Inhoud

Spring snel naar één van onderstaande onderwerpen.

Doel van het onderzoek

Het doel van het onderzoek is inzicht verschaffen in welke IT recruitmentbureaus er zijn en hoe goed ze organisch gevonden worden op doelgerichte zoekwoorden.

Vindbaarheidscore

Weinig mensen weten wie nou precies de concurrenten zijn. Behalve Google. Jouw concurrenten zijn de bedrijven die worden gevonden als er op jouw keywords wordt gezocht. In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar alle bedrijven die gevonden worden op doelgerichte zoekwoorden, om zo te schatten hoeveel organisch verkeer ze binnen krijgen. Op deze manier krijgen bedrijven inzicht in de concurrentie en hoeveel van de belangrijke zoekwoorden bij hen uitkomen.

Methode

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 31 januari en 5 februari 2020. Het onderzoek betreft de zoekresultaten van 58IT recruitmentbureaus. De uitkomsten geven daarom geen volledig beeld, maar een indicatie. We hebben getoetst hoeveel organische, doelgerichte bezoekers de verschillende bedrijven krijgen, om zo te bepalen welk bureau het meest zichtbaar is in de IT-recruitment industrie. De getallen hebben we achterhaald op de volgende manier:

  • Goede zoekwoorden vaststellen: via de tool SEMrush hebben we relevante zoekopdrachten achterhaald waarop veel gezocht wordt. Hierbij is rekening gehouden met de volgende aspecten:
    1. Doelgerichte zoekwoorden: als iemand zoekt op ‘tips IT sollicitatie’ kom je al gauw uit bij ICTergezocht, maar is de kans laag dat je via hen aan je baan gaat komen.
    2. Hetzelfde segment: ICT recruiters en IT recruiters vissen in dezelfde vijver, maar IT uitzendbureaus weer niet. Zo hebben we zoekwoorden bepaald die op elkaar lijken, zoals werving en selectie bureaus en recruitmentbureaus, zodat we kunnen vaststellen welke bedrijven in deze sector het beste worden gevonden.
    3. Volume: woorden waarop amper gezocht wordt, zullen niet heel belangrijk zijn voor de vindbaarheid van het bedrijf. Daarom hebben we zoveel mogelijk woorden gebruikt, waarop vaak gezocht wordt. Deze data kunnen we ook uit SEMrush halen.
  • Verdeling verkeer bepalen: uit SEMrush hebben we per zoekwoord het volume gehaald, en uit de CTR Study van Advanced Web Ranking hebben we data over de click-through-ratio van de specifieke posities. Dat stelt ons in staat om een schatting te maken van de hoeveelheid organisch verkeer van een bedrijf. Hieronder zie je de visualisatie: als je op positie 1 staat in Google krijg je gemiddeld 32,58% van de clicks. Op positie 20 daarentegen maar 1,20% van alle clicks. Dat betekent dat als er maandelijks 100 zoekopdrachten zijn en je op positie 1 staat, je gemiddeld 32,58 bezoekers van dat zoekwoord per maand binnen krijgt.
    CTR per positie in Google
  • Organische posities vaststellen van bedrijven: de organische posities op verschillende zoekwoorden in combinatie met de click-through-ratio van het totale zoekvolume stelt ons in staat een schatting te maken van de hoeveelheid doelgericht zoekvolume. We hebben de posities bekeken en dit in een overzicht geplaatst. De data waarop we het onderzoek hebben gedaan is op 4 februari verzameld.
  • Betaalde advertenties en branded verkeer niet meegenomen: in dit onderzoek zijn betaalde advertenties (lees: Google Ads) niet meegenomen. De reden daarvoor is dat je niet weet wat de advertentie uitgaven zijn en deze uitgaven ook nog eens flink kunnen fluctueren. Daarnaast hebben we ook niet gekeken naar de hoeveelheid branded verkeer (lees: zoekopdrachten op merknaam), omdat non-branded verkeer een gelijk speelveld is: hoeveel procent van alle doelgerichte zoekopdrachten komen bij jou uit?

Resultaten

Het onderzoek is gebaseerd op de organische positie van IT recruiters op basis van 19 doelgerichte, gerelateerde, non-branded zoekwoorden. Het onderzoek is tussen 31 januari en 5 februari 2020 voltooid. Zie hieronder de uitkomsten:
Ranglijst IT vindbaarheidsscore
Wat zijn de resultaten?

