De top 10 populairste social media ter wereld

10. Tik Tok – 500 miljoen maandelijkse gebruikers

Op 10 vinden we een relatieve nieuwkomer. Het Chinese TikTok was in het eerste kwart van 2018 de meest gedownloade app ter wereld. Het versloeg daarmee andere grootheden als Instagram en Facebook. Het groeide zo sterk dat het meteen ook maar de vergelijkbare app Musical.ly kocht. In 2020 kwam TikTok negatief in het nieuws vanwege de privacygevoeligheid van de app en Amerikaanse president Donald Trump wilde het gebruik van TikTok verbieden in de Verenigde Staten. Op Tik Tok is het mogelijk om korte videoclips te maken die maximaal zestig seconden duren. Vervolgens kan je ze editen, special effects toevoegen en natuurlijk muziek uitkiezen. De app is met name populair onder jonge kinderen.

TikTok

9. Qzone 632 miljoen maandelijkse gebruikers

Dit sociale medium lijkt enorm veel op Facebook en bestaat al sinds 2005. Gebruikers van Qzone kunnen blogs schrijven, foto’s delen en lid worden van groepen die hun interesses delen. Verder kunnen mensen er een dagboek bijhouden, muziek luisteren en video’s bekijken. Het platform lijkt wel minder populair te worden. Het is met name makkelijk te gebruiken op je desktop, maar niet op een telefoon. 

8. Tumblr – 642 miljoen maandelijkse gebruikers

Tumblr gaat al een aantal jaren mee. Sinds 2006 maakt Tumblr het mogelijk om je eigen microblog te maken waar je kan alles kan delen dat je interessnt vindt. Er zijn miljoenen blogs over eten, kunst, muziek, fashion, porno, auto’s. Noem het maar op en het bestaat op Tumblr. En dat alles in foto’s, video’s en blogberichten. Soms heb je niet eens door dat een blog van Tumblr is, aangezien de homepage helemaal aan te passen is aan de wensen van de gebruiker. 
 

7. QQ – 861 miljoen maandelijkse gebruikers

Een andere populair medium is QQ. Dit is een app die het best te beschrijven is als een samensmelting van Whatsapp en Facebook. Je kan via de app namelijk berichten naar elkaar sturen. Maar via QQ is het ook mogelijk om foto’s te bewerken en is het een app die gebruikt wordt om samen films te kijken. Shoppen, gamen en rekeningen betalen kan ook allemaal via dit social media platform.

6. Instagram – 1 miljard maandelijkse gebruikers

Instagram is een wereldberoemd social media platform dat in totaal meer dan een miljard maandelijkse gebruikers aantrekt. In Nederland zijn er ongeveer zes miljoen gebruikers. Het is van origine een mobiele app waarbij het posten van bewerkte foto’s centraal stond. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk. Je kan video’s, stories en reels delen via het platform. Daarnaast kun je chatten met vrienden en andere Instagrammers. Bovendien is het mogelijk om bij je favoriete merken shoppen als je dat leuk vindt. 
 

5. WeChat – 1,06 miljard maandelijkse gebruikers

Een platform dat begon zoals Whatsapp of Messenger. Maar dat is het al lang niet meer. Je kan er tegenwoordig online shoppen, je taxi bestellen en je vrienden betalen voor de biertjes die ze hebben voorgeschoten afgelopen weekend! Het social medium wordt veel gebruikt in Azië en met name in China.

4. Messenger – 1,3 miljard maandelijkse gebruikers

Messenger is eigenlijk een onderdeel van Facebook. Waar men voorheen gewoon kon chatten via de Facebook app, is er sinds 2011 een aparte app voor. De app wordt het meeste gebruikt door mensen die in contact willen blijven met vrienden of familieleden, maar er zijn ook andere features. Zo kunnen bedrijven Messenger inschakelen voor het verspreiden van nieuwsbrieven en is het mogelijk om advertenties te versturen via de app.

Populairste social media

3. WhatsApp – 1,5 miljard maandelijkse gebruikers

Je zou je bijna afvragen of er nog mensen zijn die deze app niet kennen. WhatsApp is inmiddels de meeste gebruikte manier om berichtjes te versturen naar vrienden en familie. Een informele manier om met mensen in contact te blijven. Je kunt WhatsApp gebruiken voor het versturen van berichtjes, maar ook foto’s, video’s en geluidsfragmenten kunnen gedeeld worden via deze gratis app.

2. YouTube – 1,9 miljard maandelijkse gebruikers

Als je een muziekvideo zoekt of een leuke homevideo, dan kom je al snel bij YouTube uit. Dit social media platform is dé plek om video’s te delen. Miljoenen YouTube kanalen maken allemaal hun eigen video’s die ze delen met al hun volgers. In Nederland weten al meer dan 9 miljoen mensen hun weg te vinden naar het social video platform. Je kunt hier terecht voor educatieve video’s, maar ook sketches met humor, samenvatting van voetbalwedstrijden of leuke tips voor DIY projecten.

