Kom je liever in contact met een gespecialiseerd ecommerce bureau? Neem contact op voor vragen of advies.

Waarom is ecommerce marketing belangrijk?

Ecommerce marketing is belangrijk als je producten of diensten wil verkopen via je webshop. Je zorgt ervoor dat je zichtbaar bent bij je doelgroep. Als je je ecommerce marketing goed aanpakt, zal je naamsbekendheid toenemen, wordt je onderscheidend vermogen duidelijk en zal je sneller of meer klanten krijgen die jouw producten willen kopen.

Naamsbekendheid

Als je jouw webshop of de producten die je op je webshop verkoopt onder de aandacht brengt, zul je zien dat mensen meer en meer van jou willen weten. Dit betekent dat ze informatie over het product of over jou gaan zoeken en uiteindelijk wil je dat je naamsbekendheid zo hoog is, dat mensen op jouw naam gaan zoeken. Met goede ecommerce marketing zul je zien dat jouw webshop op de juiste manier bij de juiste mensen onder de aandacht brengt.

Trends social media

Onderscheidend vermogen

Er is een grote kans dat je niet de enige aanbieder bent van de producten die je verkoopt. Dus het is belangrijk om duidelijk te maken waarom mensen bij jou moeten kopen. Dat kan als je naar buiten treedt met de usp’s van jouw producten of ze juist afzet tegen andere producten of je focust op het verschil van service bij jou en andere leveranciers.

Meer klanten

De gerealiseerde naamsbekendheid en het onderscheidend vermogen kunnen ervoor zorgen dat mensen overtuigd raken dat ze het product nodig hebben en dat ze bij jou moeten om dit product te kopen. Je zult dus uiteindelijk zien dat je meer website bezoekers krijgt die wellicht ook andere producten interessant vinden en daardoor klant bij jou worden.

Hoe werkt ecommerce marketing?

Voordat je aan de slag gaat met je ecommerce marketing heb je twee dingen nodig. Het eerste is een webshop waar je de producten of diensten gaat verkopen. Ten tweede is het handig om je meetbaarheid op orde te hebben. Dit betekent dat je alles wil meten wat er op je webshop gedaan wordt. Denk hierbij aan:

  • productpagina’s bezoeken
  • producten in winkelmandje stoppen
  • betaalproces starten
  • betaalproces afronden

Als je je webshop goed gestructureerd hebt en deze meetbaar is, kun je aan de slag met het uitstippelen van een online marketingstrategie. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Wat neem je daarin mee?

Ecommerce doelstelling

Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel concurrenten? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een ecommerce marketing bureau kan je helpen met deze vragen beantwoorden.

Distributie

Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.

  • De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal?
  • Iets minder voor de hand liggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal.

Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:

  • Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
  • En waarom kies je hiervoor?
  • Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
  • En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
  • Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?

Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.

  • Hoe is je website gebouwd?
  • Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
  • Welke landingspagina’s heeft de website?
leadgeneratie bureau utrecht sean & timothy
0 sterren gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten gemiddeld met 5 sterren
0 jaar klant Klanten blijven gemiddeld meer dan 3 jaar klant bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, email, analytics, website en design

Ecommerce data

Daarnaast controleren we altijd of de meetbaarheid van je website goed geregeld is. Immers, zonder data is het moeilijk analyseren of en hoe we de juiste resultaten gaan behalen. Als laatste is het ook verstandig om wat zachtere conversies in kaart te brengen. We checken wat mensen nog meer op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief of kortingscode. En dan kijken we naar de mogelijkheden voor een follow-up wanneer mensen zich inschrijven. Wordt er een kortingscode gestuurd?

We nemen de gehele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van onze eigen doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

SEO

Voordelen van ecommerce marketing voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van ecommerce zijn:

  • het helpt bij het realiseren van zichtbaarheid onder je doelgroep
  • je krijgt overzicht in wat je doelgroep belangrijk vindt
  • het wordt duidelijk waarom klanten voor jou kiezen
  • je krijgt inzicht in je cijfers, zoals je benodigde budgetten, afzet en omzet

Dat betekent dat je hiermee dus meer verkopen kan realiseren en dat zal leiden tot meer omzet.

