sales scaled

Makelaar marketing bureau Utrecht

Ben je makelaar en wil je je online marketing uitbesteden aan een goed marketing bureau die gespecialiseerd is in de makelaardij? Dan ben je bij ODIV aan het juiste adres! Wij hebben specialisten in dienst met jarenlange ervaring in marketing voor makelaars: een gouden combinatie. Wil je samenwerken met marketeers die de makelaarsbranche op hun duimpje kennen? We laten je graag zien hoe we makelaars laten groeien.

 

Heb je hulp nodig bij je marketing? Neem vrijblijvend contact op met onze makelaar marketing experts!

Waarom is makelaar marketing belangrijk?

Marketing voor makelaars, ofwel Real Estate Marketing, is belangrijk omdat er weinig aanbod is en veel concurrentie. Met traditioneel makelen ga je het niet meer redden. Je zult moeten voldoen aan het veeleisende verwachtingspatroon van de hedendaagse consument. Odiv maakt gebruik van moderne technieken en marketingsystemen, speciaal voor makelaars, om het verschil te maken.

Als makelaar zie je de markt steeds krapper worden. Het aanbod is schaarser en de strijd om elke opdracht is hevig want er lijken alleen maar meer makelaars bij te komen. Je hebt van alles geprobeerd: van sociale media-experts tot online marketingprofessionals, en van SEA-specialisten tot Indiërs die je morgen de eerste positie in Google beloven. Ondanks hun inspanningen blijft het gewenste resultaat uit.

Is dit bij jou ook het geval? Vaak ontstaat het probleem door het ontbreken van een goede strategie en een accurate uitvoer. Je hebt een goed marketing bureau nodig dat gespecialiseerd is in marketing voor makelaars.

Marketing voor makelaars begint met een goede strategie

Het begint bij een goede strategie. De vraag naar woningen is groter dan het aanbod. Dat zorgt ervoor dat mensen vaak eerst een woning kopen voordat ze hun huidige huis verkopen. De reden is simpel, ze willen niet op straat komen te staan. Maar als je maar kunt kiezen uit 2,5 woningen dan duurt het lang voordat je een nieuwe woning hebt gekocht, waardoor je je huidige huis nog niet te koop kunt zetten. De markt is krapper geworden, maar de verhuisbehoefte is in de loop der jaren niet veranderd. Er zijn veel mensen die een woning zoeken, maar weinig mensen die hun huis willen verkopen. We visualiseren het in de verhuisfunnel.

Welnu, wat wordt je strategie? Ga jij net als alle andere makelaars op waardebepalingen adverteren, terwijl er maar een handjevol mensen zijn die hun huis willen verkopen? Of ga je je scope verleggen naar de zoeker/koper omdat er veel meer zoekers zijn en weinig makelaars zich daar op richten?

 

Als je eenmaal succesvol een woning voor de zoeker hebt aangekocht, zal degene zijn huis willen verkopen en pas dan heeft hij een verkoopmakelaar nodig. Een tevreden klant zal voor jou kiezen, omdat hij weet wat hij aan je heeft. En hij heeft ook een hypotheek nodig. En zo zijn er nog wel veel meer zaken waar je mee kunt helpen (denk aan verzekeringen en nutsvoorzieningen). De meeste mensen hebben het liefste alles onder één dak. Waarom zou je je dan alleen maar op de verkoop richten? Dan zit je helemaal aan het eind van de verhuisbeweging en kun je nauwelijks cross- en upsellen. De zoeker van vandaag, is de verkoper van morgen!

Verhuisfunnel

Hoe werkt makelaardij marketing?

Oke, dus de strategie is dat we ons gaan richten op de zoeker/koper om van daaruit de verkoopopdracht binnen te halen. Wat zijn onderdelen die in deze strategie voorkomen? Laten we voorop stellen dat we iedere strategie met jou op maat maken, maar vrijwel altijd zijn dit de strategische pijlers:

De strategische pijlers

Zichtbaarheid

Het ontwikkelen van een marketingstrategie die past bij de specifieke doelen en behoeften van een horecabedrijf.

Hier begint het mee. Je online aanwezigheid is essentieel. Het aantal contactmomenten dat een prospect heeft voordat hij/zij van een zoeker een verkoper wordt, ligt in de makelaardij op circa 20-30 touchpoints (contactmomenten) door alle fases van de verhuisfunnel.

  • Top Funnel: In de eerste fase van de customer journey is iemand nog aan het zoeken en wil je met inspirerende content je makelaarorganisatie onder de aandacht brengen. Vanzelfsprekend zijn dit in ieder geval woningen die zijn afgestemd op de woonwensen van de zoeker, maar je kunt ook denken aan e-books, whitepaper, webinars e.d. met relevante content die gericht zijn op het vinden van een woning.
  • Mid Funnel: Een fase later zijn een of meerdere woningen gevonden en is de prospect aan het bezichtigen/bieden en wil je content voorschotelen die hem/haar helpt om het huis te checken. Denk bijvoorbeeld aan een checklist voor een bezichtiging of een blogartikel hoe je meer kans kunt maken in een biedronde.
  • Bottom Funnel: Als iemand heeft aangekocht, dan ga je het pas over waardebepalingen en verkoopgesprekken etc. hebben. Want pas dan is het voor die mensen actueel. Dan maak je ook de meeste kans om de woning te mogen verkopen. Met behulp van retargeting begeleiden we mensen door hun (verhuis)reis.

