Performance marketing bureau Utrecht
Als marketingprofessional ben je vaak bezig met performance marketing. Het is fijn om een mooi merk te hebben met een strakke website en leuke banners op social media. Maar uiteindelijk draait het om de resultaten die je behaald met marketing en sales activiteiten. Het gericht sturen op resultaat kan met performance marketing, maar wat is dan performance marketing en wat kun jij er mee? ODIV is een performance marketing bureau in Utrecht en we vertellen je graag meer over dit mooie vak.

Waarom is performance marketing belangrijk?
Met behulp van performance marketing ga je heel doelgericht te werk. Heel belangrijk dus als je bepaalde afzet, omzet of winstdoelstellingen geformuleerd hebt en die wil realiseren. Met behulp van performance marketing ga je kijken hoe je deze doelstelling zo efficiënt mogelijk kan behalen. Er zijn een aantal zaken die verbeteren wanneer je performance marketing goed aanpakt:
Betere ROAS of ROI
Voordat je aan de slag gaat met je campagnes, bepaal je welke ROAS (Return on Ad Spend) en ROI (Return on Investment) je moet halen om winst te maken? Belangrijk is dat jouw marketing hierin meegenomen wordt en dat je dus kan sturen op het realiseren van een goede ROAS.
Hogere omzet
Doordat je gaat sturen op resultaat, namelijk een goede ROAS, zul je zien dat na het opschalen van je campagnes je ook meer gaat verkopen. Dit zal zorgen voor een hogere omzet.
Beter benutten van je marketingkanalen en budgetten
Het laatste punt is dat je ook steeds meer uit je marketingkanalen en je budget zal halen. Doordat je campagnes steeds beter en efficiënter worden, kun je opschalen en kun je concreet toewerken naar je doelstelling.
Meetbare resultaten en data-gedreven optimalisaties
Middels online marketing is (bijna) alles meetbaar. Van het aantal vertoningen, tot het aantal herhaalaankopen, alles is te meten en te analyseren. Alles is meetbaar, van de advertenties tot op de website. Je hoeft dus niet meer op gevoel je zaken aan te passen en te verbeteren, maar kan dat dus op basis van de cijfers doen. Data-gedreven optimalisaties zijn ook makkelijker te verantwoorden bij de financiële afdeling.
Hoe werkt performance marketing?
Performance marketing is de combinatie van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Resultaten die invloed hebben op de groei van het bedrijf. Dit kunnen resultaten zijn als:
- het aantal klikken
- het aantal pagina-bezoeken
- het aantal downloads van een online product. Dit kan een whitepaper of een brochure zijn
- het aantal contactformulieren dat is ingevuld
- het aantal items dat is toegevoegd aan een winkelmandje
- het aantal gekochte producten/diensten
De belangrijkste voorwaarden voor een goed resultaat
De inzet van online marketing en advertenties is goed meetbaar. Het zijn activiteiten die gericht zijn op resultaat en waarvan de waarde goed te bepalen is aan de hand van de opbrengst.
In de praktijk worden er vooral campagnes mee bedoeld die zich richten op het concreet genereren van leads of het verhogen van de omzet. Voorbeelden van performance marketing activiteiten zijn:
- een leadgeneratie campagne via LinkedIn door de inzet van leadforms
- een Facebook advertentie campagne met een productaanbod die leidt naar een productpagina in een webshop
- een chatbot die de persoonsgegevens verzameld van een prospect doordat deze prospect vragen had over een dienst
- een e-mailmarketing campagne gericht op het aanbieden van een aanvullende dienst die leidt naar een aanvraagformulier
- een Google advertising campagne met de promotie van een e-book dat in ruil van e-mailadres en andere gegevens gedownload kan worden
Er is dus altijd een duidelijke verwachting en een meetbaar verband tussen de marketingacties en het resultaat.
Hoe weet ik of performance marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?
Performance marketing kan werken voor jouw bedrijf als je je focust op resultaat. Denk hierbij aan het realiseren van verkopen of het genereren van leads. Je hebt een bepaalde doelstelling die je in een bepaalde periode wil behalen en daarop ga je je marketing inrichten. Je gaat dus heel doelgericht en datagedreven te werk met je online marketing. Je rekent alles terug in de investering en een ROAS. Met andere woorden, je gaat heel cijfermatig toewerken naar het gewenste resultaat.
Waarom performance marketing uitbesteden?
Performance marketing is het continu optimaliseren van alle facetten (kanalen en features) in de marketing funnel. Bij sommige onderdelen is specialistische kennis vereist om de beste resultaten te halen. Als je performance marketing uitbesteedt aan een bureau, mag je verwachten dat deze volledig op de hoogte is van alle nieuwe kanalen, features en trends. Als het bureau dit voor jou oppakt, houd jij meer tijd en aandacht over voor je bedrijf, producten en werkzaamheden.
Wat is een performance marketing bureau?
Een performance marketing bureau is een bureau met specialisten op het gebied van performance marketing. Dit kan een divers portfolio van expertises zijn. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine specialisten, social media specialisten, data analisten, e-mail en automation specialisten. Je hebt als bureau deze diversiteit nodig omdat je wil beschikken over een palet van collega’s die in ieder onderdeel van online marketing kunnen zorgen voor de beste performance van een kanaal. Al deze onderdelen los, zullen ook met elkaar moeten communiceren om de beste resultaten te halen.
Een bureau zorgt ervoor dat deze expertises met elkaar samenwerken om uiteindelijk een zo hoog mogelijke ROAS en ROI te behalen voor jouw bedrijf.

Wat kan ODIV voor jou betekenen?
ODIV is een senior online marketing team. We hebben meerdere performance marketeers in dienst die de fijne kneepjes van performance marketing begrijpen. Ze werken met de nieuwste platforms en tools. Hierdoor zijn ze volledig op de hoogte en kunnen ze jou volledig ontzorgen op online marketinggebied. Dat betekent dat jij meer tijd en aandacht overhoudt voor je dagelijkse werkzaamheden.
Wij werken met alle plezier voor:
Team SEO
Bruna Venturinelli
SEO Specialist

Veelgestelde vragen over SEO
Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?
Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.
Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?
Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.
Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?
Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.
Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?
Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.
Hoe kies je een goed SEO-bureau?
Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.
Hoe snel zie je resultaat van SEO?
Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.
Wat levert SEO mij op?
Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.
Wat zijn de voordelen van SEO?
- Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
- Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
- Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.