Wil jij meer weten over Recruiment marketing? Wij helpen je graag!

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing, employer branding, of personeelswervingsmarketing draait om het aantrekken van talent door het promoten van het bedrijf als een ideale werkplek. Daarvoor maken marketeers gebruik van verschillende kanalen zoals social media, vacaturewebsites, en contentcreaties om talenten aan te trekken.

In de huidige context streven talenten ernaar om zo veel mogelijk informatie te vergaren over een bedrijf, de cultuur en de specifieke rol waarvoor ze willen solliciteren. Hierin speelt de recruitmentmarketeer een belangrijke rol. De mogelijkheid om met slechts één klik te solliciteren op een vacature benadrukt de cruciale rol van recruitment marketing. Want, waarom wordt op die “solliciteer nu” knop gedrukt bij het ene bedrijf en niet bij het andere? Het draait namelijk om het promoten van content en vacatures die aanspreekbaar zijn en het imago van het bedrijf.

Met de inzet van recruitment marketing wordt het mogelijk alle activiteiten gericht op het aantrekken van kandidaten te meten en op te volgen, en te optimaliseren. Door recruitment marketing toe te passen, kunnen bedrijven hun werving-en-selectie doelgerichter maken, de employer branding versterken en een groep van gekwalificeerde kandidaten opbouwen.

Recruitment marketing

Recruitment marketing campagnes

Om de juiste talenten aan te trekken zijn recruitmentcampagnes een effectieve tool om in te zetten. De ideale mix bestaat uit campagnes gericht op het verhogen van de zichtbaarheid van vacatures, en het positioneren van het bedrijf als de ideale werkplek

Werven via social media

Social media campagnes vormen een effectief middel in het bereiken en aantrekken van nieuw talent. Door specifieke campagnes te lanceren op platforms zoals META (Facebook en Instagram), TikTok, en LinkedIn, kunnen bedrijven gericht hun vacatures promoten bij de juiste doelgroep. Deze platforms bieden niet alleen de mogelijkheid om actief sollicitanten te werven, maar stellen organisaties ook in staat om arbeidscommunicatie breder uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn het uitlichten van verhalen van nieuwe medewerkers, het delen van bedrijfsevenementen en het vieren van successen, allemaal gericht op het uitdragen van de bedrijfscultuur. Dergelijke bijdragen bieden potentiële werknemers een waardevolle kijk in de dagelijkse bezigheden van jouw organisatie.

Social media campagnes zijn krachtige tools voor het werven van talent. Met gerichte campagnes op sociale media, zoals META, TikTok en LinkedIn, kunnen bedrijven hun vacatures onder de aandacht brengen bij hun doelgroep. Met de campagnes ga je op zoek naar sollicitanten, maar op social media kun je ook bredere arbeidscommunicatie aanpakken. Het uitlichten van nieuwe collega’s, bedrijfsverhalen en successen, met als doel het delen van de bedrijfscultuur aan potentiële nieuwe werknemers.

Social Media

Hoe trek je sollicitanten aan die actief zoeken?

Veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan ondernemen zelf actieve stappen in deze zoektocht. Zoekmachine marketing vormt een effectieve methode om deze actief zoekende sollicitanten te werven. Door je vacatures en je bedrijf zichtbaar te maken op het moment dat potentiële kandidaten relevante zoektermen gebruiken in zoekmachines zoals Google, kun je deze doelgroep effectief bereiken. Dit is mogelijk via zowel organische zoekresultaten (SEO) als betaalde advertenties (SEA).

All Search Engines

Het gebruik van specifieke zoekwoorden is cruciaal voor zowel SEO als SEA. Begin met een grondig zoekwoordenonderzoek om de relevantste termen te identificeren. Deze zoekwoorden kunnen verschillen afhankelijk van de fase van de sollicitant in de recruitment marketing funnel. Voor kandidaten die zich in de laatste fase van de zoektocht bevinden (onderin de funnel), zijn betaalde searchcampagnes vaak effectiever. Aan de andere kant, voor degenen die zich bovenin de funnel bevinden, is SEO een geschikte methode om hun aandacht te vangen.

Door je vacaturepagina’s te optimaliseren, aantrekkelijke advertentieteksten te schrijven en de juiste doelgroep te targeten, kan zoekmachine marketing bijdragen aan het transformeren van je bedrijf naar een aantrekkelijkere en zichtbaardere werkgever voor je ideale kandidaten.

team ODIV A/B testen

Waarom recruitment marketing uitbesteden?