Gerelateerde diensten: SocialSEASEO

Wat voor systemen heb ik nodig voor Real Estate Marketing?

Je redt het niet meer alleen met Realworks. Dit is een CRM systeem en hier kun je geen marketing mee bedrijven. Je kunt hier niet je prospects en klanten automatisch mee opvolgen. Je hebt dus systemen nodig die dit wel kunnen. Het belangrijkste wat je nodig hebt is een marketing automation systeem die is gekoppeld aan je CRM. Er zijn drie leveranciers van marketingsystemen speciaal voor de makelaardij.

 

Realworks op scherm

 

Alles-in-1-systemen speciaal voor de makelaardij

Nexxtmove

Nexxtmove is een zeer gebruiksvriendelijk systeem speciaal voor makelaars waar je vrijwel alles mee kan:

  • Social media planner
  • Nieuwsbrieven
  • Automations
  • Offerte
  • Lead Management
  • Chatbot
  • Formulieren
  • Je kunt dit systeem koppelen met Realworks

KeyVue icm ActiveCampaign

KeyVue is een leadmanagement systeem die gekoppeld is aan ActiveCampaign. Dat is een geavanceerd (maar generiek, dus niet specifiek voor de makelaardij) marketing automation systeem. Je kunt het koppelen met Realworks.

DatHuis

Dathuis is een marketing automation systeem speciaal voor de makelaardij met allerlei handige apps om leads mee te genereren

  • Waarderapport
  • Funda
  • Hypotheekcalculator
  • Bouwkundige keuring
  • Duurzaamheidsrapport
  • Woonreis
  • et cetera

Je kunt dit systeem koppelen met Realworks.

Maar welk systeem kies je?

Maar hoe weet je welk systeem je nodig hebt? Dan hangt af van je organisatie en je wensen. Ben je alleen een aankoopmakelaar of ben je een allround makelaar? Wil je alleen automatisch bezichtigingen opvolgen of wil je ook een waarderapport, offertetool, chatbot etc. We gaan met je in gesprek en op basis van je wensen maken we een vergelijking tussen alle systemen en kiezen we het systeem die het beste bij je past.

Het inrichten van deze systemen vereist expertise. Die expertise hebben wij in huis. Wil je dat wij deze systemen voor je inrichten en automatisch flows voor je bouwen zodat je leads, prospects en klanten op de juiste wijze worden opgevolgd en in de watten worden gelegd? Schakel een van onze real estate marketeers in!

Leadmanagement dashboarding voor makelaars

Een belangrijk onderdeel van deze manier van werken is inzicht in de prestaties door middel van lead management dashboarding. In zo’n dashboard kun je de opvolging van je leads bijhouden waardoor je de scoring inzichtelijk krijgt.

  • Hoeveel leads heb je gegenereerd,
  • hoeveel afspraken zijn daaruit gekomen
  • En hoeveel opdrachten heb je uit die gesprekken gehaald?

Super waardevolle informatie waarmee je de hele salesfunnel met conversieratio’s in beeld hebt. Ga eens kijken of je die ratio’s kunt verbeteren door naar je proces en de customer journey te kijken. Waarin kun je nog verbeteringen aanbrengen? Voer dat vervolgens een tijdje uit en kijk of daarmee je ratio’s verbeteren.

Schiet idealiter ook altijd de bron van een lead mee naar je dashboard zodat je inzicht krijgt in de best presterende kanalen. Daar kun je vervolgens weer meer op inzetten en dan zul je zien dat deze datagedreven aanpak in je voordeel gaat werken.

Lead-funnel

Meer omzet of leads

Meer omzet of leads wordt vaak als doelstelling meegegeven door de makelaar aan het bureau. Begrijpelijk! Toch is het niet verstandig om je alleen maar op leads te focussen. Online marketing is namelijk een samenspel van allerlei factoren. Zo is het ook uitermate belangrijk om een goede naamsbekendheid te hebben. Want mensen kiezen eerder voor een naam die ze kennen, dan voor een naam die ze niet kennen. Daarom werken we altijd aan alle facetten van online marketing in de makelaardij, namelijk zichtbaarheid, vindbaarheid en performance marketing. In dit geval gaat dat laatste om leadgeneratie waarmee de agenda’s van de makelaars gevuld kunnen worden.

