Kom je liever in contact met een gespecialiseerd bureau? Neem contact op voor vragen of advies.

Wat is ecommerce marketing?

Ecommerce marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten via internet. Een praktisch voorbeeld ter illustratie is het hebben van een schoenenwinkel in een online omgeving in plaats van fysiek. Je wil dus je producten verkopen via het internet. Je kan beelden van de schoenen verspreiden via social media of je zorgt ervoor dat je schoenen vindbaar zijn via zoekmachines wanneer mensen zoeken naar de schoenen die je verkoopt.

Trends social media

Ecommerce marketingstrategie

Voordat je aan de slag gaat met het uitzetten van je marketingactiviteiten is het verstandig om een ecommerce marketingstrategie uit te stippelen. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen.

Wat is het doel?

Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen. Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel concurrenten? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online?

Wat is ecommerce marketing?

Distributie

Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken. Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje. De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal? Iets minder voor de hand liggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal. Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn: Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren? En waarom kies je hiervoor? Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze? En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn? Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?

Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep. Hoe is je website gebouwd? Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er? Welke landingspagina’s heeft de website?

Ecommerce data

Daarnaast controleren we altijd de meetbaarheid van je website goed geregeld. Immers, zonder data is het moeilijk analyseren of en hoe we de juiste resultaten gaan behalen.
Als laatste is het ook verstandig om wat zachtere conversies in kaart te brengen. We checken wat mensen nog meer op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief of kortingscode. En dan kijken we naar de mogelijkheden voor een follow-up wanneer mensen zich inschrijven. Wordt er een kortingscode gestuurd?

We nemen de gehele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van onze eigen doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

Resultaten email marketing campagne
0 sterren gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten gemiddeld met 5 sterren
0 jaar klant Klanten blijven gemiddeld meer dan 3 jaar klant bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, email, analytics, website en design

Ecommerce marketing uitbesteden

Er zijn genoeg redenen om je ecommerce marketing uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het besparen van tijd of het drukken van kosten. Of het in kaart brengen van jouw marktaandeel ten opzichte van je concurrenten. En misschien wel het mooiste doel: het opschalen van je bedrijf.

De belangrijkste redenen voor het uitbesteden van je ecommerce marketing zijn:

  • Je houdt tijd over om aan je core business te werken
  • Je haalt expertise in huis om dit zo effectief mogelijk te doen. De expert kan het waarschijnlijk in kortere tijd doordat hij al weet welke kanalen hij moet gebruiken en hoe hij deze moet inzetten.
  • Je haalt expertise in huis om dit zo efficiënt mogelijk te doen. De expert heeft ervaring met de verschillende online kanalen en kan hierdoor sturen op specifieke resultaten. Denk hierbij aan een ROAS of ROI, de grootte van het winkelmandje, maximale kosten per lead, kosten per (nieuwe) websitebezoeker etc.
  • Je haalt een heel team met kennis binnen dat kan fungeren als sparringpartner als je marketingteam versterkt en jouw bedrijf helpt groeien.
leadgeneratie bureau utrecht sean & timothy

Hoe pakt ODIV ecommerce marketing aan?

Voordat we aan de slag gaan met jouw ecommerce marketing, stippelen we een ecommerce marketing strategie uit. Dit doen we op basis van een aantal gesprekken die we samen hebben. Vervolgens analyseren we de website en de resultaten van de afgelopen jaren. Daarnaast controleren we de kanalen die wellicht eerder zijn ingezet en kijken we of de meetbaarheid van deze kanalen klopt. Daarna doen we een nulmeting en maken we een dashboard op. Hierin vergelijken we jouw website en resultaten met de concurrentie en zullen we bepalen hoe we een mogelijke inhaalslag gaan realiseren of hoe we onze toppositie zullen handhaven en versterken.

