebook advertentie campagne met een productaanbod die leidt naar een productpagina in een webshop
  • een chatbot die de persoonsgegevens verzameld van een prospect doordat deze prospect vragen had over een dienst
  • een e-mailmarketing campagne gericht op het aanbieden van een aanvullende dienst die leidt naar een aanvraagformulier
  • een Google advertising campagne met de promotie van een e-book dat in ruil van e-mailadres en andere gegevens gedownload kan worden

Er is dus altijd een duidelijke verwachting en een meetbaar verband tussen de marketingacties en het resultaat.

Hoe weet ik of performance marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Performance marketing kan werken voor jouw bedrijf als je je focust op resultaat. Denk hierbij aan het realiseren van verkopen of het genereren van leads. Je hebt een bepaalde doelstelling die je in een bepaalde periode wil behalen en daarop ga je je marketing inrichten. Je gaat dus heel doelgericht en datagedreven te werk met je online marketing. Je rekent alles terug in de investering en een ROAS. Met andere woorden, je gaat heel cijfermatig toewerken naar het gewenste resultaat.

SEO

Hoe begin je met performance marketing?

Voordat je start, ga je aan de slag met je doelstelling en de KPI’s die daarbij horen. Dit heb je nodig omdat je dan kan sturen op deze KPI’s om je doelstellingen te behalen. Heel simpel: als je je winst wilt laten groeien kun je sturen op verschillende KPI’s, denk aan kosten en omzet. Maar ook aan gemiddelde orderwaarde, ROAS, ROI, herhaalaankopen etc. Wanneer je deze factoren allemaal duidelijk hebt afgebakend, kun je aan de slag met je performance marketing. Je weet nu immers op welke performance je kan gaan sturen.

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Waarom performance marketing uitbesteden?

Performance marketing is het continu optimaliseren van alle facetten (kanalen en features) in de marketing funnel. Bij sommige onderdelen is specialistische kennis vereist om de beste resultaten te halen. Als je performance marketing uitbesteedt aan een bureau, mag je verwachten dat deze volledig op de hoogte is van alle nieuwe kanalen, features en trends. Als het bureau dit voor jou oppakt, houd jij meer tijd en aandacht over voor je bedrijf, producten en werkzaamheden.

Wat is een performance marketing bureau?

Een performance marketing bureau is een bureau met specialisten op het gebied van performance marketing. Dit kan een divers portfolio van expertises zijn. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine specialisten, social media specialisten, data analisten, e-mail en automation specialisten. Je hebt als bureau deze diversiteit nodig omdat je wil beschikken over een palet van collega’s die in ieder onderdeel van online marketing kunnen zorgen voor de beste performance van een kanaal. Al deze onderdelen los, zullen ook met elkaar moeten communiceren om de beste resultaten te halen.

Een bureau zorgt ervoor dat deze expertises met elkaar samenwerken om uiteindelijk een zo hoog mogelijke ROAS en ROI te behalen voor jouw bedrijf.

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

ODIV is een senior online marketing team. We hebben meerdere performance marketeers in dienst die de fijne kneepjes van performance marketing begrijpen. Ze werken met de nieuwste platforms en tools. Hierdoor zijn ze volledig op de hoogte en kunnen ze jou volledig ontzorgen op online marketinggebied. Dat betekent dat jij meer tijd en aandacht overhoudt voor je dagelijkse werkzaamheden.

Doel van zoekmachine marketing

Denk je er over na om performance marketing in te zetten om jouw resultaten te verbeteren?

Wat onze klanten zeggen

Super tevreden met Odiv. We werken nu een halfjaar samen. Het team van Odiv zorgt voor heldere communicatie en ondersteunt ons heel goed met SEO en SEA.
Roel Driessen Eigenaar Slick Sneakers
Wij zijn erg blij met onze samenwerking met ODIV. Erg professioneel en fijn contact! Ga zo door!
Ben Westra Sales & Marketing Manager bij Winkel van Sinkel
Een marketing bureau waar je enthousiast van wordt! Veel samen gewerkt met Odiv en ze zagen altijd een creatieve insteek om op te vallen.
IJsbrand ter Horst Mede-oprichter Snelle sokken
De samenwerking met het team van ODIV is top. Denken mee, werken transparant, zijn flexibel en delen kennis. Het eerste project samen was het inrichten van e-mail automation. De technische kennis en ervaring van ODIV is onmisbaar als je hiermee start. Ze zijn goed bereikbaar en staan klaar om mee te denken. Een tevreden klant als resultaat. Inmiddels meerdere projecten samen opgepakt.
Wendy Smits Manager Marketing & Communicatie bij Bnext.nl
I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager bij Bernardus
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Wij helpen je graag met performance marketing!

Veelgestelde vragen over Performance marketing

  • Wat kost performance marketing?

    De kosten van performance marketing zijn afhankelijk van een aantal factoren. Als je zelf aan de slag gaat met performance marketing kost het je je eigen tijd, het leerproces en het mediabudget. Kies je ervoor om de marketing uit te besteden dan verschilt dit per online marketing bureau.

    Bij ODIV zijn er twee soorten kosten: mediabudget en uren. Uren betekent hoeveel uren onze experts maandelijks nodig hebben om de campagnes te optimaliseren. Mediabudget is het budget dat nodig is om advertenties op Facebook, Google en andere kanalen in te kopen.

    Op basis van je doel maken we een inschatten van de kanalen en het budget die nodig zijn om je doel te bereiken.

    Het resultaat is een compleet voorstel waarin de strategie, de inzet van verschillende online marketingkanalen en de bijbehorende mediatiming en budget zijn opgenomen. Ook geven we per kanaal zoveel mogelijk de verwachte resultaten aan.

    Zo weet je vooraf altijd waaraan je budget wordt besteed en kom je niet voor verrassingen te staan. Daarnaast werken wij niet met verborgen kosten en zijn onze contracten maandelijks opzegbaar.

  • Wat is performance marketing?

    Performance marketing is het inzetten van marketing activiteiten puur en alleen gericht op meetbare resultaten. Voorbeelden van resultaten zijn: klikken en pagina-bezoeken, maar ook leads en bestellingen. Online marketing is hier erg geschikt voor, omdat online (bijna) alles meetbaar is. Performance marketing activiteiten zijn bijvoorbeeld: een leadgeneratie campagne via LinkedIn, of een Google Ads campagne met de promotie van een e-book.