Aan de slag met Black Friday? Neem contact op en ga gelijk aan de slag!

Waarom is marketing rond deze periode belangrijk?

Met behulp van een marketingplan ga je doelgericht de Black Friday periode in. Heel belangrijk wanneer je doelstellingen hebt geformuleerd en die wilt behalen. Wanneer je je Black Friday marketing efficiënt aanpakt, zijn er een aantal zaken die verbeteren:

Betere ROAS/POAS

Wanneer je aan de slag gaat, bepaal je eerst welke ROAS (return-on-ad-spend) of POAS (profit-on-ad-spend) je nodig hebt om winst te maken. Vervolgens kun je met performance marketing je campagnes gericht sturen op het realiseren van een goede ROAS.

Betere vindbaarheid zoekmachine marketing

Meer omzet

Door te sturen op een rendabele ROAS kun je je focus leggen op het verhogen van je omzet. Tijdens Black Friday is er een toename in aankopen, wat het ideale moment is om als bedrijf je omzet een flinke boost te geven. Met effectieve campagnes haal je het maximale uit je marketing uit je feestdagen marketing.

Betere zichtbaarheid

Met Black Friday wordt er door verschillende bedrijven veel geadverteerd en worden er grote kortingen aangeboden. Door hier als bedrijf niet aan deel te nemen, kun je veel marktaandeel verliezen in vergelijking met concurrenten die er wel mee doen. Daarom is het belangrijk om veel zichtbaarheid te creëren rondom jouw positionering en aanbiedingen.

Doelstelling website optimalisatie

Hoe werkt Black Friday marketing?

Tijdens Black Friday wordt er veel geadverteerd. Bedrijven adverteren op Facebook of Instagram, en op verschillende platforms zie je de kosten omhoog schieten. Met welke kanalen moet je aan de slag om optimaal gebruik te maken van deze periode?

SEO

SEA

Voor Google Ads campagnes is Black Friday een belangrijke periode. De Nederlander weet tegenwoordig van de hoge aanbiedingen tijdens Black Friday en bereidt zich daar goed op voor. In de weken ervoor stijgen hierdoor de zoekvolumes, maar bestellingen blijven vaak nog uit tot de week van Black Friday echt begint. Het is essentieel om hier met je budgetten en biedstrategieën goed op in te spelen. Anders heb je kans dat je een hogere CPA en lagere ROAS behaalt in de periodes voor en na de sale. Nergens voor nodig.

Bovendien kun je in Google Ads gebruik maken van verschillende parameters ter versterking van je Black Friday resultaten. Geef bijvoorbeeld aan hoe hoog de kortingen zijn, wanneer de sale begint of eindigt, en hoe snel de verzending is. Door te werken met vroeg opgebouwde retargetinglijsten, kun je geïnteresseerde websitebezoekers gericht targeten. Ook kun je snel inspelen op veranderend zoekgedrag.

Meer lezen over SEA tijdens Black Friday? Lees dan onze blog: Black Friday SEA: Hoe je je campagnes optimaliseert voor maximale omzet!

SEO

E-mail marketing

Black Friday email marketing is altijd een uitdaging, want iedereen wil opvallen in de inbox. Daarom is het essentieel om ruim van tevoren te beginnen. Stuur bijvoorbeeld een vooraankondiging, al een maand van tevoren, maar zorg ervoor dat je meteen iets interessants biedt. Denk aan een sneak peek van je deals, zodat je gelijk de aandacht pakt. Laat mensen weten dat ze hun inbox in de gaten moeten houden voor exclusieve aanbiedingen. Na zo’n anderhalve week stuur je weer een mail, met een onderwerpregel die écht opvalt. Maak het persoonlijk en relevant door bijvoorbeeld eerdere aankopen te benoemen. Vergeet ook niet in te spelen op upsell- of cross-sell-mogelijkheden; misschien is er iets dat perfect aansluit op wat ze eerder bij je hebben gekocht!

Black friday email koppen

SEO

Om je organische vindbaarheid te versterken, zet je in op SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Waar een goede social media campagne direct resultaten laat zien, gaat dit bij SEO een stukje langzamer. Dat betekent dat dit soort groei een stuk duurzamer is. Daar staat echter tegenover dat je in het geval van specifieke, tijdsgebonden events – zoals Black Friday – op tijd moet beginnen met SEO. Zo behaal je in de tijd voorafgaand aan Black Friday, wanneer de concurrentie nog niet zo hoog is, zoveel mogelijk momentum. Daar pluk je dan de vruchten van, zodra meer mensen op dit soort event-gerelateerde termen gaan zoeken. En die hark je dan allemaal binnen.

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Ga ervan uit dat je minimaal twee maanden van tevoren je SEO-strategie klaar moet hebben, zodat je die 45 dagen voorafgaand aan Black Friday kan beginnen te implementeren. Denk hierbij aan:

  • Het produceren of aanpassen van goede landingspagina’s die inspelen op Black Friday.
  • Het klaarzetten van een goede technische basis die de toename in het verkeer op kan vangen.
  • Het verzamelen van backlinks die naar de nieuwe/vernieuwde landingspagina’s leiden.