We maken dan een strategisch marketingplan waarin we de volgende elementen opnemen:

  • Doelstelling: we horen graag wat het doel is voor het komende jaar. Is dat:
    • meer (netto/bruto) omzet realiseren
    • een specifieke ROAS behalen
    • een specifieke ordergrootte of orderwaarde behalen
    • een minimaal aantal MQLs of wellicht zelfs wel SQLs
    • nieuwsbrief inschrijvers genereren
    • evenementen bezoekers werven
  • Doelgroep: deze kunnen we op een aantal vlakken definiëren. Uiteraard de standaard geografische en demografische kenmerken. Maar ook op:
    • functie(titels)
    • senioriteit in een bedrijf
    • bedrijfsgrootte
    • orderwaarde
    • loyaliteit
    • interesses
    • vaardigheden
Location Based Targeting Locaties
  • Kanalen, platformen en systemen: ODIV kan je helpen met Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, Twitter, Email, Google Ads, Bing Ads, Active Campaign, Klaviyo, Pipedrive, Salesforce en nog veel meer.
  • Content: Denk aan vorm en inhoud. Video, animatie, afbeeldingen en ga je werken met personen, producten en welke cta’s ga je gebruiken?
  • Budget: je bepaalt zelf met welke budgetten je aan de slag wil. Wij geven je een advies op basis van de doelstelling, doelgroepgrootte en het kanaal dat we gaan gebruiken. Het voordeel is dat we kunnen werken met dagbudgetten en looptijdbudgetten. Dat betekent dat we altijd kunnen controleren of we het juiste budget inzetten en niet te veel uit zullen geven. Dit biedt tegelijkertijd ook de mogelijkheid om bij een goede ROAS of omzet, het budget op te schalen.
  • Concurrentie en markt: welke andere aanbieders zijn er nog en wat gebeurt er in de markt?
Horeca marketing search en display

Geïnteresseerd en wil je meer weten over ecommerce? Of kom je graag in contact met een gespecialiseerd ecommerce bureau?

Ontmoet ons ecommerce marketing team

  • Timothy Van Laar

  • Maikel Schrik

  • Soraya Hartogs

  • Martijn Hoekstra

  • Marijn van den Ham

  • Jamie Zuydendorp

  • Joost Fromberg

  • Thi-Lien Kuijl

  • Jessica Kroon

  • Bruna Venturinelli

  • Wim Möhlmann

  • Daan Weijs

  • Daphne van den Berg

  • Frederique Boitelle

  • Willem Wattez

  • Ruben Ort

  • Boaz van den Berg

Veelgestelde vragen over ecommerce marketing:

  • Wat is e-commerce marketing?

    E-commerce marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten via internet. Dit zijn dus alle activiteiten die je voor je bedrijf onderneemt op social media, op zoekmachines, je website en je nieuwsbrief.

  • Wat levert e-commerce marketing jou op?

    Als je e-commerce marketing goed op orde is, kan het je verschillende dingen opleveren. Denk hierbij aan meer omzet, meer verkopen, nieuwe klanten, nieuwe website bezoekers en meer zichtbaarheid op. Dit is bovendien ook allemaal goed te monitoren als je ervoor zorgt dat je de meetbaarheid van je website, kanalen en je e-commerce campagnes verzorgt.

  • Wat doet een e-commerce marketing bureau?

    Een e-commerce marketing bureau helpt om jouw producten of diensten te verkopen via internet. Een bureau kan helpen met het strategische marketingplan en de e-commerce campagnes. Dat betekent dat ze kunnen werken aan je social media campagne, helpen je zoekmachine resultaten te verbeteren of wellicht je automation flows optimaliseren om meer terugkerende omzet te realiseren.

  • Met welke kanalen kun je aan de slag met e-commerce marketing?

    Als je met e-commerce marketing aan de slag gaat, kun je uit legio kanalen kiezen. Wil je meer verkopen realiseren door je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten, kies je voor push kanalen zoals social media en display. Ga je voor een betere vindbaarheid, kun je kiezen om je strategie voor zoekmachines aan te pakken. Denk hierbij aan Google, Bing en Yahoo. Als je gaat voor meer retentie klanten of een hogere klantwaarde is het verstandig om te werken aan je marketing automation en nieuwsbrief.