Horeca marketing search en display

Hoe weet ik of ecommerce marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Bestaat het aankoopproces of onboarding proces van jouw klanten of opdrachtgevers uit meerdere fases of beslismomenten? Dan kan ecommerce marketing iets voor jouw bedrijf betekenen.

Ecommerce marketing helpt namelijk gedurende de hele klantreis. Zodra iemand interesse toont, helpt het om deze persoon stap voor stap dichter bij een aankoop te brengen. Maar daar stopt het niet! Ook na de aankoop zorgt ecommerce marketing ervoor dat klanten tevreden blijven en terugkomen. Het is een super hulpmiddel om niet alleen nieuwe klanten te krijgen, maar ook om ze blij en trouw te houden.

Positioneren-als-autoriteit-Zoekmachine-marketing

Ecommerce marketing is een krachtig hulpmiddel dat bedrijven helpt om hun marketingactiviteiten te stroomlijnen; om optimaal gebruik te maken van ecommerce marketing, is het essentieel om te starten met de juiste beginstappen:

  1. Bepaal de doelgroep en doelstellingen.
  2. Maak een ecommerce marketing plan: welke automatiseringen/workflows wil je opzetten en welke data is hiervoor nodig?
  3. Kies een ecommerce marketing software die daarbij aansluit.
  4. Richt de database in op basis van het plan.
  5. Koppel de software aan andere marketingtools, zoals CRM, social media en website.
  6. Ontwikkel en automatiseer marketingcampagnes en workflows.
  7. Creëer gepersonaliseerde content.
  8. Monitor, analyseer en optimaliseer de campagnes voortdurend.
Responsieve display-advertentie

Hoe begin je met ecommerce marketing?

Allereerst wil je je bedrijfsdoelstellingen duidelijk hebben en dan kun je gaan kijken hoe je automation inzet om deze doelstellingen te behalen. Je zorgt ervoor dat jouw ecommerce marketing strategie past in het plaatje van het bedrijf. In die strategie staan je doelstellingen, kpi’s, doelgroep, kanalen en communicatie. Vervolgens structureer je de kanalen en ga je meer operationeel te werk. Denk hierbij aan het opzetten van campagnes, advertentiegroepen en het maken van content.

Waarom ecommerce marketing uitbesteden?

Er zijn talloze voordelen verbonden aan het starten met ecommerce marketing. De kwestie is niet óf je ermee wilt beginnen, maar wanneer. Het initiële opzetten is slechts een eenmalige taak, maar de echte inspanning zit in het consistent analyseren en finetunen. Het is cruciaal om je campagnes steeds relevant en persoonlijk te houden. Des te meer redenen om het uit te besteden aan een ecommerce marketing bureau:

Hoe werkt zoekmachine marketing?
  • Tijdsbesparing: Door je marketingactiviteiten aan ODIV uit te besteden, kun jij je concentreren op je bedrijfsgroei of wellicht een keer eerder aan de vrijdagmiddagborrel. Niet alleen bespaar je hierdoor tijd, maar je kunt er ook op vertrouwen dat ervaren specialisten zorg dragen voor je marketing behoeften.
  • Diepgaande kennis: Als gespecialiseerd bureau richt ODIV zich volledig op online marketing. Door de jaren heen hebben we een schat aan ervaring en expertise opgebouwd, vergaard bij verschillende klanten en in diverse sectoren. We zijn enthousiast om deze kennis toe te passen ten gunste van jouw bedrijf.
  • Moderne tools: Als professioneel online marketingbureau hebben we toegang tot de nieuwste en beste tools in de branche. Deze tools stellen ons in staat om gegevens diepgaand te analyseren, marketingcampagnes te finetunen en effectief de resultaten te meten.
Instagram Reels Ads

Wat is een ecommerce marketing bureau?

Een ecommerce marketing bureau is een onderneming die jou helpt met het verkopen van jouw producten via jouw webshop. Dit bureau kan op een aantal niveau’s met je meedenken:

  • Strategisch: het bureau stelt een marketingplan op hoe jij jouw producten of diensten het beste kan vermarkten, onder welke doelgroep, via welke kanalen en budgetten en welke content je daar het beste voor kan gebruiken.
  • Operationeel: het bureau gaat daadwerkelijk aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Ze maken ads managers aan, zetten de ecommerce campagnes op, maken content en distribueren deze.
  • Analyse: je kan een bureau ook altijd vragen om een analyse te draaien van de huidige werkzaamheden en resultaten die je nu behaalt. Dit heet een audit. ODIV kan deze voor jou verzorgen. Hiermee krijg je meteen een aantal pointers en optimalisatiemogelijkheden die je ecommerce marketing naar het volgende niveau tillen.
Google shopping dynamische banner

Hoe pakt ODIV ecommerce aan?

