Na al een aantal jaren fervent liefhebber te zijn van Mercer Amsterdam, startten we in 2022 vol enthousiasme met een samenwerking. Het high-end sneaker label richt zich op het creëren van luxe, onderscheidende silhouetten voor mannen en vrouwen. Mercer ontwerpt haar producten volledig in eigen huis voor een exclusieve look-and-feel, van zool tot veter. 

De producten van Mercer Amsterdam worden vervaardigd in ambachtelijke familiebedrijven in Portugal en Italië, waarbij veel aandacht wordt besteed aan duurzaamheid. Zo was Mercer het eerste merk dat samenwerkte met Piñatex voor de creatie van de eerste volledig duurzame vegan sneaker van ananasleer.

Mercer Amsterdam heeft zijn grote bekendheid vooral te danken aan de samenwerkingen met de NASA, die in drie verschillende fasen een enorme publiciteit hebben gekregen. Ook heeft het merk samengewerkt met artiesten en grote namen zoals Lewis Hamilton, Bella & Gigi Hadid, Lady Gaga en Chris Brown. 

Mercer is een vooruitstrevende en innovatieve organisatie die mooie producten levert. Dit vaak in samenwerking met andere goede partners. Kortom, een organisatie waar wij ons als ODIV graag aan verbinden door het online verlengstuk te zijn. We kregen concrete doelstellingen voorgelegd en wisten wat er te doen stond voor 2022. 

Mercer Amsterdam marketing case

Doelstelling  

Voor 2022 had Mercer twee zeer mooie doelstellingen.

  • Een groei in omzet van 30% ten opzichte van 2021
  • Meer brand awareness

Om deze doelstellingen te realiseren, gingen we aan de slag met een marketingstrategie bestaande uit de onderdelen SEA, social media en website. Verder gaven we los advies op het gebied van SEO en e-mail. 

Strategie

Voordat de nieuwe campagnes gingen draaien, wilden we zeker weten dat alles goed meetbaar was. Zo keken we welke tracking gebruikt werd, en checkten we of alle activiteiten op de website wel netjes gemeten werden. 

Nadat de meetbaarheid verzorgd was, zijn we begonnen aan een herstructurering van de social media en zoekmachine campagnes. Dit deden we omdat er in 2021 door een andere bureau veel verkeer naar de website werd gestuurd en er veel leads werden gegenereerd, maar de kwaliteit van de websitebezoekers liet te wensen over. Dit was met name te wijten aan de gekozen instellingen in META. De aanpassingen van de campagne instellingen werden gedaan met de doelstellingen (merkbekendheid en verkopen) in het achterhoofd. 

  • De focus lag eerst op zichtbaarheid binnen de doelgroep (60%)
  • Het vervolg (40%) bestond uit het genereren van verkopen door verschillende vormen van interactie te stimuleren.

De content van de campagnes werd aangepast op basis van voorraad en de focus van Mercer Amsterdam op specifieke producten. Op deze manier was er genoeg afwisseling in content. 

Marketingcase E-commerce

Innovatie

Bij ODIV houden we altijd onze oren en ogen open voor nieuwe ontwikkelingen in ons vakgebied. In het tweede gedeelte van het jaar zagen we verschillende veranderingen naar voren komen. Zo werd de Performance Max campagne uitgerold door Google, werden er doelgroepen en instellingen verwijderd in META, namen targeting mogelijkheden af en begon de kwaliteit van content belangrijker te worden voor advertenties. 

Niet alle punten hierboven waren van even groot belang om meteen op te pakken, maar we wilden voorop lopen om zo voorbereid te zijn op het moment dat het wel allemaal verplichte kost werd.

We starten met de Performance Max campagne, waar prioriteit lag omdat de oude Smart Shopping campagne werd uitgefaseerd door Google. Daarnaast was onze verwachting dat we de resultaten met Performance Max verder konden opschalen dan met Smart Shopping.

Op META zagen we de targeting mogelijkheden afnemen, maar tegelijkertijd zagen we dat e-mail marketing en de interactie doelgroepen in META goed presteerden qua verkopen. Daarom hebben we in deze periode weer lead generation campagnes opgezet. Hiermee vulden we de mailinglijst, én zo konden we de mensen die interacteerden met de ads weer opnemen in retargeting campagnes gericht op conversies (verkopen). 

Online marketing case Mercer

Meebewegen met veranderingen

Het laatste kwartaal zagen we bij meerdere klanten dat de markttendens was dat de consument de hand op de knip hield. Met name in oktober en begin november was dit het geval. In deze periode hebben we de tijd genomen om in te spelen op de veranderingen die META doorvoert in het algoritme. Zo zagen we dat de kwaliteit van content leidend is voor een goede campagne. 

Daarom hebben we voor de twee laatste maanden van het jaar de campagnestructuur helemaal omgegooid en opgezet volgens de brede targeting per productcategorie. Ook gebruikten we heel concrete content in combinatie met de belangrijkste doelstelling: verkopen realiseren (zie het voorbeeld hier links). Hoe concreter de visual en tekst, hoe beter we de advertentie zagen presteren. 

Door continu te experimenteren, kunnen we inspelen op veranderingen in marketing. We proberen altijd voorop te lopen om zo met minimale kosten het maximale resultaat te behalen.

Facebook campagne e-commerce

Resultaten

De resultaten liggen ver boven target.

  • De beoogde groei in omzet was 30%, de werkelijke groei 90%.
  • Ook zagen we een stijging in het aantal branded zoekopdrachten van 54%, wat een toename in brand awareness impliceert.

In 2023 zetten we onze samenwerking met Mercer Amsterdam met alle plezier voort.

Ook een succesvolle marketingstrategie?

Maak kennis met team Mercer