Ga je aan de slag met marketing voor de feestdagen of ben je op zoek naar marketingtips voor de feestdagen? Wij nemen je graag mee door ons proces, waar je rekening mee moet houden en wat de afweging is om aan de slag te gaan met campagnes rondom de feestdagen.

Feestdagen marketing: Hoe begin je daarmee?

Begin met relevantie. Er zijn gedurende het jaar heel veel feestdagen, maar is iedere dag wel relevant voor jouw merk? Of andersom, wil je jouw merk wel verbinden aan een speciale feestdag? Is dat het juiste moment of het enige moment dat je marketing wil bedrijven? We beschrijven hier enkele redenen hoe je wel aan de slag gaat met marketing rondom feestdagen.

Hulp van specialisten!

1. Deel een cadeaugids met je doelgroep

Als de feestdag relevant is om jouw merk aan te binden, zorg er vervolgens ook voor dat je jouw klanten gemakkelijk kan binden. Maak bijvoorbeeld een cadeaugids en deel deze tijdig met je doelgroep. Je zorgt voor inspiratie en je maakt het gemakkelijk voor mensen om een product te kiezen. Hierdoor vergroot je de kans op verkoop. Denk ook aan de kanalen waar dit gedeeld kan worden.

2. Overweeg het budget van je doelgroep

Denk ook aan het kostenplaatje dat hoort bij de feestdag en de doelgroep. Voor sommige dagen wordt gespaard en voor sommige dagen wordt wel vaak iets gekocht, maar er hangt wel een bepaald budget aan vast. Zo is er al verschil tussen moeder- en vaderdag en zijn de Amerikaanse Black Friday, Cyber Monday en Valentijnsdag tegenwoordig ook dagen waarbij er meer gespendeerd wordt, met name door mannen. Dus weet goed wie jouw doelgroep is, hoe zij deze dag vieren en welke budgetten zij spenderen.

vaderdag

3. Denk aan de locatie van je doelgroep (alleen van toepassing bij feestdagen die anders zijn per EU land)

Ben je in meerdere landen actief? Of verkoop je je producten in meerdere landen, dan is het wel handig om te controleren of de feestdagen wel op hetzelfde moment zijn. Zo wordt moederdag in Nederland op een heel andere dag gevierd dan in Frankrijk. Als je dan damesschoenen verkoopt, kan moederdag een relevante feestdag zijn, maar zorg dat je dan goed nadenkt over de locatie van je doelgroep.

4. Maak je op tijd klaar voor speciale dagen

Begin op tijd. Niet alleen met je campagnes en uitingen. Maar zorg ook dat je een haakje hebt. Dit heeft weer te maken met relevantie. Want waarom zou je jouw product zo graag willen verkopen met een speciale feestdag? Als de relevantie ontbreekt, zul je zien dat het eigenlijk alleen maar over de feestdag gaat en niet over jouw product. Start op tijd, zorg voor goede voorbereidingen, denk hierbij altijd aan een concept, je doelgroep, welke kanalen je wil gebruiken en met welk budget en content je aan de slag gaat. Handige tip hierbij is het opmaken van een contentkalender waarin de feestdagen die relevant zijn voor jouw bedrijf zijn toegevoegd. Op die manier kun je iedere keer de relevantie beoordelen en zul je zien dat je ook op tijd begint met de voorbereidingen.

5. Creëer aantrekkelijke sales en/of kortingscodes

Je zal tijdens de feestdagen niet de enige zijn die aan de slag gaat om zijn producten te verkopen. Bedenk acties die passen bij jouw merk, normen en waarden. Die zijn voor iedere feestdag en doelgroep weer anders. Belangrijk hierbij is dat je kijkt naar de mogelijke vorm van interactie die je teweeg kan brengen. Is het zo grappig dat het gedeeld wordt? Is het zo goedkoop, dat men meteen wil kopen? Is het zo exclusief dat je schaarste creëert? Als je inspeelt op een van deze pychologische behoeftes en het past bij je merk, dan mag je mooie resultaten verwachten. Daarnaast is het altijd praktisch om je campagne op te laten vallen met sales, kortingen of bundels. Refer-a-friend campagnes kunnen hier ook een handige methode zijn om meer mensen te betrekken bij je campagne.

6. Vergeet niet de juiste visuals

Wees slim en relevant met goede content. Gebruik de juiste visuals om de emotionele aantrekkingskracht te versterken. Door goed in te spelen op wensen, behoeftes en gevoelens tijdens de feestdagen, kun je ervoor zorgen dat mensen een bepaalde connectie met jouw merk krijgen. Dit kan er weer toe leiden dat ze sneller geneigd zijn om bij jou te kopen.