Voordat we aan de slag gaan als jouw ecommerce marketing bureau, stippelen we een ecommerce marketing strategie uit. Dit doen we op basis van een aantal gesprekken die we samen hebben. Vervolgens analyseren we de website en de resultaten van de afgelopen jaren. Daarnaast controleren we de kanalen die wellicht eerder zijn ingezet en kijken we of de meetbaarheid van deze kanalen klopt.
Daarna doen we een nulmeting en maken we een dashboard op. Hierin vergelijken we jouw website en resultaten met de concurrentie en zullen we bepalen hoe we een mogelijke inhaalslag gaan realiseren of hoe we onze toppositie zullen handhaven en versterken.

SEO

We maken dan een strategisch marketingplan waarin we de volgende elementen opnemen.

  • Doelstelling: we horen graag wat het doel is voor het komende jaar. Is dat:
    • meer (netto/bruto) omzet realiseren
    • een specifieke ROAS behalen
    • een specifieke ordergrootte of orderwaarde behalen
    • een minimaal aantal MQLs of wellicht zelfs wel SQLs
    • nieuwsbrief inschrijvers genereren
    • evenementen bezoekers werven
  • Doelgroep: deze kunnen we op een aantal vlakken definiëren. Uiteraard de standaard geografische en demografische kenmerken. Maar ook op:
    • functie (titels)
    • senioriteit in een bedrijf
    • bedrijfsgrootte
    • orderwaarde
    • loyaliteit
    • interesses
    • vaardigheden

Neem vrijblijvend contact op met onze ecommerce specialisten

Ontmoet ons ecommerce marketing team

  • Timothy Van Laar

  • Soraya Hartogs

  • Martijn Hoekstra

  • Marijn van den Ham

  • Jamie Zuydendorp

  • Joost Fromberg

  • Thi-Lien Kuijl

  • Jessica Kroon

  • Bruna Venturinelli

  • Daan Weijs

  • Daphne van den Berg

  • Frederique Boitelle

  • Willem Wattez

  • Ruben Ort

Veelgestelde vragen over ecommerce marketing:

  • Wat is e-commerce marketing?

    E-commerce marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten via internet. Dit zijn dus alle activiteiten die je voor je bedrijf onderneemt op social media, op zoekmachines, je website en je nieuwsbrief.

  • Wat levert e-commerce marketing jou op?

    Als je e-commerce marketing goed op orde is, kan het je verschillende dingen opleveren. Denk hierbij aan meer omzet, meer verkopen, nieuwe klanten, nieuwe website bezoekers en meer zichtbaarheid op. Dit is bovendien ook allemaal goed te monitoren als je ervoor zorgt dat je de meetbaarheid van je website, kanalen en je e-commerce campagnes verzorgt.

  • Wat doet een e-commerce marketing bureau?

    Een e-commerce marketing bureau helpt om jouw producten of diensten te verkopen via internet. Een bureau kan helpen met het strategische marketingplan en de e-commerce campagnes. Dat betekent dat ze kunnen werken aan je social media campagne, helpen je zoekmachine resultaten te verbeteren of wellicht je automation flows optimaliseren om meer terugkerende omzet te realiseren.

  • Met welke kanalen kun je aan de slag met e-commerce marketing?

    Als je met e-commerce marketing aan de slag gaat, kun je uit legio kanalen kiezen. Wil je meer verkopen realiseren door je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten, kies je voor push kanalen zoals social media en display. Ga je voor een betere vindbaarheid, kun je kiezen om je strategie voor zoekmachines aan te pakken. Denk hierbij aan Google, Bing en Yahoo. Als je gaat voor meer retentie klanten of een hogere klantwaarde is het verstandig om te werken aan je marketing automation en nieuwsbrief.