Waar Black Friday in de VS de officiële start van het Christmas Shopping Season is geworden, blijft Europa niet achter. In een digitale wereld waar afstand niets meer betekent, kan dat ook niet anders. Als ondernemer wil je hier natuurlijk met Black Friday marketing zo goed mogelijk op inspelen, en dat is waar wij om de hoek komen kijken: met de beste SEO tips ter voorbereiding op Black Friday en Cyber Monday. Zo wordt het gegarandeerd een SEOson to be jolly.

1. Begin op tijd

Seasonal SEO en SEO voor Black Friday is in principe niet anders dan ‘normale’ SEO. Het begint met een zoekwoordenonderzoek, waaruit je de termen opmaakt die relevant zijn voor je klanten. Daarover later meer. Op die zoektermen speel je in met je content, je krijgt bezoekers op je website, ze kopen dingen, iedereen gelukkig.

In de praktijk is het echter wél anders. Omdat het gaat om een tijdsgebonden event zit er een duidelijke deadline aan. Je moet op tijd beginnen met het opbouwen van autoriteit, anders hengel je volledig naast de Black Friday vijver en loop je alle koopjesgekke bezoekers mis. Zonde.

Ga er daarbij vanuit dat je minimaal 45 dagen van tevoren de basis van je SEO-strategie – in de vorm van landingspagina’s – al gelegd moet hebben. Niets houdt je tegen om deze nog verder te verfijnen in de periode voorafgaand aan deze feestdagen, maar die basis moet er zijn.

2. Landingspagina’s

Er zijn daarbij twee mogelijke scenario’s en bijbehorende plannen van aanpak:

  1. Je hebt nog geen geschikte landingspagina → maak een landingspagina die specifiek inspeelt op Black Friday en Cyber Monday. Zet hier geen jaartal bij, maar maak een algemene pagina die je het jaar erna opnieuw kan gebruiken. Zo behoud je de autoriteit die je dit jaar opbouwt, en hoef je alleen de content volgend jaar een update te geven. Deze pagina is een voorbeeld daarvan: ‘SEO Black Friday’ kunnen we ieder jaar een update geven, ‘SEO Black Friday 2024’ is maar één jaar relevant.
  2. Je hebt al een (bijna) geschikte landingspagina → geef je content een update, en pas de url aan als je eerder de keuze gemaakt hebt om een jaartal erin te zetten. Vergeet dan ook niet om een redirect in te stellen. In het voorbeeld hierboven geldt dan dus een redirect van /SEO-black-friday-2024/ naar /SEO-black-friday/. Op die manier neem je in ieder geval nog een deel van de opgebouwde autoriteit mee naar de nieuwe url.

3. Content optimalisatie

Welke van deze scenario’s ook de realiteit is, bij beide moet je de content updaten en actueel maken. De aanbiedingen van dit jaar op de voorgrond, actuele productbeschrijvingen, de correcte structured data van de producten, en dat brengt ons bij de volgende tip.

4. Zoekwoorden

Als het goed is, ben je ook voor je Black Friday SEO begonnen met een zoekwoordenonderzoek, zoals we al kort in tip #1 aanstippen. Maar hoe kies je geschikte zoekwoorden om op in te spelen als iedereen inzet op Black Friday? Dit is waar long tail zoekwoorden aan bod komen. Longtail zoekwoorden zijn combinaties van drie of meer woorden, die samen tot een hele specifieke zoekterm uitgroeien. Dit gaat gepaard met drie dingen: een laag zoekvolume, maar ook een lage keyword difficulty en een hoge koopintentie.

Voorbeeld van een SEO zoekwoordenonderzoek voor black friday

Concreet: er zijn misschien maar tien mensen die zoeken op de term ‘badmuts met rode en blauwe strepen kopen’. Toch, als jij daarop inspeelt en bovenaan staat in de zoekresultaten, dan sleep je die tien klanten wel vrij gemakkelijk binnen. Ideaal dus om op dit soort termen in te zetten. Zeker in combinatie met Black Friday. En al helemaal omdat grotere partijen dit soort specifieke zoektermen vaak links laten liggen. Easy wins.

5. User experience

Wanneer alle bezoekers op je website geland zijn – omdat je op tijd begonnen bent met je SEO voor Black Friday – is het tijd om ze over te halen tot aankoop. Je producten zijn uiteraard goed, nu is het de kunst om het zo makkelijk mogelijk te maken om deze af te rekenen. Tijd voor conversie optimalisatie dus! Focus hierbij op de volgende aspecten om de ervaring zo plezierig mogelijk te maken voor je gebruiker:

  • Snelle laadtijd → optimaliseer en comprimeer je afbeeldingen voor een snellere laadtijd en laat onnodige en schreeuwerige pop-ups achterwege.
  • Duidelijke CTA’s → geef je bezoekers duidelijke taken en call-to-actions. Hoe laagdrempeliger je het maakt, hoe meer je zal verkopen.
  • Mobielvriendelijke website → E-Commerce speelt zich steeds meer op mobiele apparaten af, met een aandeel van bijna 80% van al het verkeer. Echter blijven conversies vanaf deze apparaten nog achter. Wees je hiervan bewust en zorg ervoor dat de shopping experience hierop aangepast is. Zo kan je een groter deel van je mobiele shoppers binnenhengelen.

6. Meten, meten, meten

Als na dit zenuwslopende weekend blijkt dat je verkopen aanzienlijk hoger of lager zijn dan van tevoren verwacht, dan wil je weten waar dat door komt. Dus, en misschien is dit wel de belangrijkste boodschap die we je mee kunnen geven: maak alles wat je doet meetbaar. Zo leer jij van je triomfen en je fouten, en optimaliseer je je (SEO-)strategie voor alle toekomstige feestdagen marketing. Te beginnen bij het kerstseizoen, wat dan alweer voor de deur staat.

7. Lokale SEO

Nog een laatste tip, die vooral van belang is als je ook een fysieke locatie hebt: Black Friday speelt zich, in tegenstelling tot Cyber Monday, niet alleen online af. Wanneer je ook je diensten of producten in een fysieke winkel aanbiedt, vergeet dan niet om in te zetten op lokale SEO voor Black Friday. Update je Google My Business met actuele en mogelijk aangepaste openingstijden om mensen naar je locatie te krijgen Denk daarbij ook aan het maken van SEO-pagina’s met locatiespecifieke zoekwoorden, gecombineerd met de Black Friday termen die je uit je zoekwoordenonderzoek gehaald hebt.

Location Based Targeting Locaties

Wil je nou meer inzicht of tips krijgen hoe SEO voor jou kan werken, neem dan contact op met een van onze SEO specialisten. Zij helpen je graag verder.

Hulp van specialisten!