Betere prestaties marketingkanalen

Je kunt de systemen en alle data gebruiken om de prestaties van je marketingkanalen te voeden. Zo is het bij Google Ads bijvoorbeeld mogelijk om Offline Conversion Tracking te gebruiken. Hiermee wordt bedoeld dat de offline aankopen worden gemeten, of in dit geval aan- en verkoopopdrachten. Je kunt er vervolgens voor kiezen om deze data naar Google ads te schieten om je account te verrijken en biedstrategieën te optimaliseren waardoor de prestaties mogelijk zullen verbeteren. Op social media kon je voorheen een look-a-like doelgroep maken van de mensen die een opdracht hebben gesloten. Helaas is het niet meer mogelijk deze data te gebruiken aangezien look-a-like doelgroepen voor advertenties in de speciale advertentiecategorie voor huisvesting niet meer worden toegestaan.

Voordelen van marketing voor makelaars

De voordelen van marketing voor makelaars zijn eenvoudig op te sommen:

  • Tijdsbesparing
  • Inzicht in de best presterende kanalen/teams/vestigingen/medewerkers
  • Betere klantenbinding
  • Klantrelaties onderhouden
  • Service Level verhogen

Doel van makelaar marketing

Dit zijn de doelen van marketing voor makelaars:

  • Meer leads
  • Meer afspraken
  • Meer opdrachten
  • Meer omzet
  • Meer marktaandeel

Makelaar Google resultaten

Hoe weet ik of marketing iets voor mijn makelaardij kan betekenen?

Marketing kan altijd wat voor je makelaardij betekenen. Alleen de kosten moeten natuurlijk wel opwegen tegen de opbrengsten. Als je te klein bent, haal je het er niet uit. Of het verstandig is om een online marketing bureau in de arm te nemen verschilt en hangt af van meerdere factoren zoals je omzet, je marges, de verwachte resultaten, de markt etc. Wij rekenen je graag voor of het voor jou zin heeft om een bureau in te schakelen.

Hoe begin je met makelaar marketing?

Allereerst maken we een afspraak waarin we kennismaken en veel vragen gaan stellen om erachter te komen wat je huidige situatie is en wat je wensen en doelen zijn. We vragen toegang tot je systemen en we gaan kijken hoe je online marketing ervoor staat en hoe we de markt kunnen veroveren. Dit gieten we in een strategisch plan en dit bespreken we met je. Na akkoord op het voorstel gaan we de strategie uitvoeren. Dat kan vaak al heel snel, bij wijze van spreken de volgende dag al.

Hoe gebruik ik makelaardij marketing om verkoopgesprekken te winnen?

Onderscheidend vermogen is key! Dat is het altijd, maar te meer in de makelaardij, want de propositie van makelaars is exact, maar dan ook echt exact hetzelfde. Ze bieden allemaal een gratis waardebepaling aan en bij de panden staan altijd dezelfde producten en diensten (foto, video, 360 graden, meetrapport, te koop bord, etalage poster, social media post, etc). Hoe ga je je onderscheiden? Juist, met niets meer dan een uitstekende klantervaring in combinatie met online marketing en een goed verhaal. We gaan er even vanuit dat je meer verkoopopdrachten wil. Dus wil je tijdens het verkoopgesprek een unieke en overtuigende werkwijze kunnen vertellen aan aspirant verkopers zodat ze voor jou kiezen. Dat verhaal verklappen we nog even niet maar hebben we voor je tijdens een ambachtelijke gemaakte kop koffie!

Waarom makelaar marketing uitbesteden?

Makelaars besteden hun marketing vaak om de volgende redenen uit:

  • Geen kennis
  • Geen capaciteit
  • Geen tijd

Wat de reden ook is, als je ODIV inschakelt, krijg je er een of meerdere online collega’s bij. Wij voelen niet aan als een afstandelijk extern bureau, maar als een interne collega die altijd voor je klaar staat en strategisch met je meedenkt.

 

Wat is een makelaar marketing agency?

Een makelaar marketing bureau is een online marketing bureau gespecialiseerd in de makelaardij. Dit is nodig, omdat de makelaardij een unieke branche is die vraagt om een unieke aanpak. Er zijn fundamentele verschillen met normale online marketing. Een makelaar marketing agency heeft de expertise om de juiste strategie te bedenken en het meeste resultaat te behalen. Dit zit voornamelijk in automatisering, de specifieke systemen die gebruikt worden en de persoonlijke touch.

Odiv groepsfoto EK

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

  • Training. We kunnen je een of meerdere trainingen geven in Social, SEO en SEA zodat je er zelf (en/of met je collega’s mee aan de slag kunt).
  • Uitbesteden. Je kunt ervoor kiezen om je online marketing voor makelaars volledig uit te besteden. Wij bieden de volgende diensten aan:
    • Social
    • Marketing Automation
    • SEO
    • SEA
    • Contentcreatie
  • Audit. Heb je momenteel een bureau en plaats je je vraagtekens bij het werk dat ze uitvoeren? Laat ons je accounts onder de loep nemen. We voeren geheel vrijblijvend een eenmalige review uit van bijvoorbeeld je social media pagina’s, ad accounts en marketing automation systemen en maken een nette rapportage waarmee jij je huidige bureau om de oren kan slaan.