Wat zijn de verwachtingen van Google for Jobs?
Google for Jobs biedt een kans voor werkgevers om onder de aandacht te komen. Als je goed voorbereid bent op de komst van Google for Jobs, worden de vacatures van jouw bedrijf leidend en komen ze nog boven de vacatures van grote jobboards te staan.
Mede door het tonen van een logo, komt het bedrijf top of mind van de kandidaten, en worden naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroot. Kandidaten kunnen rechtstreeks solliciteren, met als bijkomend voordeel dat de marketingkosten voor jobboards verminderen.
Indien je organisatie hier nog niet op heeft ingespeeld is dit dus hét moment om hier alsnog mee aan de slag te gaan.
Hoe werkt Google for Jobs?
Vacatures komen op twee manieren in Google for Jobs: Via één van Google’s jobboards partner of ATS-systemen; OF via crawling van de werkenbij sites van werkgevers en vacaturesites. Het is dan ook belangrijk om het ATS-systeem goed op orde te hebben. Met goed op orde hebben worden dan de richtlijnen van Google bedoeld.
Hier even in Jip en Janneke taal:
Er zijn 11 punten die Google via structured data nodig heeft om meer over de inhoud van je vacature te weten te komen. Daarbij is het belangrijk om de informatie mee te geven als code. De 11 punten op een rij volgens het ‘job posting’ schema zijn:
- Functienaam: begrijpelijk en concreet
- Werkgever
- Bedrijfslocatie; volledig adres
- Publicatiedatum
- Salaris(indicatie)
- Dienstverband
- Verantwoordelijkheden
- Competenties
- Voorwaarden/vereisten
- Interne referentie
- Woonplaats kandidaat, indien kandidaat 100% op afstand werkt
- Type locatie, indien kandidaat 100% op afstand werkt
- Einddatum van de vacature
Hoe meer je van de bovenstaande punten op orde hebt, des te vaker je getoond zal worden.
Wanneer je structured data op orde is, moet je gaan werken aan de content.
Schrijf je nu al goede vacatureteksten voor Google for Jobs? Oftewel: maak je de juiste keuze voor de functienaam in je vacaturetekst? Heb je een ijzersterk intro? En benoem je het salaris? Als je nu al echt aandacht besteedt aan een goede vacaturetekst, is het waarschijnlijk nauwelijks nodig je gameplan aan te passen.Dus, bepaal een gangbare functienaam, eentje waar vaak op gezocht wordt. Dit kan je opzoeken via Google Trends, maar ook tools als SEMrush.
De gemiddelde tijd dat iemand op de vacaturepagina blijft telt mee in de ranking van Google. Het is dus van belang om de lezer vast te houden. De pullfactoren en arbeidsvoorwaarden kunnen hierbij perfect helpen. Hoe meer van deze termen, des te langer mensen kijken en des te hoger de conversie. Dus, experimenteer op je eigen kanalen met je bezoekers. Zorg ervoor dat de bouncerate zo laag mogelijk is en de time on site zo hoog mogelijk. Hierin achterblijven zorgt ervoor dat je steeds minder vaak getoond gaat worden, want de concurrentie zit niet stil.
Wat zijn de implicaties?
Ben je een intermediair en doe je vaag over de ‘opdrachtgever’ of over de exacte locatie van de werkzaamheden? Dan krijg je het extra zwaar. Transparantie is zó belangrijk voor Google for Jobs, dat je als intermediair eigenlijk wel om exclusiviteit móét vragen als je straks die goede positie in de zoekresultaten wilt. Die exclusiviteit geeft je de kans jouw opdrachtgever bij naam te noemen, plus dat je dan het exacte adres kunt vermelden.
Met de komst van de Job Search Experience verandert de positie van recruitmentbedrijven sowieso op de zoekmachine. Google pakt straks voor zijn Jobs hoogstwaarschijnlijk zelf die toppositie. Daardoor verschuiven de zoekresultaten van intermediairs naar beneden, misschien zelfs wel tot ‘onder de vouw’. Een mooi voorbeeld daarvan zien we nu al bij Google Shopping, dat op veel vlakken te vergelijken is met Google for Jobs:
Hoe komen mijn vacatures in Google for Jobs?
Jouw vacatures komen in Google for Jobs wanneer ze over de juiste informatie beschikken. Dit is de informatie die Google moet weten:
Verplichte velden
- datePosted ( Datum waarop de vacature geplaatst is )
- description ( Omschrijving van de functie )
- hiringOrganization ( Bedrijf die vacature aanbiedt )
- jobLocation ( locatie van het bedrijf )
- title ( Functietitel )
- validThrough ( Einddatum van de vacature, alleen als er een einddatum is. Anders niet opnemen in de structured data )
Aangeraden velden
- applicantLocationRequirements ( Voor als sollicitant in de buurt moet wonen van bedrijf )
- baseSalary ( Salaris met daarbij HOUR, DAY, WEEK, MONTH, YEAR )
- salaryCurrency ( valuta )
- workHours ( standaard werktijden )
- experienceRequirements ( Toevoeging op description waarin je omschrijft wat sollicitant aan ervaring moet hebben )
- responsibilities ( Taken die bij deze functie horen )
- industry ( branche waarin het bedrijf valt )
- educationRequirements ( opleidingsniveau )
- employmentType ( Type contract: voltijd, deeltijd, tijdelijk etc. )
- identifier ( unieke waarde voor de vacature, kan de URL.zijn )
- jobLocationType ( Is het werk dat je 100% vanuit kantoor moet doen of ook vanuit huis )