Tips voor feestdagen campagnes op de verschillende kanalen

Wanneer je aan de slag gaat met de marketing voor de feestdagen ga je ook kijken welke kanalen hierop aansluiten:

E-mail

Rondom de feestdagen worden er door veel bedrijven e-mails gestuurd, dus de inbox van de ontvanger loopt vol. Om ervoor te zorgen dat ze jouw e-mail lezen, kan je rekening houden met de volgende aspecten.

Allereerst de onderwerpregel en pre-header, dit is het eerste dat iemand ziet en ervoor moet zorgen dat ze de e-mail lezen. Denk dus goed na over de boodschap die je hierin overbrengt en zorg dat je opvalt in de inbox.

Email beschrijving kop kerst feestdagen

Daarnaast is timing belangrijk om rekening mee te houden, leer je doelgroep kennen; wanneer lezen zij de e-mails? Je valt het meeste op als je bovenaan in de inbox staat, dus zorg ervoor dat je de juiste dag en tijd je e-mails verstuurd.
Personalisatie speelt ook een grote rol, je kan ervoor kiezen om de onderwerpregel of de pre-header te personaliseren om op te vallen. Maar ook de inhoud van de e-mail kan je personaliseren, zodat het aansluit bij de behoefte van de ontvanger en de kans groter is dat ze overgaan tot actie. Denk daarnaast ook kritisch na voor wie in de database deze actie relevant is en stuur alleen deze profielen een e-mail. Zo zal bijvoorbeeld een sinterklaasactie waarschijnlijk het meest relevant zijn voor mensen met kinderen.

Social Media

Je social media kun je het beste inzetten op twee manieren. Het bekendmaken van jouw acties rondom de feestdagen. Let wel op dat je ervoor zorgt dat je de relevantie van de feestdag meeneemt in jouw actie. Belangrijk daarbij is dat de feestdag niet leidend is. Denk bijvoorbeeld aan alle acties rondom Black Friday. Maar iedereen onthoudt Black Friday wel. Het is belangrijk om duidelijk te maken waarom jouw doelgroep die actie bij jou moet halen.

Daarnaast zet je je social media in voor je positionering en branding. Dit kun je doen door in te zetten op mooie beelden, verhalen en het al dan niet kiezen voor sales of acties. Je kan dit ook doen door juist heel erg te zitten op klantenservice via de social media kanalen. Bied je mogelijke kopers de mogelijkheid om vragen te stellen over het product en antwoord je daar behulpzaam in? Dan kan dit overtuigend werken om mensen aan je te binden als klant.

Voorbeelden van feestdagen marketing op social media

SEO

Voor SEO zijn twee punten belangrijk om rekening mee te houden rondom feestdagen. Allereerst adviseren we om geen jaartal op te nemen in de URL. Als deze namelijk wel in de URL staat, moet elk jaar de URL worden aangepast om up-to-date te blijven. Het aanpassen van de URL zorgt er vervolgens weer voor dat Google die URL opnieuw moet opnemen in de zoekresultaten, wat ervoor kan zorgen dat je verkeer verliest.

Kerst campagne feestdagen voorbeeld seo

Ten tweede adviseren we om de content op de pagina jaarlijks een update te geven. Hierdoor vergroot je de kans om hoger te komen in de zoekresultaten van Google en biedt je daarnaast altijd de meest actuele en relevante content aan je bezoekers.

SEA

Wanneer je SEA-campagnes draait voor de feestdagen, zijn er een aantal opties interessant om te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan het item (voorheen extensie): kop. Hiermee kun je met 1 functie een specifieke kop (zie foto) toevoegen aan je gehele account. Met het item, promotie, kun je een specifieke actie toevoegen aan je campagnes, zoals ‘vaderdagskorting: 20%’. Naast deze functies voor koppen en promoties, is het ook slim om te kijken naar je advertentieteksten. Maak bijvoorbeeld gebruik van een countdown-timer in je advertentieteksten om een gevoel van schaarste te creëren vlak voor een feestdag. Zo stimuleer je potentiële klanten om snel actie te ondernemen.

Nieuwe extensie: kop Google Ads vaderdag feestdagen

Hoe kan ODIV jou helpen tijdens feestdagen?

ODIV kan je op verschillende manieren helpen met je marketing tijdens de feestdagen. We denken strategisch met je mee en tegelijkertijd hebben we de nodige operationele expertise in huis om de campagnes voor de feestdagen ook op te zetten en ervoor te zorgen dat ze renderen. Dit betekent dat je een kritische sparringpartner krijgt die meteen ook het werk voor je uit handen kan nemen. Wil je de marketingtips voor de feestdagen of de campagne mogelijkheden eens bespreken?

Wil je een keer sparren over jouw strategie tijdens de feestdagen? Of wil je enkel voor een specifieke feestdag aan de slag? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag verder.

Hulp van specialisten!