1. Facebook – 2,23 miljard maandelijkse gebruikers

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar Facebook staat in dit lijstje fier bovenaan. Facebook staat eigenlijk al jaren bovenaan dit lijstje. Het was het eerste grote social media platform dat internationale bekendheid vergaardde. Vandaag de dag gebruikt bijna een derde van alle mensen ter wereld dit platform. Facebook biedt manieren om in contact te blijven met je vrienden, maar is ook een plek waar bedrijven in contact blijven met hun klanten. Er zijn momenteel meer dan 65 miljoen bedrijven actief op Facebook. Foto’s, video’s, geluidsfragmenten en teksten worden hier allemaal gedeeld. Het medium is zo groot dat het tegenwoordig ook zijn eigen services opsplitst (messenger) en andere grote apps in de afgelopen jaren opgekocht heeft (WhatsApp en Instagram).

De populairste social media in Nederland

Je mist waarschijnlijk een aantal belangrijke social media die we in Nederland veel gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Twitter, Snapchat en Pinterest. Deze vallen buiten de bovenstaande top 10, want wereldwijd worden deze minder gebruikt. Wel staan ze in de top 20 wereldwijd. Maar laten we eens kijken naar de populairste social media in Nederland.

Social Media gebruikers 2021

We zien dat in totaal 96% van de Nederlandse bevolking een of meerdere social media gebruikt. Dit is de laatste twee jaren onveranderd en het zijn met name jongeren (15-19) die het meest gebruik maken van social media. 65 plussers maken het minst gebruikt van deze platformen.

WhatsApp en Facebook zijn de populairste social media in Nederland

De populairst app in Nederland is Whatsapp. Meer dan 12 miljoen mensen gebruikt de app en ruim 9 miljoen mensen gebruikt de app op dagelijkse basis. Facebook staat op een keurige tweede plek. Met iets meer dan 10 miljoen gebruikers, wordt de app in Nederland door meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt. Facebook zag in de zomer van 2019 een kleine dip in gebruik door het Cambridge Analytica schandaal, maar deze was verdwenen eind 2019. Daaarna nam het aantal gebruikers (+2%) en het gebruik van de app weer toe.

YouTube completeert de top drie populairste social media in 2020

Opvallend was de sterke groei van YouTube in 2020. Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube. Dat is een groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het dagelijks gebruik is altijd al relatief laag geweest, daar laat de videosite ook dit jaar weer een mooie groei van 14 procent zien. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.  Het grote verschil van YouTube ten opzichte van andere social media is de kijktijd van het platform. Waar apps als Facebook en Instagram vaker kortstondig gebruikt worden, neemt men voor YouTube vaak de tijd om een video te kijken. De gebruiker spendeert dan vaak langer aan het medium.

Nieuwe artiesten worden geboren op TikTok

Video platform TikTok wordt inmiddels door een miljoen Nederlanders gebruikt. Ook in Nederland zijn het met name jongeren (6-14) die de app gebruiken om korte video’s te bekijken. Ruim een half miljoen gebruikers valt binnen deze leeftijdscategorie. De gebruikersaantallen en het gebruik van TikTok lijkt zich in 2021 verder te ontwikkelen.

LinkedIn en Twitter groeien lekker door

Dan heb je nog de media die wereldwijd minder gebruikt worden. LinkedIn en Twitter hebben respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen gebruikers. In 2020 nam zowel het gebruik van LinkedIn als Twitter weer toe. Twitter kreeg ongeveer dertien procent meer gebruikers en  LinkedIn ruim twee procent meer. Opvallend hierbij is dat het dagelijkse gebruik van LinkedIn enorm is toegenomen. Waar het platform voorheen met name gebruikt werd om een online CV te maken, is er tegenwoordig veel meer mogelijk. LinkedIn heeft gewerkt aan een verbeterde tijdlijn, maakt het volgen van hashtags mogelijk en biedt betere persoonlijke adviezen voor connecties.

Snapchat herpakt zich

Snapchat leek in Nederland te stagneren qua groei. De populaire video app had moeite om een bredere doelgroep te bereiken. Een nieuw design in 2018 hielp ook niet en drie kwartalen lang daalde het aantal actieve gebruikers. Maar sinds media 2019 zit Snapchat er weer leven in Snapchat. Zo ook in Nederland. Bijna drie miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat en dat is ruim dertien procent meer dan vorig jaar.

Er wordt minder gepind op Pinterest in 2020

Pinterest lijkt in 2020 stabiel te zijn qua ontwikkeling. Het platform waar men voornamelijk pins bewaard over interieur, fashion, tuinen en tattoeages stagneerde dit jaar. Er is voor het eerst sinds de laatste vijf jaren geen echte groei te herkennen in het platform. De afgelopen twee jaar groeide het online prikbord zelfs met zo’n half miljoen bezoekers per jaar. In 2020 was dit slechts een procent, wat ongeveer 35.000 nieuwe gebruikers betekent. Ondanks het jaar waarin veel mensen thuis aan het werk gingen en gingen werken aan het huis, bleef het bewaren van pins voor dit soort DIY zaken achter. Het dagelijks gebruik van Pinterest daalde ten opzichte van 2019 met ongeveer twee procent. 

Meer weten over social media of hoe jij het kan inzetten voor jou onderneming? We helpen je graag! Stuur ons een bericht via de chat of mail ons via team@odiv.nl.