Geïnteresseerd in SEO-strategieën tijdens Black Friday en andere feestdagen? Lees dan onze blog: Beste SEO tips voor Black Friday: Optimaliseer je website voor maximale verkopen!

Voorbeeld van een SEO zoekwoordenonderzoek voor black friday

Waarom je Black Friday marketing uitbesteden?

Voor retailers is Black Friday een van de drukste periodes. Er komen veel bestellingen binnen, waar je veel tijd aan kwijt bent. Daarnaast vergt online marketing veel tijd en expertise om te zorgen dat de campagnes de juiste klanten bereiken en omzet realiseren.

Een online marketing bureau helpt je tijdens deze periode door je activiteiten uit handen te nemen. Een team van experts, met jarenlange ervaring en diepgaande kennis van digitale marketingstrategieën, kijkt met je mee, brengt advies uit en gaat met je marketing verder aan de slag. Door deze samenwerking kun je niet alleen je efficiëntie verbeteren, maar ook je omzetmaximalisatie tijdens piekmomenten zoals Black Friday.

SEO

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

Tijdens Black Friday kan ODIV jou ontzorgen en jouw Black Friday marketing overnemen. We denken op strategisch niveau met je mee en hebben een volledig team aan experts beschikbaar om dit uit te werken en verder uit handen te nemen.

Hulp van specialisten!

TeamODIV

Onze Black Friday experts!

  • Ingeborg Lip

    SEO Specialist
  • Timothy Van Laar

    Strateeg
  • Joost Fromberg

    Strateeg
  • Martijn Hoekstra

    Lead Search
  • Soraya Hartogs

    Website Specialist
  • Daphne van den Berg

    Social Media Specialist
  • Thi-Lien Kuijl

    SEA Specialist
  • Frederique Boitelle

    SEA Specialist
  • Willem Wattez

    Social Media Specialist
  • Ruben Ort

    SEA Specialist
  • Daan Weijs

    SEA Specialist
  • Jessica Kroon

    Social Media Specialist
  • Jamie Zuydendorp

    Social Media Specialist
  • Marijn van den Ham

    Data Specialist
  • Bruna Venturinelli

    SEO Specialist

Gerelateerde blogs

  • 24 september 2024

    Black Friday SEA: Hoe je je campagnes optimaliseert voor maximale omzet

    Black Friday en kerst zijn voor veel ecommerce partijen de belangrijkste tijd van het jaar. In dit artikel nemen we, een ecommerce bureau, je mee in hoe je: De maximale […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Figuratieve illustratie voor SEO black friday
    18 september 2024

    Beste SEO tips voor Black Friday: Optimaliseer je website voor maximale verkopen

    Waar Black Friday in de VS de officiële start van het Christmas Shopping Season is geworden, blijft Europa niet achter. In een digitale wereld waar afstand niets meer betekent, kan […]
    Lees verder
    Lees meer over

Veelgestelde vragen over Black Friday

  • Wat moet ik doen na Black Friday?

    Door de stijging in omzet zijn ook je klantenbestand en contactgegevens gegroeid. Optimaliseer je campagnes op deze doelgroep met gepersonaliseerde advertenties via sociale media of het Google Display Netwerk. Daarnaast kun je met een marketing automation bureau gepersonaliseerde flows inzetten om klanten te heractiveren en verder te converteren.

  • Hoe meet ik het succes van mijn Black Friday-campagne?

    Het succes van je Black Friday-campagne meet je door te focussen op enkele belangrijke KPI’s. De belangrijkste is de omzet die je genereert. Denk eraan dat dit wel in verhouding moet staan tot je ROI (rendement op je investering).

    Voor online marketingcampagnes is vooral ROAS (Return on Ad Spend) essentieel. Dit laat zien hoeveel omzet je hebt behaald voor elke euro die je in advertenties hebt gestoken. Simpel gezegd: hoe meer omzet per geïnvesteerde euro, hoe succesvoller je campagne.
    Naast ROAS is POAS (Profit on Ad Spend) ook een nuttige KPI, omdat het kijkt naar de winst per euro advertentie-uitgave, in plaats van alleen omzet. POAS houdt rekening met kosten zoals productie en logistiek, waardoor je een beter beeld krijgt van de winstgevendheid. Samen geven ROAS en POAS een completer inzicht: ROAS meet de effectiviteit van je budget, POAS toont de daadwerkelijke winst.

  • Hoe onderscheid ik mijn aanbiedingen van de concurrentie tijdens Black Friday?

    Overweeg een e-mailcampagne waarin je de weken voorafgaand aan Black Friday kleine onthullingen doet over je aanbiedingen. Of geef je meest loyale klanten exclusieve aanbiedingen, zodat zij zich gewaardeerd voelen. Zo creëer je niet alleen interesse voor je deals, maar bouw je ook een sterkere band met je klanten op.

    Tijdens Black Friday concurreren bedrijven vaak op prijs, maar je kan jezelf onderscheiden door verder te kijken dan alleen de laagste prijs. In plaats van mee te doen aan deze prijzenslag, waar consumenten vaak geen langdurige relatie met een merk opbouwen, kun je strategieën inzetten om klanten aan je te binden.