  • The winner takes it all: ICTCareer en Aatop ICT pakken tezamen bijna evenveel organisch maandelijks als de overige 38 bedrijven tezamen. Deze twee bedrijven vangen 2.600 doelgerichte zoekopdrachten af, terwijl de overige 57(!) bedrijven in het onderzoek tezamen 3.114 zoekopdrachten binnenhalen. Dat betekent dat de overige bedrijven in meerdere mate afhankelijk zullen zijn van mond op mond reclame, of betaald adverteren, wat weer de winstmarge zal doen drukken.
  • Uitgebreide markt: met maar liefst 58 bedrijven, die allemaal IT werving en selectie doen, is het een sterk concurrerende markt.
  • Digitaal onderontwikkeld: van de 58 bedrijven die in dit onderzoek omhoog kwamen, hadden 5 bedrijven geen beveiligde website (HTTPS) en 10 bedrijven zelfs geen trackers op de website. Er staat zelfs een bedrijf in de top 10 zonder beveiligde website. Het is dus relatief eenvoudig om flinke sprongen te maken op deze lijst.
  • Google for Jobs ready?: de statistieken zijn schrikbarend:
    1. 46 bedrijven bieden vacatures aan op hun website. Sommige bedrijven zoals Werf& en ExecutiveSearchNederland worden wel gevonden op dezelfde zoekwoorden, maar bieden geen vacatures aan.
    2. Van die 46 bedrijven zijn er maar 3 klaar voor Google for Jobs: zij kwamen door de check heen zonder foutmeldingen.
    3. 17 bedrijven zullen hun vacatures wel op Google for Jobs krijgen, maar zij hebben nog één of meerdere fouten, waardoor ze minder effect ervan zullen hebben.
    4. Maar liefst 26 bedrijven zijn nog niet klaar voor Google for Jobs, omdat er geen structured data op de website staat.
    5. Dat betekent dat slechts 6,5% van alle bedrijven écht klaar is voor Google for Jobs, en maar 43,5% van alle bedrijven vertoond zal worden in de zoekresultaten. De meerderheid (56,5%) zal niet getoond worden en daarmee een hoop aandacht mislopen.
    6. Voor meer informatie over Google for Jobs en hoe je er wél klaar voor kan zijn, kijk dan vooral op deze pagina.

Organisch versus betaald verkeer

Online vindbaarheid hangt af van SEO en SEA. SEA (search engine advertising) en SEO (search engine optimization) zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Beide kanalen hebben hun eigen kracht. SEA is een betaald kanaal dat snel ingezet kan worden en vlug tot resultaat leidt. Investeringen in SEO zijn voor het optimaliseren van de vindbaarheid op de lange termijn. De vruchten die je van deze noeste arbeid plukt zijn erg prettig: ‘gratis’ meer bezoekers uit zoekmachines.

Aangezien betaald verkeer aan en uitgezet kan worden en budgetten continu aangepast worden aan de opbrengsten, is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen van het betaalde verkeer. Organisch, onbetaald verkeer daarentegen is veel stabieler en levert daarom de perfecte input voor dit onderzoek.

SEA en SEO resultaten in Google

Persoonlijk rapport per bedrijf

Uitgebreide rapportages zijn op aanvraag beschikbaar. Wil je een persoonlijk rapport ontvangen met daarin tips om jouw vindbaarheid te verbeteren, stuur dan een mailtje naar martijn@odiv.nl.

Conclusie

Inzicht in de concurrentie blijft lastig: welke partijen worden in de overweging meegenomen? Uit dit onderzoek komt naar voren dat de markt voor IT recruiters groot is, maar dat slechts de top 8 het gros van de zoekopdrachten afvangt. ICTCareer en Aatop ICT tezamen hebben bijna evenveel maandelijks bezoekers als de overige 57 bedrijven in de lijst. Doordat de meest gevonden bedrijven waarschijnlijk ook meer omzet behalen, is het ook niet verwonderlijk dat deze bedrijven ook meer budget overhouden om te adverteren en nóg beter gevonden te worden. The winner takes it all.

Wil je meer informatie? Neem vooral contact op!

ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau

Wil je meer informatie, neem contact op.