Recruitment marketing draagt indirect bij aan de bedrijfsresultaten, omdat het de kwaliteit van nieuwe werknemers verhoogt en vacatures sneller gevuld raken wat weer de kosten van recruiten drukt. Toch vergt het meer kennis en aandacht dan vaak wordt gedacht, omdat je er niet in gespecialiseerd bent, de tools vaak veranderen of de kwaliteit van sollicitanten uitblijft. Dan komt al snel de keuze voor een bureau op tafel. Hier zijn de voordelen van het uitbesteden aan een recruitment marketing bureau opgesomd:

  • Specialisten met ervaring, recruitment marketing verandert continu en vergt zowel uitgebreide kennis als diepgaande kennis als strategisch inzicht. Een gespecialiseerd bureau beschikt over al deze expertise en is er dag in dag uit mee bezig. Door samen te werken met zo’n bureau, integreer je direct hun actuele kennis en ervaring in je organisatie, zonder zelf een fulltimer aan te hoeven nemen.
  • Besparen van tijd, voorheen moest je zelf aan de slag met recruitment marketing, maar nu neemt het ingehuurde bureau deze verantwoordelijkheid over. Dit bespaart niet alleen de tijd die je anders zou besteden aan het uitvoeren van deze taken, maar ook de tijd die nodig is om zelf al deze kennis en expertise eigen te maken.
  • Aantrekken van kwalitatieve sollicitanten, hoewel je natuurlijk graag zo veel mogelijk sollicitanten binnenhaalt, is de kwaliteit van deze kandidaten cruciaal. Ze moeten daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de vacature. Een ervaren bureau kan je hierbij helpen, zodat de kans op conversie verhoogd wordt evenals een grotere ROI (return on investment) voor jouw bedrijf.
leadgeneratie bureau utrecht sean & timothy

Jouw online divisie

Om een goede match te bereiken moeten de kandidaten zich presenteren aan het bedrijf, maar het bedrijf moet zich ook presenteren aan de kandidaten. Bij ODIV, jouw online divisie, bieden we je ondersteuning met een team van ervaren specialisten dat ervoor zorgt dat de juiste vacatures bij de juiste kandidaten terechtkomen. Met ons krijg je toegang tot een compleet marketingteam dat klaarstaat om in te springen op elke benodigde positie: onze social media experts weten precies hoe ze jouw aanwezigheid op diverse platforms kunnen versterken, onze zoekmachine specialisten zorgen ervoor dat je zowel via betaalde advertenties als via organisch zoekverkeer goed vindbaar bent, en ons content team staat klaar om al je visuele content naar een hoger niveau te tillen. Bovendien beschikken we over een reservebank aan talent, zodat je altijd verzekerd bent van de juiste ondersteuning.

Conversie optimalisatie bureau Utrecht

Enkele klanten die wij geholpen hebben met recruitment marketing:

Interesse in recruitment marketing?

Veelgestelde vragen over een recruitment marketing bureau:

  • Wat is recruitment marketing?

    Recruitment marketing, ook bekend als employer branding of personeelswervingsmarketing, is gericht op het aantrekken van geschikt personeel door het positioneren van de organisatie als de perfecte werkgever. Om dit te bereiken, zetten marketeers een breed scala aan middelen in, waaronder sociale media, vacaturesites, het creëren van boeiende content en het versterken van het werkgeversmerk. Deze strategische benadering heeft als doel om potentiële kandidaten te overtuigen van de unieke voordelen en kansen die werken bij het bedrijf met zich meebrengt.

  • Waarom zou ik recruitment marketing uitbesteden?

    Uitbesteden van recruitment marketing is voordelig omdat het indirect de bedrijfsresultaten verbetert door het verhogen van de kwaliteit van nieuwe werknemers en het sneller vullen van vacatures, wat de recruitmentkosten verlaagt. Dit vereist gespecialiseerde kennis, strategisch inzicht en een voortdurende aanpassing aan nieuwe tools en methoden, iets waar de meeste organisaties niet direct over beschikken. Door samen te werken met een gespecialiseerd bureau, haal je niet alleen hun uitgebreide en actuele expertise in huis, maar bespaar je ook tijd die anders besteed zou worden aan het zelf uitvoeren en bijleren van deze complexe taken. Bovendien helpt een ervaren bureau bij het aantrekken van kwalitatieve sollicitanten die echt geïnteresseerd zijn in je vacatures, waardoor de kans op succesvolle plaatsingen en een hogere return on investment toeneemt.

  • Wat kost het uitbesteden van recruitment marketing?

    De kosten voor het uitbesteden van recruitment marketing kunnen aanzienlijk variëren. Bij ODIV werken we met twee soorten kosten: het mediabudget en de uren die nodig zijn voor het uitvoeren van het werk. Afhankelijk van je specifieke doelen stellen we vast welke kanalen en budgetten nodig zijn om deze te realiseren. Het mediabudget omvat de uitgaven aan online platforms zoals Facebook en Google voor het kopen van advertentieruimte. Voor het beheer van je campagnes door onze specialisten rekenen we maandelijkse uren.

    Dit model zorgt ervoor dat je altijd een duidelijk beeld hebt van hoe je budget wordt besteed en helpt onvoorziene uitgaven te vermijden. Wij verzekeren transparantie zonder verborgen kosten en bieden de flexibiliteit om onze overeenkomsten op maandelijkse basis op te zeggen.